Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

Tämä on kyllä mitä mainioin huumoriketju, nyt kun taas luin pikaisesti läpi. :lol:
Niinpä: Joillakinhan esim. vapun juhlajuomaputki venyy helposti pidemmäksi kuin vain toukokuun ensimmäiseksi päiväksi, mutta eräillä tälle foorumille jälleen ilmaantuneilla kirjoittajilla tuntuu puolestaan aprillipiloja riittävän kalenterista riippumatta ympäri vuoden (tai ehkä heillä on tavoitteena päästä foorumin vuoden sketsihahmoksi?).
 
Huumoriketju tai ei. Joka tapauksessa Helsinkiväylän tyylisillä autoliikennehankkeillakin on merkittävästi poliittista kannatusta, jos tehtäisiin Tuulilasin tilaajien keskuudessa mielipidekysely kannatusta varmaan löytyisi, toisaalta raitiolehden gallupissa tuskin kukaan kannattaisi.

Ei tuossa suunnitelmassa muutenkaan ole varsinaisesti mitään ihan uutta ja totaalisen toteuttamiskelvotonta (vrt Smith-Polvisen keskustan moottorikatujen vaatimat laajat korttelien purut). Tuossa on vain samaan kuvaan piirretty Pasilanväylä, Keskustatunneli ja niitä yhdistämään Veturitie - Vapaudenkatu väylä tunnelissa. Toki rahahan on aina rajoittava tekijä ja muutenkin poliittinen ilmapiiri suosii nyt enemmän joukkoliikennehankkeita, joten Vapaudenkatu tunnelissa ei varmaan toteudu lähivuosikymmeninä, jos sitten tunnelirakentamisen kustannustaso ei heitä täysin häränpyllyä robottitekniikan myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Huumoriketju tai ei. Joka tapauksessa Helsinkiväylän tyylisillä autoliikennehankkeillakin on merkittävästi poliittista kannatusta, jos tehtäisiin Tuulilasin tilaajien keskuudessa mielipidekysely kannatusta varmaan löytyisi, toisaalta raitiolehden gallupissa tuskin kukaan kannattaisi.

Toteutumisen kannalta oleellisempi jaottelu kuin Tuulilasin tai Raition tilaajat on ehdottamasti ennen ja jälkeen vuoden 1980 syntyneet ja toisaalta kaupungissa ja maalla kasvaneet. Sikäli kun ennen vuotta -80 syntyneiden määrä ei tulevaisuudessa kasva rajusti, on vähän vaikea uskoa näiden autotunnelihankkeiden toteutumiseen, robottitekniikkaa tai ei. Kalliit ja suurikapasiteettiset väylät kun kannattaa joka tapauksessa hyödyntää maksimaalisesti ja se tarkoittaa joukkoliikennettä.

Nykynuorisolle polttomoottori ei ole samanlainen unelma ja vapaan liikkumisen symboli kuin Karjalohjalla 70-luvulla kasvaneelle. Mopon tilalle on tullut matkakortti.
 
Tässä näkymää Sörnäisten rantatieltä: https://www.google.fi/maps/@60.184122,24.964904,3a,75y,203.23h,85.87t/data=!3m4!1e1!3m2!1ssLSk_Rn601mjcmo51l8cVQ!2e0. Ei tällainen ole kovin järkevää rantojen käyttöä. Sörnäisten rantatien tunneliin laittaminen ja parkkipaikkojen siirtäminen muualle vapauttaisi tuostakin maata rakentamiselle. Lisäksi tuolloin voisi rakentaa myös Merihaan ja Hakaniemen väliselle alueelle. Vielä kun voimalaitoksen saisi siirrettyä Vuosaareen tuosta toiselta rannalta ja saisi otettua sen ranta-alueen muuhun käyttöön voisi Sörnäisten ranta-alueesta saada hyvin viihtyisän alueen. Sinällään tunnelien rakentaminen autoliikenteelle voisi jossain tapauksissa olla hyväkin asia, jos vain samalla autoliikenteen haittoja maan päällä saataisiin samalla vähennettyä.

Varsinaisen keskustunnelin sijasta pitäisi kehittää sitä keskustan huoltotunneliverkkoa. Parantaa vaikka ilmanvaihtoa ja lisätä kenties kaistoja johonkin kohtaan, rakentaa sisäänkäytejä lisää ja avata henkilöautoliikenteelle uusia osia. Näin autoliikennettä voisi ohjata enemmän maan alle ja kenties vapauttaa tilaa ratikoiden käyttöön sekä kevyelle liikenteelle maan päällä. Esimerkiksi juuri Mannerheimintiellä Lasipalatsin ja Stockmannin tietämillä.

Olen muuten kävellyt Leppävaarassa entisellä Kehä I:n linjauksella, jossa on nyt valtaväylän tilalla tavallinen kaksikaistainen hiljainen katu ja maata odottamassa rakentamista ja täytyy sanoa, että alueen viihtyisyys on jo nyt kasvanut siitä, mitä se oli Kehä I:n kulkiessa maan pinnalla siinä kohtaa. Toivottavasti rakentaminen onnistuu hyvin ja alueesta tulee viihtyisä. Itäkeskuksessa pitäisi varmaan Itäväylä laittaa tunneliin. Ainakin siellä pitäisi saada jotenkin vähennettyä autoille varattua maa-alaa jollain tavalla, jotta siitä voitaisiin saada miellyttävää ympäristöä.
 
Tässä näkymää Sörnäisten rantatieltä: https://www.google.fi/maps/@60.184122,24.964904,3a,75y,203.23h,85.87t/data=!3m4!1e1!3m2!1ssLSk_Rn601mjcmo51l8cVQ!2e0. Ei tällainen ole kovin järkevää rantojen käyttöä.

Tunnelia tuohon täyttömaalle ei saa juuri millään hinnalla.

Sörnäisten rantatiellä on joka tapauksessa tiedossa yleistä kaventumista ja täydennysrakentamista. Hakaniemen silta sen eteläpäässä puretaan, ja tilalle tulee matalampi ja pienempi silta. Nykyinen risteysalue (ja miksei Merihaan parkkihalli) voidaan samalla rakentaa Merihaan kaupunkiin yhdistäviksi kortteleiksi, jonka välistä Rantatie pujottelee Pohjoisrantaan.

Kun liikenteen pullonkaulaksi tulee muutenkin se 4-kaistainen ja liikennevaloin ohjattu katu, ei ole enää tarvetta millekkään tunneleille tai edes nykyisen 6..8-kaistaisen rantatien pitämiselle. Rantatie voidaan siirtää nykyisen korttelirivin pintaan ja rakentaa rantaan päin lisää kortteleita. Ennen pitkää Kalastama kurotaan kiinni.
 
Keskustatunneli tarvitaan, ja mikäs kestävämpää kuin vetää siitä tunneli pohjoiseen Pasilaan kaupunkimotarille.

Pasilan väylä on Turun motarin yhteyttä ja itäpäätä lukuun ottamatta valmiit.

Pääkaupunkiseudulla tienkäyttömaksut henkilöliikenteeseen eli tietullisysteemi, joko kaikille sisääntuloväylille, taikka sitten vain kantatunneliin. Tietulleissa toteutettuna minne tahansa, olisi syytä olla kuukausi-, ja useamman, jopa vuoden käyttökortti mahdollisuus hankkia. Satelliittijärjestelmällä toteutettuna teknisesti.

Keskustatunnelissa olisi suunnitellut yhteydet huoltotunneliin sekä paikoituslaitoksiin. Mitään uusia paikoituslaitoksia ei tarvitse perustaa, liikenne jakautuu tunnelin päistä jonottamatta ulos, sekä tietysti maan alle sekä kaduille. Joitain pysäköintilaitoksia tulisi kuitenkin suurentaa.

Merkittävästi keskusväylä ei autoliikennettä kasvattaisi, tosin yksityisautoilulle täytyy rakentaa nopeat yhteydet keskustassa. Myöskin autokanta saisi saisi sähköistyä nopeammin.

Uudet nopeat ja esteettömät pikaraitiometroradat taittaisivat autoliikennettä kuten myös kasvattaisivat joukkoliikenteen suosiota. Kaikki eivät ajaisi keskustaväylälle, liikenne jakautuisi uudelle väylälle sekä "vanhoille".

Kuitenkaan keskusväylän rakentaminen ei saa olla joukkoliikennerahoista pois.
 
Valtion tulisi ainakin lainoittaa hanketta. Paremmin tosin 30% maksuosuudella. Menee yksiin Tampereen ja Turun kanssa. Ei kai kaupunkiliikennettä voi parantaa vain Tampereella ja Turusssa.
 
Ja Helsinki-väylän veljet tuskin saavat rahoitusta, kun framilla on suurempiakin hankkeita.

Kani on aivan oikeassa. Vuosikymmeniä vanhat ja siten vanhentuneet suunnitelmat on syytä unohtaa, kun esillä on uudempia, nopeampia ja parempia hankkeita. Smith-Polviset tehkööt tilaa modernimmalle!
 
Cityväylä on täysin vitsikeskustelu, sehän perustettiin parodioimaan tätä keskustelua. Siinä on paljon suunnitelmallisia virheitä. Ei se ole tosissaan tehty.

Helsinki-väylässä taasen on kaikki keskeiset kantakaupungin suunnitelmat. Tosin ei putkea Töölönlahdelta Pasilan nurkille, johon rakentuu uusi Pasilan kaupunkibulevardi, sekä yhteys Pasilan väylälle. Jos keskustatunneli rakennetaan, on vain hyödyllistä yhdistää se putkella Eläintarhalle.
 
Takaisin
Ylös