Parkkeeraamisen hinta

Oikein hyvä juttu. Kannattaa lukea!
Kyllä varmasti, mutta jos ei aika anna periksi. Ja myös niiden kannalta, joita amerikankieli pelottaa, lyhyt resumee, kiitos.

Antero

PS: Luin itse varmaan noin kolmanneksen, joten sain kiinni kupletin juonesta. Meillähän ei onneksi ole ihan yhtä surkea tilanne. Mutta asennetasolla taitaa olla sama tilanne, erityisesti poliittisten päättäjien mielessä. Siksi meillä täytyy keskustella siitä, maksavatko muut auton omistajien parkkipaikat, kun autoilijoiden mielestä parkkpaikat ovat liian kalliita ja he eivät suostu maksamaan parkkipaikasta enemmän kuin maksaa auto.
 
No, lyhyesti esitellen. Sille, joka näistä asioista jo jotain tietää, jutussa ei ole paljonkaan varsinaisesti uutta. Sen sijaan siitä löytyy paljon esimerkkitapauksia ja tietoa niin yksityisen pysäköinnin kuin kunnallisen pysäköinninvalvonnan historiasta Los Angelesissa. (ja vähän muuallakin Jenkkilässä) Juttua ei näin ollen kannata varsinaisesti referoida, kun se on pitkälti kertovaa, journalistista tekstiä.

Jos mitään varsinaisesti uutta ei esille tulekaan teoriamielessä, niin sen sijaan juttu käsittelee hyvin kattavasti paitsi pysäköinnin hintaa, niin myös pysäköintipaikkoja kaavoituksessa ja ylipäätään pysäköinnin vaikutusta kaupunkiin. Tämä on oikein hyvä ja vaivatta sulava tietopaketti jokaiselle, joka haluaa aiheeseen tutustua ja aihetta tuntevakin hyötyy esimerkkitapauksista. Kaiken esitteleminen yhdellä kertaa voi olla valaisevaa myös ammattilaiselle, koska pysäköintiä harvemmin tulee ajateltua kokonaisuutena ja siksi siihen liittyvien ongelmien suuruutta ei tule usein ajatelleeksi.

Perusoivallus ansaitsee kuitenkin tulla referoiduksi. Jutussa haastateltu pysäköintiin erikoistunut tutkija Donald Shoup kärjistäen toteaa, että Los Angeles ei suinkaan ole autoilun ympärille rakennettu, vaan pysäköintipaikkojen. Liiottelua sikäli, että kyllä autoilun liikenneinfraankin liittyy paljon ongelmia, mutta Shoup väittää että että pysäköinti on paljon isompi ja olennaisempi ongelma. Pysäköinnin ongelmat ja varsinkin sen alihinnoittelu vaikuttaa hyvin syvällisellä tavalla koko muuhun kaupunkiin. Tavallaan ylimitoitetut pysäköintimahdollisuudet voi tulkita perussyyksi ruuhkantuneeseen henkilöautoliikenteeseenkin, jos niin haluaa.

Kuitenkin, juttu esittelee monipuolisesti pysäköintiin liittyvää problematiikkaa, pysäköinnin vaikutusta kaupunkikehitykseen ja kertoo myös maksullisen pysäköinnin uusimmasta innovaatiosta: kysyntäpohjaisesta kadunvarsipysäköinnin hinnoittelusta.
 
Takaisin
Ylös