Vartiosaari, Helsinki

Mantra on "kaupunkirakenteen tiivistäminen" tai "tiivis kaupunkirakenne". Keskiverto kunnallispoliitikko pyörittää sitä levyä ratkaisuna useaan ongelmaan tai välttämättömyytenä, joka pitää tehdä.

Nyt viimeksi Meri-Rastilan tapauksessa on kuitenkin yhtä vahva toinen vastakkainen näkemys. Kun esim. minkä asteinen vastustus siinä oli ja kuvitellaan edelleen jatko tiivistämisvauhdissa, niin helposti voidaan todeta, että yhä vaikeammaksi käy Helsingin sisäpuolella tapahtuva tiivistäminen.

Asukkaiden tekemä OurCity-kaava olisi tosiaan ollut kaupungintason näkökulmasta tiivistävä, mutta kaupunginosatason näkökulmasta hajauttava. Toisaalta en ihmettele virhetulkintaasi yhtään, koska tässä asiassa käsitteistö tuntuu olevan yhtä epämääräistä kuin henkilöautoliikenteen kysyntäjouston tapauksessa :cool:
 
Yksityisautoilun vähentäminen

tarkoittaa yksityisautoilun vähentämistä. Sitä on pakko tehdä kaupunkirakenteessa, jota tiivistetään. Tämä tehdään kaikista parhaiten tietulleilla, mikä tarkoittaa sitä että esim. Helsingin keskustassa yksityisautolla ajamisesta maksetaan. Huomattava osa jo ammattiautoiljoista kannattaa niiden käyttöönottoa liikenteen sujuvuuden lisäämiseksi, lisäksi joukkoliikenne hyötyy myös.

Jorma Olilan työryhmän tuotos osoittautui elektroniikkafirmojen myynninlisäystoimenpiteeksi. Miksi muuten Ollila piti valita ryhmän johtoon ?

Tietulleilla rajaaminen on selkeä ja se ei vaadi tolkuttomia investointeja.

Joku alkaa kiljua, miten tämä liittyy Vartiosaareen ? Liittyy siten , että tulevaisuuden Helsingissä voisi olla kolme alueellista jakoperiaatetta auton käytön hyväsymisen suhteen.
1. Autottomat alueet (esim. Vartiosaari, Mustasaari, Seurasaari jne)
2. Maksulliset autoilualueet, esim . ydinkeskusta (Pitkänsillan ja Hesperiankatujen eteläpuoli.)
3. Näiden ulkopuolinen osa, jossa tienkäyttömaksua ei peritä, esim kohdan 2. pohjoispuoli.
 
Takaisin
Ylös