HKL uudisti ilmettään tämän vuoden alussa. Kevyt ilmeuudistus näkyy verkkosivuilla ja metroasemien mainospaikoilla sekä vähitellen kaikissa HKL:n materiaaleissa. Uudistuksen myötä HKL:n logo sai tuoreen ilmeen ja aiemmin HKL:llä käytössä ollut fontti otettiin uudestaan käyttöön. HKL sai myös uuden tunnuslauseen.  

HKL:n logon tutuksi tulleesta nuolikuviosta ei luovuttu, mutta logoa käytetään jatkossa ilman oranssia, vihreää ja sinistä taustaväriä. Pääsääntöisesti logosta käytetään sinistä versiosta, mutta tarvittaessa sitä voidaan käyttää myös keltaisena, vihreänä ja punaoranssina. HKL:n nuolikuvioinen logo on ollut käytössä jo vuodesta 1974, ja viimeksi sitä on uudistettu 1990-luvun lopulla.

Osana uutta ilmettä HKL:lle on teetetty oma fontti. Fontti on modernisoitu vanhojen raitiovaunujen opastuskylteissä käytetystä fontista. Alkuperäinen fontti on ollut käytössä 1920–1930-luvuilla. Nyt siitä on nykyajan tekniikalla piirretty moderni fontti, jossa on säilytetty vanhojen opastekylttien tyyli. Fontin kautta HKL tuo palan kaupunkiliikenteen historiaa nykyaikaan.

Materiaalit uuden ilmeen mukaisiksi

HKL:n uusi ilme logoineen ja fontteineen tulee näkymään vähitellen muun muassa HKL:n rekrytointi-ilmoituksissa, verkkosivuilla, toimintakertomuksessa ja esitteissä. Materiaaleissa hyödynnetään eri tavoin myös HKL:n logon nuolikuvion yksityiskohtia.
Uuden ilmeen mukainen logo teipataan HKL:n uusimpaan kalustoon; Artic-raitiovaunuihin ja M300-metrojuniin. Vanhan kaluston logotarrat uudistuvat sitä mukaa kun niitä huoltojen yhteydessä muutenkin vaihdettaisiin.  

HKL:n ilme näkyy myös metroasemilla, kun HKL:n kampanjamateriaalit nousevat radan takana oleville mainospaikoille. Metroasemien kampanjamateriaalien myötä julkaistaan HKL:n uusi tunnuslause, HKL - Kaupungin paras liike.

HKL:n uuden ilmeen on luonut mainostoimisto dynamo&son.
Ilmettä uudistettiin organisaatiomuutoksen yhteydessä
HKL:n ilmettä uudistettiin HKL:n siirryttyä uuteen organisaatiomalliin 1.1.2016. Liikennemuotokohtaisesta organisaatiojaosta luovuttiin, ja organisaatio jakautuu nyt HKL-Liikennöinti-, HKL-Kunnossapito-, HKL-Infra ja kalusto-, HKL-Toiminnanohjaus- ja HKL-Yhteiset palvelut -yksiköihin.

Muutoksen taustalla on metro- ja raitioliikenteen voimakas kasvu ja laajeneminen seuraavan kymmenen vuoden aikana. HKL hakee organisaatiomuutoksella hyötyjä, jotka perustuvat siihen, että HKL:ssä on monipuolisesti osaamista niin liikennetuotannossa, kunnossapitopalveluissa kuin kehittämis- ja investointihankkeissa. HKL kehittää toimintaansa niin, että metro- ja raitioliikenne sekä infrastruktuuriin liittyvät tehtävät hyötyvät toisistaan nykyistä voimakkaammin.


Lue uutinen HKL:n sivuilta...