Mitä tulee autoteollisuuteen, autot ovat hankintahinnaltaan melko halpoja, ja bisneksen kate otetaan entistä enemmän auton ylläpidosta elinkaaren aikana. Se näkyy omatoimisen huoltamisen tietoisena vaikeuttamisena: ajovalopolttimon vaihto edellyttää merkkihuollossa käyntiä, ja jopa joidenkin yksinkertaisten nestetäydennysten teko ei välttämättä onnistu omin konstein. Kun autokaupassa on tuulilasiin tekstattuna uuden auton hinta, se on vain hinta, jolla "liittymän" saa omakseen: kytkykauppana tulee sitten pakkojäsenyys merkkihuoltojen rahastusklubiin.
Autojen ostajia houkutellaan pitkillä, jopa 7 vuoden takuuajoilla. Harva huomaa, että se tarkoittaa käytännössä seitsemän vuoden panttivankeutta merkkiliikkeisiin. Takuuhan raukeaa, jollei käy tunnollisesti maksamassa huoltokirjan mukaisia valohoitoja.