• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL valmistelee korvaavaa Y-lähijunaliikennettä Siuntioon – tulossa myös uusi X-lähijuna Kirkkonumme

Vs: HSL valmistelee korvaavaa Y-lähijunaliikennettä Siuntioon – tulossa myös uusi X-lähijuna Kirkkon

Lue uutinen HSL:n sivuilta...
"Helsingin ja Siuntion välille on tulossa Y-junakokeilun myötä arkipäivien ruuhka-aikoina kahdeksan lähtöä: neljä lähtöä molempiin suuntiin. Uuden Y-junan asemat ovat aluksi Helsinki, Pasila, Leppävaara, Masala, Kirkkonummi ja Siuntio. Myöhemmin, kun liikenne voidaan hoitaa kokonaan uudella junakalustolla, Y-juna pysähtyy myös Huopalahdessa ja Espoossa."
Muuten mielettömän hyvä asia, mutta minkä takia pitää olla uutta kalustoa että uusi Y ja X -juna voisi pysähtyä Espoon keskuksessa? Koska uusi Y ja X juna ei olisi ollenkaan mikään puolikaukojuna jonka on päästävä mahdollisimman nopeasti Karjaalle asti, niin olisi toivottavaa että se pysähtyisi edes Leppävaaran ja Masalan välillä olevalla suurimmalla asemalla Espoon keskuksessa. HSL-kunnat maksavat junan likennöinnistä 1.3 milliä/v, Siuntio vain 300.000 joten HSL-aluetta sen soisi ennemmin palvelevan.

t. Rainer
 
Vs: HSL valmistelee korvaavaa Y-lähijunaliikennettä Siuntioon – tulossa myös uusi X-lähijuna Kirkkon

Muuten mielettömän hyvä asia, mutta minkä takia pitää olla uutta kalustoa että uusi Y ja X -juna voisi pysähtyä Espoon keskuksessa? Koska uusi Y ja X juna ei olisi ollenkaan mikään puolikaukojuna jonka on päästävä mahdollisimman nopeasti Karjaalle asti, niin olisi toivottavaa että se pysähtyisi edes Leppävaaran ja Masalan välillä olevalla suurimmalla asemalla Espoon keskuksessa. HSL-kunnat maksavat junan likennöinnistä 1.3 milliä/v, Siuntio vain 300.000 joten HSL-aluetta sen soisi ennemmin palvelevan.

Sm5 kiihtyy ja hidastuu tehokkaammin kuin Sm1–2, eli samalla aikataululla ehtii pysähdellä useammin.
 
Vs: HSL valmistelee korvaavaa Y-lähijunaliikennettä Siuntioon – tulossa myös uusi X-lähijuna Kirkkon

Sm5 kiihtyy ja hidastuu tehokkaammin kuin Sm1–2, eli samalla aikataululla ehtii pysähdellä useammin.

Mä ymmärtäisin että jos lisättäisiin monta pysähdystä niin on merkitystä mutta 1 tai 2? Lisäksi radalla on Kirkolle asti nopeusrajoitus 120 km/h niin Sm5:n huippunopeudestakaan ei ole hyötyä. Mitä tulee noihin Mankin ja Luoman pysähdysten poistamiseen niin niiden kohdalla Sm5:stä olisi hyötyä että ainakin esim Luoma voitaisiin säilyttää tai itse asiassa lisätä Kirkkonummen puolen seisakepysähdykset S-junalle.

t. Rainer
 
Vs: HSL valmistelee korvaavaa Y-lähijunaliikennettä Siuntioon – tulossa myös uusi X-lähijuna Kirkkon

Tuleeko uusi kalusto olemaan Sm4 vai Sm5?
 
Takaisin
Ylös