Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa ?
Asukkaiden tekemä OurCity-kaava olisi tosiaan ollut kaupungintason näkökulmasta tiivistävä, mutta kaupunginosatason näkökulmasta hajauttava. Toisaalta en ihmettele virhetulkintaasi yhtään, koska tässä asiassa käsitteistö tuntuu olevan yhtä epämääräistä kuin henkilöautoliikenteen kysyntäjouston tapauksessa![]()
"An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur" - Axel Oxenstierna
"Saksan sodanjohdolla on eräs kultainen perinne. Se ei toivo, se laskee." - Majuri Sarastie
Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa ?
tarkoittaa yksityisautoilun vähentämistä. Sitä on pakko tehdä kaupunkirakenteessa, jota tiivistetään. Tämä tehdään kaikista parhaiten tietulleilla, mikä tarkoittaa sitä että esim. Helsingin keskustassa yksityisautolla ajamisesta maksetaan. Huomattava osa jo ammattiautoiljoista kannattaa niiden käyttöönottoa liikenteen sujuvuuden lisäämiseksi, lisäksi joukkoliikenne hyötyy myös.
Jorma Olilan työryhmän tuotos osoittautui elektroniikkafirmojen myynninlisäystoimenpiteeksi. Miksi muuten Ollila piti valita ryhmän johtoon ?
Tietulleilla rajaaminen on selkeä ja se ei vaadi tolkuttomia investointeja.
Joku alkaa kiljua, miten tämä liittyy Vartiosaareen ? Liittyy siten , että tulevaisuuden Helsingissä voisi olla kolme alueellista jakoperiaatetta auton käytön hyväsymisen suhteen.
1. Autottomat alueet (esim. Vartiosaari, Mustasaari, Seurasaari jne)
2. Maksulliset autoilualueet, esim . ydinkeskusta (Pitkänsillan ja Hesperiankatujen eteläpuoli.)
3. Näiden ulkopuolinen osa, jossa tienkäyttömaksua ei peritä, esim kohdan 2. pohjoispuoli.