• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Metroliikenteessä kokeillaan lauantaina 2,5 minuutin vuoroväliä

Lauantaina voi myös olla M300-junia matkustajaliikenteessä, jos kaikki menee putkeen.
 
Mahtaako niissä kolmesatasissa jo olla linjakilpiä? Ei se kilvettömyys menoa tietenkään estä, mutta kun matkustajat ovat tottuneet sellaisesta junan määränpään tarkistamaan. Laiturikilvestä tietenkin junan määränpää ilmenee joka tapauksessa.
 
Tiedotteen mukaan itäisillä haaroilla on käytössä vuoroväli jossa 2,5 ja 7,5 minuuttia vuorottelevat? Eikös haaroilla pitäisi olla tasainen 5 minuutin vuoroväli jos joka toinen metro menee Vuosaareen ja joka toinen Mellunmäkeen? Vai käännetäänkö osa junista takaisin IK:ssa?
 
Tiedotteen mukaan itäisillä haaroilla on käytössä vuoroväli jossa 2,5 ja 7,5 minuuttia vuorottelevat? Eikös haaroilla pitäisi olla tasainen 5 minuutin vuoroväli jos joka toinen metro menee Vuosaareen ja joka toinen Mellunmäkeen? Vai käännetäänkö osa junista takaisin IK:ssa?
Tiedotteessa sanotaan mm. näin:

"Tulevana lauantaina ylimääräiset junat kulkevat joko Mellunmäen tai Vuosaaren ja Kampin välillä. Siten Itäkeskus–Kamppi-välille muodostuu 2,5 minuutin vuoroväli. Metron itäisillä haaroilla on kokeilun aikana käytössä vuoroväli, jossa 2,5 ja 7,5 minuuttia vuorottelevat. Lännessä metrot kulkevat Ruoholahden ja Kampin välisellä osuudella normaalien aikataulujen mukaan viiden minuutin välein."

Siellä kokeillaan siis, hieman mukaillen, Tukholman tunnelbanan vihreällä linjalla olevaa liikennöintimallia (ilman kolmatta Skarpnäckin haaraa), joka on siellä käytössä linjoilla 18 ja 19 tiettyinä päivinä ja vuorokauden aikoina? Mielenkiintoista! Juna lähtee Mellunmäestä ja päätyy Ruoholahteen, palaa sieltä Vuosaareen. Sitten taas Vuosaaresta Kamppiin. Kampista Mellunmäkeen. Kun joka tai osa junista on näin kierrätyksessä muodostuu joskus itähaaroille hieman tiheämpi väli.

Tämä ei muuten olisi ollenkaan hullumpi liikennöintimalli länsimetronkaan käyttöönoton myötä. Edellyttää vain tarkempaa vuorosuunnittelua. Silloin ei myöskään vanhojen junien linjakilpiin tarvittaisi sen kummempia muutoksia kuin uudet määränpäät kilpiin (todennäköisesti on jo) eikä itse laitteisiin tarvitsisi sen kummemmin koskea. Uusiin M300-metrojuniin kaipaan minäkin niitä linjakilpiä edelleen, mutta em. liikennöintimallilla tarvittaisiin vain tekstinäyttö. Linjatunnukset M1 ja M2 voitaisiin sitten näyttää vain laiturinäytöissä. Vai tarvittaisiinko niitä sitten ensinnäkään, vaan junan määränpää selviäisi ulko- ja sisänäytöstä sekä laiturinäytöissä?
 
Siellä kokeillaan siis, hieman mukaillen, Tukholman tunnelbanan vihreällä linjalla olevaa liikennöintimallia (ilman kolmatta Skarpnäckin haaraa), joka on siellä käytössä linjoilla 18 ja 19 tiettyinä päivinä ja vuorokauden aikoina? Mielenkiintoista! Juna lähtee Mellunmäestä ja päätyy Ruoholahteen, palaa sieltä Vuosaareen. Sitten taas Vuosaaresta Kamppiin. Kampista Mellunmäkeen. Kun joka tai osa junista on näin kierrätyksessä muodostuu joskus itähaaroille hieman tiheämpi väli.

Vai menisiköhän homma sittenkin niin, Ruoholahdesta Mellunmäkeen ja Vuosaareen ajetaan koko päivä ihan normaalilla lauantaiaikataululla ja tämän lisäksi välissä ajetaan Kamppi - Mellunmäki ja Kamppi - Vuosaari -vuoroja. Normaalisti metrossa ajetaan kai lauantaisin tunnin kierroksilla eli juna ajaa joko Mellunmäen tai Vuosaaren linjaa koko päivän.
 
Miten tuohon liikenteeseen riittää kuljettajat, vai onko elokuussa aloittavat saatu jo koulutettua?
 
Takaisin
Ylös