• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Kaupunkipyörät toimittaa Moventia & Smoove SAS

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
kaupunkipyora_smoove_moventia.jpg
HKL:n johtokunta on kokouksessaan 20.10. valinnut Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmän toimittajaksi konsortion Moventia & Smoove SAS (mukana myös Clear Channel Suomi Oy sekä Helkama Velox Oy). Johtokunta edellytti lisäksi, että ennen sopimuksen solmimista HKL vielä varmistaa hankkeen rahoituksen. Kustannusarvio on yhteensä 12 950 000 euroa kymmenen vuoden ajalle. Valitun toimittajan tarjous oli HKL:n saamista tarjouksista kokonaistaloudellisesti edullisin.

- Kaupunkipyörät ovat tärkeä osa HKL:n kestävän liikkumisen kokonaisvaltaista palvelua kaupunkilaisille. Tähän kokonaisuuteen kuuluvat nyt ratikka-, metro- ja lauttaliikenteen lisäksi Kampin pyöräkeskus, pyöräpysäköinti asemilla sekä kaupunkipyörät, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Nyt valitun toimittajan kaupunkipyöräjärjestelmä on käytössä esimerkiksi Ranskan Strasbourgissa ja Clermont-Ferrandissa. Yhteenliittymästä Smoove SAS toimittaa järjestelmän pyörät, pyöräasemat ja tekniset laitteet, Moventia tulee operoimaan pyöriä eli huolehtimaan mm. siitä, että asemien täyttöaste pysyy tasaisena, Clear Channel Suomi Oy hoitaa mainosmyyntiä, jolla osittain rahoitetaan järjestelmää ja Helkama Velox Oy huolehtii pyörien huollosta.

HKL:lle jättivät tarjouksensa myös Nevia Oy (alihankkijana Nextbike GmbH) sekä konsortio Tracetel SA, Suomen kaupunkiautot Oy, Unicom Consulting Oy.

Toimittajan valintaperusteena käytettiin hinta- ja laatupisteistä koostuvaa pisteytystä, jossa valittu toimittaja sai korkeimmat yhteispisteet. Laatupisteytyksen osana hyödynnettiin käytettävyysarviointeja, joissa 30 ulkopuolista, eri kohderyhmistä valittua testihenkilöä arvioi järjestelmien toimintaa. Arvioinneissa testattiin pyörän käyttöönottoa ja palautusta pyöräasemalle sekä pyörällä ajamista kaupunkiolosuhteita muistuttavalla testiradalla.

- Erot tarjoajien välillä olivat käyttäjäarvioinneissa pieniä, mutta valittu toimittaja pärjäsi kuitenkin parhaiten myös arvioinneissa. Pyörässä on kaikki testatut osa-alueet hyvin kohdallaan: sen telineestä ottaminen ja palauttaminen on helppoa ja pyörä on hyvä ajaa, kertoo HKL:n projekti-insinööri Samuli Mäkinen.

Kaupunkipyöräjärjestelmä otetaan käyttöön alkuvaiheessa 50 pyöräaseman ja 500 pyörän laajuisena. Pyöräasemien sijoittuminen on jo suunniteltu ja toteutus valmistellaan yhdessä toimittajan ja kaupungin virastojen kanssa. Ensimmäisessä vaiheessa pyöräilyalue kattaa kantakaupungin ulottuen idässä Sörnäisiin, lännessä Ruoholahteen ja pohjoisessa Taka-Töölöön asti.

Pyöräasemien rakentaminen käynnistyy heti, kun se talven jälkeen on mahdollista ja järjestelmä otetaan käyttöön tulevana keväänä heti vapun jälkeen.

Käyttäjille järjestelmä toimii jatkossa niin, että rekisteröinnin jälkeen pyörä on helppo ottaa käyttöön HSL:n matkakortilla. Alustavien suunnitelmien mukaan käyttäjät maksavat pienen vuosimaksun, ja pyörän käyttö olisi aina ensimmäiset puoli tuntia ilmaista. Pyöräasemia on muutaman sadan metrin välein, jonka vuoksi yhden pyörämatkan ehtii helposti tehdä puolen tunnin aikana. Kaupungissa vierailevat turistit saisivat pyörän käyttöönsä luottokortilla.

Tavoitteena on, että vuonna 2017 olisi käytössä 1 500 pyörän ja 150 aseman järjestelmä. Laajentumisvaiheen paikkojen suunnittelu on jo käynnissä kaupunkisuunnitteluvirastossa, ja pyöräasemien sijaintipaikkoihin tullaan pyytämään myös kaupunkilaisten näkemyksiä vielä tämän talven aikana.


Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Takaisin
Ylös