Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän laitteiden koekäyttö on alkanut sujuvasti

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5794

    oletus HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän laitteiden koekäyttö on alkanut sujuvasti


  2. #2

    Liittynyt
    13.02.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    23

    oletus Vs: HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän laitteiden koekäyttö on alkanut sujuvasti

    Kuljettajan lipunmyyntilaitteena toimii Parkeon Infigo sekä matkustajien kortinlukijana saman valmistajan Axio Touch.

  3. #3

    Liittynyt
    02.03.2016
    Sijainti
    Espoo, Leppävaara
    Viestejä
    322

    oletus Vs: HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän laitteiden koekäyttö on alkanut sujuvasti

    Voisikin mennä lauantaina koekäyttämään. Kertoisivat vielä, MISSÄ Åbergin Scalassa väliltä 14-16 laitteisto on.

  4. #4

    Liittynyt
    13.02.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    23

    oletus Vs: HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän laitteiden koekäyttö on alkanut sujuvasti

    Auto nro. 15

    Nyt loppuviikon pyörii linjalla 16 ja viikonloppuna ilmeisesti myös linjalla 105.

  5. #5

    Liittynyt
    02.03.2016
    Sijainti
    Espoo, Leppävaara
    Viestejä
    322

    oletus Vs: HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän laitteiden koekäyttö on alkanut sujuvasti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Wolde Näytä viesti
    Auto nro. 15

    Nyt loppuviikon pyörii linjalla 16 ja viikonloppuna ilmeisesti myös linjalla 105.
    Selvä, kiitos tiedosta.

  6. #6
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän laitteiden koekäyttö on alkanut sujuvasti

    Tänään iltapäivällä oli I/P-linjojen flirtissä kaksi HSL:n edustajaa opastamassa matkustajille uuden lukulaitteen käyttöä. Ihan helppoa ei tuntunut kaikille olevan kun ensin piti valita vyöhyke, sitten painaa ok, ja vasta sitten näyttää kortti lukijalle. Lisäksi kosketusnäyttöä piti painaa melko napakasti ja jokainen vaihe piti tehdä nopeasti tai muuten tapahtuma keskeytyi ja piti aloittaa uudestaan alusta. Kun nykyään riittää kortin vieminen lukualueelle ja vyöhykkeen valinta, niin uuteen järjestelmään on lisätty mielestäni täysin turha kolmas vaihe, eli OK:n painaminen. Tuskin tämä uusi lukulaite ainakaan helpottaa niiden ihmisten matkakortin käyttöä, joilla on vaikeuksia selviytyä nykyisestäkään lukijasta kunnialla.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän laitteiden koekäyttö on alkanut sujuvasti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Tänään iltapäivällä oli I/P-linjojen flirtissä kaksi HSL:n edustajaa opastamassa matkustajille uuden lukulaitteen käyttöä. Ihan helppoa ei tuntunut kaikille olevan kun ensin piti valita vyöhyke, sitten painaa ok, ja vasta sitten näyttää kortti lukijalle. Lisäksi kosketusnäyttöä piti painaa melko napakasti ja jokainen vaihe piti tehdä nopeasti tai muuten tapahtuma keskeytyi ja piti aloittaa uudestaan alusta. Kun nykyään riittää kortin vieminen lukualueelle ja vyöhykkeen valinta, niin uuteen järjestelmään on lisätty mielestäni täysin turha kolmas vaihe, eli OK:n painaminen. Tuskin tämä uusi lukulaite ainakaan helpottaa niiden ihmisten matkakortin käyttöä, joilla on vaikeuksia selviytyä nykyisestäkään lukijasta kunnialla.
    Se Ok:n painamisen vaatiminen tuossa uudessa matkakorttilaitteessa on imho vain typeryyttä. Sen sijaan nykyisen matkakorttilaitteen kanssa suurin ongelma tuntuu olevan se arvolipun ostamiseen vaadittava voima millä nappia painetaan, mikä myös lähentelee typeryyden maailmanennätystä.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  8. #8

    Liittynyt
    20.05.2016
    Viestejä
    11

    oletus Vs: HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän laitteiden koekäyttö on alkanut sujuvasti

    OK:n painaminen on kieltämättä turha työvaihe nykyisessä lippujärjestelmässä, jossa arvolippuja on vain viisi: sisäinen, seutu, lähiseutu, koko alue, raitiovaunu.

    Vyöhykemallissa lippuyhdistelmien määrä tulee kasvamaan. Kosketusnäytölle tulee ahdasta, jos jokaiselle yhdistelmälle halutaan oma virtuaalipainikkeensa. Lippujahan on entisen viiden sijaan seitsemän; tai kahdeksan jos raitiovaunulippu tulee säilymään.

    Kortinlukija voisi säästää tilaa poistamalla näytöltä virtuaalipainikkeet, jotka ovat liikennevälineen sijainnin perusteella mahdottomia. Mutta se ei kyllä lainkaan helpottaisi lipun ostoa, sillä paluumatkalla täsmälleen saman lipun näppäin onkin seilannut näytöllä eri kohtaan, kuin missä se oli menomatkalla.

    Luulen, että vyöhykemalliin siirryttäessä kortinlukijasta ei enää valita lippua yhdellä painalluksella pitkältä listalta, kuten nyt. Eiköhän siihen tule vain painikkeet A, B, C, D ja OK, joilla valitaan matkaan tarvittavat vyöhykkeet ja lopuksi OK. Tällöin painikkeet ovat aina samassa järjestyksessä, eikä kortinlukijan käyttöä tarvitse opetella joka pysäkillä aina uudelleen ja uudelleen.

    Lisäksi tulevan järjestelmän on tarkoitus olla laajennettavissa, mikäli HSL:ään liittyy uusia kehyskuntia. Jo viides vyöhyke nostaisi lippuyhdistelmien määrän kolmeentoista, kuudes yhdeksääntoista ja seitsemäs kahteenkymmeneen kuuteen. Mikäli halutaan suoravalinta yhdellä näppäimellä, kortinlukija alkaisi muistuttamaan kaupan hedelmävaakaa. Itse asiassa niissäkin on nykyisin jo niin paljon näppäimiä, että tuotteen koodin valitsisi nopeammin kymmennäppäimistöllä ja enterillä.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän laitteiden koekäyttö on alkanut sujuvasti

    Niin. Kun ajattelee, miten käyttäjäystävällisiksi meillä nämä vehkeet noin yleisesti suunnitellaan, pitäisi varmaan olla kiitollinen siitä, ettei homma mene näin:

    Tahdotko ostaa arvolipun? Paina OK.
    Onko sinulla matkakortti? Paina OK.
    Mistä kunnasta haluat aloittaa matkasi? Valitse ja paina OK vaikka kone tietäisikin missä kunnassa olet juuri nyt.
    Oletko aivan varma? Vahvista painamalla OK.
    Ja niin edelleen.

    Olihan meillä lippuautomaattejakin, joista piti "valita" maksutapa, vaikka valintoja oli tasan yksi. Ja mitä kaikkea.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #10

    Liittynyt
    31.03.2015
    Viestejä
    71

    oletus Vs: HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän laitteiden koekäyttö on alkanut sujuvasti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Se Ok:n painamisen vaatiminen tuossa uudessa matkakorttilaitteessa on imho vain typeryyttä. Sen sijaan nykyisen matkakorttilaitteen kanssa suurin ongelma tuntuu olevan se arvolipun ostamiseen vaadittava voima millä nappia painetaan, mikä myös lähentelee typeryyden maailmanennätystä.
    Se voima nykyisessä korttilaitteessa ei itse asiassa ole se ongelma vaan se, että laite reagoi painallukseen vasta, kun painalluksen lopettaa. Sen takia käyttäjä usein luulee, että ei ole painanut vielä tarpeeksi lujaa, kun kone ei reagoi mitenkään vaikka se onkin jo tunnistanut painalluksen, mutta vain odottaa irti päästämistä. Tuo on niin älytön käyttöliittymäsuunnittelumoka ja täysin vastoin luontaista oletusta siitä, miten laitteet toimivat, että olen usein epäillyt, että nykyisten matkakortinlukijoiden suunnittelija ei ole ollut ainakaan ihminen.

    Toinen "hieno" ominaisuus on, että vihreään ja punaiseen valoon liittyvä piippaus tulee samalla taajuudella, mutta on vain eri pituinen. Tämän takia seurauksena on yleensä se, että punaisen valon tullessa käyttäjä kääntyy yleensä laitteelta pois, kun äänimerkki aluksi kuulostaa vihreään valoon liittyvältä. Sitten kun hän tajuaa, että ei se kuulostanutkaan oikealta ja kääntyy takaisin, valot ovat sammuneet ja teksti poistunut näytöstä, joten jää täysin epäselväksi mitä tapahtui ja miksi.

  11. #11

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän laitteiden koekäyttö on alkanut sujuvasti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut irritus Näytä viesti
    OK:n painaminen on kieltämättä turha työvaihe nykyisessä lippujärjestelmässä, jossa arvolippuja on vain viisi: sisäinen, seutu, lähiseutu, koko alue, raitiovaunu.
    Näytössä tuleekin näkymään vain ne liput, jotka voi sillä hetkellä ostaa, eli raitiovaunuissa 4 ja muissa liikennevälineissä 3, paitsi Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa 4, ja erikoistapauksissa 2.

  12. #12

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: HSL:n uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän laitteiden koekäyttö on alkanut sujuvasti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Se Ok:n painamisen vaatiminen tuossa uudessa matkakorttilaitteessa on imho vain typeryyttä. Sen sijaan nykyisen matkakorttilaitteen kanssa suurin ongelma tuntuu olevan se arvolipun ostamiseen vaadittava voima millä nappia painetaan, mikä myös lähentelee typeryyden maailmanennätystä.
    OK:ta pitää painaa? Siis eikö näillä järjestelmän laatijoilla ole oikeasti mitään käsitystä käyttöliittymän suunnittelusta? Luulin, että tämä nykyinen on käyttökokemukseltaan surkein mahdollinen. Mikseivät laittaneet lisäksi kysymystä, että "oletko ihan varma, että haluat painaa ok?"

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 04.04.2016, 16:22
  2. HSL: Lentoaseman junaliikenne on alkanut sujuvasti
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.07.2015, 15:30
  3. Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 16.05.2012, 14:43
  4. HSL: HSL hankkii uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän Tieto Finland Oy:ltä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 25.01.2012, 11:58
  5. HSL: Kulkeeko fillari sujuvasti junassa? HSL selvittää matkustajien mielipiteitä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.09.2010, 13:10

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •