Näytetään tulokset 1-2/2

Viestiketju: Älypuhelinten yms. vaikutus liikenteeseen

  1. #1

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2286

    oletus Älypuhelinten yms. vaikutus liikenteeseen

    Älypuhelinten mainitaan usein tehneen joukkoliikenteen käyttämisestä helpompaa. Sitten on näitä vähemmän suunniteltuja vaikutuksia liikenteeseen: amerikkalaisessa kyselytutkimuksessa saatiin tulokseksi, että lähes yksi neljästä aikuisesta käyttää internetiä autolla ajaessaan. Vuonna 2009 lukema oli 13 %, uusimmassa tutkimuksessa 24 %. Ks.

    http://www.thecarconnection.com/news...ving#src=10065

    Omassa lähipiirissäni vaihtaminen peruspuhelimesta kosketusnäytölliseen älylaitteeseen on tosin tainnut lähinnä parantaa ajoturvallisuutta, syystä että tunnen ihmisiä, jotka tekstailivat sujuvasti numeronäppäimistöllä yksikätisesti samalla kun ajoivat. Jotkut lähettivätkin viestit näyttöön katsomatta. Kosketusnäytöllä tämmöistä ei voi juuri tehdä, kun näppäintuntumaa ei ole.

    Uutisten mukaan läntisen maailman nuoriso hankkii ajokortin myöhemmin kuin menneinä vuosina, tai ei hanki ollenkaan. Tutkijat ovat esittäneet yhdeksi syyksi sen, että autoilu ei enää ole väylä sosiaalisiin kontakteihin, kun teinit ovat Fasessa tms. kaiken aikaa muutenkin. Tulee mieleen, että auton ajaminen on käynyt nykymaailmassa yksinkertaisesti liian tylsäksi, sekä työmatkalaisille että korttelirallin ajajille. Kohta ajamisen hoitaa automaatti, jos insinööriin on uskominen.

  2. #2

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Älypuhelinten yms. vaikutus liikenteeseen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Uutisten mukaan läntisen maailman nuoriso hankkii ajokortin myöhemmin kuin menneinä vuosina, tai ei hanki ollenkaan. Tutkijat ovat esittäneet yhdeksi syyksi sen, että autoilu ei enää ole väylä sosiaalisiin kontakteihin, kun teinit ovat Fasessa tms. kaiken aikaa muutenkin. Tulee mieleen, että auton ajaminen on käynyt nykymaailmassa yksinkertaisesti liian tylsäksi, sekä työmatkalaisille että korttelirallin ajajille. Kohta ajamisen hoitaa automaatti, jos insinööriin on uskominen.
    Luulen että Suomessa ajokortin kallis hinta on syynä siihen että nuoret eivät enää niin paljoa hanki ajokortteja. Ajokortin hankkimisen suosio on vähentynyt lähinnä pääkaupunkiseudulla jossa on toimiva joukkoliikenne. Miksi maksaa kahta tuhatta euroa ajokortista jos metrolla ja ratikalla pääsee moneen paikkaan. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella auto helpottaa liikkumista niin paljon että ajokortille on edelleen kysyntää.

    En usko että automaattisesti liikkuvat autot yleistyvät lähivuosikymmeninä. Lentoautokin on keksitty kymmeniä vuosia sitten mutta se ei ole yleistynyt vieläkään.
    Viimeisin muokkaaja Hartsa; 14.11.2013 kello 16:22.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Keskustatunnelin vaikutus kävelykeskustaan
    kirjoittanut petteri foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 216
    Viimeisin viesti: 13.03.2013, 18:31
  2. Suomalaisen kansallisen itsetunnon vaikutus liikenteeseen
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 29
    Viimeisin viesti: 05.06.2012, 08:30
  3. Kaupunkirakenteen vaikutus päästöihin
    kirjoittanut Salomaa foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 02.07.2011, 19:33
  4. Metron vaikutus liikenneturvallisuuteen
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Metrot
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 23.04.2008, 19:27
  5. Polttoaineiden hinnan vaikutus joukkoliikenteeseen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 08.08.2006, 09:29

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •