Pysäköinnin hinta Helsingissä

Minusta kilometrin päässä oleva joukkoliikenne ei ole järkevä kaavoituksellinen vaihtoehto. Ihan joka talon alakerrassa ei tarvitse joukkoliikenteen pysäkkiä, mutta parin sadan metrin etäisyydeltä jokaisen kotiovelta liikennepalvelua pitäisi olla tarjolla.

Jos bussilinjojen suunnittelussa otettaisiin lähtökohdaksi enintään 200 metrin kävelyetäisyys, joukkoliikenteen taso laskisi, koska linjastosta tulisi hankalasti hahmotettava spagetti, jossa kukin linja kulkee tunnin välein. Jos kaavoitetaan malliin Harju, 27 000 as/km2, tilanne toki muuttuu.
 
Lyhyenä kommenttina aiheeseen olen sitä mieltä, että yhteiskunnan järjestämän kohtuullisenhintaisen pysäköinnin ei tosiaan tarvitsisi olla kiinteistökohtaista ja 500 metriäkin pitäisi olla vielä ihan hyväksyttävä etäisyys pysäköintilaitokselle.

Tämän lisäksi pitää myös muistaa ja ymmärtää, että mikäänhän ei estä rakentamasta kuinka kallista ja lähellä olevaa ratkaisua tahansa - sitä vaan ei pidä kaavalla pakotettaman. Esimerkiksi tässä Neitsytpolun katumaasturistit päättivät muuttaa kivijalan liiketilan parkkihalliksi. Ei taida olla ihan halpoja pysäköintiruutuja. :tongue:
 
Jos bussilinjojen suunnittelussa otettaisiin lähtökohdaksi enintään 200 metrin kävelyetäisyys, joukkoliikenteen taso laskisi, koska linjastosta tulisi hankalasti hahmotettava spagetti, jossa kukin linja kulkee tunnin välein. Jos kaavoitetaan malliin Harju, 27 000 as/km2, tilanne toki muuttuu.

Jos pakottava lähtökohta on hyvätasoinen joukkoliikenne korkeintaan 200m päässä kotiovelta, on tosiaan pakko rakentaa Harjua.

Vastaavasti kun pakottava lähtökohta on hyvätasoinen pysäköinti korkeintaan 200m päässä kotiovelta, on pakko rakentaa Kontulaa.

Mutta koska seudulle mahtuu monenlaista ihmistä ja tilaakin riittää, ei ole mitään pakottavaa tarvetta rakentaa pelkästään jompaa kumpaa.
 
Takaisin
Ylös