"Aro Finnairiin?"

Liittynyt
12 Joulukuu 2010
Viestit
610
Koska en sattuneesta syystä voi kommentoida vorgiin mitään, linkkaan Valtosen Timon kirjoittaman kommentin tänne:
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,5550.msg36791.html#msg36791

--

Herkempi kysyisi, että onko Mikael Pentikäistä lahjottu, vai voisiko vastaava päätoimittaja jopa olla juovuksissa? Tämä viimeinen viikko on ollut kyllä mielenkiintoinen raideliikenteen kilpailuasioiden osalta mediassa ja nyt sitten kun tähän kylkeen iskettiin vielä tällainen spekulaatio Arosta, voin kertoa laskeneeni alleni. No jos en nyt ihan kokonaan, niin ainakin pieni tippa taisi bokseriin pudota.
 
Kuka sitten valitaankaan, maksettaneen hänelle pysyttelybonukset, jotka sitten seuraava firma korvaa, kun pysytelty ei pysykään. Finnair maksoi Vehviläisen edellisen työnantajan sopimat bonukset kun hän ne sieltä lähtiessään menetti. En olisi yllättynyt, jos Konecranes toimii samoin.
 
Kirjoitin näin tällaisen kommentin Ilta-sanomien yhteen artikkeliin tänään:

--

Veljekset Hyvä ja Veli kokoontuivat kerran saunanlauteille rakentaakseen ja kehittääkseen suomalaista yhteiskuntaa seuraavaksi viisivuotiskaudeksi. Hyvä ehdotti Veljelle uuden hallituksen kokoonpanoa, jonka Veli hyväksyi välittömästi. Veli heitti Hyvälle vastaehdotuksen, jossa EK:n toimiva johto päätettiin. Hyvä hyväksyi Veljen ehdotuksen kritiikittä.

Veli ja Hyvä sopivat sidosryhmäneuvotteluissaan myös sen, että keskeisimmissä rooleissa politiikan ja talouselämän johdossa tulevat olemaan nämä ja nämä kaverit seuraavan viisivuotiskauden. Hyvä ehdotti Veljelle, että eikö olisi viisasta vaihtaa kaveruksia yhtiöstä tai muusta instanssista toiseen, jotta asia näyttää edes aavistuksen läpinäkyvältä tavallisten kansalaisten silmissä? Veli sanoi, ettei se ole mahdollista, sillä kaverukset ovat sidottuja vakansseihinsa muuan stay up -bonuksilla.

Hyvä meinasi hermostua, kunnes Veli sanoi, että maksetaan stay tuned -bonuksia ja annetaan kaverin siirtyä toisaalle. Hyvä ei ymmärtänyt, mitä stay tuned -bonus tarkoittaa, joten Veli joutui tarkentamaan tätä. "Psst... Se on sellainen bonus, että pysytään kuulolla ja, että stay tuned -palkitsemisjärjestelmän piiriin kuuluva pamppu on käytettävissä mihin tahansa firmaan veliverkostossa senkin jälkeen, kun hän saa kultaisen kädenpuristuksen edellisestä yhtiöstä."

Hyvä hoksasi homman heti ja sanoi, että "soitettaisiko tälle henkilölle? Mulla on sen numero tossa pikavalinnassa. Puoli miljoonaa bruttona, lähtisiköhän se?", Hyvä kysyi. Tähän Veli tuumasi: "En usko, mutta laitetaan saman verran vuosibonareita päälle. Sillä se lähtee."
 
Ihmettelen päätoimittaja Pentikäisen heittoa. Jos Aro olisi purkanut VR-Yhtymän monopolin ja luonut Suomeen toimivat rautatipalveluiden markkinat ja osoittanut johtamansa yrityksen pärjäävän näillä markkinoilla, voisi Arolla kuvitella olevan meriittiä kansainvälisessä kilpailussa taistelevan Finnairin johtoon.

Aro on johtanut nyt muutaman vuoden monopoliaan ärhäkkäästi puolustavaa omaa toimintaansa supistavaa jähmeää virtahepoa, joka elää myymällä itseään omistajalleen. Se ei ole näyttö niistä taidoista, joita tarvitaan Finnairissa. Ja jos Arolla Finnairissa tarvittavia taitoja on olutbusineksen ajaltaan, eivät ne ainakaan ole mihinkään VR-Yhtymän vuosina voineet kehittyä.

Aron tullessa tehtäväänsä oli minulla odotuksia johtuen juuri siitä, että odotin Aron tuovan VR-Yhtymään normaalia liiketoimintakulttuuria ja avointa markkinahenkeä. Arvelin, että nyt olisi tullut johtaja joka puhuisi poliitikoillekin totta rautatiemonopolista. Odotin, että Aro olisi siivonnut VR-Yhtymän keskittymällä olennaiseen siten, että olisi antanut muiden yrittäjien hoitaa sen, mikä ei olisi VR-Yhtymää kiinnostanut. Pätevä yritysjohtaja tietää mitä tekee ja tekee tulosta sillä omalla tekemisellään, ei ympäristön polkemisella.

Kaikessa edellä sanotussa olen saanut pettyä täydellisesti, joten sen puolesta en sure Aron lähtöä VR-Yhtymästä. Tosin en kyllä usko, että se lähtö tulee Finnairin vuoksi. Mutta kai minulla on oikeus lausua ajatukseni VR-Yhtymän omistajana, joka on pettynyt omaan alaiseensa.

Antero
 
Kuka sitten valitaankaan, maksettaneen hänelle pysyttelybonukset, jotka sitten seuraava firma korvaa, kun pysytelty ei pysykään. Finnair maksoi Vehviläisen edellisen työnantajan sopimat bonukset kun hän ne sieltä lähtiessään menetti. En olisi yllättynyt, jos Konecranes toimii samoin.

Konecranes? Jos viittaat Vehviläisen uuteen työnantajakioskiin, sulla heittää faktat nyt jonnin verran: Vehviläinen menee Herlinien Cargoteciin, ei Konecranesiin.

Ai niin, tällä saitilla ei saanut puuttua henkilökohtaisuuksiin, eikä yksittäisiin nimiin. Tämä kommenttini täyttää todellakin molempien kieltojen tunnusmerkistön.
 
Kaikessa edellä sanotussa olen saanut pettyä täydellisesti, joten sen puolesta en sure Aron lähtöä VR-Yhtymästä. Tosin en kyllä usko, että se lähtö tulee Finnairin vuoksi. Mutta kai minulla on oikeus lausua ajatukseni VR-Yhtymän omistajana, joka on pettynyt omaan alaiseensa.

Samaa mieltä Anteron kanssa Aron kyvyistä VR:n johdossa. Mutta jos tuo nyt heitetään Finnairiin niin minä en ala. Omistan vähän toistakymmentä Finnairin osaketta, arvoltaan jotain mitätöntä. Mutta osakkeenomistajana katson ettei valtio-omistajalla ole moraalista oikeutta kävellä näin räikeästi pienomistajien edun yli ja nimittää jotain satunnaisia pellehermanneja yksityisen osakeyhtiön johtoon.

Tosin en pidä Aro/Finnair-skenaariota uskottavana spekulaationa. Mistä lienee HS repinyt tämän mätäkuun "uutisen".
 
Samaa mieltä Anteron kanssa Aron kyvyistä VR:n johdossa. Mutta jos tuo nyt heitetään Finnairiin niin minä en ala. Omistan vähän toistakymmentä Finnairin osaketta, arvoltaan jotain mitätöntä. Mutta osakkeenomistajana katson ettei valtio-omistajalla ole moraalista oikeutta kävellä näin räikeästi pienomistajien edun yli ja nimittää jotain satunnaisia pellehermanneja yksityisen osakeyhtiön johtoon.

Tosin en pidä Aro/Finnair-skenaariota uskottavana spekulaationa. Mistä lienee HS repinyt tämän mätäkuun "uutisen".

Nyökyttelyä edellisiin kommentteihin, Aro on ollut vanhaan rautatievirastopäällikköasemaan hyvin mahduttautunut laiskanpulskeaksi tyytynyt entinen yritysjohtaja josta suunnasta ei mitään merkittäviä avauksia ole talon ulkopuolelle kantautunut. Siinä ei ole mitään viemistä avoimilla markkinoilla toimivaan lentoliikenneyhtiöön joka joutuu kilpailemaan kaikilla osa-alueilla ja samalla saneeraamaan virastoaikoja pois talosta pysyäkseen hengissä ilman merkittäviä omistajien lisäpääomituksia. Aro siis pysyköön lestissään punaisen lokakuun rautateiden puikoissa eläkettä odottamassa.

Valtio-omistajan moraali on tullut jo moneen otteeseen mitatuksi kaiken maailman heidihautaloiden ym. torveiluina jotka eivät ymmärrä koko touhusta mitään, ovat populismin, iltapäivälehtiotsikoiden sekä yhtiön yläkerran poikakerhon vietävissä ja lisäksi istuvat nuotiossa veronmaksajien lainahousuilla. Osakkeenomistus valtionyhtiöissä on lähinnä kansallista harrastelua niin kauan kuin yhtiöitä hoidellaan valtio-omistajan pellehermanniedustajia kumarrellen milloin missäkin asiassa.
Mutta ne vanhat osakekirjathan ovat kauniita. Niitä keräilläänkin.
 
Ai niin, tällä saitilla ei saanut puuttua henkilökohtaisuuksiin, eikä yksittäisiin nimiin. Tämä kommenttini täyttää todellakin molempien kieltojen tunnusmerkistön.

Älä nyt viitsi höpöttää, varmasti olet tuon verran sääntöjä lukenut. Tai jos mä olen näin väärässä, niin näytä ihmeessä se kohta säännöistä missä noin sanotaan.

Se mihin täällä puututaan, on, että puhutellaan toista kirjoittajaa muuten kuin nimimerkillä - ei täällä sinuakaan puhutella koko nimellä. Tämä siksi, että vaikka käyttäjän oikea nimi on kaikkien rekisteröityneiden nähtävillä, se ei ole rekisteröitymättömien nähtävillä. Ja henkilökohtaisuuksiin menemisen kielto tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, ettei syyllistytä ad hominem -virheeseen, vaan keskustellaan asioista.
 
Jos Aro olisi purkanut VR-Yhtymän monopolin ja luonut Suomeen toimivat rautatipalveluiden markkinat ja osoittanut johtamansa yrityksen pärjäävän näillä markkinoilla, voisi Arolla kuvitella olevan meriittiä kansainvälisessä kilpailussa taistelevan Finnairin johtoon.

Aro on johtanut nyt muutaman vuoden monopoliaan ärhäkkäästi puolustavaa omaa toimintaansa supistavaa jähmeää virtahepoa, joka elää myymällä itseään omistajalleen.

Aron tullessa tehtäväänsä oli minulla odotuksia johtuen juuri siitä, että odotin Aron tuovan VR-Yhtymään normaalia liiketoimintakulttuuria ja avointa markkinahenkeä. Arvelin, että nyt olisi tullut johtaja joka puhuisi poliitikoillekin totta rautatiemonopolista. Odotin, että Aro olisi siivonnut VR-Yhtymän keskittymällä olennaiseen siten, että olisi antanut muiden yrittäjien hoitaa sen, mikä ei olisi VR-Yhtymää kiinnostanut. Pätevä yritysjohtaja tietää mitä tekee ja tekee tulosta sillä omalla tekemisellään, ei ympäristön polkemisella.

On turha kuvitella VR Oy:n toimitusjohtajan tai kenenkään muunkaan VR:n palkkalistoilla olevan kannattavan oman monopolinsa purkamista. Eikö VR Osakeyhtiön tehtävä ole tuottaa mahdollisimman paljon voittoa ja junaliikennepalvelut ovat sivuseikka. Monopoli on aina hyvä tilanne voittoa maksimoivalle yritykselle. Olisi toimitusjohtajan kannalta typerää sahata omaa oksaansa heikentämällä johtamansa yrityksen voitontavoittelumahdollisuuksia purkamalla monopoli.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös