Sivu 5 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345678 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/106

Viestiketju: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

  1. #61

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Helsinki-väylä ei ole vielä ollut sellaisissa kokouksissa, joista pöytäkirjoja tehdään. Vaan muutamien poliitikkojen ja virkamiehien keskinäisenä uurastuksena.
    Eli kehen suunnittelijaan voin ottaa yhteyttä kysyäkseni lisätietoja? Vai suunnitteleeko tämä virkamies sitä työnantajaltaan salassa työajallaan?

  2. #62
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Ja nyt aiheeseen: autoväylät, kasvava liikenne, ratikoiden hitaus.
    Juuri niin: muutetaan moottoriteitä kaduiksi ja kaupunkibulevardeiksi, otetaan käyttöön tietullit, rajoitetaan autoilua ydinkeskustassa ja perustetaan autoton kävelykeskusta. Asetetaan ykkösprioriteetiksi joukkoliikenteen sujuminen, joka merkitsee liikennevaloetuuksia ja omia väyliä ratikka- ja bussiliikenteelle.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #63
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Joukkoliikenteen kapasiteetissa on varaa kasvulle.
    Niillä linjoilla, joilla kapasiteetti on jo lopussa ei ole. Vai aloitetaanko matkustajien kujettaminen kulkuneuvojen katoilla?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Ja joukkoliikenteen verkko on kattava, vaikka paikoin ei kovin laadukas tai nopea.
    Jo pelkästään poikittaisliikenteen osalta linjasto on täysi vitsi, ei todellakaan kattava.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Täytyy miettiä, mikä on todellinen realistinen määrä kuinka paljon joukkoliikenteen käyttöosuutta voi kasvattaa. Se ei ole paljoa.
    Joukkoliikenteen käyttöä voidaan kasvattaa juuri niin paljon kuin halutaan. Tarvittaessa voidaan keinona käyttää jopa autoilun rajoittamista eri alueilla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Ja se on ennestään korkea.
    Pelkästään Ruotsiin verrattuna joukkoliikenteen markkinaosuus on säälittävällä tasolla. Joukkoliikenteen käytto on pääkaupunkiseudulla kasvanut viimevuosina vain marginaalisesti, pääosin ainoastaan uusien asuinalueiden vuoksi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Ei ole perusteita vain joukkoliikenteen kehittämiseen siten ettei autoväyliin enää panosteta.
    Heh heh. Milloin ikinä suomessa jokin tie/autoiluhanke olisi jäänyt tekemättä, "kun kaikki rahat menivät joukkoliikenteeseen".

    Voin vastata: Ei koskaan. Autoiluhankkeisiin löytyy aina rahaa, perusteluiksi riittää pelkkä akuankkalaskukaavan ajansäästö.

    Toisekseen, miksi autokaupunkiunelmaan pitää ylipäätään panostaa yhtään mitään? Normaaleissa kaupungeissa suunta on nimenomaan ollut autojen aiheuttaman haitan vähentäminen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Helsinki-väylä on oikea ratkaisu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.
    Riippuu keneltä kysytään. Valtaosa lienee Smith-Polvis -hengen mukaista autokaupunki"unelmaa" vastaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Se merkittävästi nopeuttaa niin yksityisautoilua kuin joukkoliikennettäkin, Helsingissä että seudulla.
    Vai niin, missähän ja miten? Autoväylien rakentaminen ei ole koskaan historiassa vähentönyt autoilua. Mitä enemmän väyliä, sitä enemmän autoja. Ja sen seurauksena enemmän ruuhkia ja vielä sujumattomampaa liikennettä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Keskustan kävelyalueita voi lisätä runsaasti.
    Kyllä, näin voi tehdä ilman yhtäkään tunnelihanketta. Tosin tunnelipiirien jatkuvasti hokeman mantran mukaan kävelyalueita ei voi olla ilman tunneleita. Tosielämässä asia on kuitenkin toisin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Sekä esim. Mannerheimintietä keskustassa voisi kaventaa ja tehdä siitä esplanadi-tyyppisen kadun.
    Kaikkeahan sitä voi kuvitella. Tämänkokoisen sisääntuloväylän liikenne ei kuitenkaan katoa mihinkään kuin taikaiskusta.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    No niin, nyt olen saanut hintalapputietoja:

    Helsinki-väylä maksanee noin 750 milj. euroa. Tämä sisältää:

    i) Keskustatunnelin
    ii) Vapaudenkadun Veturitielle saakka

    Jos halutaan haara Esplanadille, se lisää kustannuksia noin 45-55 miljoonaa euroa.

    Rakentaminen jakautuu 10 vuodelle. Todellinen vuosikustannus on silloin vain noin 75 milj. euroa.
    Mistäs Kantokoski keksii tällaisia hintatietoja ilman mitään laskelmia ja lähteitä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Te spämmäätte tätä viestiketjua, pyydän ylläpitoa poistamaan asiattomat viestit.
    Hahaa! Pitkästä aikaa ihan hyvää huumoria!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Helsinki-väylä ei ole vielä ollut sellaisissa kokouksissa, joista pöytäkirjoja tehdään. Vaan muutamien poliitikkojen ja virkamiehien keskinäisenä uurastuksena.
    Eli veliverkoston kabinettikokouksissa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Ja mitä tulee teidän uskomuksiinne, niin ne eivät ole minulta pois.
    Tämä toimii myös käänteisesti.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Takaisin aiheeseen: Autoväylät, kasvava autoliikenne, ratikoiden hitaus..
    Eli paluu 1960-luvun autoihanneyhteiskuntaan! Autot tekevät autuaaksi, raitiovanut pitää saada pois, jotta aiheutetaan lisää autoilua ja ruuhkia. Kerrassaan mainiota! Äkkiä retrolasit silmille ja piirtelemään Helsinki täyteen moottoriteitä ja makkarataloja.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Ette taida tietää, että poliitikot ja virkamiehet tekevät yhteistyötä, ja työstävät asioita ennen kuin niitä otetaan missään kokouksissa esille.
    Kyseinen toiminta on tiedossa ihan hyvin. Sitä kutsutaan suhmuroinniksi, johon luonnollisesti liittyy poikkeuksetta lahjontaa ja muita näennäisdemokratiaa toteuttavan yhteiskunnan varjopiirteitä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Ei ole kyse mistään klubeista.
    Vaan mistä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Ja nyt aiheeseen: autoväylät, kasvava liikenne, ratikoiden hitaus.
    Taas, ompa kerrassaan ihana aihe! Täytyy oikein hitaasti lausua ja maistella noita sanoja, jotta pääsee tunnelmaan. Voi suorastaan tuntea, kuinka aivotoiminta kiihtyy ja silmät pullistuvat päästä ulos.
    Näin se nyt vaan menee

  4. #64

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    844

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Keitä tällaiset poliitikot ja virkamiehet ovat?
    Ovat eläkkeellä ja mullissa ennen kuin ehtivät toteuttaa nämä kantokosken fantasiat. Suomalaisessa kaupunkisuunnittelussa tapahtuu melkoinen murros seuraavien vuosikymmenten aikana. Suuri se on jo siksikin, että nykyisin laahataan myöhäismodernia elävää länsimaailmaa puolivuosisataa jäljessä. Merkittävämpää kuitenkin lienee, että tulevat päättäjät ovat kasvaneet kaupungeissa ja heille fillari ja matkakortti ovat samanlaisia vapauden symboleita kuin mitä auto on nykyisille lantajalkapäättäjille.

  5. #65
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Pelkästään Ruotsiin verrattuna joukkoliikenteen markkinaosuus on säälittävällä tasolla.
    Laitapa esimerkkejä joukkoliikenteen kulkutapaosuudesta motorisoiduista matkoista sellaisilta Ruotsin kaupunkiseuduilta, joihin verrattuna pääkaupunkiseudulla ko. osuus on säälittävä.

  6. #66

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Eilisessä Höblassa julkaistiin Marianne Sundholmin blogi "Vem betalar, vem bestämmer?". Aloituslauseessa hän kysyy mitä yhteistä on lastensairaalalla, keskustatunnelilla, Guggenheimilla ja jääkiekkoareenalla Helsinki Garden. Yksityinen rahoitus, erästä eläkevakuutusyhtiötä myöten.

    Saas nähdä saadaanko yksityista fyrkkaa kasaan riittävästi, jotta edes jokin noista hankkeista saataisiin toteutettua. Mikäli keskustatunneli hönkäistäisiin toteutukseen saakka, niin miten toteutetaisiin tulopuoli? Tietullein vai elinkaarimallin mukaisesti = veronmaksajien piikkiin?
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  7. #67

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Tietullein vai elinkaarimallin mukaisesti = veronmaksajien piikkiin?
    Tietenkin veronmaksajien piikkiin.

  8. #68

    Liittynyt
    01.08.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    65

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Kuten sanottua, Kantokoski on valmis maksamaan 2 euroa 2 miljardin tunnelista. Miten jaloa.
    Haluan kuolla unessa, kuten isäni - En kirkuen, kuten hänen matkustajansa.

  9. #69
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Helsinki-väylän käyttömaksu olisi 3-5€ / per kerta.

  10. #70

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Helsinki-väylän käyttömaksu olisi 3-5€ / per kerta.
    Unohdit mainita, että koska kyse on tunnelirakentamisesta à la Kehärata, tuon käyttökorvauksen tunneliyhtiölle maksaa Helsingin kaupunki.

  11. #71
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Kyllä nykyiset suuntaukset ovat että yksityisrahalla väylää kustannetaan.

    Muuten, Helsinki-väylä ei ole sijoitus yksityisautoiluun. Se on sijoitus talouteen. Ihmisten lisäksi myös tavaroiden täytyy liikkua. Vai metrollako tavarat tulevat keskustaan Vuosaaren satamasta? Miten ne asemilta siirretään jakelupisteisiin eli liikeyrityksiin? Aivan. Autoilla. Katuja ja teitä tarvitaan talouden perustuksien toiminnan takaamiseksi. Miten kukaan voi vastustaa katuja. Ja minulla ei ole mitään sitä vastaan että Töölönlahti ja mahdollisesti Eläintarhanlahtikin täytetään ja Pasilasta keskustaan vedetään esplanadi, raitiokevytmetro, talokortteleita, puita ja puistoja. Junaraiteet voisi myöskin kaivaa maan alle, lipuen keskustan ja pasilan asemilla pintaan. Kaupunki ihmisille! Nyt rata jakaa kaupungin, sekä ihmiset, kahtia.

  12. #72

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Jaa-a! Nyt en tiedä... Ehkä tämä on sittenkin hauskempi ketju kuin Cityväylä-ketju!

    Kaiken kruunaa vitsinimimerkin allekirjoitus:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski
    - JOKAISELLA ON OIKEUS METROON -

  13. #73
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Kokeilepa toisinpäin: Jokaisella on oikeus raitiovaunuun.

    Kuinka todelliselta se kuulostaa?

    Toiseksi, se nyt on selvää että talous ei toimi ilman autojen väyliä.

  14. #74

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Kokeilepa toisinpäin: Jokaisella on oikeus raitiovaunuun.

    Kuinka todelliselta se kuulostaa?
    Kaukana todellisuudesta, mutta todellisemmalta kuin vastaava metron kanssa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Toiseksi, se nyt on selvää että talous ei toimi ilman autojen väyliä.
    On totta, että ilman maantiekuljetuksia on jotakuinkin vaikeaa hoitaa taloutta. Mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita, että autoväylien määrän tarvitsisi olla edes nykyiselläkään tasolla. Riittää, että pihateille ja asuinalueille on pääsy läheisiltä teiltä. Suhteessa ihmisen tarpeeseen päästä liikkumaan pois alueelta, tavaraa ei tarvitse kuljettaa kuin aniharvoin. Miksi siis ylläpitää sitä varten kolossaalisia autoväyliä? Kenelläkään ei ole tarvetta ajaa yli kahdeksaakymppiä kerran viidessä vuodessa muuttokuorman kanssa. Sen sijaan ihmisillä on kiire töihin ja koteihinsa joka arkipäivä. Vaikka autotie olisi vedetty joka kuistille ja rappukäytävän edustalle, se ei poista sitä liikkumisen tarvetta, joka autottomilla on. Ja niitä autottomia tulee aina olemaan, mahdollisesti lisääntyvässä määrin. Miksei siis priorisoida ihmisten päivittäiseen kuljettamiseen?

    ---------- Viestit yhdistetty klo 20:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:39 ----------

    Unohdit yhden asian uudesta allekirjoituksestasi:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski
    - KAUPUNKI KUULUU IHMISILLE -
    ...ja autoille.

  15. #75
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

    Keskustatunnelilla on vankka kannatus. Ja vaikka näennäisesti vaikuttaa että projektilla olisi runsaasti vastustusta, todellisuus on kuitenkin toinen. Kaikissa valtuustopuolueissa on tunnelille kannatusta. Jopa Vihreiden Osmo Soininvaara kannattaa keskustatunnelia. Jos keskustatunnelia ei rakenneta nyt, ruuhkien pahennuttua asukkaat tulevat vaatimaan sitä, ja silloin sen läpimeno on läpihuutojuttu. Keskustatunneli kannattaisikin rakentaa nyt kun rakentaminen on halvempaa, kuin esim. 10 vuoden päästä.

    Tässä oheen pikku-uutinen keskustatunnelista:
    http://www.vantaansanomat.fi/artikke...ustatunnelista

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.10.2011, 14:28
  2. Liikenteen suunta
    kirjoittanut Compact foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.10.2010, 09:09
  3. Pohjolan Liikenteen lentokenttäyhteydet Helsinki-Vantaalle
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 13.08.2009, 08:51
  4. Helsinki, Espoo ja Vantaa - uusi joukkoliikenneorganisaatio haussa
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 108
    Viimeisin viesti: 19.05.2009, 11:40
  5. TKL:n liikenteen nykytila
    kirjoittanut Teoreetikko foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 11.07.2005, 16:27

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •