Maaseudun taajamissa olen nähnyt sitä, että ensin rakennetaan nopea runkovaltatie taajaman ohi, ja sitten taajaman palvelut-- kunnallisetkin-- muuttavat uuteen valtatien risteykseen. Risteyksen ruuhkautumista ja ohitustien ohitustietä odotellessa.
Nykyisessä liikennesuunnittelussa on suuri paino liikkuvuudella, eli ajatellaan että mitä nopeammin auto ajaa sitä paremmin liikenne ja siten talous toimii. Mutta kauppaa eli taloutta ei kiinnosta miten nopea auto asiakkaalla on. Kauppaa kiinnostaa miten monta asiakasta on lähellä ja kuinka monta kilpailevaa kauppaa noilla asiakkailla on. Eli mahdollisimman hidas liikenne mahdollisimman suurella asukasmäärällä on absoluuttisesti parasta kaupunkia missä käydä kauppaa. Vastaavasti asuntojen hinnat puhuvat omaa kieltään siitä, minkälaisesta kaupungista on pulaa. Eli liikenne- ja kaupunkisuunnittelu tavoittelevat täysin päinvastaista ihannetta kuin mitä ihmiset ja kaupat haluavat.