Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-27/27

Viestiketju: Suomen rekisterikilpien logiikka

  1. #16
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2016

    oletus Vs: Suomen rekisterikilpien logiikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 23Ají Anárjiri Näytä viesti
    KB- Kavala
    Kavalalaiset saivat meillä ennen vanhaan autoihinsa Hämeen läänin kilvet

    Tässä linkissä on nykyiset Kavalan joukkoliikenneyhteydet http://www.jamsa.fi/tietoa_jamsasta/...html/14054.pdf.

    On vielä asiointiliikennettä Mänttään ja Halliin. Huom. vuorot siis ajetaan Halliin vaan ei halliin. Keskiviikkoisin näytään käyvän oman entisen Kuoreveden kunnan keskustassa ja perjantaisin vieraillaan Mäntän maineikkaalla kauppatorilla ja viikonloppua ajatellen on aikaa pistäytyä myös "kaupassa".

  2. #17

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    4815

    oletus Vs: Suomen rekisterikilpien logiikka

    Mielestäni voitaisiin palauttaa se vanha käytäntö jossa ensimmäine kirjain kertoo auton maakunnan.

    Siitä missä maakunnassa auto on 1. kerran rekisteröity oli hyötyä mm käytettyä autoa ostaessa, koska harvaan asutuilla alueilla kolarivauriot ovat vähäisempiä ja ihan pohjoisessa teitä ei suolata.

    Sitten ihmettelen sitä että miksi AKE ei huomioi sitä että ruotsin kielellä on kolmikirjaimisia sanoja jotka tarkoittavat jotain typerää tai halventavaa, mutta silti niitä kirjainyhdistelmiä jaetaan rekkareihin.

    tällaisia näkee usein:
    FAN = piru
    FEG = pelkuri
    FEL = vika
    FIS = pieru
    FUL = ruma
    GLO = tuijottaa
    GAM = korppikotka
    GNY = vinkua
    HAL = liukas
    KAL = paljas (kalju)
    KUK = m*lkku
    RAS = romahdus
    RUS = juopumus
    SUP = ryyppy
    SPY = oksentaa

    Kun noita nälkee liikenteessä tuntee yleensä myötähäpeää kuskin puolesta.

    t. Rainer

  3. #18
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3275

    oletus Vs: Suomen rekisterikilpien logiikka

    Saksassa on sentään selkeä logiikka, ei ole sattumaa, että VW-mainosten autoissa lukee aina rekkarissa WOB ja BMW-mainoksissa M.
    Sakari Kestinen

  4. #19
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    182

    oletus Vs: Suomen rekisterikilpien logiikka

    Olen Rainerin kanssa samaa mieltä, edes maakuntakohtainen ensirekisteröinti olisi kiva. Mitä tulee noihin kolmikirjaimisiin sanoihin, niin tulipa sivistyttyä ruotsiksi kertaheitolla lisää paljon! Kaikkea sitä saakin ihan kolmen kirjaimen voimin aikaiseksi. Hollannissa yritetään olla niin höveliä että käytetään pelkkiä kerakkeita ettei millään maailman kielellä tulisi ikäviä ilmaisuja, joka nyt on jo liioittelevaa varovaisuutta/kohteliaisuutta. Serbiassakin käytetään kaupungikohtaista tunnusta, samoin Makedoniassa.
    Vauhtia vaunuun!

  5. #20
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1175

    oletus Vs: Suomen rekisterikilpien logiikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Saksassa on sentään selkeä logiikka, ei ole sattumaa, että VW-mainosten autoissa lukee aina rekkarissa WOB ja BMW-mainoksissa M.
    Kieltämättä Saksassa saa tylsänkin junamatkan kulumaan edes hieman mukavammin, kun pälyilee junasta näkyviä autoja ja arvailee auton kotipaikkakuntaa.

    Paikkakunnan, läänin jne. mukaan annettavia rekisterikilpiä taitaa olla ainakin näissä Euroopan maissa: Saksa, Sveitsi, Itävalta, Ranska(*), Espanja, Tsekki, Slovakia, Puola, Italia. (Listaa saa toki jatkaakin... )

    (*) Paikkakunta selviää kaksinumeroisesta luvusta, joka on sama kuin alueen postinumeron kaksi ensimmäistä numeroa. Ranskalaiset ovat erilaisia.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  6. #21
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1360

    oletus Vs: Suomen rekisterikilpien logiikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Paikkakunnan, läänin jne. mukaan annettavia rekisterikilpiä taitaa olla ainakin näissä Euroopan maissa: Saksa, Sveitsi, Itävalta, Ranska(*), Espanja, Tsekki, Slovakia, Puola, Italia. (Listaa saa toki jatkaakin... )
    Venäjällä on myös joka kilvessä aluetunnus. Esimerkiksi:

    10 Karjalan tasavalta
    35 Vologdan oblasti
    39 Kaliningradin oblasti
    47 Leningradin oblasti
    50, 150 Moskovan oblasti
    51 Murmanskin oblasti
    53 Novgorodin oblasti
    60 Pihkovan oblasti
    77, 97, 99, 177, 197, 199 Moskova
    78, 98, 178, 198 Pietari

    Täydellisiäkin listoja löytyy netistä. Ainakin noita yllämainittuja tunnuksia on helppo bongata Suomenkin teiltä.

    Venäjällä on kilpiensä kanssa se ongelma, että tunnuksissa käytetään vain kirjaimia, jotka ovat käytössä muissakin kirjainjärjestelmissä. Tämän vuoksi tunnukset kuluvat loppuun aika nopeasti ja joudutaan ottamaan käyttöön uusia aluetunnuksia.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  7. #22
    Tunnistettu jäsen b10m55 avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    99

    oletus Vs: Suomen rekisterikilpien logiikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Paikkakunnan, läänin jne. mukaan annettavia rekisterikilpiä taitaa olla ainakin näissä Euroopan maissa: Saksa, Sveitsi, Itävalta, Ranska(*), Espanja, Tsekki, Slovakia, Puola, Italia. (Listaa saa toki jatkaakin...
    Listaan voisi lisätä ainakin Iso-Britannian. Siellä näkyy myös auton rekisteröintiajankohta puolen vuoden tarkkuudella.

  8. #23
    tuokiak avatar
    Liittynyt
    23.10.2008
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    13

    oletus Vs: Suomen rekisterikilpien logiikka

    Eräs vanha juttu on jäänyt mieltäni askarruttamaan ja toivoisin asiantuntijoilta kommentteja.
    Aika vanhoista asioista on kyse 1940-1960 luvuilta
    Luopioisten Linjalla on aikoinaan ollut useita autoja samalla rekisterinumerolla IF-101 .....IF-105 ??? (tiedot Bussidatasta)
    Onko tällainen ollut mahdollista muuallakin vai onko heillä aina edellinen ko. rekisterillä ollut poistettu/romutettu ja siten saatu samat kilvet uuteen autoon tms. - siis jokin läänikohtainen poikkeustapaus ??

    Eräs vielä vanhempikin tapaus on tullut vastaan T-5685, Graham on aikanaan ollut Tuokilan ja myös Turun Seudun Matka-Autojen, mutta valokuvien mukaan kyseessä on eri autot ???

    Onko siis ollut mahdollista saada sama rekisterinumero toiselle autolle jos edellinen on tuhoutunut ja miten asia on hoitunut sotien jälkeen kun osa jäi sille tielleen ?

  9. #24
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    710

    oletus Vs: Suomen rekisterikilpien logiikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Sitten ihmettelen sitä että miksi AKE ei huomioi sitä että ruotsin kielellä on kolmikirjaimisia sanoja jotka tarkoittavat jotain typerää tai halventavaa, mutta silti niitä kirjainyhdistelmiä jaetaan rekkareihin.

    Kun noita nälkee liikenteessä tuntee yleensä myötähäpeää kuskin puolesta.

    t. Rainer
    Eräällä tuttavalla oli vanhassa Datsunissaan rekkari muotoa GAY-XXX. Ihan satunnaiskilpi. Nykyäänhän tuollaisia ei jaeta kuin tilauksesta.
    "Juna toisi huumeet."

  10. #25
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2016

    oletus Vs: Suomen rekisterikilpien logiikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Eräällä tuttavalla oli vanhassa Datsunissaan rekkari muotoa GAY-XXX. Ihan satunnaiskilpi. Nykyäänhän tuollaisia ei jaeta kuin tilauksesta.
    Joskus aikoinaan näin Moskvitsh Eliten, jossa oli rekkari USA-xxx. Erittäin provo...

  11. #26

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: Suomen rekisterikilpien logiikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Kieltämättä Saksassa saa tylsänkin junamatkan kulumaan edes hieman mukavammin, kun pälyilee junasta näkyviä autoja ja arvailee auton kotipaikkakuntaa.

    Paikkakunnan, läänin jne. mukaan annettavia rekisterikilpiä taitaa olla ainakin näissä Euroopan maissa: Saksa, Sveitsi, Itävalta, Ranska(*), Espanja, Tsekki, Slovakia, Puola, Italia. (Listaa saa toki jatkaakin... )

    (*) Paikkakunta selviää kaksinumeroisesta luvusta, joka on sama kuin alueen postinumeron kaksi ensimmäistä numeroa. Ranskalaiset ovat erilaisia.
    Alla tosiaan mainittu Venäjä ja Iso-Britannia.
    Sen lisäksi listalta puuttuu ainakin Slovenia. Latviankin kilpiä olen katsellut vähän sillä silmällä, että taitaapa olla kotikaupunkin niihin koodattuna. Espanjasta käytäntö on poistunut jo lähes 10 vuotta sitten.
    Ranskassa kyse ei ole paikkakunnan ilmaisemisesta, vaan departmentin ilmaisemisesta. Kullakin departmentilla on numeronsa, jota sitten käytetään myös postinumeron ensimmäisinä numeroina. Ranskalaiset eivät siis olekaan niin erilaisia

    Italiassa sen kaupunkitiedon kanssa on vähän niin ja näin, koska hyvin usein se rekkarin laidassa oleva kotikaupunkiympyrä on yksinkertaisesti tyhjä. Auton myyjää/ostajaa/kenen vastuulla tuo nyt sitten onkaan vaan ei jaksa kiinnostaa, eikä tiedon puuttumisesta ilmeisesti seuraa rangaistusta.

    Irlannissakin on rekkareissa ilmaistu auton kotipaikka.

    Kaiken kaikkiaan Euroopan maat jakautuvat aika fifty-sixty sen mukaan, kerrotaanko niiden rekkareissa auton kotialue vai ei.
    Useimmiten jos kerrotaan, sille on joku kyseisen maan byrokratian muodostama käytännön tarve. Voi olla, että autovero maksetaan kunnittain, joten auto on aina rekisteröitävä kuntaa vaihdettaessa. Aikanaan lie ollut helpompaa, että jokainen kunta myöntää rekisterinumeronsa itse, niin ei tarvitse valvoa, ettei vahingossa myönnetä päällekkäisiä rekisterinumeroita eri kunnissa.
    Saksassa ainakin auton vakuutusmaksut riippuvat auton rekisteröintikunnasta, joten siellä on siksi kätevää pitää auto selkeästi rekisteröitynä tiettyyn kuntaan.

    Kilpien vaihtelemisesta auton vaihtaessa kuntaa tulee yhteiskunnalle sen verran paljon kuluja, että "huvikseen" sellaista ei aleta tekemään. "Se olisi mielenkiintoista" ja "se olisi kätevää liikenteessä, että osaisi varoa juntteja" eivät siis ole kelvollisia argumentteja tämän asian edistämiseen.
    Liftarina toki arvostan noita rekkareiden kotipaikkatietoja todella paljon. Useammankin kerran on tullut Saksassa saatua kyyti siksi, että on näkynyt sopivat kirjaimet huoltsikalla auton rekkarissa

  12. #27
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3000

    oletus Vs: Suomen rekisterikilpien logiikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Outoa, että on XYP- alkuinen rek.tunnus, nimittäin esim. PL 91 (Scania K114 / Lahti 540 Falcon) on vuodelta 2002 ja siinäkin on XYP- alkuinen kilpi (XYP-674)
    Samaa asiaa pyörittelin (rajallisen kokoisessa) mielessäni itsekin. Nyt tämä rekisteritunnusjuttu kuitenkin menee niin, että "ex lääninkirjain" + Y + kolmas kirjain -sarjat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta katkaistiin vuosituhennen vaihteen tuntumassa (usein hieman sen jälkeen) suunnilleen kohtaan _YP tai _YR. Viime aikoina tällä tavoin katkaistuja sarjoja on alettu uudelleen herätellä henkiin. IY-alkuiset on parin kolmen viime vuoden aikana täytetty ainakin IYX:ään saakka, LY-alkuiset on käyty kokonaan läpi ja nyt mennään LZ-alkuisissa jo hyvää vauhtia, ja samalla tavoin OY-alkuisia on täytetty viime aikoina, aivan kuiten VY-alkuisiakin. Olisiko tämä XYP-kilpi ensimmäisiä viitteitä siitä, että XY-alkuisiakin aletaan viimein jatkaa siitä, minne vajaa kymmenen vuotta sitten pysähdyttiin?

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Suomen raitiovaunukunnat
    kirjoittanut Samppa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 24.4.2014, 9:50
  2. Suomen Raitiotieseura tiedottaa
    kirjoittanut Albert foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 20.1.2012, 9:50
  3. Suomen Turistiauto
    kirjoittanut Tuomas foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 11.5.2010, 0:09
  4. Suomen tuontibussit
    kirjoittanut killerpop foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 8.5.2010, 23:57

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •