• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Kaupunkifillarit kaduille Alepan väreissä

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
alepapy%C3%B6r%C3%A4.jpg
Kaupunkipyörät ilmestyvät Helsingin katukuvaan ”Alepa fillareina” vapun jälkeen maanantaina. Kaupunkilaisten ja matkailijoiden elämää helpottavat kulkuneuvot tulevat osaksi julkisen liikenteen verkostoa, joten fillariarmeijaa hallinnoivat Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL ja Helsingin seudun liikenne HSL.
HKL vastaa kaupunkipyöräpalvelun hankinnasta ja markkinoi palvelua yhdessä HSL:n kanssa. HOK-Elannon Alepa-ketju on kaupunkipyörien pääyhteistyökumppani ja tukee järjestelmän toteuttamista.
– Alepa on kaupunkilainen ruokakauppa ja fillarointi on kaupunkilainen tapa liikkua. Verkostomme on sen verran laaja, että voidaan sanoa lähimmän Alepan olevan aina fillarimatkan päässä, Alepan aluejohtaja Merja Saari toteaa.
– Haluamme kannustaa ihmisiä liikkumaan ja kantamaan vastuuta ympäristöstä. Näitä asioita olemme viime aikoina nostaneet erilaisten kisojen ja kampanjoiden avulla esiin. Maaliskuussa ”liikutimme” ihmisiä ympäri Helsinkiä Sata lasissa -kisan merkeissä ja viime kesänä järjestimme koko perheen Fillariagentti-geokätköilyn. Nyt olemme osaltamme mahdollistamassa tätä kaupunkilaisten hyvinvointia ja arjen mukavuutta lisäävää palvelua, kertoo Saari.
– Tämän tyyppinen yksityisen ja julkisen sektorin yhteishanke on Helsingin kaupungille uudenlainen ja se kytkee kaupungin eri toimijoita yhteen. Tavoitteena on kehittää kaupunkilaisille hyviä palveluita ja toimivaa ympäristöä. Siihen tarvitaan kaikki kaupungissa vaikuttavat toimijat, sanoo HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.
Kaupunkipyörä on yhteiskäyttöpyörä, jonka Helsingin kantakaupungissa liikkuvat voivat lunastaa käyttöönsä. Palveluun rekisteröitymisen ja kausimaksun maksamisen jälkeen pyörällä saa ajaa puoli tuntia veloituksetta jokaisella käyttökerralla. Pidemmästä yhtäjaksoisesta käytöstä veloitetaan pieni lisämaksu, ja viimeistään viiden tunnin kuluttua pyörä on palautettava pyöräasemalle. Rekisteröityminen kaupunkipyörien käyttäjäksi avautuu huhtikuun puolivälissä HSL:n verkkosivuilla osoitteessa www.hsl.fi/kaupunkipyörät. Sivuilla voi jo nyt käydä tutustumassa kaupunkipyöräpalveluun. Kaupunkipyörät asemapaikkoineen tulevat mukaan HSL:n Reittioppaaseen.
Ensimmäisessä vaiheessa pyöräasemia pystytetään kantakaupunkiin 50 ja pyöriä tulee käyttöön 500. Määrät kolminkertaistuvat kesään 2017 mennessä verkoston laajentuessa Munkkiniemeen, Pasilaan ja Kumpulaan asti.
Alepoita on kaupunkifillariasemien tuntumassa ensi vaiheessa parikymmentä ja kesällä 2017 yli kolmekymmentä.


Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Miksei näihin fillareihin laitettu umpikiekkoja?
Muutenkin mahdollisimman yksinkertainen fillari ilman mitään käsijarruja ja muita apuvälineitä on suomalaisessa kulttuurissa kaikkein kestävin ratkaisu, joskin kyllähän ne aiemmatkin jostain kumman syystä olivat monesti ties kuinka solmussa.
Toivotaan, että tämä ns. tunnistettu asiointi edes hieman hillitsee ilkivaltaa.
 
Takaisin
Ylös