Päiväkoti Ratikka

Mitä tiloja nuo nykyisen päiväkodin tilat (juuri tuo rakennus) ovat historiallisesti? Siis raitiovaunuihin liittyen.
 
Mitä tiloja nuo nykyisen päiväkodin tilat (juuri tuo rakennus) ovat historiallisesti? Siis raitiovaunuihin liittyen.

Tuossa Humalistonkatu 4:ssä ei kai ole ollut mitään nimenomaan raitiovaunuihin liittyvää toimintaa. Hataran (todella hataran) muistini mukaan siinä oli liikennelaitoksen hallintoa ja ainakin työterveysasema. Melkein tekisi mieleni sanoa, että joskus muinoin siinä oli koko pääkonttori, mutta varmuuden vuoksi jätän sanomatta.

Jos käydään läpi koko Humalistonkadun pätkä välillä Mannerheimintie – Töölönkatu, niin ensiksi oli Sipoon kirkko Mannerheimintien kulmassa. Sen tarkka osoite taisi olla Mannerheimintie 76. Se oli kaunis jugendtalo, joka pääsi (tai päästettiin) rapistumaan niin huonoon kuntoon, että se katsottiin parhaaksi purkaa 1970-luvun lopulla. Talossa oli henkilökunnan työsuhdeasuntoja. Sipoon kirkoksi sitä kutsuttiin ulkonäkönsä perusteella ja siksi, että henkilökunta oli suurimmaksi osaksi sipoolaista syntyperää. Puhuivat enimmäkseen ruotsia, ja jos osasivat suomea, siinä oli tosi sipoolainen aksentti. Talossa oli Mannerheimintien puolella HKL:n palvelupiste 1950-70 luvuilla. Samanlainen kuin nyt on Itäkeskuksen metroasemalla ja Kompassitason ylätasanteella. Matkalippuja, aikatauluja ja neuvontaa.

Humalistonkadun ja Töölönkadun kulmassa oli Korjaamo, joka silloin oli todellakin korjaamo. Siellä huollettiin busseja ja varsinkin johdinautoja. Nykyäänhän siinä taitaa olla jotakin kulttuuritarjontaa.

Noiden väliin jää sitten tuo Humalistonkatu 4, josta muistan oikeastaan vain tuon terveysaseman. Joskus sotien aikana tai ennen niitä siinä oli tiettävästi myös räätälinverstas, jossa tehtiin HKL:n virka-asuja. Isäni oli siellä vaatturina silloin, kun firma oli vielä Helsingin Raitiotie ja Omnibus Oy. Faija puhui vielä kuolinvuoteellaankin ”raitsikkayhtiöstä”. Hän ei koskaan tottunut siihen, että firmasta tuli Helsingin kaupungin liikennelaitos 1940-luvun puolivälissä.

Raitiovaunuja säilytettiin ja huollettiin samassa pitkässä hallissa missä nykyäänkin Mannerheimintien varrella. Ajoreitit taloon kulkivat Eino Leinonkadulta, ja taisipa olla joku raide myös hallin ja Sipoon kirkon välistä Mannerheimintielle.
 
Tuossa Humalistonkatu 4:ssä ei kai ole ollut mitään nimenomaan raitiovaunuihin liittyvää toimintaa. Hataran (todella hataran) muistini mukaan siinä oli liikennelaitoksen hallintoa ja ainakin työterveysasema.

Rakennus valmistui vuonna 1929 ja siinä oli silloin HRO:n konttori- että työpajatilaa. Pihan puoleinen matalampi osa, nykyinen päiväkotitila, viittaisi entisiin työpajoihin. Tarkoittikohan tuo työpajaosio sitten virkapuvustamoa, vai oliko siinä konepajamaista toimintaa?
 
Takaisin
Ylös