Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

Kantokoski

Suljettu tunnus
Liittynyt
31 Heinäkuu 2012
Viestit
267
Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

Helsinki-väylä on uusi laadukas ja monipuolinen liikenteen laatuväylä Helsingin niemen ja seudullisten liikenneongelmien ratkaisemiseen. Se yhdistää Helsingin niemen nopeaksi liikenneväyläksi, sekä seudulliset moottorikadut yhdeksi jatkumoksi. Helsinki-väylä on 2+2 kaistainen laadukas ja nopea liikenteen reitti. Se nopeuttaa Helsingin niemen liikennettä, sekä poikkiliikennettä, sillä väylällä ei ole liikennevaloja, eikä katuliikenne katkaise reittiä. Helsinki-väylä laadukkaasti nopeuttaa kaikkea liikennettä, niin yksityisautoilua kuin joukkoliikennettäkin.

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

Milloinkas tästä on päätetty? :O
 
Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

Keski-Pasilan kaavoittamisen ja keski-Pasilan tornialueen takia Vapaudenkatu- ja keskustatunnelisuunnitelmat kaivetaan arkistosta. Ja kuten aiemminkin ollut esillä ja esitettynä, yhdistyen Pasilan-väylään. Muodostuvaa kokonaisuutta kutsutaan Helsinki-väyläksi.

Terassitorit ja Töölönlahden täyttämiset jäävät kuitenkin tällä kertaa pois.
 
Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

1950-luku nostaa päätään. Liikenne tarkoittaa autoliikennettä. Sillä onkin nyt uusi tuleminen ja tulevaisuus, autoiluhan on vapautta.

Tässä autoilu-unelmassa on vaan valuvika, jonka Alvar Aaltokin ymmärsi korjata. Eli jonnekin niiden autojen pitää keskustassa mahtua. Siksi Alvari suunnitteli Terassitorin, valtavan pysäköintilaitoksen.

No joo, tämä aihe sopii hienosti Joukkoliikennefoorumille. Sama logiikka kuin metrotoimikunnalla: metro tarvitaan niille, joilla ei ole varaa omaan autoon ajellakseen Vapaudenkatua Terassitorille.

Kukas muuten oli se Kantokoski, joka hiljan selitti jossain viestissä olevansa ratikan ja joukkoliikenteen ystävä?

Antero
 
Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

Olen myös yksityisliikenteen ystävä, vaikka joukkoliikenne onkin eniten lähellä sydäntäni. Yksityisautoiluhan ei ole katoamassa mihinkään, mutta se on muuttumassa ympäristöystävälliseksi mm. sähköautokantaan siirryttäessä. Ympäristöystävällisyyden vuoksi minäkin näen yksityisautoilulla tulevaisuuden.

Sitten 50-luvun Helsingin keskusta on muuttunut, ja nyt alueella on lukuisia pysäköintilaitoksia, ja lisää on luultavimmin tulossa, joten terassitorille ja Töölönlahden täyttämiselle ei ole tarvetta.

Täytyy ottaa myöskin huomioon, ettei kaikki liikenne, sitten 50- ja 60-lukujen, ole suuntautumassa keskustaan - vaan Pasilaan myös. Keski-Pasilan kaavoituksen ja keski-Pasilan tornialueen myötä Pasilasta onkin kasvamassa merkittävä lähes keskustan veroinen työpaikka-alue. Luonnollisesti Pasila, kantakaupunki ja seutu tarvitsee uusia liikenneratkaisuja.

Teidän ei tule hämmästyä Helsinki-väylästä. Minun täytyy kertoa teille että tämä on inside scoop. Projektia ei kuitenkaan liitetä Pasila-projektiin, sillä se ei pelkästään ole Pasilaan liittyvä asia, vaan Vapaudenkatu/Helsinki-väylä tulee sen jälkeen ((ja myöskin.. jottei tornialue kaadu)).

Oheinen kuva on tietysti yhdestä versiosta, toteutuessa muutoksia on pohjoisosassa sekä muutenkin liittymiä karsittu ja suunnitelmaa kevennetty, kuitenkin että pääpiirteissään Helsinki-väylä palvelee sekä niemen liikennettä että seudulliset pikaväylät yhdistävänä. Helsinki-väylä olisi sekä valtion että kaupungin yhteistyö.
 
Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

Ainakin tuosta jäisi puumerkki tuleville sukupolville.
 
Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

Minun täytyy kertoa teille että tämä on inside scoop.
Minun täytyy kertoa, ettei tuo väittämä ole mikään salaisuus tai yllätys. Jokainen mm. keskustatunnelin suunnittelua seurannut tietää, mitä KSV:n autoliikennesuunnittelijoilla on ollut mielessään. Ei tarvita paljon älliä ymmärtääkseen, miksi Töölönlahdelle pitää varata tila keskustatunneliin eritasoliittymälle joka osoittaa pohjoiseen ja miten on mahdollista, että Pasilaa halkova kaupunkimotari loppuu kuin veitsellä leikaten suunnittelualueen etelärajalla.

Smith-Polvisen liikennesuunnitelma on ja on ollut yli puoli vuosisataa Helsingin liikennesuunnittelun salainen strategia. Siellä tämä ”sinun” suunnitelmasi on esitetty. Ja karttaa katsomalla näkee, miten Smith-Polvinen on toteutettu.

Salainen tämä strategia on ollut siksi, että Smith-Polvinen haudattiin virallisesti. Mutta salaaminen on sikäli turhaa, että maantieteestä ja 1960-luvulle saakka tehdystä rakentamisesta seuraa, ettei käytännössä ole juuri muitakaan ratkaisuja autoliikenneverkolle Helsingin alueella. Kyse on vain siitä, miten raskaana eli miten suurelle automäärälle tieverkko toteutetaan.

Olennainen muutos Smith-Polviseen nähden on, että Helsinginniemen kerrosalalle ei ole käynyt kuten Smith-Polvisessa suunniteltiin. Smith-Polvinen ei osannut ennustaa kaupunkirakenteen hajautumista ja niemen kasvun pysähtymistä. Siksi niemelle ei ole tarvittu eikä koskaan tarvita myöskään Vapaudenkatua.

Antero
 
Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

Täytyy ottaa myöskin huomioon, ettei kaikki liikenne, sitten 50- ja 60-lukujen, ole suuntautumassa keskustaan - vaan Pasilaan myös. Keski-Pasilan kaavoituksen ja keski-Pasilan tornialueen myötä Pasilasta onkin kasvamassa merkittävä lähes keskustan veroinen työpaikka-alue. Luonnollisesti Pasila, kantakaupunki ja seutu tarvitsee uusia liikenneratkaisuja.

Jassoo. Omat lintuni kertovat minulle, että eteläisessä Helsingissä (Helsingin niemi + Takatöölö) on noin 120 000 työpaikkaa. Uudessa Keski-Pasilassa niitä tulee olemaan noin 10000-15000. Eihän tuo nyt heitä kuin yhdellä nollalla, joten sovitaan nyt sitten, että niitä on melkein yhtä paljon. Kun koko Pasila lasketaan lisäksi mukaan, päästään noin 40 000 työpaikkaan. Sekin on hyvin kaukana etelä-Helsingin työpaikkamääristä.

Jos asiaa tarkastellaan hiukan laajemmin, voidaan sen sijaan todeta, että suur-Kalliosta eli Kallio - Kalasatama - Pasila kolmiosta tulee näiden alueiden rakentumisen myötä haastaja vanhalle keskustalle. Tuo alue on suuruudeltaan riittävää kokoluokkaa, jotta voidaan puhua oikeasti haastajasta. Sen alueen liikenneratkaisuja pitäisikin suunnitella tämä näkökulma mielessä.

Lähteet: KSV Keski-Pasila -esite ja Helsinki alueittain 2011.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

Smith-Polvisen liikennesuunnitelma on ja on ollut yli puoli vuosisataa Helsingin liikennesuunnittelun salainen strategia. Siellä tämä ”sinun” suunnitelmasi on esitetty. Ja karttaa katsomalla näkee, miten Smith-Polvinen on toteutettu.

Kun tuo nyt tuli esiin, niin mainittakoon, että Smith-Polvisen moottoritiesuunnitelmat löytyvät kantakaupungin osalta skannattuna täältä. Ovat komeata katseltavaa.

Minulla on tuo koko pumaska, ja voin skannata noita lisääkin, jos joku kaipaa jotain erityistä suunnitelmaa.
 
Hassuinta noissa musta on se, että olet Otso päättänyt blogisikin visuaalisen ilmeeseen käyttää niitä. :)
 
Hassuinta noissa musta on se, että olet Otso päättänyt blogisikin visuaalisen ilmeeseen käyttää niitä. :)

No onhan ne hienoja!

---------- Viestit yhdistetty klo 21:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:07 ----------

Ja palaten ketjun aiheeseen selkeämmin, Kantokosken vision pystyviiva on siis Smith-Polvisen moottorikatu E3, Rautatieasema-Kehätie. Pasilasta pohjoiseen se sitten yhdistyy Tuusulantiehen.

Ja pakko sanoa, että olinkin aina kummastellut, että mikä idea tuossa Veturitien suunnitelmassa on. Että sehän päättyy kuin seinään Nordenskiöldinkadulla. Nyt ymmärrän, mikä siinä on logiikkana. Kiitokset Kantokoskelle keskustelunavauksesta.
 
En tarkoittanut kantakaupungin työpaikkoja, vaan kuten kirjoitin: Keskustan työpaikkoja. Eli kyllä Pasilan ja keskustan työpaikkamäärä on kasvamassa samansuuntaiselle tasolle, mutta kuitenkin siten että keskustassa on enemmän työpaikkoja kuin Pasilassa.

Olette huomioinut suunnitelmia oikein. Myös Tuusulanväylän siirto yhdistyy kokonaisuuteen.

Smith-Polvinen on tietysti antanut suuntaviivoja liikenneväylien kehittymiselle, olihan se merkittävä konsulttityö sekä eräänlainen max-vaihtoehto. Mutta ei SP:ta ole toteutettu pätkääkään, ei edes riisuttuna eikä piilotettuna, eikä sitä koskaan tulla toteuttamaan. Seudun maantiede ei ole muuttunut, joten on luonnollista että jotkut projektit saattavat muistuttaa SP:ta, mutta ei jokaista tienpätkää voi leimata SP:ksi. Hankkeita ei vastustaa siitä syystä, että ne muistuttavat jotakin, vaan on luonnollista että moottoritie muistuttaa moottoritietä kautta maailman, eihän se esim. veneväylä ole.

Ehkä kaupunkirakenteen hajautumista ei joku nähnyt - eikä tiennyt, että hajautunutta kaupunkirakennetta voi tiivistää, ja ennen kaikkea että myös hajautuneella kaupunkirakenteella on samanlaisia liikenneväylätarpeita kuin hajautumaton. 1.5 miljoonaa ihmistä ei voi ahtautua kehä-1 sisälle, ilman liikenneväyliä, ja silloinkin kehä-1 sisälle tarvittaisiin moottoriet sekä säteittäiset että poikittaiset. Hajaantunut tai ei, automäärä seudulla kasvaa kasvamistaan, ja ratikoiden nopeus hidastuu vuosi vuodelta.

Helsinki-väylälle ei voi historian kaikuja hakea vain SP:sta, vaan kyllä Vapaudenkatua ovat esittäneet Eliel Saarisesta lähtien lähes kaikki asemakaava-arkkitehdit aina Yrjö Lindegrenistä, Erik Kråkströmiin ja Alvar Aaltoon.

Keski-Pasilan kaavoituksen ja Keski-Pasilan tornialueen myötä Vapaudenkadusta todellakin tulee tulevaisuutta.

Helsinki-väylä on ollut suunnitelmissa kesästä 2011 lähtien eräiden poliitikkojen ja virkamiesten taholla. Uskoisen Helsinki-väylän tulevan framille viimeistään 2016.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös