• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Millainen on hyvä vaihtopaikka? Ideoi ja kehitä vastaamalla kyselyyn.

No nih! Nyt kaikki kantakaupunkilaiset haukkumaan kävelymatkoja Pasilassa ja Rautatieasemalla.

HSL:n harhaisuudesta kertoo se, että tavallista työ/koulu/harrastusmatkavaihtajaa, eli ylivoimaista enemmistöä kaikista käyttäjistä, kiinnostaa oikeastaan vain kaksi kohtaa kyselyssä: vaihtamisen yleinen sujuvuus ja vaihto liikennevälineestä toiseen. Loput ovat täysin toissijaisia asioita säännölliselle liikkujalle.
 
No nih! Nyt kaikki kantakaupunkilaiset haukkumaan kävelymatkoja Pasilassa ja Rautatieasemalla.
Niin varsinkin kun Pasilassa on nyt kaikenmaailman työmaita!
HSL:n harhaisuudesta kertoo se, että tavallista työ/koulu/harrastusmatkavaihtajaa, eli ylivoimaista enemmistöä kaikista käyttäjistä, kiinnostaa oikeastaan vain kaksi kohtaa kyselyssä: vaihtamisen yleinen sujuvuus ja vaihto liikennevälineestä toiseen. Loput ovat täysin toissijaisia asioita säännölliselle liikkujalle.

Kyllä mun mielestäni oli ihan relevantteja kysymyksiä. Ja lisäksi oli kommenttikenttä jonne sai vapaasti kirjoittaa. Mun vaihtopaikassa esim on se huono puoli että se menee kiinni klo 21:00, sen jälkeen pitää kulkea kiertoteitä.

t. Rainer
 
Kyllä mun mielestäni oli ihan relevantteja kysymyksiä. Ja lisäksi oli kommenttikenttä jonne sai vapaasti kirjoittaa. Mun vaihtopaikassa esim on se huono puoli että se menee kiinni klo 21:00, sen jälkeen pitää kulkea kiertoteitä.
Toki relevantteja, mutta kuitenkin toissijaisia. Ilman painotuksia tällaisesta kyselystä saa helposti tuloksen, että vaihtaminen sujuu ihanasti kuin Pohjois-Koreassa. Nuo sekundääriset kysymykset ovat kuitenkin 80 prossaa kokonaisuudesta.
 
Ja toki ei kysytä mitään siitä kuinka kauan vaihtaminen kestää, miten pitkältä vaihtoreitti vaikuttaa (vrt. Pasilan asema) tai ovatko kulkuvälineet luotettavasti aikataulussa ja pelaavatko eri linjojen aikataulut yhteen (synkronoidut vaihdot). Toki kysymys matkustajainformaatiostakin on vähän ympäripyöreä eikä matkustajilta toki kysytä mitään siitä pitääkö vaihtopaikalla rämpiä huonolla ilmalla sateessa, loskassa tai odottaa kulkuneuvoa tuulitunnelissa eli vaihtopaikan yleisestä mukavuudesta.

Surkeasti tehty kysely.
 
No nih! Nyt kaikki kantakaupunkilaiset haukkumaan kävelymatkoja Pasilassa ja Rautatieasemalla.

HSL:n harhaisuudesta kertoo se, että tavallista työ/koulu/harrastusmatkavaihtajaa, eli ylivoimaista enemmistöä kaikista käyttäjistä, kiinnostaa oikeastaan vain kaksi kohtaa kyselyssä: vaihtamisen yleinen sujuvuus ja vaihto liikennevälineestä toiseen. Loput ovat täysin toissijaisia asioita säännölliselle liikkujalle.

Lienemme pitkälti samaa mieltä. Tässä on minusta sama harha, mikä tulee esiin monessa muussakin joukkoliikenneaiheisessa keskutelussa - Ei osata erottaa sitä "Tämä varmaan olisi ihmisten mielestä kivaa" , siitä että:"Mikä oikeasti vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen ja matkustuskokemukseen".

Tämä pitäisi (minusta) ajatella niin, että mitä henkilö X, joka on menossa joukkoliikenteellä töihin, kouluun, harrastamaan, asioimaan, vierailulle tai shoppailemaan, ja kun oletetaan, että hän joutuu vaihtamaan joukkoliikennevälinettä matkalla, niin mitä hän haluaa siinä vaiheessa kun hän astuu ensimmäisestä joukkoliikennevälineestä ulos:

Polttaa tupakan? Jotkut varmasti. Lähteä jonnekin muualle terminaalista. En usko. Saada selville, koska hänen seuraava kulkuvälineensä lähtee? Kyllä.

Nyt kun hänellä on tiedossa seuraavan joukkoliikennevälineen lähtöaika, niin hän oletettavasti toivoo sen olevan mahdollisimman lyhyt, jotta hänen ei tarvitse keksiä jotain tekemistä tai vaan seisoskella tai istuskella. Sitten hän toivonnee, että kävelymatka seuraavaan joukkoliikennevälineeseen olisi mahdollisimman lyhyt?
 
Nyt kun hänellä on tiedossa seuraavan joukkoliikennevälineen lähtöaika, niin hän oletettavasti toivoo sen olevan mahdollisimman lyhyt, jotta hänen ei tarvitse keksiä jotain tekemistä tai vaan seisoskella tai istuskella. Sitten hän toivonnee, että kävelymatka seuraavaan joukkoliikennevälineeseen olisi mahdollisimman lyhyt?

Tärkeintä on että tietää koska vaihto lähtee, reaaliaikainen seuranta jollain tavoin tärkein, onko juostava vai ehtiikö ihmetellä elämää... Monelle matkaa tuntuu olevan ongelma, itse kyllä menee pidempikin siivu kun tietäisi mitä odottaa seuraavalla pysäkillä, perä vai tyhjä tie sekä ihmetys menikö se jo vai häh
 
...ja se joutuuko vaihdon yhteydessä kävelemään portaita ylös-alas. Mikä ihme on ettei vaihtopaikoilla toisesta kulkuvälineestä toiseen vaihdettaessa näe jo siinä ensimmäisessä kulkuvälineessä pysäkkiä lähestyessä, koska vaiihto tulnee toteutumaan, ja tarvitseeko kävellä portaissa. Jos vaihtoajasta on tulossa pitkä, tai vaihtopaikalla on portatia (hissi jumissa), voin vaihtaa jossain muualla. HSL haluaa meille liikennevälineisiin yhden rivin pistematriisinäyttöjä eikä monitoreija kuten vaikka Tukholmassa, joten enemmän tiedon välittäminen (kahdella kielellä) on sula mahdottomuus.

pekka
 
Kommentteja varten on "hehtaarin" verran tilaa, mutta todellisuudessa tila on rajattu vain kahteen riviin. Siihen ei paljon lisäselvityksiä kirjoiteta.

Minulla olisi paljonkin sanottavaa Itäkeskuksen metroasemasta vaihtopaikkana Mellunmäestä Vuosaareen ja päinvastoin. Käytän reittiä lähes päivittäin, mutta huonosti liikkuvana Itäkeskuksen liukuportaat sun muut hankaluudet eivät oikein sovi kuvioihin. Itäkeskukseen tultaessa "junat Vuosaareen/Mellunmäkeen lähtevät raiteelta yksi". Miksi Itäkeskuksen bussilaitureiden puoleiset liukuportaat raiteelta kaksi kulkevat alaspäin ja vastaavasti raiteelle yksi ylöspäin? Kuljeta siinä sitten kantamuksia portaita ylöspäin kävelykepin kanssa, kun samaan aikaan liukuportaat kulkevat päinvastaiseen suuntaan.

Laiturin toisessa päässä liukuportaat kyllä kulkevat ylöspäin, mutta sen jälkeen pitää kävellä kaiken maailman feissareiden sun muiden haitarin ja kitaransoittajien seassa Tallinnanaukiolla. Tällainen viritys ei oikein hahmotu meikäläiselle. Niinpä olenkin tottunut vaihtamaan junaa vasta Siilitiellä ja olen neuvonut muillekin samasta ongelmasta kärsiville tekemään samoin.

Toinen vaihtopaikkani on Kontulan metroasemalla. Bussi 94A:n pysäkki 4412 Kotikonnuntielle on talvella täynnä lunta lunta, joka aurataan iso kasa sopivasti siihen kohtaan, johon bussi pitää sääntöjen mukaan pysäköidä: siis siten, että bussiin pitää mennä etuovesta lumikasan lävitse. Useampikin kuljettaja on sanonut, että heidän on sanktioiden uhalla pysäköitävä juuri siihen, koska muuten bussin perä olisi suojatiellä, joka on heti bussin takana. Yksi kuljettaja sanoi, että jos bussissa olisi lapio, hän voisi ajankuluksi siirtää sitä lumikasaa pois bussiin tulevien matkustajien tieltä. Suojatien takana bussille olisi hyvää tilaa, mutta jostakin ihmeen syystä pysäkkiä ei voida siirtää sinne. Kesällä homma toimii, mutta talvella ei sitten mitenkään. Olen ehdottanut kuljettajille, että antaisivat palautetta. Vastaus on, että yritetty on mutta heitä ei kuunnella.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös