Sivu 2 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/106

Viestiketju: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

  1. #16
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    1.5 miljoonaa ihmistä ei voi ahtautua kehä-1 sisälle, ilman liikenneväyliä, ja silloinkin kehä-1 sisälle tarvittaisiin moottoriet sekä säteittäiset että poikittaiset.
    Mutta mitenkäs on mahdollista että Pariisin kehätien (Boulevard Périphérique) sisälle jäävällä alueella (=Paris intra-muros) asuu reilut 2,2 miljoonaa asukasta? En ole havainnut moottoriteitä kaupungin keskustassa (muutamia leveitä bulevardeja kyllä sekä Seinen rannan pikatiet).
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.02.2013 kello 20:04. Syy: poistettu tuhottuun tekstiin vastannut osuus

  2. #17

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1394

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Mutta mitenkäs on mahdollista että Pariisin kehätien (Boulevard Périphérique) sisälle jäävällä alueella (=Paris intra-muros) asuu reilut 2,2 miljoonaa asukasta? En ole havainnut moottoriteitä kaupungin keskustassa (muutamia leveitä bulevardeja kyllä sekä Seinen rannan pikatiet).
    Asiahan on paremminkin päinvastoin: tuollaisilla asukasmäärillä ja tiheyksillä moottoritiet eivät ole enää mahdollisia. Autoliikenteen nopeus on rajoitettava alle 60 km/h, jotta kaikki liikenne sopisi tieverkolle. Periaatteessa mahdollinen on Tokion tapainen maksullinen moottoritieverkko, jonka käytöstä peritään niin iso hinta, että tarpeeksi harva käyttää verkkoa. Silloin pikatiet tuollaisella alueella ovat maksuhalukkaille autoilijoille tarkoitettu erikoispalvelu nopeaa matkustamista varten.
    Ville

  3. #18
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Pariisin metro- ja RER-linjoja ei myöskään voi verrata pääkaupunkiseudun kaupunkiratoihin ja metrorataan. Pysytään nyt kuitenkin jokseenkin aiheessa tässä ketjussa.

  4. #19
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Ehkä kaupunkirakenteen hajautumista ei joku nähnyt...
    Ei ole yhtä oikeaa totuutta eikä yhtä ainoata ratkaisua. On vain joukko ihmisiä ja heidän erilaisia arvojaan. Varmasti on monia, jotka haaveilevat sinun tapaasi täydellisestä autokaupungista, jossa köyhät kulkevat maan alla tunneleissa, jotta kunnon mies pääsee esittelemään egoaan auringossa kiiltelevällä peltipurkilla. Siitä huolimatta, että täydellinen autokaupunki ei ole mahdollinen. Sellaista on yritetty jopa USA:ssa. Mutta ei lähiö ole kaupunkia, vaan epämääräinen kaupungin ja maaseudun välitila, jossa on huonot ominaisuudet molemmista. Tai sitten ”kaupunki” jää suunnilleen kirkonkylän tai kauppalan tasolle.

    Ihan oikeissa ja todellisissa tutkimuksissa on jo nähty, että autoilun arvomaailma alkaa hiljalleen kuolla pois kun 1950-luvun nuoriso ikääntyy. Sodasta ja puutteesta kärsineelle sukupolvelle amerikkalaisuus ja sen konkreettinen ”vapauden ilmentymä”, auto, oli ymmärrettävä ihanne. Etenkään kun ei ollut mitään tietoa siitä, mitä haittoja autosta tultiin myöhemmin näkemään.

    Mutta nuoremmat sukupolvet arvostavat kasvavassa määrin muita asioita. Esimerkiksi kaupunkia, joka on tehty ihmisille eikä autoille. Siksi Euroopassa on autoilun ihanteen laskussa syntynyt jo liki 100 uutta raitiotietä. Ja useissa niistä kantavana ajatuksena on ollut häätää autot poisi kaupungista, jonne ne eivät kuulu eivätkä sovi. Se on nykyaikaa, tunnelit ja parkkiluolat ovat menneisyyttä.

    Auto sopii hyvin maaseudulle, koska siellä on asutus harvaa ja matkat pitkiä käveltäväksi. Mutta sovittaisiko niin, että me, jotka pidämme kaupungista ja haluamme elää kaupungissa, saamme tehdä sen ilman teidän autojanne. Pitäkää te autonne siellä lähiöissä tai muuttakaa niiden kanssa maaseudulle, siellä on teille tilaa. Jos tulette meille kylään kaupunkiin, niin jättäkää autonne jollekin asemalle. Me emme halua rakentaa peltilehmillenne navettoja, ne eivät kuulu kaupunkiin. Ja vaikka niin tekisimmekin, ette te kaikki kuitenkaan mahdu pysäköimään Stockmannin kellon alle. Ei siihen mahdu kuin parhaimmillaan kolme autoa. Mutta me kaikki kaupunkilaiset pääsemme Stockan oven eteen ratikallamme, ja me tykkäämme siitä!

    Että hauskaa jatkoa vain peltiunelmille.

    Antero

    PS: Eliel Saarinen ei piirtänyt Kuningasavenytään autoille. Se oli muiden eurooppalaisten kaupunkien tapaan kaupunkikuvallinen elementti, ei ”kaasutuskenttä”.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.02.2013 kello 20:05. Syy: poistettu tuhottuun tekstiin vastannut osuus

  5. #20
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Pariisin metro- ja RER-linjoja ei myöskään voi verrata pääkaupunkiseudun kaupunkiratoihin ja metrorataan. Pysytään nyt kuitenkin jokseenkin aiheessa tässä ketjussa.
    Et vastannut kysymykseen. Väitit että 1,5 miljoonaa ihmistä ei voi mahtua Kehä I:n sisään ilman runsasta moottoritieverkostoa. Pariisissa voi, ja enemmänkin. Kerro nyt sitten miten se on mahdollista. "Ei vertailukelpoista" ei ole vastaus, jos et erittele miksi ei ole vertailukelpoista.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 2:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 2:02 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Asiahan on paremminkin päinvastoin: tuollaisilla asukasmäärillä ja tiheyksillä moottoritiet eivät ole enää mahdollisia. Autoliikenteen nopeus on rajoitettava alle 60 km/h, jotta kaikki liikenne sopisi tieverkolle.
    Juuri näin tämä menee.

  6. #21
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Uskoisin väylähankkeen, tai mitä siitä puuttuu, Eläintarhalta Elielinaukiolle (+keskustatunneli), tulevan framille viimeistään 2016. Ehkä silloin niitä taustaihmisiä ja taustaryhmiä tulee esiin. Mielestäni kuitenkin kansalaiskeskustelu on aina tarpeen.

    ps. itse käytän aina joukkoliikennettä.

    Janihyvärinen: Pariisissa on kymmenittäin nopeita ja esteettömiä joukkoliikenneratoja, kun Helsingissä niitä on 4-5.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.02.2013 kello 20:10. Syy: henkilökohtaisuus pois

  7. #22
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Janihyvärinen: Pariisissa on kymmenittäin nopeita ja esteettömiä joukkoliikenneratoja, kun Helsingissä niitä on 4-5.
    No mikset sitten ehdota, että rakennetaan Helsinkiin vastaava verkosto nopeita ja esteettömiä joukkoliikenneratoja? Sen sijaan ehdotat huomattavasti tehottomampia autoväyliä. Argumentissasi ei ole päätä eikä häntää.

    Tiedoksi että nopea ja esteetön joukkoliikennerata on nykykäsityksen mukaan omalla kaistallaan kulkeva moderni raitiotie. Täydellistä tasoerotusta ei tarvitse tehdä marginaalisen hyödyn vuoksi, jos edullisempaa tasoerottamatonta rataa tekee samalla rahalla moninkertaisen määrän. Näin se nyt vaan menee. Jos kymmenet kaupungit ovat tätä mieltä niin yksi metrotoimiston kantokoski on kyllä aika omahyväinen luullessaan tietävänsä paremmin.

    P.S. "Kymmenittäin" on kyllä pikkuisen liioiteltua. 16 metrolinjaa, 1 raitiolinja (ne loput 3 ovat kehätien ulkopuolella) ja 5 RER-linjaa on 22 nopeaa ja esteetöntä rataa. Ei ehkä ihan kymmeniä?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.02.2013 kello 20:10. Syy: poistettu tuhottuun tekstiin vastannut osuus

  8. #23
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    4177

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Uskoisin väylähankkeen, tai mitä siitä puuttuu, Eläintarhalta Elielinaukiolle (+keskustatunneli), tulevan framille viimeistään 2016.
    Oletko seurannut lainkaan mihin kaikkien tulevien uusien alueiden liikennejärjestelmät pohjautuvat? Kruunuvuori, Kalasatama, Östersundom, Keski-Pasila..kaikkien näiden alueiden liikenneratkaisut pohjautuvat vahvasti raideliikenteeseen, joka ainakin minun mielestäni on merkki siitä, että Helsinki panostaa tulevaisuudessakin vahvaan joukkoliikenteeseen. Vaikka sinun mielestäsi keskustaan suuntautuva yksityisautoilu tulee kasvamaan voimakkaasti ja ainoa ratkaisu on rakentaa lisää väyliä keskustaan, niin minä näkisin, että ratkaisu ei voi olla kaupunkimotareiden rakentaminen, vaan päinvastoin yksityisautoilun rajoittaminen esimerkiksi ruuhkamaksuilla ja entistä parempaan joukkoliikenteeseen panostaminen.

    En tiedä, mistä hatusta olet vetänyt tuon vuoden 2016, jolloin tämä väylähanke nostettaisiin esille? Tosiasia on, että Helsingillä on kädet täynnä töitä näiden yllämainittujen alueidensa kanssa ainakin pitkälle 2020-luvulle ja sittenhän on vielä Pisaran toteutus ym ym. Helsinki velkaantuu jo nyt kovaa vauhtia, joten tuskin tuollaisesta miljardiluokan motaritunnelihankkeesta on realistista puhua ainakaan ennen vuotta 2030. Kaikenlaista on kivaa suunnitella mutta täytyy myös pitää realiteetit mielessä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.02.2013 kello 20:12. Syy: kappalejako, kieliasu, muokattu lainattua viestiä

  9. #24

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Tunneliviivoja voi kuka tahansa piirtää niin paljon kuin huvittaa, kun siihen keksii vielä vähän lukuja sivuun niin sitä kutsutaan Lentokenttämetrosuunnitelmaksi. Eikä niitä putkia ole tähänkään saakka tehty, koska kustannukset, ei niistä kannata stressata.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.02.2013 kello 20:14. Syy: poistettu tuhottuun tekstiin vastannut osuus

  10. #25

    Liittynyt
    19.10.2010
    Viestejä
    108

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Tunneliviivoja voi kuka tahansa piirtää niin paljon kuin huvittaa, kun siihen keksii vielä vähän lukuja sivuun niin sitä kutsutaan Lentokenttämetrosuunnitelmaksi. Eikä niitä putkia ole tähänkään saakka tehty, koska kustannukset, ei niistä kannata stressata.
    Joo, jos haluaa relevantisti vaikuttaa, pitäisi kyetä kertomaan montako miljoonaa vuodessa pitää investoida ja mitä sillä saa. Muuten puhutaan vaan sanahelinää. Liikenneverkon rakentaminen yksi pätkä kerrallaan on hölmöä, kallista ja suurella todennäköisyydellä veronmaksajan tarkoituksellista huijaamista.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.02.2013 kello 20:14. Syy: kielenkäyttö

  11. #26
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Viestejä
    815

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Hyvä, että tämäntyyppiset keskustelut alkavat löytämään tiensä oikeille osa-alueille foorumilla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Yksityisautoiluhan ei ole katoamassa mihinkään, mutta se on muuttumassa ympäristöystävälliseksi mm. sähköautokantaan siirryttäessä.
    Tulokset eivät ole liiemmin vakuuttaneet.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Ympäristöystävällisyyden vuoksi minäkin näen yksityisautoilulla tulevaisuuden.
    Vaikka kaikki autoliikenne olisi sähköön perustuvaa, ei se tee sitä missään määrin ympäristöystävälliseksi. Vaikka leikisti sähkö tuotettaisiin päästöttömästi, se ei poista mitään muita yksityisautoilun ongelmia kuten:
    • rengasmelu ja sen aiheuttama kaupunkitilojen epämiellyttävyys ja viihtyvyyden heikkeneminen
    • muut hiukkaspäästöt, kuten asfaltin jauhaminen hengitysilmaan nastarenkailla
    • katu- ja kaupunkitilan tehoton käyttö
    • liikenneturvallisuus


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Täytyy ottaa myöskin huomioon, ettei kaikki liikenne, sitten 50- ja 60-lukujen, ole suuntautumassa keskustaan - vaan Pasilaan myös.
    Valtaossa liikenteestä suuntautuu kyllä ihan muualle, kuin Pasilaan tai Keskustaan. Siitä osviittaa antaa hyvin se, että Kehä I on Suomen vilkkain tie. Poikittaisliikenne on se, mikä on viimeikoina kasvanut oleellisesti samalla, kun työpaikat ovat suuntautuneet kehäteiden varsille ja asutus kehyskuntiin. Joukkoliikenteen kehittymättömyys aiheuttaa tunnetusti pakkoautoilua, jota voi vähentää keskittymällä koko työssäkäyntialueen joukkoliikenteeseen panostamalla eikä keskittymällä täysin toisarvoisiin tunnelihankkeisiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Keski-Pasilan kaavoituksen ja keski-Pasilan tornialueen myötä Pasilasta onkin kasvamassa merkittävä lähes keskustan veroinen työpaikka-alue.
    Lukuarvot eivät kyllä tue tätä ajatusta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Luonnollisesti Pasila, kantakaupunki ja seutu tarvitsee uusia liikenneratkaisuja.
    Kyllä, painoarvo sanalla seutu. Joukkoliikenteen markkinaosuuden kasvattaminen on asioista tärkein. Ei autoilun kasvattamiseen tähtäävät mansikoita maksavat väylähankkeet.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Teidän ei tule hämmästyä Helsinki-väylästä. Minun täytyy kertoa teille että tämä on inside scoop.
    Minkähänlainen tämä sisäpiiri mahtaa olla?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Projektia ei kuitenkaan liitetä Pasila-projektiin, sillä se ei pelkästään ole Pasilaan liittyvä asia, vaan Vapaudenkatu/Helsinki-väylä tulee sen jälkeen ((ja myöskin.. jottei tornialue kaadu)).
    Onko sinulla kenties kontakteja veliverkoston saunalita- ja kabinettisopimuksiin, kun osaat tämän näin ennustaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    En tarkoittanut kantakaupungin työpaikkoja, vaan kuten kirjoitin: Keskustan työpaikkoja. Eli kyllä Pasilan ja keskustan työpaikkamäärä on kasvamassa samansuuntaiselle tasolle, mutta kuitenkin siten että keskustassa on enemmän työpaikkoja kuin Pasilassa.
    Esittänet lähteisiin perustuvia lukuarvoja?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Mutta ei SP:ta ole toteutettu pätkääkään, ei edes riisuttuna eikä piilotettuna, eikä sitä koskaan tulla toteuttamaan. Seudun maantiede ei ole muuttunut, joten on luonnollista että jotkut projektit saattavat muistuttaa SP:ta, mutta ei jokaista tienpätkää voi leimata SP:ksi.
    Eli ei, mutta kyllä.

    Selkeitä suunnitelmiin pohjautuvia osia on toteutettu. Tietenkin keskustan osa puuttuu, mutta on perusteetonta väittää, etteikö mitään Smith-Polviseen perustuvia ratkaisuja olisi toteutettu osin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Hankkeita ei vastustaa siitä syystä, että ne muistuttavat jotakin, vaan on luonnollista että moottoritie muistuttaa moottoritietä kautta maailman, eihän se esim. veneväylä ole.
    Paras selitys hetkeen. Eli esim. moottoritietä keskelle valmista kaupunkirakennetta ei saa vastustaa, koska se on moottoritie.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Ehkä kaupunkirakenteen hajautumista ei joku nähnyt - eikä tiennyt, että hajautunutta kaupunkirakennetta voi tiivistää, ja ennen kaikkea että myös hajautuneella kaupunkirakenteella on samanlaisia liikenneväylätarpeita kuin hajautumaton.
    Eikä kannata väittää, että hajautettu kaupunkirakenne vaatisi samanlaisia väylätarpeita. Vai kannattaako esim. metroa rakentaa keskelle metsää?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Hajaantunut tai ei, automäärä seudulla kasvaa kasvamistaan
    Kasvaa, jos autohankkeisiin käytetään voimavarat joukkoliikenteen sijaan, eikä autoilua rajoiteta mitenkään.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    ratikoiden nopeus hidastuu vuosi vuodelta.
    Ei hidastu, kuten olen jo muutaman kerran maininnut. Kehittämishankkeet toteuttamalla nopeus kasvaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Helsinki-väylälle ei voi historian kaikuja hakea vain SP:sta
    Vaan mistä muualta sitten?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Helsinki-väylä on ollut suunnitelmissa kesästä 2011 lähtien eräiden poliitikkojen ja virkamiesten taholla. Uskoisen Helsinki-väylän tulevan framille viimeistään 2016.
    Mielenkiinnolla tätä visionääriporukan esiinastumista jäämme odottamaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Mielestäni kuitenkin kansalaiskeskustelu on aina tarpeen
    Ei siltä vaikuta...

    Kannattaa muistaa, että perustellut faktat ovat eri asia kuin mielipiteet.

    Tosiasiat on helppo todistaa ja perustella, mielipiteisiin perustuva nimetön huutelu ei.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    ps. itse käytän aina joukkoliikennettä.
    Jos olet joukkoliikenteen suuri ystävä ja vakioasiakas, kuvittelisi sinun kannattavan joukkoliikenteeseen panostamista autohankkeiden sijaan.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.02.2013 kello 21:58. Syy: poistettu tuhouttuihin teksteihin vastanneet osuudet
    Näin se nyt vaan menee

  12. #27
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7334

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mutta sovittaisiko niin, että me, jotka pidämme kaupungista ja haluamme elää kaupungissa, saamme tehdä sen ilman teidän autojanne. Pitäkää te autonne siellä lähiöissä tai muuttakaa niiden kanssa maaseudulle, siellä on teille tilaa. Jos tulette meille kylään kaupunkiin, niin jättäkää autonne jollekin asemalle.
    Tähän sopisi oikeastaan vastaukseksi lainaus tältä foorumilta:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Joten en ymmärrä, miksi esim. sinulla pitäisi olla oikeus hävittää sitä, mistä sinä et välitä. Siitä huolimatta, että sellaiseen käytetään yhteistä rahaa. Erittäin paljon käytetään yhteistä rahaa sellaiseen, joka on minusta turhaa, mutta silti alistun järjestelmään, joka perustuu yhteiseen päättämiseen ja yhteiseen vastuuseen asioista. Se on kuitenkin parempi kuin anarkia tai muu hirmuvalta. Ja yleisesti sivistykseen kuuluu moniarvoisuus ja erilaisuuden hyväksyminen. Vai toivotko, että se, joka ei pidä sinusta, saa oikeuden lopetta sinut turhana ja sopimattomana kansalaisena? Onhan sellaistakin järjestystä ollut, ja taitaa jossain olla edelleen.

  13. #28

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tähän sopisi oikeastaan vastaukseksi lainaus tältä foorumilta:
    Toisaalta ei. Kysehän on siitä, että autoista vapaalle kaupunkielämälle, tai edes autojen suurimmasta osasta haittoja vapaalle kaupunkielämälle, ei ole annettu erityisesti mahdollisuuksia. Eli siis siitä, että autoilijat saavat kyllä vapaasti toteuttaa autoiluaan, mutta valinnanvapaus ei toteudu, jos joka ikinen pakotetaan elämään autoilijoiden valintojen ehdoilla. Ja jos autoilijoiden annettaisiin vapaasti toteuttaa haaveitaan Helsingissä, Helsinki nykyisessä muodossaan lakkaisi olemasta.

  14. #29
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Nimimerkin käyttö

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mutta sovittaisiko niin, että me, jotka pidämme kaupungista ja haluamme elää kaupungissa, saamme tehdä sen ilman teidän autojanne. Pitäkää te autonne siellä lähiöissä tai muuttakaa niiden kanssa maaseudulle, siellä on teille tilaa. Jos tulette meille kylään kaupunkiin, niin jättäkää autonne jollekin asemalle.
    Tähän sopisi oikeastaan vastaukseksi lainaus tältä foorumilta:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Joten en ymmärrä, miksi esim. sinulla pitäisi olla oikeus hävittää sitä, mistä sinä et välitä. Siitä huolimatta, että sellaiseen käytetään yhteistä rahaa. Erittäin paljon käytetään yhteistä rahaa sellaiseen, joka on minusta turhaa, mutta silti alistun järjestelmään, joka perustuu yhteiseen päättämiseen ja yhteiseen vastuuseen asioista. Se on kuitenkin parempi kuin anarkia tai muu hirmuvalta. Ja yleisesti sivistykseen kuuluu moniarvoisuus ja erilaisuuden hyväksyminen. Vai toivotko, että se, joka ei pidä sinusta, saa oikeuden lopetta sinut turhana ja sopimattomana kansalaisena? Onhan sellaistakin järjestystä ollut, ja taitaa jossain olla edelleen.
    Minä en nyt ymmärrä, mitä tällä viestilläsi ja siihen ottamillasi lainauksilla tarkoitit.

    Välttääkseni olkiukkoja kysyn ensin, mihin pyrit? Sitten voin kommentoida kirjoittamaasi, jos on tarpeen.

    Omista viesteistäni voin sanoa, että lainaukset eivät ole ollenkaan samasta asiasta.

    Ylemmässä lainauksessa on kyse Kantokosken esittämästä tunneli- ja tiesuunnitelmasta. Se ei ole yleisesti hyväksytty suunnitelma, johon kenenkään tarvitsee alistua vaikka olisi itse sitä vastaan. Kritiikkiä ei voi siis paheksua sen perusteella, että pitäisi alistua yhteisiin päätöksiin.

    Jälkimmäisessä lainauksessa on kirjoitettu siitä, että Helsingin kaupunki on päätöksentekojärjestelmänsä tuloksena säilyttänyt museoraitiovaunuja. Petteri on vaatinut niiden hävittämistä eikä hyväksy sitä, että demokraattinen hallinto tekee päätöksiä, joita vastaan hän on. Arvostelen tekstissäni sitä, että Petteri ei hyväksy yhteistä päätöstä.

    Selvennykseksi vielä, että minä kannatan demokratiaa ja sen päätösten hyväksymistä. Ja sitä, että demokratiassa hyväksytään erilaisuus ja ollaan suvaitsevaisia. Tämän viestin kontekstissa edellytän myös sellaisen erilaisuuden kuin autottomuuden hyväksymistä. Mikä tarkoittaa, että auton käyttäminen ei voi olla sellainen oikeus, joka menee autottomuuden oikeuden yli. Toistaiseksi tämä autottomuuden oikeus ei vaan Helsingissä ja koko seudulla toteudu, sillä vain autoilun oikeus toteutuu.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 20.02.2013 kello 06:09. Syy: jaettu viesti kahtia

  15. #30

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    332

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Seuraan tätä foorumia lukijana nimenomaan jlf-kirjoittajien enemmistön pätevien keskustelijoiden asiallista argumentointia suuresti arvostaen.

    Mutta valitettavasti toisinaan eräät ilmiselvät trollaajat näitä keskusteluja aina ilmiselvästi häiritsevät.

    Itse kyllä luen noita häirikkökommentoijien vuodatuksia lähinnä huumorina (toki helppoa minulle ulkopuoliselle, mutta valitettavan törkeitä halveksuttavia ja jopa oikeustoimikelpoisia henkilökohtaisia kunnianloukkauksiakin ovat nuo jotkut nimimerkkivuodatukset joillekin asiallisille jlf-kirjoittajille syytäneet).

    Mutta ehkä meidän pitäisi juuri tämän vuoksi ottaa aivan vitsinä nämä jotkut typerät trollipellet nimenomaan ansaitsemilleen tasoilleen:

    Eli Putous-ohjelman tapaan olisikin ihan hassua järjestää jlf-äänestys noille ilmiselvästi ”ei-henkilöidyt-trollaalaja-jlfkirjoittajat-sketsihahmoille” (eli olisivatko hupaisimpien nimettömien jlf-kirjoitusten tekijöitä esim. mystinen ”Seba”, ”Kantokoski”…?).
    Viimeisin muokkaaja Autoton espoolainen; 19.02.2013 kello 23:48.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.10.2011, 13:28
  2. Liikenteen suunta
    kirjoittanut Compact foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.10.2010, 08:09
  3. Pohjolan Liikenteen lentokenttäyhteydet Helsinki-Vantaalle
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 13.08.2009, 07:51
  4. Helsinki, Espoo ja Vantaa - uusi joukkoliikenneorganisaatio haussa
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 108
    Viimeisin viesti: 19.05.2009, 10:40
  5. TKL:n liikenteen nykytila
    kirjoittanut Teoreetikko foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 11.07.2005, 15:27

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •