Sivu 1 / 8 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/106

Viestiketju: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Helsinki-väylä on uusi laadukas ja monipuolinen liikenteen laatuväylä Helsingin niemen ja seudullisten liikenneongelmien ratkaisemiseen. Se yhdistää Helsingin niemen nopeaksi liikenneväyläksi, sekä seudulliset moottorikadut yhdeksi jatkumoksi. Helsinki-väylä on 2+2 kaistainen laadukas ja nopea liikenteen reitti. Se nopeuttaa Helsingin niemen liikennettä, sekä poikkiliikennettä, sillä väylällä ei ole liikennevaloja, eikä katuliikenne katkaise reittiä. Helsinki-väylä laadukkaasti nopeuttaa kaikkea liikennettä, niin yksityisautoilua kuin joukkoliikennettäkin.

    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 18.02.2013 kello 19:42. Syy: iso kuva linkiksi

  2. #2
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Milloinkas tästä on päätetty? :O

  3. #3
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Keski-Pasilan kaavoittamisen ja keski-Pasilan tornialueen takia Vapaudenkatu- ja keskustatunnelisuunnitelmat kaivetaan arkistosta. Ja kuten aiemminkin ollut esillä ja esitettynä, yhdistyen Pasilan-väylään. Muodostuvaa kokonaisuutta kutsutaan Helsinki-väyläksi.

    Terassitorit ja Töölönlahden täyttämiset jäävät kuitenkin tällä kertaa pois.

  4. #4

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Muodostuvaa kokonaisuutta kutsutaan Helsinki-väyläksi.
    Sinun lisäksesi ketkä kutsuvat?

  5. #5

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Milloinkas tästä on päätetty? :O
    Männä viikolla, kun Helsingin kaupunki voitti bingolotossa kymmenen miljardia.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

    1950-luku nostaa päätään. Liikenne tarkoittaa autoliikennettä. Sillä onkin nyt uusi tuleminen ja tulevaisuus, autoiluhan on vapautta.

    Tässä autoilu-unelmassa on vaan valuvika, jonka Alvar Aaltokin ymmärsi korjata. Eli jonnekin niiden autojen pitää keskustassa mahtua. Siksi Alvari suunnitteli Terassitorin, valtavan pysäköintilaitoksen.

    No joo, tämä aihe sopii hienosti Joukkoliikennefoorumille. Sama logiikka kuin metrotoimikunnalla: metro tarvitaan niille, joilla ei ole varaa omaan autoon ajellakseen Vapaudenkatua Terassitorille.

    Kukas muuten oli se Kantokoski, joka hiljan selitti jossain viestissä olevansa ratikan ja joukkoliikenteen ystävä?

    Antero

  7. #7
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Olen myös yksityisliikenteen ystävä, vaikka joukkoliikenne onkin eniten lähellä sydäntäni. Yksityisautoiluhan ei ole katoamassa mihinkään, mutta se on muuttumassa ympäristöystävälliseksi mm. sähköautokantaan siirryttäessä. Ympäristöystävällisyyden vuoksi minäkin näen yksityisautoilulla tulevaisuuden.

    Sitten 50-luvun Helsingin keskusta on muuttunut, ja nyt alueella on lukuisia pysäköintilaitoksia, ja lisää on luultavimmin tulossa, joten terassitorille ja Töölönlahden täyttämiselle ei ole tarvetta.

    Täytyy ottaa myöskin huomioon, ettei kaikki liikenne, sitten 50- ja 60-lukujen, ole suuntautumassa keskustaan - vaan Pasilaan myös. Keski-Pasilan kaavoituksen ja keski-Pasilan tornialueen myötä Pasilasta onkin kasvamassa merkittävä lähes keskustan veroinen työpaikka-alue. Luonnollisesti Pasila, kantakaupunki ja seutu tarvitsee uusia liikenneratkaisuja.

    Teidän ei tule hämmästyä Helsinki-väylästä. Minun täytyy kertoa teille että tämä on inside scoop. Projektia ei kuitenkaan liitetä Pasila-projektiin, sillä se ei pelkästään ole Pasilaan liittyvä asia, vaan Vapaudenkatu/Helsinki-väylä tulee sen jälkeen ((ja myöskin.. jottei tornialue kaadu)).

    Oheinen kuva on tietysti yhdestä versiosta, toteutuessa muutoksia on pohjoisosassa sekä muutenkin liittymiä karsittu ja suunnitelmaa kevennetty, kuitenkin että pääpiirteissään Helsinki-väylä palvelee sekä niemen liikennettä että seudulliset pikaväylät yhdistävänä. Helsinki-väylä olisi sekä valtion että kaupungin yhteistyö.

  8. #8
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Ainakin tuosta jäisi puumerkki tuleville sukupolville.
    "Juna toisi huumeet."

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Minun täytyy kertoa teille että tämä on inside scoop.
    Minun täytyy kertoa, ettei tuo väittämä ole mikään salaisuus tai yllätys. Jokainen mm. keskustatunnelin suunnittelua seurannut tietää, mitä KSV:n autoliikennesuunnittelijoilla on ollut mielessään. Ei tarvita paljon älliä ymmärtääkseen, miksi Töölönlahdelle pitää varata tila keskustatunneliin eritasoliittymälle joka osoittaa pohjoiseen ja miten on mahdollista, että Pasilaa halkova kaupunkimotari loppuu kuin veitsellä leikaten suunnittelualueen etelärajalla.

    Smith-Polvisen liikennesuunnitelma on ja on ollut yli puoli vuosisataa Helsingin liikennesuunnittelun salainen strategia. Siellä tämä ”sinun” suunnitelmasi on esitetty. Ja karttaa katsomalla näkee, miten Smith-Polvinen on toteutettu.

    Salainen tämä strategia on ollut siksi, että Smith-Polvinen haudattiin virallisesti. Mutta salaaminen on sikäli turhaa, että maantieteestä ja 1960-luvulle saakka tehdystä rakentamisesta seuraa, ettei käytännössä ole juuri muitakaan ratkaisuja autoliikenneverkolle Helsingin alueella. Kyse on vain siitä, miten raskaana eli miten suurelle automäärälle tieverkko toteutetaan.

    Olennainen muutos Smith-Polviseen nähden on, että Helsinginniemen kerrosalalle ei ole käynyt kuten Smith-Polvisessa suunniteltiin. Smith-Polvinen ei osannut ennustaa kaupunkirakenteen hajautumista ja niemen kasvun pysähtymistä. Siksi niemelle ei ole tarvittu eikä koskaan tarvita myöskään Vapaudenkatua.

    Antero

  10. #10

    Liittynyt
    19.10.2010
    Viestejä
    105

    oletus Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Täytyy ottaa myöskin huomioon, ettei kaikki liikenne, sitten 50- ja 60-lukujen, ole suuntautumassa keskustaan - vaan Pasilaan myös. Keski-Pasilan kaavoituksen ja keski-Pasilan tornialueen myötä Pasilasta onkin kasvamassa merkittävä lähes keskustan veroinen työpaikka-alue. Luonnollisesti Pasila, kantakaupunki ja seutu tarvitsee uusia liikenneratkaisuja.
    Jassoo. Omat lintuni kertovat minulle, että eteläisessä Helsingissä (Helsingin niemi + Takatöölö) on noin 120 000 työpaikkaa. Uudessa Keski-Pasilassa niitä tulee olemaan noin 10000-15000. Eihän tuo nyt heitä kuin yhdellä nollalla, joten sovitaan nyt sitten, että niitä on melkein yhtä paljon. Kun koko Pasila lasketaan lisäksi mukaan, päästään noin 40 000 työpaikkaan. Sekin on hyvin kaukana etelä-Helsingin työpaikkamääristä.

    Jos asiaa tarkastellaan hiukan laajemmin, voidaan sen sijaan todeta, että suur-Kalliosta eli Kallio - Kalasatama - Pasila kolmiosta tulee näiden alueiden rakentumisen myötä haastaja vanhalle keskustalle. Tuo alue on suuruudeltaan riittävää kokoluokkaa, jotta voidaan puhua oikeasti haastajasta. Sen alueen liikenneratkaisuja pitäisikin suunnitella tämä näkökulma mielessä.

    Lähteet: KSV Keski-Pasila -esite ja Helsinki alueittain 2011.
    Viimeisin muokkaaja Mikko Särelä; 18.02.2013 kello 19:40.

  11. #11

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Helsinki väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Smith-Polvisen liikennesuunnitelma on ja on ollut yli puoli vuosisataa Helsingin liikennesuunnittelun salainen strategia. Siellä tämä ”sinun” suunnitelmasi on esitetty. Ja karttaa katsomalla näkee, miten Smith-Polvinen on toteutettu.
    Kun tuo nyt tuli esiin, niin mainittakoon, että Smith-Polvisen moottoritiesuunnitelmat löytyvät kantakaupungin osalta skannattuna täältä. Ovat komeata katseltavaa.

    Minulla on tuo koko pumaska, ja voin skannata noita lisääkin, jos joku kaipaa jotain erityistä suunnitelmaa.

  12. #12

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Hassuinta noissa musta on se, että olet Otso päättänyt blogisikin visuaalisen ilmeeseen käyttää niitä.

  13. #13

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Hassuinta noissa musta on se, että olet Otso päättänyt blogisikin visuaalisen ilmeeseen käyttää niitä.
    No onhan ne hienoja!

    ---------- Viestit yhdistetty klo 21:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:07 ----------

    Ja palaten ketjun aiheeseen selkeämmin, Kantokosken vision pystyviiva on siis Smith-Polvisen moottorikatu E3, Rautatieasema-Kehätie. Pasilasta pohjoiseen se sitten yhdistyy Tuusulantiehen.

    Ja pakko sanoa, että olinkin aina kummastellut, että mikä idea tuossa Veturitien suunnitelmassa on. Että sehän päättyy kuin seinään Nordenskiöldinkadulla. Nyt ymmärrän, mikä siinä on logiikkana. Kiitokset Kantokoskelle keskustelunavauksesta.

  14. #14
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    En tarkoittanut kantakaupungin työpaikkoja, vaan kuten kirjoitin: Keskustan työpaikkoja. Eli kyllä Pasilan ja keskustan työpaikkamäärä on kasvamassa samansuuntaiselle tasolle, mutta kuitenkin siten että keskustassa on enemmän työpaikkoja kuin Pasilassa.

    Olette huomioinut suunnitelmia oikein. Myös Tuusulanväylän siirto yhdistyy kokonaisuuteen.

    Smith-Polvinen on tietysti antanut suuntaviivoja liikenneväylien kehittymiselle, olihan se merkittävä konsulttityö sekä eräänlainen max-vaihtoehto. Mutta ei SP:ta ole toteutettu pätkääkään, ei edes riisuttuna eikä piilotettuna, eikä sitä koskaan tulla toteuttamaan. Seudun maantiede ei ole muuttunut, joten on luonnollista että jotkut projektit saattavat muistuttaa SP:ta, mutta ei jokaista tienpätkää voi leimata SP:ksi. Hankkeita ei vastustaa siitä syystä, että ne muistuttavat jotakin, vaan on luonnollista että moottoritie muistuttaa moottoritietä kautta maailman, eihän se esim. veneväylä ole.

    Ehkä kaupunkirakenteen hajautumista ei joku nähnyt - eikä tiennyt, että hajautunutta kaupunkirakennetta voi tiivistää, ja ennen kaikkea että myös hajautuneella kaupunkirakenteella on samanlaisia liikenneväylätarpeita kuin hajautumaton. 1.5 miljoonaa ihmistä ei voi ahtautua kehä-1 sisälle, ilman liikenneväyliä, ja silloinkin kehä-1 sisälle tarvittaisiin moottoriet sekä säteittäiset että poikittaiset. Hajaantunut tai ei, automäärä seudulla kasvaa kasvamistaan, ja ratikoiden nopeus hidastuu vuosi vuodelta.

    Helsinki-väylälle ei voi historian kaikuja hakea vain SP:sta, vaan kyllä Vapaudenkatua ovat esittäneet Eliel Saarisesta lähtien lähes kaikki asemakaava-arkkitehdit aina Yrjö Lindegrenistä, Erik Kråkströmiin ja Alvar Aaltoon.

    Keski-Pasilan kaavoituksen ja Keski-Pasilan tornialueen myötä Vapaudenkadusta todellakin tulee tulevaisuutta.

    Helsinki-väylä on ollut suunnitelmissa kesästä 2011 lähtien eräiden poliitikkojen ja virkamiesten taholla. Uskoisen Helsinki-väylän tulevan framille viimeistään 2016.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.02.2013 kello 21:03. Syy: henkilökohtaisuus pois

  15. #15
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Helsinki-väylä on ollut suunnitelmissa kesästä 2011 lähtien eräiden poliitikkojen ja virkamiesten taholla.
    Keitä tällaiset poliitikot ja virkamiehet ovat?
    Viimeisin muokkaaja vristo; 19.02.2013 kello 00:02.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Sivu 1 / 8 12345 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.10.2011, 14:28
  2. Liikenteen suunta
    kirjoittanut Compact foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.10.2010, 09:09
  3. Pohjolan Liikenteen lentokenttäyhteydet Helsinki-Vantaalle
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 13.08.2009, 08:51
  4. Helsinki, Espoo ja Vantaa - uusi joukkoliikenneorganisaatio haussa
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 108
    Viimeisin viesti: 19.05.2009, 11:40
  5. TKL:n liikenteen nykytila
    kirjoittanut Teoreetikko foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 11.07.2005, 16:27

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •