• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Metrojuna suistui raiteelta viime yönä itäisellä rataosuudella – radan korjaustyöt käynnissä

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Metrojuna suistui keskiraiteelta metroradalla Itäkeskuksen ja Vuosaaren välisellä rataosuudella 27.7. klo 02.00. Juna suistui kiskoilta törmättyään koulutusajossa olleeseen junaan, joka oli paikallaan viereisellä raiteella.
Koulutusajossa ollut juna voitiin tapauksen jälkeen ajaa varikolle. Suistunut juna on kuljetettu Itäkeskuksesta metrovarikolle ja rata Mellunmäkeen on saatu liikenteeseen kahdella raiteella. Vuosaaren suuntaan menevää vaurioitunutta raidetta korjataan parhaillaan. VR:ltä saadaan radantukemiskone viimeistelemään korjaustyöt yön aikana, ja liikenne pyritään aloittamaan torstaiaamulla 28.7. normaalisti myös Vuosaareen.
Onnettomuudessa vältyttiin henkilövahingoilta. Onnettomuustutkintakeskus tutkii tapausta.
Liikennöinti Itäkeskuksen ja Mellunmäen välillä on käynnissä. Vuosaari-Itäkeskus-osuudella ei ole liikennettä 27.7. Korvaavat bussit tunnuksella 99V lähtevät asemien läheisyydestä pysäkeiltä, jotka on merkitty oranssilla. Ajantasaista tietoa liikenteen jatkumisesta päivitetään HSL:n sivuille: https://www.hsl.fi/ajankohtaista.


Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Ihmettelen sitä, mihin kaikki matkustajat aina katoaa silloin kun raideliikennettä korvataan bussilla. Itäkeskuksen metroasemalta lähti 5 min vuorovälillä bussi, ja kuhunkin bussiin nousi kyytiin alle 15 henkeä. Samalta laiturilta lähti 98 mutta ei siihenkään noussut matkustajia kyytiin kuin muutama.
 
Ihmettelen sitä, mihin kaikki matkustajat aina katoaa silloin kun raideliikennettä korvataan bussilla. Itäkeskuksen metroasemalta lähti 5 min vuorovälillä bussi, ja kuhunkin bussiin nousi kyytiin alle 15 henkeä. Samalta laiturilta lähti 98 mutta ei siihenkään noussut matkustajia kyytiin kuin muutama.

Puoli viiden aikaan autot lähtivät täysinä. Täytyy muistaa että nyt on Heinäkuu, ja "kaikki" ovat lomalla nyt.
 
Ihmettelen sitä, mihin kaikki matkustajat aina katoaa silloin kun raideliikennettä korvataan bussilla. Itäkeskuksen metroasemalta lähti 5 min vuorovälillä bussi, ja kuhunkin bussiin nousi kyytiin alle 15 henkeä. Samalta laiturilta lähti 98 mutta ei siihenkään noussut matkustajia kyytiin kuin muutama.

Olen monesti ihmetellyt samaa ratikkaa korvaavien bussien kanssa. Esim. 8X:ssä ei tunnu olevan läheskään sitä kuormaa, joka kasin ratikassa on. No, se onkin aika hassusti järjestetty. Mutta silloinkin, kun on ollut jotenkuten kohtuullisesti tehtyjä korvausbusseja, niin matkustajat häviävät kuin tuhka tuuleen verrattuna ratikkaan.

Onko joku muuten testannut, käykö ratikkalippu siellä 8X:ssä oikeasti?
 
Ihmettelen sitä, mihin kaikki matkustajat aina katoaa silloin kun raideliikennettä korvataan bussilla. Itäkeskuksen metroasemalta lähti 5 min vuorovälillä bussi, ja kuhunkin bussiin nousi kyytiin alle 15 henkeä. Samalta laiturilta lähti 98 mutta ei siihenkään noussut matkustajia kyytiin kuin muutama.

Mun hyvin epätieteellinen (tosin tieteeseen perustuva) veikkaus on: Osa menee sillä korvausliikenteen bussilla, osa menee taksilla, osa jättää tekemättä matkansa (ja menee esim. huomenna kuntosalille tai käyvät vaihdattamassa kelloon patterin vasta huomenna) jne.

Ja tää perustuu (tämän mun näkemyksen mukaan) loppujen lopuksi siihen samaan, mihin raideliikenteen bussiliikennettä suurempi suosio perustuu: Ihmiset arvostavat enemmän sitä, että "huomenna" pääsee suunnilleen samassa ajassa samasta paikasta samaan paikkaan, kuin "eilenkin".

Etenkin raitioliikenteessä pieniä ongelmia on säännöllisesti, mutta niitä voidaan aika pitkälle torjua/vähentää ennalta suunnitellun toimintamallin avulla.
 
Mun hyvin epätieteellinen (tosin tieteeseen perustuva) veikkaus on: Osa menee sillä korvausliikenteen bussilla, osa menee taksilla, osa jättää tekemättä matkansa (ja menee esim. huomenna kuntosalille tai käyvät vaihdattamassa kelloon patterin vasta huomenna) jne.

Minä oletan myös, että moni nimenomaan jättää tekemättä matkat, joita ei ole pakko tehdä. Monissa tapauksissa syy on varmaan ihan vaan se, että kun uutisissa on kerrottu ongelmatilanteesta, eivät ihmiset ehdoin tahdoin halua kokeilemaan, ovatko poikkeusjärjestelyt onnistuneet. Sama ilmiö näkyy myös lyhytkestoisten lakkojen ja työnseisausten kohdalla. Pidempikestoisessa ongelmatilanteessa ei sitten enää olisikaan mahdollista loputtomiin siirtää matkoja tai pitää etätyöpäiviä. Toki nyt tässä nimenomaisessa tapauksessa liikennekatkos sattui hellepäivälle keskelle lomakautta, jolloin vuosaarelaisia saattoivat metromatkailun sijaan kiinnostaa enemmän vaikkapa alueen lukuisat uimarannat.
 
Olen monesti ihmetellyt samaa ratikkaa korvaavien bussien kanssa. Esim. 8X:ssä ei tunnu olevan läheskään sitä kuormaa, joka kasin ratikassa on. No, se onkin aika hassusti järjestetty. Mutta silloinkin, kun on ollut jotenkuten kohtuullisesti tehtyjä korvausbusseja, niin matkustajat häviävät kuin tuhka tuuleen verrattuna ratikkaan.


Eräs kuljettajakollega, joka ajoi noita raitiovaunuja korvaavia busseja kertoi että monet matkustajat kääntyi bussin etuovelta kun huomasivat että kuljettaja tarkastaa matkaliput.
 
Eräs kuljettajakollega, joka ajoi noita raitiovaunuja korvaavia busseja kertoi että monet matkustajat kääntyi bussin etuovelta kun huomasivat että kuljettaja tarkastaa matkaliput.

Näin varmasti on. Kun on tehty sellaisia tehotarkastuksia, joissa tarkastajat menevät vaunuun yllättäen eikä ketään päästetä ulos ilman lipun tarkastusta, pahimmillaan 15 % on matkustanut ilman asianmukaista matkalippua. Se ei silti vielä selitä sitä koko tuota matkustajakatoa, tuntuu että ainakin 2/3 matkustajista katoaa, kun ratikka vaihtuu äksäbussiin.

Olisi tietysti mielenkiintoista, jos Höseli näitä laskisi ja tutkisi. Niin ei taida tapahtua.

Jep, useamman kerran. Toimii. Niissä on itse asiassa vaihdettu nolla-painikkeinen lukija "bussiversion" tilalle.

Oho, sehän on hienoa!
 
Uskoisin, että lyhytaikaisessa poikkeusliikenteessä varsinkin hyvällä ilmalla kävelymatkat myös pitenevät radikaalisti. Kun aikaisemmin on menty julkisilla, nyt sitten kävellään jopa 2-4 kilometriä ja pelataan Pokemon Go:ta samalla. :) Nyt kesäaikaan myös siirtymä pyöräilyyn on merkittävä ja tietysti lomat myös vaikuttavat.

Toki jos ulkona sataisi vaakasuoraan räntää tai mittari näyttäisi 20 astetta pakkasta tilanne olisi kovin toisenlainen.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös