• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Valtaosa uusista M300-sarjan metrojunista on valmistunut

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
m300.jpg
Helsinkiin hankituista 20 uudesta M300-sarjan junasta 13 on jo kuljetettu Suomeen Espanjan Zaragozasta. Viimeiset junat saapuvat Helsinkiin kevään ja kesän 2016 aikana.

M300-sarjan metrojunat ovat nelivaunuisia ja 90 metrin mittaisia, ja niissä on tilaa 576 matkustajalle. Junat ovat kokonaan läpikäveltävä eli vaunusta toiseen vaihtaminen matkan aikana on helppoa. Junissa on myös ilmastointi. Metrojunat toimittaa HKL:lle espanjalainen kiskokalustovalmistaja Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. eli CAF.

- Tämä on hieno hetki HKL:lle – puolen vuosisadan juttu. Metrojunahankinnan valmistelu aloitettiin 9 vuotta sitten ja junilla on nyt edessään 40 vuotta palvelua matkustajaliikenteessä. Helsingin nykyisten metrojunien hyvät ominaisuudet on otettu mukaan uuteen metrojunaan. Lisäksi palvelutasoa on nostettu muun muassa ilmastoinnilla, LED-valoilla ja automaattisella sammutusjärjestelmällä, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

M300-sarjan metrojunia ei vielä ole matkustajaliikenteessä, mutta niillä tehdään koeajoja metron vuoroliikenteen välissä. Varsinaiseen matkustajaliikenteeseen ensimmäinen uusi juna otetaan mahdollisesti loppukeväällä. Matkustajat pääsevät kuitenkin kokeilemaan uudella junalla matkustamista sunnuntaina 8. toukokuuta, jolloin yksi junista toimii äitienpäivän ruusumetrona. Ruusumetron aikataulusta tiedotetaan erikseen.

Uusia junia on hankittu laajentuvan metroliikenteen tarpeisiin. Metroliikenne laajenee Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään 15.8.2016. Metroa liikennöidään kahdella linjalla: Matinkylä–Vuosaari ja Tapiola–Mellunmäki. Ruuhka-ajan vuoroväli linjojen yhteisellä osuudella Tapiola–Itäkeskus on 2,5 minuuttia.

Junien pysähtymispaikat merkitään asemille

Vuorovälin tiheneminen ja metrojunien lyheneminen nelivaunuisiksi vaikuttaa myös matkustajien kulkemiseen nykymetron osuuden metroasemilla. Kun jatkossa kaikki metro-junat ovat kahden vaunuparin mittaisia, on tärkeää, että matkustajat sijoittuvat jo valmiiksi oikeaan kohtaan metrolaiturilla. Näin matkustajien siirtyminen junaan ja junasta pois on sujuvaa ja metroliikenne on luotettavaa myös tiheällä vuorovälillä.

-Erityisesti toivomme, että matkustajat eivät enää juoksisi junan ovien väliin tai jäisi pitämään ovia auki. Tämä viivästyttää kaikkien metromatkustajien liikkumista. Kahden ja puolen minuutin vuorovälillä seuraava juna tulee niin pian, että kiirehtiminen on turhaa, sanoo HKL:n liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi.

Matkustajien ennakointia helpottamaan tullaan nykymetron metrolaitureille kiinnittämään havainnollinen tarroitus laituriin, jossa kerrotaan paitsi metrojunan pysähtymispaikka, myös se osuus laiturista, jolle metrojuna ei jatkossa pysähdy. Tarroissa myös opastetaan päästämään poisjäävät matkustajat ensin ulos metrojunasta ennen sisäänmenoa. Merkintöjen näkyvyyttä ja selkeyttä testataan Itäkeskuksen keskiraiteelle asennetuilla koetarroilla ja niiden ulkoasuun ja sisältöön voidaan tehdä muutoksia saadun palautteen perusteella. Matkustajat voivat antaa palautetta merkinnöistä toukokuun loppuun asti osoitteessa hsl.fi/palaute.


Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Kuten joustava muokattavuus 2-, 4- ja 6-vaunuisiksi juniksi.

Kannattaisi ne M100 korvaajat tilata suoraan pitkinä.
Tosin katsotaan mitä tästä nyt tulee, kun Flirteissä mentiin metsään lyhentämisen kanssa esimerkiksi siten, että ilmastointi toimii käytännössä vain yhdessä osastossa niin kuin sen tulisi :lol:
 
Tuo tarra vaikeuttaa kiipeämistä ylös raiteelta jos sinne on tippunut. Siirtäisin sen noin 20 tai 30 cm etäisyydelle reunalta.
 
Tuo tarra vaikeuttaa kiipeämistä ylös raiteelta jos sinne on tippunut. Siirtäisin sen noin 20 tai 30 cm etäisyydelle reunalta.

Mä ainakin nousisin ylös tikas tms. askelmia pitkin tai laiturin päädystä portaista kun turvallista olisi. Lisäksi laiturin puolella on suurella todennäköisyydellä ihmisiä, jotka auttaisivat. Ei siitä tarrojen siirtämisestä haittaa olisi, muttei se kyllä omasta mielestäni vaikeuta ylös kiipeämistä.
 
Takaisin
Ylös