Kauppojen alennukset

Liittynyt
22 Elokuu 2008
Viestit
2,034
Vs: Nimimerkin käyttö

Ihmettelen kyllä sitä, miten kärkkäästi kaikki Suomessa juoksevat tällaisten erityisryhmäalennusten perässä ja suorastaan odottavat niitä. Ilmeisesti palveluiden hinnat ovat niin kovat, että alennukset koetaan tarpeellisiksi, jotta niihin olisi varaa?

Toisinaan alennuksetkin ovat silkkaa huijausta.

Joskus vuosia sitten olin ostamassa pokkarikameraa Plussa-asiakasohjelman alaisesta tavaratalosta. Mainoksen mukaan kamera oli normaalihinnaltaan 279 euroa, mutta Plussa-kortilla ällistyttävät 199 euroa. Noh, kävelinpä sitten toisen ketjun liikkeeseen, jossa sama kamera oli myös sen 199 euroa, tällä kertaa ihan normaalihinnaltaan. Kuten oli pikaisen jälkikäteen tehdyn hintavertailun mukaan about kaikkialla muuallakin.

Plussa-ketjun liike siis oli keksinyt tuotteelle jonkin korkeamman "normaalihinnan", jotta pystyi mainostamaan kameran oikeaa hintaa Plussa-alennettuna. Kaipa tuo sitten on lakienkin mukaan aivan sallittua...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Nimimerkin käyttö

Plussa-ketjun liike siis oli keksinyt tuotteelle jonkin korkeamman "normaalihinnan", jotta pystyi mainostamaan kameran oikeaa hintaa Plussa-alennettuna. Kaipa tuo sitten on lakienkin mukaan aivan sallittua...

Näinhän nuo huijaavat... Itse asiassa ei ole laillista ellei ko. kameraa ikinä myyty korkeampaan hintaan. Alennusta saa mainostaa vain jos se on todellinen alennus. Jos niitä myytiin näön vuoksi muutamalle tyhmälle niin aika rajatapaus on silti.

Edit: tarkkaan ottaen ilman Plussa-korttia siis joutui maksamaan täyden hinnan? Silloin on laillista. Valitettavasti.
 
OT: Suomen kauppaketjuista

Sama juttu voi olla ilman plussakorttiakin: Sohva -1000 eur, ja lähtöhinta lähemmäs kolmea tuhatta. Vaihda liikettä, sama/samanarvoinen tuote 1999. Ja sitten on nämä ikuiset poistomyynnit, kevätalet, kesäalet, syysalet, joulualet, talvialet... Aina kannattaa vertailla, eikä tarjouksiin kannata luottaa. En ole tainnut Plussa-tarjouksella koskaan elektroniikkaa ostaakaan, alan liikkeet tarjoavat edullisemmin.

Senkin olen huomannut, että S-ryhmän lehdissä ja suurella präntillä mainostamat hinnat ovat lähes poikkeuksetta normaalihintoja. K:n Plussatarjoukset ovat ainakin -10%, mutta arvatkaa vain, onko normaalihinta +10%. Citymarketeista voi joskus löytää ihan oikeasti hyviäkin -50% tarjouksia, siksi se kai on tutkimuksen mukaan Prismaa halvempi (kallista on silti, kauppa vetää aina välistä, ja Suomessa vasta vetääkin). S-ryhmän hallituksen jäseniä löytyy eduskunnasta ja näinollen ABC-asemien rakennuslupia heltiää vaivatta.

Lidlissä taas poistuvan tuotteen alennus on vain -20% eikä -50%, välttämättä kaikki tuotteet olekaan niin edullisia, vaikkapa ulkomaalaisesta keskivertovaniljajäätelöstä saa pulittaa kolmatta euroa. Ja tarjoukset ovat monesti muutaman sentin luokkaa - tasaeuropäivinä 99 sentin tuotteita saa tasaeurolla;). Valikoimassakin on omat puutteensa. Silti lehtisen aina luen, Lidl on sentään hyvää vaihtelua KS-duopolille, joilta ei tunnu liikenevän liiketilaa muille ketjuille:
S-ja K-ryhmä jyräävät: "Liiketilat näille veijareille"

Ja sitten, jos on oikeasti hyvä tarjous, menet kauppaan ja siellä myydään eioota. Kauppa ei ole varannut suurempaa erää aletuotetta, ja oho: tuote pääsi loppumaan. No, voithan tehdä normaaliostoksesi kaupassamme, nyt kun täällä olet. Tälläinen on meno Suomessa..
 
Vs: OT: Suomen kauppaketjuista

Sama juttu voi olla ilman plussakorttiakin: Sohva -1000 eur, ja lähtöhinta lähemmäs kolmea tuhatta. Vaihda liikettä, sama/samanarvoinen tuote 1999. Ja sitten on nämä ikuiset poistomyynnit, kevätalet, kesäalet, syysalet, joulualet, talvialet... Aina kannattaa vertailla, eikä tarjouksiin kannata luottaa. En ole tainnut Plussa-tarjouksella koskaan elektroniikkaa ostaakaan, alan liikkeet tarjoavat edullisemmin.

Älkääkö nyt unohtako Stockkan Hulluja Päiviä. Pelkkää silmään pissimistä nekin, nimimerkillä Stockkalla TET:ssä ollut (itsehän en ole muuten kertaakaan hulluilla päivillä rahaa edes käyttänyt, samat tuotteet löytäny samaan hintaan tai halvemmalla muualta). Kuten Knightrider totesi, alan liikkeet tarjoavat aina siihen edullisempaan hintaan, muutamina mainittakoon verkkokauppa.com ja gigantti sekä puhelimissa tietty puhelinkaupat (dna, elisa).
 
Vs: OT: Suomen kauppaketjuista

Eduskunta ei rakennuslupia myönnä kenellekään.
Korjaan sanomisiani: Se, että S-ryhmän hallituksen jäseniä istuu eduskunnassa ja/tai muissa korkeavaltaisissa viroissa, saattaa vaikuttaa heidän tekemiinsä päätöksiin. Kuntien kaavoituspolitiikkakin on edullinen hypermarketeille.
 
Vs: OT: Suomen kauppaketjuista

Korjaan sanomisiani: Se, että S-ryhmän hallituksen jäseniä istuu eduskunnassa ja/tai muissa korkeavaltaisissa viroissa, saattaa vaikuttaa heidän tekemiinsä päätöksiin. Kuntien kaavoituspolitiikkakin on edullinen hypermarketeille.

Korjataan vielä, ettei S-ryhmän hallituksessa ole yhtään kunnallispoliitikkoa vaan paikallisosuuskauppojen toimitusjohtajia.

Paikallisosuuskauppojen edustajistoissa kyllä sitten on omistajia, niin opiskelijoita, eläkeläisiä, pastoreita, kunnanvaltuuston jäseniä ja jopa kansanedustajia. Nämä sitten valitsevat keskuudestaan hallintoneuvoston, joka valitsee hallituksen ja toimitusjohtajan, jotka hommaa pyörittää.

ABC-asemissa on kysymys myös siitä, että S-ryhmä toi jotain mitä ei ollut ennen Suomen markkinoilla eli brändatyn uuden bensaketjun höystettynä edullisella ja siistillä bulkkiravintolalla, kaupalla ja extrapalveluilla usein isoihin maantieristeyksiin tai muihin keskittymiin. Periaatteessa kyseessä on tietynlainen maanteiden Rosso ja bensis, jossa naisetkin saattavat istua kahville. Lisäksi bensiksen kaupalla kierrettiin kaupan säätelyä pitäen kuitenkin hinnat normaalin kaupan tasolla.

Siinä on turha sitten itkeä, jossei Shellin 80-luvulla viimeksi rempattu 10 ihmisen vetävä kuppila enään houkuttanutkaan asiakkaita vaikka kuinka oli Wunderbaumit pistetty väriskaalaten.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
ABC-kohu: Näin S-ryhmä kertoo hankkivansa tontit
Tietenkään S-ryhmän mielestä se, että kunnalta on hankittu tontteja ei mitenkään liity kunnallisissa tehtävissä olevien henkilöiden mukana olemiseen. Lisäksi minua ihmetyttää, miksi ABC-asemaa mainostetaan useammin Tiehallinnon opastekyltillä, vaikka samassa ryppäässä olisi muitakin? (esimerkki) Tuossa liittymässä on muuten yksi Suomen vakioedullisimmista polttoaineen myyntipisteistä, mutta monet eivät sitä huomaa, kun liittymän jälkeenkään ei viitsitä paikkaa mainita. Luulisi ABC:n huomaavan jo maisemanparannustorneistakin.
Tidtabell sanoi:
ABC-asemissa on kysymys myös siitä, että S-ryhmä toi jotain mitä ei ollut ennen Suomen markkinoilla eli brändatyn uuden bensaketjun höystettynä edullisella ja siistillä bulkkiravintolalla
ABC:n ravintola ei ole senttiäkään edullisempi kuin kilpailevien ketjujen. Tämän olen huomannut ihan vertailemalla hintoja.
Tidtabell sanoi:
Lisäksi bensiksen kaupalla kierrettiin kaupan säätelyä pitäen kuitenkin hinnat normaalin kaupan tasolla.
Mitkä hinnat ovat ABC:ssä normaalin kaupan tasolla? Omasta kokemuksestani sekä kauppa, polttoaine että ravintola ovat ylihinnoiteltuja ja hampurilaisystävänä ABC:n oma ABC-Burger pohjanoteeraus. Ja kaikissa ABC:issä on tasan samat tuotteet kaupassa ja ravintolassa. Ei muutkaan asemaketjut häävejä ole, mutta onneksi joukkoliikenneharrastaja harvemmin joutuu turvautumaan huoltoasemiin;)

Lisäksi toinen mielenkiintoinen havainto Suomen hintakartellista, näin kärjistetysti sanottuna: 0,5L brändikolaa maksaa halvimmillaankin 1,8-1,89 euroa (sis. 20 snt pantti). Pelkästä verotuksesta tuskin voidaan repiä selitystä sille, miten hiilihapotettu makeutettu sokerin ja veden sekoitus voi maksaa niin paljon. Eikä se totisesti ole aina maksanut näin paljon, olisiko tuplaantunut vuosituhannen vaihteesta. Kustannukset tuskin ovat kasvaneet vielä kaksinkertaisiksi. Syypäätä tuskin tarvitsee pähkäillä:
Vain kaksi vaihtoehtoa – sinä maksat laskun
Kaupan osuus elintarvikkeiden hinnasta tutkimuksen mukaan nousi 16%:sta 25%:ttiin 2000-2007, ja on siitä edelleen vain noussut. Kuningaskuluttajassa arvioitiin joku aika sitten, että se olisi nyt jo 33-35%. Siispä kaupan osuus lienee jo kaksinkertaistunut vuodesta 2000. Mutta onhan se yleisesti tiedossa, ettei ahneudella ole rajaa.
 
Vs: OT: Suomen kauppaketjuista

Silti lehtisen aina luen, Lidl on sentään hyvää vaihtelua KS-duopolille, joilta ei tunnu liikenevän liiketilaa muille ketjuille:
S-ja K-ryhmä jyräävät: "Liiketilat näille veijareille"
Minustakin saksalaisten tulo Suomen markkinoille oli hyvä piristys, mutta ei ne tuotteet voi sielläkään ilmaisia olla. Olkoonkin, että sakemanniketju on pitkään ollut iso pelaaja Euroopan markkinoilla.
Näiden mainittujen suomalaisten isojen keskusliikkeiden jyrääminen maamme markkinoilla on monen tekijän summa. Summaan kuuluu tietysti hyvät kauppapaikat, mutta myös paljon muuta. Niillä on mm. tehokkaat hankintaorganisaatiot, jotka tekevät yhteistyötä myös ulkomaisten ketjujen vastaavien osastojen kanssa. Ja isojen hankintaorganisaatioiden kanssa joutuu kotimainen teollisuuskin neuvottelemaan tosissaan. Isot tilattavat volyymit tarkoittaa hyviä mahdollisuuksia neuvotella "sopiva" hinta.
Lisäksi logistiset toiminnot alkaen hankintakuljetuksista päättyen paluulogistiikkaan on erittäin tehokkaasti hoideltu ja kestää vertailun oikeastaan mihin tahansa ulkomaiseen toimijaan. Logistiikan tehokkuus merkitsee paljon kustannusten osalta kun huomioidaan Suomen pitkähköt etäisyydet.

Näillä lehtijutussakin mainituilla pienemmillä ketjuilla on ongelmana kuluttajille tarjottavan hintatason suhteen juurikin korkeat tuotantokustannukset alkaen hankintavolyymien pienuudesta, mutta myös muissa toiminnoissa tulee nykyisellään takkiin.
Mielestäni ikävä ilmiö on pienten paikalliskauppojen häviäminen isojen liikkeiden puristuksessa. Aika yleiseseti ihmisten kuulee tästä purnaavan, mutta nämä samat ihmiset juuri ajavat sen oman kylän putiikin ohi matkallaan isoon hypermarkettiin..

Kauppa ei ole varannut suurempaa erää aletuotetta, ja oho: tuote pääsi loppumaan. No, voithan tehdä normaaliostoksesi kaupassamme, nyt kun täällä olet. Tälläinen on meno Suomessa..
Sen kerran kun meikäläinen lähtee kohkaamaan jonkun tarjouksen perässä (tapahtuu ehkä kerran vuodessa), näkyy käyvän juuri yllämainitulla tavalla. Kyllä tosiaan suomalaisetkin ketjut tämän osaavat, mutta mulle kyseinen turha reissu sattui norjalaisessa elektroniikan vähittäiskauppaan erikoistuneessa myymälässä:cool:
 
Vs: OT: Suomen kauppaketjuista

Minustakin saksalaisten tulo Suomen markkinoille oli hyvä piristys, mutta ei ne tuotteet voi sielläkään ilmaisia olla. Olkoonkin, että sakemanniketju on pitkään ollut iso pelaaja Euroopan markkinoilla.

Lidlin omat merkit on kyllä tosi edullisia, vaikka ovatkin usein tuplahintaisia verrattuna siihen, mitä ne Saksan Lidleissä maksavat. Mutta vaikka hintaetua ei olisikaan, Lidlissä olisi silti ilo asioida. Saa jotain muutakin kuin Valion vesiplöröä ja muita mauttomuuksia. Erityisesti voin suositella juustoja, makkaroita, leikkeleitä ja jogurtteja.
 
Vs: OT: Suomen kauppaketjuista

ABC-asemissa on kysymys myös siitä, että S-ryhmä toi jotain mitä ei ollut ennen Suomen markkinoilla eli brändatyn uuden bensaketjun höystettynä edullisella ja siistillä bulkkiravintolalla, kaupalla ja extrapalveluilla usein isoihin maantieristeyksiin tai muihin keskittymiin. Periaatteessa kyseessä on tietynlainen maanteiden Rosso ja bensis, jossa naisetkin saattavat istua kahville. Lisäksi bensiksen kaupalla kierrettiin kaupan säätelyä pitäen kuitenkin hinnat normaalin kaupan tasolla.

Pakko myöntää, että ABC-ketjun polkaisu oli ässältä todella hyvä veto. Merkittävää ei ole edes se hintataso vaan tasalaatuisuus ja asioinnin helppous. Sinne kun poikkeaa tauolle ajomatkalla tai muuten vaan asioimaan niin voi lähtökohtaisesti olla varma mitä saa. Ja hoituu auton ja miehistön tankkaus samalla reissulla sekä ostokset sun muut. Bensan tai ruokienkaan hintataso ei omien havaintojen mukaan ole mitenkään edullinen, mutta se helppous myy.

Ja kun kaikesta saa vielä boonusta niin suomalainen corollalla liikkuva uusperhe tietää tehneensä hyvän sijoutuksen vaikka muuten halvan hyvän perässä aina meneekin:lol:
 
Vs: OT: Suomen kauppaketjuista

Mielestäni ikävä ilmiö on pienten paikalliskauppojen häviäminen isojen liikkeiden puristuksessa. Aika yleiseseti ihmisten kuulee tästä purnaavan, mutta nämä samat ihmiset juuri ajavat sen oman kylän putiikin ohi matkallaan isoon hypermarkettiin..

Näinhän se on. Meillä on Munkkiniemessä valtavan hyvä korttelikauppa, pieni K-valinta. Se ei todellakaan kilpaile hinnoilla, mutta minä asioin mielelläni parinsadan metrin päässä kotoa, työmatkan varrella. Vaihdan kauppiaan kanssa kuulumiset samalla kun hän jauhaa minulle jauhelihaa (maksaa muistaakseni 8 e / kg naudan paistista) ja teen käytännössä kaikki ruokaostokset siellä, mitä nyt Lidlissä pitää välillä käydä. Tuoretta kalaakin on saatavilla päivittäin, muutakin kuin kassilohta. Kun joskus eksyn Alepaan, kassatyttö mulkaisee minua kuin vähäjärkistä kun sisään tullessani erehdyn tervehtimään.

Kuinkahan monta euroa bensarahaa ja kuinkahan monta Prisman käytävillä käveltyä kilometriä säästänkään?
 
Vs: OT: Suomen kauppaketjuista

Lidlin omat merkit on kyllä tosi edullisia, vaikka ovatkin usein tuplahintaisia verrattuna siihen, mitä ne Saksan Lidleissä maksavat. Mutta vaikka hintaetua ei olisikaan, Lidlissä olisi silti ilo asioida. Saa jotain muutakin kuin Valion vesiplöröä ja muita mauttomuuksia. Erityisesti voin suositella juustoja, makkaroita, leikkeleitä ja jogurtteja.

Sama kokemus Lidlistä: tuotteet vaikuttavat keskimäärin laadukkaammilta kuin suomalaisketjuissa. Meidän taloyhtiön talkoisiinkin on ruvettu ostamaan makkarat ja tarjottavat juomat Lidlistä: naapurit ovat yksimielisiä että laatu on parempi. Itse olen perinteisesti asioinut Stockalla (myös kartellivapaa vaihtoehto), mutta ne vaikuttavat lyhyen ajan sisällä korottaneen hintojaan rajusti (ellei mielikuvani ole ihan väärä). Olenkin alustavasti siirtynyt duaalimalliin, jossa haen osan tuotteista Lidlistä ja osan Stockalta. Onneksi Tampereen Kyttälässä nämä ovat lähes toistensa naapureina. Lidlin ehdoton huippu on mielestäni 3 kpl broilerin koipireisiä hintaan 1,99 €. Harmi kyllä tuo tulee marinadissa, jota en pysty syömään (sisältää valkosipulia), mutta huuhtelemalla riittävän pitkään hanan alla siitä saa ihan kelvollista. Sitä en tosin ole vielä keksinyt millaisesta elämestä ne saavat nimenomaan kolme tällaista irti? ;)
 
Vs: OT: Suomen kauppaketjuista

Pakko myöntää, että ABC-ketjun polkaisu oli ässältä todella hyvä veto. Merkittävää ei ole edes se hintataso vaan tasalaatuisuus ja asioinnin helppous. Sinne kun poikkeaa tauolle ajomatkalla tai muuten vaan asioimaan niin voi lähtökohtaisesti olla varma mitä saa.
Mainitsematta jäi vielä kaiuttimista tulviva Nova. Että kun avaa sen Corollan oven ja astuu ABC:lle, Mamban soitto jatkuu katkoksetta, eikä elämässä pääse tapahtumaan mitään yllättävää.
 
Takaisin
Ylös