• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Matkustajat tyytyväisiä kuskittomien bussien kokeiluun Kivistössä kesällä

Minäkin matkustin tuolla laitteella ja täytin jonkinlaisen kyselyn. Vastasin siihen positiivisesti, koska kysymykset olivat tyyliin ”voisitko käyttää tulevaisuudessa kuskitonta bussia”. Tietenkin voisin. Mutta paluusuunnassa otin mieluummin oikean kuljettajan ajaman bussin, en kävelyvauhtia kulkevaa koppia, jossa on pääasiassa seisomapaikkoja. Istumapaikka kiinnosti, kun oli päivän kävellyt asuntomessuilla.

En olisi mennessäkään käyttänyt automaattibussia, ellen olisi ollut ammatillisesti kiinnostunut sen kokeilemisesta. Sillä aikaa kului ensin odottamiseen, että kolme koppia tulivat peräkkäin hakemaan uutta kyytiä, ja sitten itse matkaan. Kivistön asemalta olisi päässyt heti bussilla, jolla oli pienempi vuoroväli kuin näillä peräkkäin kulkevilla.

Kokonaisuutena voisi sanoa, että itse asialle, kuljettajatta kulkeville busseille, olisi varmaankin eduksi, ettei niitä esitellä yleisölle tällaisina. Se, mistä sai kokemuksen, oli enemmäkin huvipuistolaite kuin vakavasti otettava kulkuväline. Yleisönkin mielestä voin kuvitella kokeilemisen kivaksi kokemukseksi, johon sitten vastataan positiivisesti. Mutta jokainen ymmärtää, että oikeaan joukkoliikenteeseen tarvitaan joko juna, jolla Kivistöön tultiin, tai bussi, joka ajoi aseman ja messualueen väliä. Jos kumpaakaan ei ole tarjolla, mennään omalla autolla. Ja vanhukset taksilla.

Olin Tampereella Aamulehden paneelissa, jossa tarjoiltiin ”robottisukkulaa” Tampereelle tulevan raitiotien vaihtoehdoksi. Robottisukkula olisi varmaankin lähinnä sitä, mitä nämä Ezion kulkimet olivat. Teoriassa nämä siis voisivat kiertää alle kymmen asiakkaan kotien kautta poimimassa heidät mukaansa ja veisivät 8 km:n matkan Tampereen keskustaan, kuten Hervannan busseissa nyt pääasiassa matkustetaan. Näillä laitteilla pääsisi keskustaan noin 1,5 tunnissa, ja niille pitäisi tehdä oma rata, jotta ne eivät tuki katuja ”kävellessään” autojen ja bussien edellä keskellä ajokaistaa.

Nämä kopit olivat protoja, eikä kukaan uskalla päästää niitä edes kävelijöiden sekaan. Mutta mihin nämä voivat kehittyä? Eivät ne sen nopeammiksi tule kuin autot nykyään. Sen estää jo katuverkko, jossa ei voi kaahata sen enempää kuin nykyiset nopeusrajoituksista piittaamattomat autoilijat.

Voisiko koppien tilankäyttö olla parempaa niin, että ne mahtuisivat keskustaan, minne eivät mahdu bussit. Tuskin. Vaikka kopit olisivat täynnä, taitaisi käydä niin, että ne vetävät vähemmän henkilöitä per kaistametri kuin nykybussit. Ja seuraavaksi pullonkaulaksi tulevat pysäkit. Sillä pysäkit on oltava näillekin, eivät ne keskelle kaistaa täysien parkkipaikkojen viereen voi ihmisiä tiputta. Ehkä nämä voisivat hajautua sivukaduille. Mutta jos matkustajat eivät niille halua.

Eli tulevaisuus ei taida olla ihan kovin ihmeellinen, edes pitkän ajan kuluttua.

Antero
 
Takaisin
Ylös