Suomen rekisterikilpien logiikka


Kavalalaiset saivat meillä ennen vanhaan autoihinsa Hämeen läänin kilvet ;)

Tässä linkissä on nykyiset Kavalan joukkoliikenneyhteydet http://www.jamsa.fi/tietoa_jamsasta/aikatalut_ja_kartat/.joukkoliikenne.html/14054.pdf.

On vielä asiointiliikennettä Mänttään ja Halliin. Huom. vuorot siis ajetaan Halliin vaan ei halliin. Keskiviikkoisin näytään käyvän oman entisen Kuoreveden kunnan keskustassa ja perjantaisin vieraillaan Mäntän maineikkaalla kauppatorilla ja viikonloppua ajatellen on aikaa pistäytyä myös "kaupassa".
 
Mielestäni voitaisiin palauttaa se vanha käytäntö jossa ensimmäine kirjain kertoo auton maakunnan.

Siitä missä maakunnassa auto on 1. kerran rekisteröity oli hyötyä mm käytettyä autoa ostaessa, koska harvaan asutuilla alueilla kolarivauriot ovat vähäisempiä ja ihan pohjoisessa teitä ei suolata.

Sitten ihmettelen sitä että miksi AKE ei huomioi sitä että ruotsin kielellä on kolmikirjaimisia sanoja jotka tarkoittavat jotain typerää tai halventavaa, mutta silti niitä kirjainyhdistelmiä jaetaan rekkareihin.

tällaisia näkee usein:
FAN = piru
FEG = pelkuri
FEL = vika
FIS = pieru
FUL = ruma
GLO = tuijottaa
GAM = korppikotka
GNY = vinkua
HAL = liukas
KAL = paljas (kalju)
KUK = m*lkku
RAS = romahdus
RUS = juopumus
SUP = ryyppy
SPY = oksentaa

Kun noita nälkee liikenteessä tuntee yleensä myötähäpeää kuskin puolesta.

t. Rainer
 
Saksassa on sentään selkeä logiikka, ei ole sattumaa, että VW-mainosten autoissa lukee aina rekkarissa WOB ja BMW-mainoksissa M.
 
Olen Rainerin kanssa samaa mieltä, edes maakuntakohtainen ensirekisteröinti olisi kiva. Mitä tulee noihin kolmikirjaimisiin sanoihin, niin tulipa sivistyttyä ruotsiksi kertaheitolla lisää paljon! Kaikkea sitä saakin ihan kolmen kirjaimen voimin aikaiseksi. Hollannissa yritetään olla niin höveliä että käytetään pelkkiä kerakkeita ettei millään maailman kielellä tulisi ikäviä ilmaisuja, joka nyt on jo liioittelevaa varovaisuutta/kohteliaisuutta. Serbiassakin käytetään kaupungikohtaista tunnusta, samoin Makedoniassa.
 
Saksassa on sentään selkeä logiikka, ei ole sattumaa, että VW-mainosten autoissa lukee aina rekkarissa WOB ja BMW-mainoksissa M.
Kieltämättä Saksassa saa tylsänkin junamatkan kulumaan edes hieman mukavammin, kun pälyilee junasta näkyviä autoja ja arvailee auton kotipaikkakuntaa.

Paikkakunnan, läänin jne. mukaan annettavia rekisterikilpiä taitaa olla ainakin näissä Euroopan maissa: Saksa, Sveitsi, Itävalta, Ranska(*), Espanja, Tsekki, Slovakia, Puola, Italia. (Listaa saa toki jatkaakin... :) )

(*) Paikkakunta selviää kaksinumeroisesta luvusta, joka on sama kuin alueen postinumeron kaksi ensimmäistä numeroa. Ranskalaiset ovat erilaisia.
 
Paikkakunnan, läänin jne. mukaan annettavia rekisterikilpiä taitaa olla ainakin näissä Euroopan maissa: Saksa, Sveitsi, Itävalta, Ranska(*), Espanja, Tsekki, Slovakia, Puola, Italia. (Listaa saa toki jatkaakin... :) )
Venäjällä on myös joka kilvessä aluetunnus. Esimerkiksi:

10 Karjalan tasavalta
35 Vologdan oblasti
39 Kaliningradin oblasti
47 Leningradin oblasti
50, 150 Moskovan oblasti
51 Murmanskin oblasti
53 Novgorodin oblasti
60 Pihkovan oblasti
77, 97, 99, 177, 197, 199 Moskova
78, 98, 178, 198 Pietari

Täydellisiäkin listoja löytyy netistä. Ainakin noita yllämainittuja tunnuksia on helppo bongata Suomenkin teiltä.

Venäjällä on kilpiensä kanssa se ongelma, että tunnuksissa käytetään vain kirjaimia, jotka ovat käytössä muissakin kirjainjärjestelmissä. Tämän vuoksi tunnukset kuluvat loppuun aika nopeasti ja joudutaan ottamaan käyttöön uusia aluetunnuksia.
 
Paikkakunnan, läänin jne. mukaan annettavia rekisterikilpiä taitaa olla ainakin näissä Euroopan maissa: Saksa, Sveitsi, Itävalta, Ranska(*), Espanja, Tsekki, Slovakia, Puola, Italia. (Listaa saa toki jatkaakin... :)

Listaan voisi lisätä ainakin Iso-Britannian. Siellä näkyy myös auton rekisteröintiajankohta puolen vuoden tarkkuudella.
 
Eräs vanha juttu on jäänyt mieltäni askarruttamaan ja toivoisin asiantuntijoilta kommentteja.
Aika vanhoista asioista on kyse 1940-1960 luvuilta
Luopioisten Linjalla on aikoinaan ollut useita autoja samalla rekisterinumerolla IF-101 .....IF-105 ??? (tiedot Bussidatasta)
Onko tällainen ollut mahdollista muuallakin vai onko heillä aina edellinen ko. rekisterillä ollut poistettu/romutettu ja siten saatu samat kilvet uuteen autoon tms. - siis jokin läänikohtainen poikkeustapaus ??

Eräs vielä vanhempikin tapaus on tullut vastaan T-5685, Graham on aikanaan ollut Tuokilan ja myös Turun Seudun Matka-Autojen, mutta valokuvien mukaan kyseessä on eri autot ???

Onko siis ollut mahdollista saada sama rekisterinumero toiselle autolle jos edellinen on tuhoutunut ja miten asia on hoitunut sotien jälkeen kun osa jäi sille tielleen ?
 
Sitten ihmettelen sitä että miksi AKE ei huomioi sitä että ruotsin kielellä on kolmikirjaimisia sanoja jotka tarkoittavat jotain typerää tai halventavaa, mutta silti niitä kirjainyhdistelmiä jaetaan rekkareihin.

Kun noita nälkee liikenteessä tuntee yleensä myötähäpeää kuskin puolesta.

t. Rainer

Eräällä tuttavalla oli vanhassa Datsunissaan rekkari muotoa GAY-XXX. Ihan satunnaiskilpi. Nykyäänhän tuollaisia ei jaeta kuin tilauksesta.
 
Eräällä tuttavalla oli vanhassa Datsunissaan rekkari muotoa GAY-XXX. Ihan satunnaiskilpi. Nykyäänhän tuollaisia ei jaeta kuin tilauksesta.

Joskus aikoinaan näin Moskvitsh Eliten, jossa oli rekkari USA-xxx. Erittäin provo...
 
Kieltämättä Saksassa saa tylsänkin junamatkan kulumaan edes hieman mukavammin, kun pälyilee junasta näkyviä autoja ja arvailee auton kotipaikkakuntaa.

Paikkakunnan, läänin jne. mukaan annettavia rekisterikilpiä taitaa olla ainakin näissä Euroopan maissa: Saksa, Sveitsi, Itävalta, Ranska(*), Espanja, Tsekki, Slovakia, Puola, Italia. (Listaa saa toki jatkaakin... :) )

(*) Paikkakunta selviää kaksinumeroisesta luvusta, joka on sama kuin alueen postinumeron kaksi ensimmäistä numeroa. Ranskalaiset ovat erilaisia.

Alla tosiaan mainittu Venäjä ja Iso-Britannia.
Sen lisäksi listalta puuttuu ainakin Slovenia. Latviankin kilpiä olen katsellut vähän sillä silmällä, että taitaapa olla kotikaupunkin niihin koodattuna. Espanjasta käytäntö on poistunut jo lähes 10 vuotta sitten.
Ranskassa kyse ei ole paikkakunnan ilmaisemisesta, vaan departmentin ilmaisemisesta. Kullakin departmentilla on numeronsa, jota sitten käytetään myös postinumeron ensimmäisinä numeroina. Ranskalaiset eivät siis olekaan niin erilaisia ;)

Italiassa sen kaupunkitiedon kanssa on vähän niin ja näin, koska hyvin usein se rekkarin laidassa oleva kotikaupunkiympyrä on yksinkertaisesti tyhjä. Auton myyjää/ostajaa/kenen vastuulla tuo nyt sitten onkaan vaan ei jaksa kiinnostaa, eikä tiedon puuttumisesta ilmeisesti seuraa rangaistusta.

Irlannissakin on rekkareissa ilmaistu auton kotipaikka.

Kaiken kaikkiaan Euroopan maat jakautuvat aika fifty-sixty sen mukaan, kerrotaanko niiden rekkareissa auton kotialue vai ei.
Useimmiten jos kerrotaan, sille on joku kyseisen maan byrokratian muodostama käytännön tarve. Voi olla, että autovero maksetaan kunnittain, joten auto on aina rekisteröitävä kuntaa vaihdettaessa. Aikanaan lie ollut helpompaa, että jokainen kunta myöntää rekisterinumeronsa itse, niin ei tarvitse valvoa, ettei vahingossa myönnetä päällekkäisiä rekisterinumeroita eri kunnissa.
Saksassa ainakin auton vakuutusmaksut riippuvat auton rekisteröintikunnasta, joten siellä on siksi kätevää pitää auto selkeästi rekisteröitynä tiettyyn kuntaan.

Kilpien vaihtelemisesta auton vaihtaessa kuntaa tulee yhteiskunnalle sen verran paljon kuluja, että "huvikseen" sellaista ei aleta tekemään. "Se olisi mielenkiintoista" ja "se olisi kätevää liikenteessä, että osaisi varoa juntteja" eivät siis ole kelvollisia argumentteja tämän asian edistämiseen.
Liftarina toki arvostan noita rekkareiden kotipaikkatietoja todella paljon. Useammankin kerran on tullut Saksassa saatua kyyti siksi, että on näkynyt sopivat kirjaimet huoltsikalla auton rekkarissa :)
 
Outoa, että on XYP- alkuinen rek.tunnus, nimittäin esim. PL 91 (Scania K114 / Lahti 540 Falcon) on vuodelta 2002 ja siinäkin on XYP- alkuinen kilpi (XYP-674)
Samaa asiaa pyörittelin (rajallisen kokoisessa) mielessäni itsekin. Nyt tämä rekisteritunnusjuttu kuitenkin menee niin, että "ex lääninkirjain" + Y + kolmas kirjain -sarjat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta katkaistiin vuosituhennen vaihteen tuntumassa (usein hieman sen jälkeen) suunnilleen kohtaan _YP tai _YR. Viime aikoina tällä tavoin katkaistuja sarjoja on alettu uudelleen herätellä henkiin. IY-alkuiset on parin kolmen viime vuoden aikana täytetty ainakin IYX:ään saakka, LY-alkuiset on käyty kokonaan läpi ja nyt mennään LZ-alkuisissa jo hyvää vauhtia, ja samalla tavoin OY-alkuisia on täytetty viime aikoina, aivan kuiten VY-alkuisiakin. Olisiko tämä XYP-kilpi ensimmäisiä viitteitä siitä, että XY-alkuisiakin aletaan viimein jatkaa siitä, minne vajaa kymmenen vuotta sitten pysähdyttiin?
 
Takaisin
Ylös