Visa paywave

Liittynyt
27 Lokakuu 2007
Viestit
353
Osuuspankki toi ensimmäiset etäluettavat maksukortit markkinoille viime syksynä. Myös lukijalaitteita on saatavissa ainakin Pointilta. Toivottavasti linja-autoihin saadaan tulevaisuudessa pankki/luottokorttien etälukijat. Etäluettava pankkikortti olisi täydellinen maksutapa satunnaiselle matkustajalle joka haluaa ostaa kertalipun. Nykyään monella ei ole käteistä lainkaan mukana tai sitten mukana on vain 50 euron seteli. Automaatista ei suomessa saa 20 euroa pienempiä seteleitä ja 20 euron setelit kuluttavat bussien vaihtokassaa ja 50 euron seteli ei yleensä kelpaa.

Lappeenrannassa on tutkittu eri maksutapojen nopeutta:

Kaupunkikortti Km-tieto valmiina kortilla, kuljettaja ei näppäile.
3,1 sekuntia

Kaupunkikortti. Kuljettaja näppäilee km-tiedon (ns. 00-lippu)
5,0 sekuntia

Kaupunkikortti Ongelmatilanne esim. pakkasella, kun kylmyys tai staattinen sähkö häiritsee maksutapahtumaa.
12,0 sekuntia

Käteismaksu
Huomattavia eroja, mutta keskimääräinen aika, mikäli asiakkaalla on sopiva raha valmiina.
12,5 sekuntia
Samassa raportissa todetaan että 26% bussimatkoista kaupunkiliikenteessä maksetaan käteisellä. Käteisen käyttö paikallisliikenteessä ei ole kenenkään etu. En kannata että käteismaksaminen lopetettaisiin kokonaan vaan pitäisi lisätä vaihtoehtoja käteisen sijaan. Visa paywave kortit vaikuttavat lupaavalta ja Matkahuollon arvokortissa olisi paljon parantamisen varaa. Nykyinen arvokortti on surkea.
 
Nordea on tuomassa omat etäluettavat maksukorttinsa kevään 2013 aikana Visa Debit -kortteihin. Sen jälkeen kyseinen ominaisuus tulee muihin kortteihin. Itse taidan päivittää oman Debit -korttini tuohon langattomaan sitten kun tulee saataville.

Lähteenä juuri äsken viestiini saamani vastaus:
Nordea sanoi:
Hyvä asiakkaamme,

Kiitos lähettämästänne palautteesta.

Nordea tuo lähimaksukortit markkinoille kevään 2013 aikana. Ensivaiheessa ominaisuus on saatavana uusiin Visa Debit –kortteihin, myöhemmin myös muihin korttituotteisiimme.

Ystävällisin terveisin

Nordea Operations Finland

*nimi sensuroitu*

Kaikissa Keskon kaupoissa (K-kaupat, Anttilat ja Kodin1:t, Intersportit jne) on jo NFC:tä tukevat laitteet, en kyllä tiedä tukevatko vielä maksua etäluettavilla korteilla, mutta lukevat ainakin etäluettavia plussa-kortteja. Jokuhan jolla on OP:n etäluettava maksukortti voisi testata asioidessaan Keskon kaupassa (vaikka K-citymarket tai K-supermarket) lukevatko laitteet sen.

Kun tämä Visa Payware yleistyy, voisi mun mielestä esimerkiksi paikallisliikenteen busseihin hankkia laitteet jotka näitä etäkortteja lukee, siis korjataan että etämaksukortteja. Voisiko HSL olla tässä edelläkävijä? Vielä voisi ehtiä lisätä tuo ominaisuus uuteen lippujärjestelmään. Ja tuki siis ainoastaan näille etäluettaville korteille, ei muille sirullisille tai juovallisille.



Hetkonen, eikös tästä melkein samasta aiheesta ollut jo toinenkin ketju?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kun tämä Visa Payware yleistyy, voisi mun mielestä esimerkiksi paikallisliikenteen busseihin hankkia laitteet jotka näitä etäkortteja lukee, siis korjataan että etämaksukortteja. Voisiko HSL olla tässä edelläkävijä? Vielä voisi ehtiä lisätä tuo ominaisuus uuteen lippujärjestelmään. Ja tuki siis ainoastaan näille etäluettaville korteille, ei muille sirullisille tai juovallisille.

Ymmärtääkseni LIJ 2014 hankkeeseen on alusta asti sisältynyt tavoite valmiuteen tällaisten maksukorttien käyttöön ottoon.
 
Ymmärtääkseni LIJ 2014 hankkeeseen on alusta asti sisältynyt tavoite valmiuteen tällaisten maksukorttien käyttöön ottoon.

On vai? Tuohan on kiva tietää. Itse en muistanu lukeneeni tuosta mistään joten sen vuoksi ehdottelinkin vastaavaa.
 
Toivottavasti muuallekin Suomeen saadaan kontaktittomat pankkikorttien lukijat. Matkahuollon etäluettavista korteista on puhuttu vuosikausia mutta ainakin Lappeenrannassa rahastuslaitteet ovat 90-luvulta ja etäkorteista ei ole kuultukaan.
 
Lappeenrannassa on tutkittu eri maksutapojen nopeutta:
Kaupunkikortti Km-tieto valmiina kortilla, kuljettaja ei näppäile.
3,1 sekuntia

Kaupunkikortti. Kuljettaja näppäilee km-tiedon (ns. 00-lippu)
5,0 sekuntia

Kaupunkikortti
Ongelmatilanne esim. pakkasella, kun kylmyys tai staattinen sähkö häiritsee maksutapahtumaa.
12,0 sekuntia

Käteismaksu
Huomattavia eroja, mutta keskimääräinen aika, mikäli asiakkaalla on sopiva raha valmiina.
12,5 sekuntia

Matkahuollon arvokortissa olisi paljon parantamisen varaa. Nykyinen arvokortti on surkea.

Matkustin matkahuollon arvokortilla viime viikolla Saarijärveltä Jyväskylään.

Siksi lisään:
Matkahuollon arvokortti
3600 sekuntia, lopputulos: lippua ei onnistuttu myymään!
Syy: Kuljettaja ei osannut, kuljettajan kaksi kolleegaa ei osannut, eikä ajomestari osannut.
Seuraus: Kortilla oli 12 euroa lisää rahaa, koska kuljettaja korttia ihmetellessään latasi sitä kyseisellä summalla.

Kaikki valittavat, että Matkahuollon arvokortti on surkea, koska siitä ei saa alennusta. Minusta se on siksi juuri hyvä, koska vähintään joka neljäs matka on ilmainen, koska kuljettajat eivät osaa veloittaa matkan hintaa kortilta. (Kannattaa pitää kuitenkin edellinen korttitosite mukana, ettei kukaan pääse väittämään kortin olevan tyhjä.) :tongue:

Miten kortti rahastetaan? Voisiko joku myyntijärjestelmän tunteva laittaa asiasta nk. "palikkaohjeen"? Rahastuslaitteitahan on ainakin kahta tyyppiä - se, missä on mustat näppäimet ja se, missä on pyöreät näppäimet.

Ongelmana on, ettei softa neuvo kuljettajaa ensinkään, miten kortin kanssa pitäisi toimia. Toimintaperiaate on siksi erittäin vaikea. Kun kortin laittaa sisään,tulee teksti "arvokortti - ota kortti", eikä asiaa osaamaton ymmärrä, miten jatkaa. Matkustajan ei tietenkään tarvitse osata käyttää kuljettajan rahastuslaitetta, mutta pikkuhiljaa asia alkaa näin lipun haltijana jo kiinnostaa.
 
Yksi uudistus mikä yksinkertaistaisi matkustusta ja nopeuttaisi hieman pysäkkiaikoja olisi tasataksa kaupunkialueella. Mielestäni keskisuurissa kaupungeissa kuten Lappeenrannassa pitäisi siirtyä tasataksaan Hämeenlinnan malliin. Hämeenlinnassa kertaliput maksavat 3,30 euroa eli 6 km taksan. Lappeenrannassa kertalipun ostaja joutuu kertomaan mihin matkustaa jotta kuljettaja osaa myydä joko 6 km tai 9 km lipun. Bussiyhtiöt voisivat sen verran tulla vastaan että paikallisliikenteen linjoilla kaikki liput olisivat 6 km hintaisia. Lippu Lappeenrannasta Joutsenoon olisi tietysti kalliimpi, tuo tasataksa olisi vain ”kaupunkivyöhykkeen” linjoilla.
 
Käteismaksulla katetta ei tarvitse varmentaa pankissa?

Ja kai vilautuskin tarvitsee pin-koodia tai edes allekirjoitusta?
 
Viimeksi muokattu:
Käteismaksulla katetta ei tarvitse varmentaa pankissa?

Ja kai vilautuskin tarvitsee pin-koodia tai edes allekirjoitusta?

Vilautus on vilautus. Sillä voi maksaa pieniä ostoksia. Ymmärtääkseni silloin ei tarvita pin-koodia tai mitään muutakaan. Onkohan joku 20e vai mitä se ostoksen raja mitä voi maksaa vilauttamalla.

Ei tarvitse varmentaa jos hyväksytään muut paitsi Electronit ja Maestro. Esim. Nordea tuo ensiksi vain Debitteihin kyseisen ominaisuuden. Debittejä ei varmenneta.
 
Vilautus on vilautus. Sillä voi maksaa pieniä ostoksia. Ymmärtääkseni silloin ei tarvita pin-koodia tai mitään muutakaan.

Enpä haluaisi sitten hävittää tuollaista korttia, vaikka tietysti nykyään voi 50e:hen asti allekirjoittaakin ilman henkkareita.

Ja aikanaan ei sillä allekirjoituksellakaan ollut niin väliä.
Nimim. Teboilin kassaneidille puhelinnumeron allekirjoittanut :lol: ja sehän vielä otti yhteyttäkin :eek:
 
Käteismaksulla katetta ei tarvitse varmentaa pankissa?

Jos pitäisi, korttia tuskin voisi ylipäätään käyttää busseissa. Ja koska paywaven maksukatto on niin matala, pankki voi sen verran kyllä myöntää luottoa kenelle tahansa varmasti, vaikkei se varsinaista debit-credit-korttia myöntäisikään.

Ja kai vilautuskin tarvitsee pin-koodia tai edes allekirjoitusta?

Ei, vaan koko idea on nimenomaan, että tiettyyn rajaan asti ei tarvita kumpaakaan. HSL:n kertaliput ovat reilusti rajan alle.
 
Enpä haluaisi sitten hävittää tuollaista korttia,¨

Ja mitä oon nyt lukenu niin oliko joku 20e-30e se suunniteltu raja vai mitä olen kuullut.. Eli ei tolla kamalasti rahaa voisi varas tuhlata kuitenkaan ennen kuin kortin ehtii sulkemaan.. Ja jos se yrittäis nopeasti maksaa peräkkäin paljon menis kortti automaattisesti "lukkoon". On siis kaupan kassalla tullu kortteja vastaa joita ei oo hyväksytty koska on maksettu liikaa tietyn ajan sisällä, ei siis nostolimiitti vaan yksinkertaisesti liikaa ostotapahtumia lyhyen ajan sisällä.
 
Takaisin
Ylös