• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Metroliikenteen vuoroväli ja metrojunat lyhenevät – asemille tulossa uusia opasteita

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
metro.jpg
Metroliikenteen vuoroväli lyhenee 15. elokuuta. Samanaikaisesti metrojunat lyhenevät nelivaunuisiksi. Elokuun alkupuolella metroasemien laitureille aletaan kiinnittää uusia opastetarroja, jotka ilmaisevat junien pysähtymispaikat. Uudistuksilla varaudutaan länsimetron liikenteen aloittamiseen.
15.8. alkaen metrojunat kulkevat arkisin ruuhka-aikaan linjoilla Ruoholahti–Vuosaari ja Kamppi–Mellunmäki viiden minuutin vuorovälillä siten, että junat kulkevat linjojen yhteisellä osuudella Kampista Itäkeskukseen 2,5 minuutin välein. Lauantaisin ja arkisin päiväsaikaan metron vuoroväli välillä Ruoholahti-Itäkeskus on 3-4 minuuttia, ja itäisillä haaroilla 7,5 minuuttia. Iltaisin ja sunnuntaisin vuoroväli välillä Ruoholahti-Itäkeskus on 5 minuuttia, ja itäisillä haaroilla 10 minuuttia.
Jatkossa Mellunmäestä länteen kulkevat junat menevät kääntöraiteelle jo Kampissa. Mellunmäestä Ruoholahteen matkustavat voivat vaihtaa Kampissa Ruoholahteen menevään junaan, joka lähtee samalta raiteelta hetken kuluttua.
Lyhemmän vuorovälin vuoksi keskimääräinen odotusaika metroasemilla lyhenee, mutta samalla esimerkiksi sulkeutuvien ovien väliin juokseminen viivästyttää metroliikennettä nykyistä herkemmin. Viivästyksiä pyritään vähentämään teippaamalla metroasemien laiturialueille uusia opastetarroja, jotka ilmaisevat metrojunien pysähtymispaikat. Tarrat kiinnitetään sille alueelle, jonne juna ei jatkossa pysähdy. Tarrat helpottavat matkustajia odottamaan saapuvaa junaa oikeassa kohdassa laituria. Aikataulusyistä junat eivät voi jäädä odottamaan matkustajia, jotka odottavat junaa pysähtymispaikkojen ulkopuolella.
Junan pysähtymispaikan ilmaisevista lattiatarroista kerättiin matkustajapalautetta, jonka perusteella tarrojen ulkonäköä ja kieliasua muutettiin. Ensimmäiset tarrat liimataan Itäkeskuksen asemalle keskiviikon vastaisena yönä. Lisäksi koko metrokaluston oviin liimataan tarroja, joilla muistutetaan matkustajia olemaan viivyttämättä ovien sulkeutumista.
Myöhemmin syksyllä alkaa koko metron kiinteän opastejärjestämän uudistaminen entistä selkeämmäksi. Samalla opasteiden ulkoasu muuttuu jonkin verran tukemaan joukkoliikenteen yhtenäistä matkaketjua pääkaupunkiseudulla. Metroasemien opasteiden päävärinä säilyy kuitenkin jatkossakin tuttu punaoranssi.
Vuorovälin ja metrojunien lyhenemisen alkuvaiheessa osa metrojunankuljettajista tulee toimimaan asemaisäntinä ruuhka-aikoina vilkkaimmilla metroasemilla. Asemaisännät neuvovat matkustajia mm. odottamaan junaa oikeassa kohdassa laituria.
Länsimetron liikennöinti ei käynnisty 15. elokuuta, kuten alun perin oli suunniteltu. Tiheämpi vuoroväli ja lyhemmät junat otetaan kuitenkin käyttöön alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti. Myös idän liityntäliikenteen aikataulut muuttuvat 15.8. tämän mukaisesti. 2,5 minuutin vuoroväliä testattiin metrossa jo kesäkuussa. Testauksessa liikenne sujui ongelmitta.


Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Kun ensi yönä kiinnitetään tarroja Itäkeskukseen, missä kohtaa nuo junat tulevat sitten pysähtymään keskustan suuntaan, kun ovi sosiaalitiloihin on aivan länsipäässä ja Tallinnanaukion sisäänkäynti aivan itäpäässä? Eivät kai matkustajat joudu tästä lähtien aina kävelemään kahden vaunun verran Tallinnanaukion sisäänkäynniltä?
 
Kun ensi yönä kiinnitetään tarroja Itäkeskukseen, missä kohtaa nuo junat tulevat sitten pysähtymään keskustan suuntaan, kun ovi sosiaalitiloihin on aivan länsipäässä ja Tallinnanaukion sisäänkäynti aivan itäpäässä? Eivät kai matkustajat joudu tästä lähtien aina kävelemään kahden vaunun verran Tallinnanaukion sisäänkäynniltä?
Eivät tietenkään joudu! Tämähän on palvelua kaupunkilaisille :cool:
Uusi pysähtymispaikka on määritelty siten, että Tallinnanaukiolta portaita alas tultaessa junan viimeinen ovi on portaiden alapään tasalla.
Kuljettajalla on 38m taukotilan ovelta M100-junan ensimmäiselle ovelle. Uskon että selviämme.
 
Entäs koska alle linkatussa uutisessa mainitut M1 ja M2 linjatunnukset tulevat käyttöön? Länsimetron myötä?
http://yle.fi/uutiset/uudessa_metro...aa__liikenne_alkaa_linjoilla_m1_ja_m2/8856701

Jo 15.8. HSL:n sivuilla olevan aikataulun mukaan. Nyt on siis tosiaan jännä välivaihe, jossa nuo tunnukset ovat käytössä vaikka länsimetron liikenne ei ole alkanut, ja junia tulee kääntymään Kampissa vain ja ainoastaan tämän välivaiheen ajan.

---------- Viestit yhdistetty klo 01:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:26 ----------

Eivät tietenkään joudu! Tämähän on palvelua kaupunkilaisille :cool:
Uusi pysähtymispaikka on määritelty siten, että Tallinnanaukiolta portaita alas tultaessa junan viimeinen ovi on portaiden alapään tasalla.
Kuljettajalla on 38m taukotilan ovelta M100-junan ensimmäiselle ovelle. Uskon että selviämme.

Hyvä kuulla, tuo myös tasaa junien sisäisiä eroja matkustajien määrässä kävelymatkan lisäksi.
 
Meille pääasiassa juuri Itäkeskuksen ja Kampin välisellä osuudella kulkeville tämä on kyllä minun nähdäkseni hieno palvelutason korotus. Eli ehkä tässä näin matkustajana voi hetkeksi jättää Länsimetron sähellykset huomiotta (vaikka se ei ole ihan helppoa) ja nauttia tiheämmistä yhteyksistä. Kapasiteettikin hieman kasvaa ruuhka-aikoina, kun vuoroväli tiivistyy suhteessa enemmän kuin junat lyhenevät. Eli positiivista, että nämä muutokset tulevat voimaan jo nyt. Toivottavasti isompia teknisiä/matkustajista johtuvia ongelmia tiivimmän aikataulun kanssa ei tule. Mielenkiintoista myös nähdä vaikutuksia matkustajamääriin sitten kun Espoon osuuskin aukeaa.
 
Toivottavasti isompia teknisiä/matkustajista johtuvia ongelmia tiivimmän aikataulun kanssa ei tule.
Minä toivon myös, mutta en silti usko yhden yön ihmeeseen; kyllä sinne ovien väliin menijöitä riittää, ja juna ei pääse lähtemään sekuntiaikataulussaan. Suomalainen kun on vasta hiljattain laskeutunut puusta, ja kansanluonne on sen mukainen.
Kööpenhaminassa tuli välittömästi kanssamatkustajilta ripitystä koko metrojärjestelmän halvaantumisesta jos erehdyin jäämään ovien väliin. Täällä ongelmana on että helposti tulee nenä kipeäksi jos kansalainen ojentaa toista.
 
M100-juniin voisi asentaa myös sellaiset ovet, jotka avautuu vain vähän niin että siitä pääsee livahtamaan välistä paljon pienemmällä viiveellä kuin jos ovet avautuvat kokonaan.
 
M100-juniin voisi asentaa myös sellaiset ovet, jotka avautuu vain vähän niin että siitä pääsee livahtamaan välistä paljon pienemmällä viiveellä kuin jos ovet avautuvat kokonaan.

Niin tai homma voisi perustua konttipohjaiseen tuulikaappiratkaisuun. Laiturilla ja sisällä on kummassakin tuulikaappi, johon metroon menevät ja siitä poistuvat astuvat. Tuulikaappi sulkeutuu 10 sekuntia ennen junan pysähdystä. Pysähdyksen aikana ulkotuulikaappi nykäistään sisään ja sisätuulikaappi puhalletaan ulos. Näin laituriaika saadaan reilusti alle 10 sekunnin mittaiseksi.
 
Niin tai homma voisi perustua konttipohjaiseen tuulikaappiratkaisuun. Laiturilla ja sisällä on kummassakin tuulikaappi, johon metroon menevät ja siitä poistuvat astuvat. Tuulikaappi sulkeutuu 10 sekuntia ennen junan pysähdystä. Pysähdyksen aikana ulkotuulikaappi nykäistään sisään ja sisätuulikaappi puhalletaan ulos. Näin laituriaika saadaan reilusti alle 10 sekunnin mittaiseksi.

Miten suuri prosenttiosuus junasta on tuulikaappia, ja miten tuulikaapin koko optimoidaan erilaisille asemille siten, että se toimii niissä kaikissa? (Vrt. esimerkiksi Rautatientori jossa suurin osa matkustajista vaihtuu ja esimeriksi Siilitie, jossa on vain vähän liikettä ulos ja sisään.)
 
On kiinnostava nähdä miten tässä sitten käy. 2,5 vuoroväliä testattiin kesälauantaina, eikä "talvikautena" ruuhka-aikana..
 
Tuulikaappi sulkeutuu 10 sekuntia ennen junan pysähdystä.

Pariisin metrossa oli aikoinaan portti, joka pamahti kiinni samalla kun juna saapui asemalle. Näin henkilöt, jotka saapuivat laiturille metron ollessa pysähtyneenä, joutuivat jäämään portille sen sijaan että he juoksisivat junaan. Mikään oikea ongelma ovien väliin juokseminen ei tosin ole.
 
Kun nyt junan saapuessa näkyy kahden tai kolmen ristikon pituinen ristikkosilta, mitä sille tapahtuu? Ei kai jatkossa näy aina kahta ristikkoa?
 
Takaisin
Ylös