Näytetään tulokset 1-5/5

Viestiketju: Valtaosa uusista M300-sarjan metrojunista on valmistunut

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5771

    oletus Valtaosa uusista M300-sarjan metrojunista on valmistunut

    Helsinkiin hankituista 20 uudesta M300-sarjan junasta 13 on jo kuljetettu Suomeen Espanjan Zaragozasta. Viimeiset junat saapuvat Helsinkiin kevään ja kesän 2016 aikana.

    M300-sarjan metrojunat ovat nelivaunuisia ja 90 metrin mittaisia, ja niissä on tilaa 576 matkustajalle. Junat ovat kokonaan läpikäveltävä eli vaunusta toiseen vaihtaminen matkan aikana on helppoa. Junissa on myös ilmastointi. Metrojunat toimittaa HKL:lle espanjalainen kiskokalustovalmistaja Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. eli CAF.

    - Tämä on hieno hetki HKL:lle – puolen vuosisadan juttu. Metrojunahankinnan valmistelu aloitettiin 9 vuotta sitten ja junilla on nyt edessään 40 vuotta palvelua matkustajaliikenteessä. Helsingin nykyisten metrojunien hyvät ominaisuudet on otettu mukaan uuteen metrojunaan. Lisäksi palvelutasoa on nostettu muun muassa ilmastoinnilla, LED-valoilla ja automaattisella sammutusjärjestelmällä, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

    M300-sarjan metrojunia ei vielä ole matkustajaliikenteessä, mutta niillä tehdään koeajoja metron vuoroliikenteen välissä. Varsinaiseen matkustajaliikenteeseen ensimmäinen uusi juna otetaan mahdollisesti loppukeväällä. Matkustajat pääsevät kuitenkin kokeilemaan uudella junalla matkustamista sunnuntaina 8. toukokuuta, jolloin yksi junista toimii äitienpäivän ruusumetrona. Ruusumetron aikataulusta tiedotetaan erikseen.

    Uusia junia on hankittu laajentuvan metroliikenteen tarpeisiin. Metroliikenne laajenee Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään 15.8.2016. Metroa liikennöidään kahdella linjalla: Matinkylä–Vuosaari ja Tapiola–Mellunmäki. Ruuhka-ajan vuoroväli linjojen yhteisellä osuudella Tapiola–Itäkeskus on 2,5 minuuttia.

    Junien pysähtymispaikat merkitään asemille

    Vuorovälin tiheneminen ja metrojunien lyheneminen nelivaunuisiksi vaikuttaa myös matkustajien kulkemiseen nykymetron osuuden metroasemilla. Kun jatkossa kaikki metro-junat ovat kahden vaunuparin mittaisia, on tärkeää, että matkustajat sijoittuvat jo valmiiksi oikeaan kohtaan metrolaiturilla. Näin matkustajien siirtyminen junaan ja junasta pois on sujuvaa ja metroliikenne on luotettavaa myös tiheällä vuorovälillä.

    -Erityisesti toivomme, että matkustajat eivät enää juoksisi junan ovien väliin tai jäisi pitämään ovia auki. Tämä viivästyttää kaikkien metromatkustajien liikkumista. Kahden ja puolen minuutin vuorovälillä seuraava juna tulee niin pian, että kiirehtiminen on turhaa, sanoo HKL:n liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi.

    Matkustajien ennakointia helpottamaan tullaan nykymetron metrolaitureille kiinnittämään havainnollinen tarroitus laituriin, jossa kerrotaan paitsi metrojunan pysähtymispaikka, myös se osuus laiturista, jolle metrojuna ei jatkossa pysähdy. Tarroissa myös opastetaan päästämään poisjäävät matkustajat ensin ulos metrojunasta ennen sisäänmenoa. Merkintöjen näkyvyyttä ja selkeyttä testataan Itäkeskuksen keskiraiteelle asennetuilla koetarroilla ja niiden ulkoasuun ja sisältöön voidaan tehdä muutoksia saadun palautteen perusteella. Matkustajat voivat antaa palautetta merkinnöistä toukokuun loppuun asti osoitteessa hsl.fi/palaute.


    Lue uutinen HKL:n sivuilta...

  2. #2

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Valtaosa uusista M300-sarjan metrojunista on valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut RSS Näytä viesti
    Helsingin nykyisten metrojunien hyvät ominaisuudet on otettu mukaan uuteen metrojunaan.
    Kuten joustava muokattavuus 2-, 4- ja 6-vaunuisiksi juniksi.

  3. #3
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    331

    oletus Vs: Valtaosa uusista M300-sarjan metrojunista on valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Kuten joustava muokattavuus 2-, 4- ja 6-vaunuisiksi juniksi.
    Kannattaisi ne M100 korvaajat tilata suoraan pitkinä.
    Tosin katsotaan mitä tästä nyt tulee, kun Flirteissä mentiin metsään lyhentämisen kanssa esimerkiksi siten, että ilmastointi toimii käytännössä vain yhdessä osastossa niin kuin sen tulisi

  4. #4

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    529

    oletus Vs: Valtaosa uusista M300-sarjan metrojunista on valmistunut

    Tuo tarra vaikeuttaa kiipeämistä ylös raiteelta jos sinne on tippunut. Siirtäisin sen noin 20 tai 30 cm etäisyydelle reunalta.

  5. #5

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Valtaosa uusista M300-sarjan metrojunista on valmistunut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Tuo tarra vaikeuttaa kiipeämistä ylös raiteelta jos sinne on tippunut. Siirtäisin sen noin 20 tai 30 cm etäisyydelle reunalta.
    Mä ainakin nousisin ylös tikas tms. askelmia pitkin tai laiturin päädystä portaista kun turvallista olisi. Lisäksi laiturin puolella on suurella todennäköisyydellä ihmisiä, jotka auttaisivat. Ei siitä tarrojen siirtämisestä haittaa olisi, muttei se kyllä omasta mielestäni vaikeuta ylös kiipeämistä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.08.2015, 11:00
  2. HKL: Ensimmäinen Helsingin uusista metrojunista on valmistunut
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.01.2015, 10:50
  3. Ajatuksia uusista bussikaistoista
    kirjoittanut Precise foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 20.01.2014, 12:58
  4. Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 03.11.2013, 22:29
  5. Ranskan uusista raitioteistä
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 19.04.2011, 13:53

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •