Työvoiman korvaaminen halpatyövoimalla

En nyt puhu vain viimeisimmästä, vaan yleislinjasta.

Totta, kyllä ilmailualalla on riittänyt erinäistä vääntöä viime vuosina. Ja ymmärtääkseni alalla kilpailutilanne varsinkin Euroopan alueella on tiukka ja sitä puristaa muutenkin jatkuva kustannusten nousu, mm.polttoaineen. Tosin nuo työtaistelut on koskeneet vuorollaan varmaan kaikkia suomalaisia lentoyhtiöitä ja maapalvelufirmoja.

En aio aloittaa enää tähän offtopicciin uutta kauemmas karkaavaa offtopic-keskustelua:cool:, mutta alaa tuntevalta henkilöltä olen ymmärtänyt, ettei kansainvälisesti suomalaisen ilmailuväen palkat tai edut mitenkään erikoisen suuria ole.Tiedä sitten, mutta aikamoinen rakennemuutos sielläkin taitaa olla käynnissä.
 
En minä ainakaan tarkoittanut, että lennonjohtajat käyttäisivät lakko-oikeuttaan väärin.
Vaan sitä, että liiton, jonka jäsenien keskipalkka on tuskin 2000 euroa, ei tarvitse kantaa huolta liitosta, jonka jäsenten palkka alkaa 7000 eurosta.
Kyllä jokaisen pitäisi kuulua omaan liittoonsa. Ehkä sitä eivät sitten nykyaikana nuoret osaa pitää tärkeänä. En tiedä.
Mutta, kun sukset työnantajan kanssa menevät pahasti ristiin, on liitto ainoa, jolta voi saada apua. Mikään Loimaan kassa, ja onhan niitä muitakin, ei auta.

Meilläkin on ollut ulosmarsseja. Mutta ketkä jäävät töihin? Tuntitimmarit, jotka eivät ole liiton jäseniä, vaikka liitto ajaa heidänkin asiaansa, ja on saanut myös tulosta aikaan.

Aikanaan oli liittojen välistä solidaarisuutta. Mutta solidaarisuus alkoi mielestäni rapautua viimeistään silloin, kun Rakennusliiton jäsenet alkoivat osta Saab 900 -autoja.
Nuorillehan tämä ei sano mitään, mutta me vanhat duunarit varmasti ymmärrämme.
 
Takaisin
Ylös