• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Isot joukkoliikennehankkeet nostavat lippujen hintoja

"HSL maksattaa raideinvestointinsa kahteen kertaan korottaessaan lippujen hintoja" Osmo Soininvaara kritisoi lippujen hintojen nostoa.
Teoriassa kyllä, käytännössä ei. Metro- ja junatunnelit on maksettava todellisella rahalla, maan ja kiinteistöjen arvonnousu – jos sitä edes tulee – ei tule rahaksi kaupunkien kassaan, josta on otettava rahat rakentamiseen ja busseja kalliimman liikenteen maksamiseksi.

Käännän koko asetelman mieluummin toisin päin. Jos metro ja kehärata olisivat niin hyviä kuin väitetään ja ne toisivat rakennuksille arvonnousua, rakennusliikkeet rahoittaisivat nämä hankkeet itse. Tällöin HSL:n eli kuntien rahoitettavaksi jäisi ainoastaan liikennöintikustannusten nousu, sillä rakennusliikkeet, jotka myyvät valmiit kiinteistöt, eivät voi jäädä sentään maksamaan pysyvästi joukkoliikenteen käyttökustannuksia. Tämä muuten olisi jo menneisyydestä tuttu aluerakentamisen malli, joka ei taida rakennusliikkeitä kovin nykyään kiinnostaa.

Mutta rakennusliikkeet eivät maksa tunneleista mitään. Ja sille on ymmärrettävä selitys. Jos jaetaan metro- ja junahankkeiden kustannukset sille väestölle tai kerrosalalle, jota esimerkiksi Espoo oli kaavoittamassa joka tapauksessa metrosta riippumatta, asuntojen markkinahinnat karkaisivat täysin epärealistisiksi. Tai on epärealistista kuvitella, että rakennusliikkeet tinkisivät katteestaan niin paljon kuin pitäisi, jotta metro maksettaisiin. Ja jälkimmäinen on se todellinen syy, sillä kaikki rakentaminen menee kaupaksi markkinahintaan. Eikä ole mitään näyttöä siitä, että liityntäliikennemetro nostaisi markkinahintaa riittävästi metron kustantamiseksi.

Vanhoille kiinteistönomistajille ja asukkaille heidän omaisuutensa arvonnousu on pelkkä mielikuva. Jos tarvitsee asunnon, myyntiarvon hinnannousu ei vaikuta mihinkään. Jos myy ja muuttaa muualle, saa enemmän rahaa. Mutta jos tarvitsee isomman asunnon ja haluaa pysyä samalla alueella, myös ostettavan asunnon hinta on noussut. Vaihtaminen isompaan muuttuu vain kalliimmaksi kuin ennen. Ei tästä irtoa mitään rahaa, jolla metrorakentamista voi maksaa.

Joten jäljelle jää vain kaksi mahdollisuutta, joilla liian kalliit metrohankkeet nyt on pakko rahoittaa: Puolet rahoitetaan suoraan kuntien verotuloilla ja toinen puoli jaetaan verotulorahoituksen ja lipputulojen nousun kesken. HSL:n laskukaavan muuttaminen ei siis muuta juuri mitään.

Mutta jos sijaintikunnan ja HSL:n maksuosuuden suhdetta muutetaan, niin se vähentää sitä osuutta, jolla esimerkiksi Espoon metrohankkeiden kustannuksia jaetaan muille kunnille. Espoon tapauksessa vaikutus tosin on aika vähäinen, koska Espoon metrossa ei kulje kovin paljon muiden kuntien asukkaita. Helsingille tämä muutos on merkittävämpi, koska moni muiden kuntien asukas matkustaa töihin ja opiskelemaan Helsinkiin.

Antero
 
Takaisin
Ylös