• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän laitteiden koekäyttö on alkanut sujuvasti

Kuljettajan lipunmyyntilaitteena toimii Parkeon Infigo sekä matkustajien kortinlukijana saman valmistajan Axio Touch.
 
Auto nro. 15

Nyt loppuviikon pyörii linjalla 16 ja viikonloppuna ilmeisesti myös linjalla 105.
 
Tänään iltapäivällä oli I/P-linjojen flirtissä kaksi HSL:n edustajaa opastamassa matkustajille uuden lukulaitteen käyttöä. Ihan helppoa ei tuntunut kaikille olevan kun ensin piti valita vyöhyke, sitten painaa ok, ja vasta sitten näyttää kortti lukijalle. Lisäksi kosketusnäyttöä piti painaa melko napakasti ja jokainen vaihe piti tehdä nopeasti tai muuten tapahtuma keskeytyi ja piti aloittaa uudestaan alusta. Kun nykyään riittää kortin vieminen lukualueelle ja vyöhykkeen valinta, niin uuteen järjestelmään on lisätty mielestäni täysin turha kolmas vaihe, eli OK:n painaminen. Tuskin tämä uusi lukulaite ainakaan helpottaa niiden ihmisten matkakortin käyttöä, joilla on vaikeuksia selviytyä nykyisestäkään lukijasta kunnialla.
 
Tänään iltapäivällä oli I/P-linjojen flirtissä kaksi HSL:n edustajaa opastamassa matkustajille uuden lukulaitteen käyttöä. Ihan helppoa ei tuntunut kaikille olevan kun ensin piti valita vyöhyke, sitten painaa ok, ja vasta sitten näyttää kortti lukijalle. Lisäksi kosketusnäyttöä piti painaa melko napakasti ja jokainen vaihe piti tehdä nopeasti tai muuten tapahtuma keskeytyi ja piti aloittaa uudestaan alusta. Kun nykyään riittää kortin vieminen lukualueelle ja vyöhykkeen valinta, niin uuteen järjestelmään on lisätty mielestäni täysin turha kolmas vaihe, eli OK:n painaminen. Tuskin tämä uusi lukulaite ainakaan helpottaa niiden ihmisten matkakortin käyttöä, joilla on vaikeuksia selviytyä nykyisestäkään lukijasta kunnialla.

Se Ok:n painamisen vaatiminen tuossa uudessa matkakorttilaitteessa on imho vain typeryyttä. Sen sijaan nykyisen matkakorttilaitteen kanssa suurin ongelma tuntuu olevan se arvolipun ostamiseen vaadittava voima millä nappia painetaan, mikä myös lähentelee typeryyden maailmanennätystä.
 
OK:n painaminen on kieltämättä turha työvaihe nykyisessä lippujärjestelmässä, jossa arvolippuja on vain viisi: sisäinen, seutu, lähiseutu, koko alue, raitiovaunu.

Vyöhykemallissa lippuyhdistelmien määrä tulee kasvamaan. Kosketusnäytölle tulee ahdasta, jos jokaiselle yhdistelmälle halutaan oma virtuaalipainikkeensa. Lippujahan on entisen viiden sijaan seitsemän; tai kahdeksan jos raitiovaunulippu tulee säilymään.

Kortinlukija voisi säästää tilaa poistamalla näytöltä virtuaalipainikkeet, jotka ovat liikennevälineen sijainnin perusteella mahdottomia. Mutta se ei kyllä lainkaan helpottaisi lipun ostoa, sillä paluumatkalla täsmälleen saman lipun näppäin onkin seilannut näytöllä eri kohtaan, kuin missä se oli menomatkalla.

Luulen, että vyöhykemalliin siirryttäessä kortinlukijasta ei enää valita lippua yhdellä painalluksella pitkältä listalta, kuten nyt. Eiköhän siihen tule vain painikkeet A, B, C, D ja OK, joilla valitaan matkaan tarvittavat vyöhykkeet ja lopuksi OK. Tällöin painikkeet ovat aina samassa järjestyksessä, eikä kortinlukijan käyttöä tarvitse opetella joka pysäkillä aina uudelleen ja uudelleen.

Lisäksi tulevan järjestelmän on tarkoitus olla laajennettavissa, mikäli HSL:ään liittyy uusia kehyskuntia. Jo viides vyöhyke nostaisi lippuyhdistelmien määrän kolmeentoista, kuudes yhdeksääntoista ja seitsemäs kahteenkymmeneen kuuteen. Mikäli halutaan suoravalinta yhdellä näppäimellä, kortinlukija alkaisi muistuttamaan kaupan hedelmävaakaa. Itse asiassa niissäkin on nykyisin jo niin paljon näppäimiä, että tuotteen koodin valitsisi nopeammin kymmennäppäimistöllä ja enterillä.
 
Niin. Kun ajattelee, miten käyttäjäystävällisiksi meillä nämä vehkeet noin yleisesti suunnitellaan, pitäisi varmaan olla kiitollinen siitä, ettei homma mene näin:

Tahdotko ostaa arvolipun? Paina OK.
Onko sinulla matkakortti? Paina OK.
Mistä kunnasta haluat aloittaa matkasi? Valitse ja paina OK vaikka kone tietäisikin missä kunnassa olet juuri nyt.
Oletko aivan varma? Vahvista painamalla OK.
Ja niin edelleen.

Olihan meillä lippuautomaattejakin, joista piti "valita" maksutapa, vaikka valintoja oli tasan yksi. Ja mitä kaikkea.
 
Se Ok:n painamisen vaatiminen tuossa uudessa matkakorttilaitteessa on imho vain typeryyttä. Sen sijaan nykyisen matkakorttilaitteen kanssa suurin ongelma tuntuu olevan se arvolipun ostamiseen vaadittava voima millä nappia painetaan, mikä myös lähentelee typeryyden maailmanennätystä.

Se voima nykyisessä korttilaitteessa ei itse asiassa ole se ongelma vaan se, että laite reagoi painallukseen vasta, kun painalluksen lopettaa. Sen takia käyttäjä usein luulee, että ei ole painanut vielä tarpeeksi lujaa, kun kone ei reagoi mitenkään vaikka se onkin jo tunnistanut painalluksen, mutta vain odottaa irti päästämistä. Tuo on niin älytön käyttöliittymäsuunnittelumoka ja täysin vastoin luontaista oletusta siitä, miten laitteet toimivat, että olen usein epäillyt, että nykyisten matkakortinlukijoiden suunnittelija ei ole ollut ainakaan ihminen.

Toinen "hieno" ominaisuus on, että vihreään ja punaiseen valoon liittyvä piippaus tulee samalla taajuudella, mutta on vain eri pituinen. Tämän takia seurauksena on yleensä se, että punaisen valon tullessa käyttäjä kääntyy yleensä laitteelta pois, kun äänimerkki aluksi kuulostaa vihreään valoon liittyvältä. Sitten kun hän tajuaa, että ei se kuulostanutkaan oikealta ja kääntyy takaisin, valot ovat sammuneet ja teksti poistunut näytöstä, joten jää täysin epäselväksi mitä tapahtui ja miksi.
 
OK:n painaminen on kieltämättä turha työvaihe nykyisessä lippujärjestelmässä, jossa arvolippuja on vain viisi: sisäinen, seutu, lähiseutu, koko alue, raitiovaunu.

Näytössä tuleekin näkymään vain ne liput, jotka voi sillä hetkellä ostaa, eli raitiovaunuissa 4 ja muissa liikennevälineissä 3, paitsi Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa 4, ja erikoistapauksissa 2.
 
Se Ok:n painamisen vaatiminen tuossa uudessa matkakorttilaitteessa on imho vain typeryyttä. Sen sijaan nykyisen matkakorttilaitteen kanssa suurin ongelma tuntuu olevan se arvolipun ostamiseen vaadittava voima millä nappia painetaan, mikä myös lähentelee typeryyden maailmanennätystä.

OK:ta pitää painaa? Siis eikö näillä järjestelmän laatijoilla ole oikeasti mitään käsitystä käyttöliittymän suunnittelusta? Luulin, että tämä nykyinen on käyttökokemukseltaan surkein mahdollinen. Mikseivät laittaneet lisäksi kysymystä, että "oletko ihan varma, että haluat painaa ok?"
 
Takaisin
Ylös