Eckerölinjalle uudempi laiva

Oiva hankinta varustamolta, joka on kaiketi pitkään hakenut seuraajaa nykyiselle matkustajalautalleen!
Tämä tulokashan on Tallinkin Superstarin sisar ja valmistettu eteläkorealaisella telakalla siinä missä Tallinkin alus on italialaista tekoa.
Varustamolla riittäisi hankinnan myötä rahkeita nykyistä useampiin lähtöihin Hki-Tallinna välillä. Mutta saas nähdä, muuttavatko aikataulua ja jos niin miten. Ovat kuitenkin ilmeisen hyvin pärjänneet nykyiselläkin konseptilla nojautuen kaiketi hyvään palveluun ja ohjelmaan laivalla. Oma asiakaskunta taitaa olla olemassa. Toisaalta nopeita yhteyksiä on jo ollut tarjolla virolaisella ja suomalaisella kilpakumppanilla.

Pistän virtuaaliset veikkausroponi likoon sen puolesta, että alus tulee Suomen lipun alle. Suomen lippu jo sen takia, että imagohyötyä asiakkaiden suuntaan tästä on saavutettu jo nykyisellään. Tiukat neuvottelut varmasti tuossa tulee silti. Viroon sitä tuskin missään tapauksessa liputetaan, mutta Ruotsi saattaa olla vaihtoehtona pöydällä.

Kippohan käy ennen liikenteeseen tuloa ison telakoinnin, jonka yhteydessä jääluokaksi tulee 1A. Nykyinen Nordlandiahan on ollut ongelmissa jäiden kanssa ainakin parina viime talvena. Vaikka jääluokka tulee olemaan sama kuin Nordlandialla niin kysehän on kuitenkin täysin eri aluksesta eikä uutuus juutu jäihin ainakaan konetehon puutteessa:cool:
 
Tämä tulokashan on Tallinkin Superstarin sisar ja valmistettu eteläkorealaisella telakalla siinä missä Tallinkin alus on italialaista tekoa.
Tarpeettomana nippelitietona mainittakoon, että alustyyppi on Fincantierin (eli Superstarin rakentajan) suunnittelema, mutta jostain syystä kaksi ensimmäistä tämän tyypin aluksista rakennettiin Koreassa Italian sijaan. Viking Linen 50-vuotishistoriikin mukaan myös Viking neuvotteli aikoinaan saman tyyppisen aluksen tilaamisesta Helsinki-Tallinna -linjalle, mutta päätyi kuitenkin lopulta tilaamaan Viking XPRS:n Helsingin telakalta.

Kippohan käy ennen liikenteeseen tuloa ison telakoinnin, jonka yhteydessä jääluokaksi tulee 1A. Nykyinen Nordlandiahan on ollut ongelmissa jäiden kanssa ainakin parina viime talvena. Vaikka jääluokka tulee olemaan sama kuin Nordlandialla niin kysehän on kuitenkin täysin eri aluksesta eikä uutuus juutu jäihin ainakaan konetehon puutteessa:cool:
Huhun mukaan Nordlandian 1A-jääluokka on peruja siitä, että alus olisi aikoinaan rakennettu muunnettavaksi sotilaskäyttöön. Ilmeisesti tämän avulla laivalle myönnettiin 1A-luokka, vaikka päätellen Nordlandian jäihin juuttumisista viime vuosina se ei ehkä kuitenkaan täytännössä täytä 1A-luokan vaatimuksia. Myös Tallinkin Star ja Superstar ovat 1A-luokkaisia ja ne eivät ole samoissa oloissa jäihin juuttuneet.
 
Huhun mukaan Nordlandian 1A-jääluokka on peruja siitä, että alus olisi aikoinaan rakennettu muunnettavaksi sotilaskäyttöön.

Joo eiköhän tuo ole peruja juurikin Naton tarpeista. Rakenteesta on suunniteltu tarpeeksi vahva, että autokannelle saa tarvittaessa lastattua painavammatkin kättäpidemmät. Senverran luja kuitenkin, että on riittänyt saamaan tuon luokan ilman myöhempiä muutoksia runkoon?
Pieni ehkä tarpeeton huomio myösminulta tuon Starin ja XPRS:n suhteen. Käytännössä hyvin samantyyppiset alukset ja samalta telakalta. Viking on kuitenkin halunnut aluksensa 1A Super-luokkaan.
 
M/S Finlandia on saapunut helsinkiin viimeisteltäväksi. Täytyypä käydä vilkuilemassa joku päivä, näyttää aika hulppealta :)

http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/finlandia_valtasi_kolera-altaan/

Varsinainen varustelulaituri Skattan kaja :) Mitähän tuolle tuolla tehdään? Miksei ajettu Hietalahteen suoraan? Siellä sentään on nostureita ja muuta rekvisiittaa loppuvarusteluita helpottamaan.

Itseäni kiinnostaisi tietää, mitä tommosen laitoksen ajaminen 27 solmun nopeudella esim. 20 solmun sijaan maksaa polttoaineen osalta enemmän? Ei taida ihan 35 %:a suuremmat boltsikkakulut piisata tässä hommassa. Mietin vaan sitä, että miten lie moinen sitten näkyy lippuhinnoissa tai vaikkapa laivan kauppojen valikoimien hinnoissa?

Yksi asia harmittaa tämän laitoksen hankinnan osalta julmetusti: nyt yksikään TV-tuotantoyhtiö ei enää voi tuottaa Tallinna-nimistä kuraa seitsemää tuntia päivässä, kun bingo- ja karaoketuristit menevät shokkiin näin vauhdikkaasta laivasta ja he pakkaavat vyölaukkuihinsa menoliput Tuuriin. Tällöin myös vaikkapa FOX voisi tilata Tuuri 2 -tuotannon joltain tuotanyhtiöltä; tuleehan Num3rotkin tällä hetkellä vissiin kolmelta kanavalta, joten miksi ei Tuuri voisi tulla kaikilta valtakunnan ykkösmedioilta... :)
 
Yksi asia harmittaa tämän laitoksen hankinnan osalta julmetusti: nyt yksikään TV-tuotantoyhtiö ei enää voi tuottaa Tallinna-nimistä kuraa seitsemää tuntia päivässä, kun bingo- ja karaoketuristit menevät shokkiin näin vauhdikkaasta laivasta ja he pakkaavat vyölaukkuihinsa menoliput Tuuriin. Tällöin myös vaikkapa FOX voisi tilata Tuuri 2 -tuotannon joltain tuotanyhtiöltä; tuleehan Num3rotkin tällä hetkellä vissiin kolmelta kanavalta, joten miksi ei Tuuri voisi tulla kaikilta valtakunnan ykkösmedioilta... :)

Ensinnäkin Tallinnan ykköskausi oli parasta viihdettä, mutta kakkonen oli kuraa. :lol: Toiseksi se oli kuvattu Tallinkilla ja kakkoskaudella mukana oli myös linda line ;) Laiva sarja sen sijaan oli eckerö laivalta ;)

Kävin aamupäivällä katsomassa tuota laivaa ja hulppealtahan se näytti :) rupesi heti tekemään mieli vetää niin sanotusti sokka irti. Nyt ainakin eckerön sivuilta lippuja saa 19e:llä
 
Varsinainen varustelulaituri Skattan kaja :) Mitähän tuolle tuolla tehdään? Miksei ajettu Hietalahteen suoraan? Siellä sentään on nostureita ja muuta rekvisiittaa loppuvarusteluita helpottamaan.

Itseäni kiinnostaisi tietää, mitä tommosen laitoksen ajaminen 27 solmun nopeudella esim. 20 solmun sijaan maksaa polttoaineen osalta enemmän? Ei taida ihan 35 %:a suuremmat boltsikkakulut piisata tässä hommassa. Mietin vaan sitä, että miten lie moinen sitten näkyy lippuhinnoissa tai vaikkapa laivan kauppojen valikoimien hinnoissa?

Hietalahdessa on venäläisiä jäänsärkijöitä työn alla. Ei olisi varmaan mahtunut sinne. Toisekseen jos tuossa on vain sisätöitä tekeillä, niin eiköhän ne mene ihan autokannen kautta niinkuin voisin kuvitella.

Ja vaikka tuon huippunopeus onkin 27 solmua, niin eihän sitä tarvitse edes tuolla aikataululla ajaa. Tallink ajaa samanlaisella kipolla tuon välin puoli tuntia nopeammin ja tuskin silloinkaan tarvitsee ihan täysillä murjoa. No, veden vastus lisää eksponentiaalisesti polttoaineen kulutusta, toisaalta tuossa on tuoreemmat koneet kuin Nortissa, joten toisaalta myöskin polttoainetalous lienee suhteellisesti parempi kuin siinä.
 
Hietalahdessa on venäläisiä jäänsärkijöitä työn alla. Ei olisi varmaan mahtunut sinne. Toisekseen jos tuossa on vain sisätöitä tekeillä, niin eiköhän ne mene ihan autokannen kautta niinkuin voisin kuvitella.

Hietalahdessa on itseasiassa tällä hetkellä molemmat laiturit tyhjinä, sillä jäänmurtajat ovat tällä hetkellä molemmat telakkahallissa - toinen maalattavana ja toinen rakenteilla alkuvaiheessa. Itseasiassa ensimmäinen murtaja (Vitus Bering) luovutetaan omistajalleen Sovcomflotille huomenna, joten Hietalahdessa olisi kyllä tilaa. Veikkaisin syyn Katajanokalle menemisessä olevan yksinkertaisesti hinta: telakka veloittaa (oletettavasti) enemmän laiturinsa käytöstä kuin satama. Ja laivalla on tosiaan menossa sisätöiden viimeistelyä, johon ei tarvita nostureita eikä oikein mitään muutakaan erityistä - paitsi ajoyhteys autokannelle, jollainen sattuu olemaan kyseisessä EK5-laiturissa vapaana.
 
Onko kenelläkään mitään tietoa mitä M/S Nordlandialle tapahtuu vuodenvaihteessa? Onko myyty (Nassauun) vai meneekö romutettavaksi?
 
Nordlandian on myynnissä, meneekö romuksi vai jonnekkin muualle riippuu lähinnä siitä, kuinka paljon siitä tarjotaan. Kuulemani huhun mukaan malesialainen kasinoristeilyitä pyörittävä yhtiö olisi Nordlandiasta kiinnostunut, mutta en tiedä huhun luotettavuutta.

Asiasta kiinnostuneille, minulla oli eilen mahdollisuus käydä ennakkovierailulla Finlandialla ja blogissani on nyt nähtävillä kuvakavalkadi uudelta laivalta: http://kships.blogspot.fi/2012/12/finlandia-interiors-20-december-2012.html
 
Hieno se on sisältäkin, hyvin huomaa kyllä sukulaisuuden superstariin :) Eivät kai sentään Telakka pubin istuimet tosissaan olleet muovia, eivät varmasti sellaisenaan ole kovin pitkäikäisiä :D Muutenkin hauskasti keksitty nimet tuolla laivalla. Ei mahda autokansi olla enää kauaa siisti, kun sisään päästetään ajoneuvot tiputtamaan maantiesuolan sekaista sotkua lattiat täyteen ;)
 
Takaisin
Ylös