Näytetään tulokset 1-14/14

Viestiketju: Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    5628

    oletus Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

    Metroliikenteen vuoroväli lyhenee 15. elokuuta. Samanaikaisesti metrojunat lyhenevät nelivaunuisiksi. Elokuun alkupuolella metroasemien laitureille aletaan kiinnittää uusia opastetarroja, jotka ilmaisevat junien pysähtymispaikat. Uudistuksilla varaudutaan länsimetron liikenteen aloittamiseen.
    15.8. alkaen metrojunat kulkevat arkisin ruuhka-aikaan linjoilla Ruoholahti–Vuosaari ja Kamppi–Mellunmäki viiden minuutin vuorovälillä siten, että junat kulkevat linjojen yhteisellä osuudella Kampista Itäkeskukseen 2,5 minuutin välein. Lauantaisin ja arkisin päiväsaikaan metron vuoroväli välillä Ruoholahti-Itäkeskus on 3-4 minuuttia, ja itäisillä haaroilla 7,5 minuuttia. Iltaisin ja sunnuntaisin vuoroväli välillä Ruoholahti-Itäkeskus on 5 minuuttia, ja itäisillä haaroilla 10 minuuttia.
    Jatkossa Mellunmäestä länteen kulkevat junat menevät kääntöraiteelle jo Kampissa. Mellunmäestä Ruoholahteen matkustavat voivat vaihtaa Kampissa Ruoholahteen menevään junaan, joka lähtee samalta raiteelta hetken kuluttua.
    Lyhemmän vuorovälin vuoksi keskimääräinen odotusaika metroasemilla lyhenee, mutta samalla esimerkiksi sulkeutuvien ovien väliin juokseminen viivästyttää metroliikennettä nykyistä herkemmin. Viivästyksiä pyritään vähentämään teippaamalla metroasemien laiturialueille uusia opastetarroja, jotka ilmaisevat metrojunien pysähtymispaikat. Tarrat kiinnitetään sille alueelle, jonne juna ei jatkossa pysähdy. Tarrat helpottavat matkustajia odottamaan saapuvaa junaa oikeassa kohdassa laituria. Aikataulusyistä junat eivät voi jäädä odottamaan matkustajia, jotka odottavat junaa pysähtymispaikkojen ulkopuolella.
    Junan pysähtymispaikan ilmaisevista lattiatarroista kerättiin matkustajapalautetta, jonka perusteella tarrojen ulkonäköä ja kieliasua muutettiin. Ensimmäiset tarrat liimataan Itäkeskuksen asemalle keskiviikon vastaisena yönä. Lisäksi koko metrokaluston oviin liimataan tarroja, joilla muistutetaan matkustajia olemaan viivyttämättä ovien sulkeutumista.
    Myöhemmin syksyllä alkaa koko metron kiinteän opastejärjestämän uudistaminen entistä selkeämmäksi. Samalla opasteiden ulkoasu muuttuu jonkin verran tukemaan joukkoliikenteen yhtenäistä matkaketjua pääkaupunkiseudulla. Metroasemien opasteiden päävärinä säilyy kuitenkin jatkossakin tuttu punaoranssi.
    Vuorovälin ja metrojunien lyhenemisen alkuvaiheessa osa metrojunankuljettajista tulee toimimaan asemaisäntinä ruuhka-aikoina vilkkaimmilla metroasemilla. Asemaisännät neuvovat matkustajia mm. odottamaan junaa oikeassa kohdassa laituria.
    Länsimetron liikennöinti ei käynnisty 15. elokuuta, kuten alun perin oli suunniteltu. Tiheämpi vuoroväli ja lyhemmät junat otetaan kuitenkin käyttöön alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti. Myös idän liityntäliikenteen aikataulut muuttuvat 15.8. tämän mukaisesti. 2,5 minuutin vuoroväliä testattiin metrossa jo kesäkuussa. Testauksessa liikenne sujui ongelmitta.


    Lue uutinen HKL:n sivuilta...

  2. #2

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    520

    oletus Vs: Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

    Kun ensi yönä kiinnitetään tarroja Itäkeskukseen, missä kohtaa nuo junat tulevat sitten pysähtymään keskustan suuntaan, kun ovi sosiaalitiloihin on aivan länsipäässä ja Tallinnanaukion sisäänkäynti aivan itäpäässä? Eivät kai matkustajat joudu tästä lähtien aina kävelemään kahden vaunun verran Tallinnanaukion sisäänkäynniltä?

  3. #3
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    236

    oletus Vs: Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Kun ensi yönä kiinnitetään tarroja Itäkeskukseen, missä kohtaa nuo junat tulevat sitten pysähtymään keskustan suuntaan, kun ovi sosiaalitiloihin on aivan länsipäässä ja Tallinnanaukion sisäänkäynti aivan itäpäässä? Eivät kai matkustajat joudu tästä lähtien aina kävelemään kahden vaunun verran Tallinnanaukion sisäänkäynniltä?
    Eivät tietenkään joudu! Tämähän on palvelua kaupunkilaisille
    Uusi pysähtymispaikka on määritelty siten, että Tallinnanaukiolta portaita alas tultaessa junan viimeinen ovi on portaiden alapään tasalla.
    Kuljettajalla on 38m taukotilan ovelta M100-junan ensimmäiselle ovelle. Uskon että selviämme.

  4. #4
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

    Entäs koska alle linkatussa uutisessa mainitut M1 ja M2 linjatunnukset tulevat käyttöön? Länsimetron myötä?
    http://yle.fi/uutiset/uudessa_metros..._ja_m2/8856701
    Helsinki saa elokuussa ripauksen suuren maailman meininkiä: linjatunnukset kaupungin metroon. Linja haarautuu molemmista päistään. Vuosaaresta Matinkylään kulkee linja M1 ja Mellunmäestä Tapiolaan ajetaan linjalla M2.


  5. #5

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    520

    oletus Vs: Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Entäs koska alle linkatussa uutisessa mainitut M1 ja M2 linjatunnukset tulevat käyttöön? Länsimetron myötä?
    http://yle.fi/uutiset/uudessa_metros..._ja_m2/8856701
    Jo 15.8. HSL:n sivuilla olevan aikataulun mukaan. Nyt on siis tosiaan jännä välivaihe, jossa nuo tunnukset ovat käytössä vaikka länsimetron liikenne ei ole alkanut, ja junia tulee kääntymään Kampissa vain ja ainoastaan tämän välivaiheen ajan.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 01:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:26 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Eivät tietenkään joudu! Tämähän on palvelua kaupunkilaisille
    Uusi pysähtymispaikka on määritelty siten, että Tallinnanaukiolta portaita alas tultaessa junan viimeinen ovi on portaiden alapään tasalla.
    Kuljettajalla on 38m taukotilan ovelta M100-junan ensimmäiselle ovelle. Uskon että selviämme.
    Hyvä kuulla, tuo myös tasaa junien sisäisiä eroja matkustajien määrässä kävelymatkan lisäksi.

  6. #6

    Liittynyt
    31.03.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    90

    oletus Vs: Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

    Meille pääasiassa juuri Itäkeskuksen ja Kampin välisellä osuudella kulkeville tämä on kyllä minun nähdäkseni hieno palvelutason korotus. Eli ehkä tässä näin matkustajana voi hetkeksi jättää Länsimetron sähellykset huomiotta (vaikka se ei ole ihan helppoa) ja nauttia tiheämmistä yhteyksistä. Kapasiteettikin hieman kasvaa ruuhka-aikoina, kun vuoroväli tiivistyy suhteessa enemmän kuin junat lyhenevät. Eli positiivista, että nämä muutokset tulevat voimaan jo nyt. Toivottavasti isompia teknisiä/matkustajista johtuvia ongelmia tiivimmän aikataulun kanssa ei tule. Mielenkiintoista myös nähdä vaikutuksia matkustajamääriin sitten kun Espoon osuuskin aukeaa.
    Joukkoliikennettä ja Helsinkiä myös romaanissani (kovakantisena ja e-kirjana).

  7. #7
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    236

    oletus Vs: Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TuomasLehto Näytä viesti
    Toivottavasti isompia teknisiä/matkustajista johtuvia ongelmia tiivimmän aikataulun kanssa ei tule.
    Minä toivon myös, mutta en silti usko yhden yön ihmeeseen; kyllä sinne ovien väliin menijöitä riittää, ja juna ei pääse lähtemään sekuntiaikataulussaan. Suomalainen kun on vasta hiljattain laskeutunut puusta, ja kansanluonne on sen mukainen.
    Kööpenhaminassa tuli välittömästi kanssamatkustajilta ripitystä koko metrojärjestelmän halvaantumisesta jos erehdyin jäämään ovien väliin. Täällä ongelmana on että helposti tulee nenä kipeäksi jos kansalainen ojentaa toista.

  8. #8

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    520

    oletus Vs: Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

    M100-juniin voisi asentaa myös sellaiset ovet, jotka avautuu vain vähän niin että siitä pääsee livahtamaan välistä paljon pienemmällä viiveellä kuin jos ovet avautuvat kokonaan.

  9. #9
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    M100-juniin voisi asentaa myös sellaiset ovet, jotka avautuu vain vähän niin että siitä pääsee livahtamaan välistä paljon pienemmällä viiveellä kuin jos ovet avautuvat kokonaan.
    Niin tai homma voisi perustua konttipohjaiseen tuulikaappiratkaisuun. Laiturilla ja sisällä on kummassakin tuulikaappi, johon metroon menevät ja siitä poistuvat astuvat. Tuulikaappi sulkeutuu 10 sekuntia ennen junan pysähdystä. Pysähdyksen aikana ulkotuulikaappi nykäistään sisään ja sisätuulikaappi puhalletaan ulos. Näin laituriaika saadaan reilusti alle 10 sekunnin mittaiseksi.

  10. #10

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1711

    oletus Vs: Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Niin tai homma voisi perustua konttipohjaiseen tuulikaappiratkaisuun. Laiturilla ja sisällä on kummassakin tuulikaappi, johon metroon menevät ja siitä poistuvat astuvat. Tuulikaappi sulkeutuu 10 sekuntia ennen junan pysähdystä. Pysähdyksen aikana ulkotuulikaappi nykäistään sisään ja sisätuulikaappi puhalletaan ulos. Näin laituriaika saadaan reilusti alle 10 sekunnin mittaiseksi.
    Miten suuri prosenttiosuus junasta on tuulikaappia, ja miten tuulikaapin koko optimoidaan erilaisille asemille siten, että se toimii niissä kaikissa? (Vrt. esimerkiksi Rautatientori jossa suurin osa matkustajista vaihtuu ja esimeriksi Siilitie, jossa on vain vähän liikettä ulos ja sisään.)

  11. #11
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    313

    oletus Vs: Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

    On kiinnostava nähdä miten tässä sitten käy. 2,5 vuoroväliä testattiin kesälauantaina, eikä "talvikautena" ruuhka-aikana..

  12. #12

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    520

    oletus Vs: Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Tuulikaappi sulkeutuu 10 sekuntia ennen junan pysähdystä.
    Pariisin metrossa oli aikoinaan portti, joka pamahti kiinni samalla kun juna saapui asemalle. Näin henkilöt, jotka saapuivat laiturille metron ollessa pysähtyneenä, joutuivat jäämään portille sen sijaan että he juoksisivat junaan. Mikään oikea ongelma ovien väliin juokseminen ei tosin ole.

  13. #13

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    520

    oletus Vs: Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

    Kun nyt junan saapuessa näkyy kahden tai kolmen ristikon pituinen ristikkosilta, mitä sille tapahtuu? Ei kai jatkossa näy aina kahta ristikkoa?

  14. #14
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    313

    oletus Vs: Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Kun nyt junan saapuessa näkyy kahden tai kolmen ristikon pituinen ristikkosilta, mitä sille tapahtuu? Ei kai jatkossa näy aina kahta ristikkoa?
    00:00 voisi vilkkua vaikka näytössä, kun metro tulee?

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: HSL:n aikataulujulisteita vaihdetaan jo lähijuna-asemille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.06.2015, 14:30
  2. HKL: Ensimmäiset automatisoidut metrojunat liikenteeseen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 19.08.2013, 15:40
  3. HKL: Helsingin uudet metrojunat toimittaa CAF
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 16.10.2012, 13:00
  4. HKL: Uudet roska-astiat pysäkeille ja asemille syksyn aikana
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 18.09.2012, 14:40

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •