• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Lähijunaliikennettä supistetaan tiistaina 12.1. lumipyryn vuoksi

Jouduin lukemaan tiedotteen pari kertaa ja siltikin oli vaikea uskoa silmiäni. Huominen näyttää onko tuo ratkaisu oikea. Onko sitten busseilla lisävuoroja esim Vanhalla Turuntiellä. Tokkopa.
 
Jouduin lukemaan tiedotteen pari kertaa ja siltikin oli vaikea uskoa silmiäni. Huominen näyttää onko tuo ratkaisu oikea. Onko sitten busseilla lisävuoroja esim Vanhalla Turuntiellä. Tokkopa.
Ja toivotttavasti edes pidentävät junia että mahtuu kyytiin!

t. Rainer
 
Mitähän varten Leppävaaran kaupunkirata rakennettiin? A-junaliikennettä on muutoinkin huononnettu koko ajan. Jo takavuosina harvennettiin lauantain vuorovälejä. Hiljattain ruuhka-ajwn kalustoa on vanhennettu ja lyhennetty. Nyt jonkun lumipyryn takia ei haluta liikennöidä ollenkaan. Entäs jos ennuste menee pieleen?
 
Jos toteutetaan lisäämällä peruttujen junien rungot ajettaviin juniin, kuulostaa ihan järkevältä ratkaisulta. Onhan se nähty, että pahimmilla keleillä on ihan turha yrittää ajaa kaikkia vuoroja, ja hallittu supistaminen helpottaa liikenteen hoitamista.
 
Tämä peruutussumahan johtuu merkittävältä osin kapasiteettiongelmista Helsingin asemalla, jotka aiheuttavat valtavia häiriöitä liikenteeseen heti kun sääolot huononevat. Kyllä Helsingissäkin olisi jo syytä kunnolla panostaa luotettavaan liikenteeseen ja rakentaa Pisara, joka parantaisi paljon lähiliikenteen luotettavuutta, kun liikenteen täydellisesti sotkevat junien käännöt Helsingin asemalla poistuisivat kaupunkiratojen junien osalta ja muillekin junille olisi Helsingin asemalla kunnolla laituritilaa.
 
Ihan hyvä idea, säilyy edes joku idea jos homma menee reisille... Jos ei tule pyryä, on poru kova mutta parempi olla varma kuin kärsiä kuten minä -27 kävellessä ja käydessä kauppakeskuksessa lämmittelemässä kun 45 minuuttia ulkona vei lähelle hypotermiaa...
 
Ihan hyvä idea, säilyy edes joku idea jos homma menee reisille... Jos ei tule pyryä, on poru kova mutta parempi olla varma kuin kärsiä kuten minä -27 kävellessä ja käydessä kauppakeskuksessa lämmittelemässä kun 45 minuuttia ulkona vei lähelle hypotermiaa...

Ihmetystä vaan herättää kun missään ei puhuta siitä, että Turuntien suunnalle lisättäisiin busseja. Leppävaaran ja Helsingin välillä kulkee ruuhka.aikoina kymmenen junavuoroa tunnissa, huomenna kaksi!
 
Bussiliikennettä ei supisteta, vaan se ajetaan täydessä laajuudessaan, joten ei sinne voi silloin saada mitään merkittäviä määriä lisävuorojakaan.
 
Ihmetystä vaan herättää kun missään ei puhuta siitä, että Turuntien suunnalle lisättäisiin busseja. Leppävaaran ja Helsingin välillä kulkee ruuhka.aikoina kymmenen junavuoroa tunnissa, huomenna kaksi!

Voisiko olla niin, että ylimääräistä kalustoa ja henkilökuntaa ei bussibuolella juurikaan löydy. Lisäksi tämä samainen lumisade saattaa vaikuttaa myös kumipyöräliikenteeseen.

Raideliikenteen lisääntyminen ja bussien määrän väheneminen tuskin helpottaa korvausliikenteen järjestämistä tulevaisuudessakaan.
 
A-junan suurimmat matkustajamäärät ruuhka-aikoina taitavat olla välillä Pasila-Valimo. Valimoon/sta matkaavat voivat käyttää korvaavana yhteytenä esimerkiksi I/P-junaa Hki-Huopalahti jossa vaihto linjalle 550. I/P-junissa luulisi mahtuvan edes seisomaan huolimatta 20 minuutin vuorovälistä koska junia ajetaan tupla-flirteillä ja Valimon työmatkaliikenne kulkee ns. Ruuhkasuuntaa vastaan. Eri asia on sitten kuinka 550 busseihin mahtuu kyytiin. Toivottavasti harvasti kulkevia S -ja U-junia ajetaan huomenna ruuhkassa kolmen yksikön Sm1/2 junilla. Flirteillä ajettaviin vuoroihin tuplayksiköitä ei taida riittää.
 
A-junan suurimmat matkustajamäärät ruuhka-aikoina taitavat olla välillä Pasila-Valimo. Valimoon/sta matkaavat voivat käyttää korvaavana yhteytenä esimerkiksi I/P-junaa Hki-Huopalahti jossa vaihto linjalle 550. I/P-junissa luulisi mahtuvan edes seisomaan huolimatta 20 minuutin vuorovälistä koska junia ajetaan tupla-flirteillä ja Valimon työmatkaliikenne kulkee ns. Ruuhkasuuntaa vastaan. Eri asia on sitten kuinka 550 busseihin mahtuu kyytiin. Toivottavasti harvasti kulkevia S -ja U-junia ajetaan huomenna ruuhkassa kolmen yksikön Sm1/2 junilla. Flirteillä ajettaviin vuoroihin tuplayksiköitä ei taida riittää.
Hyvä että ruuhka-aikaan I/P-junat ajetaan tripla-flirtein ja N-, S- ja U-junat neljän yksikön Sm1/2 junilla. Aivan kaikkiin flirteillä ajettaviin N-junan vuoroihin ei riitä triplayksiköitä, mutta S- ja U-junat ajetaan pelkästään vanhoilla. Toivottavasti joku käy kuvaamassa näitä pitkiä junia. Ruuhka-ajan ullkopuolella junat valitettavasti aiotaan lyhentää normaalipituuteen (1xSm5), mikä tarkoittaa ruuhkaa varsinkin kolme kertaa harvemmin kulkeviin N-juniin.
 
9.07 S-juna Helsingistä lähdössä tripla-Sm5-kalustolla.
 
fani sanoi:
Siis hetkonen N-junia 30 minuutin vuorovälillä? Koko päivän?

Mitähän varten Leppävaaran kaupunkirata rakennettiin? A-junaliikennettä on muutoinkin huononnettu koko ajan. Jo takavuosina harvennettiin lauantain vuorovälejä. Hiljattain ruuhka-ajwn kalustoa on vanhennettu ja lyhennetty. Nyt jonkun lumipyryn takia ei haluta liikennöidä ollenkaan. Entäs jos ennuste menee pieleen?

Koska kehäradalla on korkeampi prioriteetti.

Rantaradalla oli n 7:30-8:00 välillä 1 tunnin vuoroväli koska Kirkkonummella oli yksi juna hajonnut. Onneksi se ainoa joka kulki oli kolmen Sm5 yksikön pituinen. Sellaisia ei ole ennen rantaradalla tainnut kulkea.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös