Metro on alkanut tänään liikennöidä lyhemmällä vuorovälillä. Metrojunat kulkevat arkisin ruuhka-aikaan Kampin ja Itäkeskuksen väliä 2,5 minuutin välein aiemman 4 minuutin sijasta. Samanaikaisesti metrojunat ovat lyhentyneet kuusivaunuisista nelivaunuisiksi. Liikenne tiheämmällä vuorovälillä on alkanut rauhallisesti, vaikka tekninen vika aiheutti aamulla lyhyen liikennekatkoksen.
- 2,5 minuutin vuoroväli on toiminut hyvin ja matkustajat ovat hienosti osanneet jäädä odottamaan seuraavaa junaa, kun asemalla olevan junan ovet ovat alkaneet sulkeutua. Valitettavasti puoli yhdeksältä yhden junan tekninen vika aiheutti n. 15 minuuttia kestäneen liikennekatkoksen ja vielä sen jälkeen epätäsmällisyyttä liikenteeseen, sanoo HKL:n liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi.
Tiheällä vuorovälillä liikennöitäessä mahdolliset häiriöt aiheuttavat entistä herkemmin liikenteen hetkellisen pysäyttämisen, sillä muut junat eivät pääse ohittamaan seisahtunutta metrojunaa. Näin toimien pitkiä vuorovälejä ei pääse syntymään, ja liikenne saadaan palautettua mahdollisimman pian normaaliksi poikkeustilanteen jälkeen. Junat odottavat liikenteen uudelleen käynnistymistä pääsääntöisesti asemilla, jotta häiriö matkustajille jäisi mahdollisimman vähäiseksi.
Tiheän vuorovälin vuoksi odotusaika asemilla lyhenee, mutta samasta syystä junat eivät ehdi jäädä asemille odottamaan. Matkustajien on tärkeää muistaa, että junan sulkeutuvien ovien väliin ei saa mennä, koska se viivästyttää koko metroliikennettä. Metrolaitureille teipatut opastetarrat auttavat odottamaan junaa oikeassa kohdassa laituria, jolloin junaan nouseminen sujuu ripeästi. Tähän mennessä tarroja on jo liimattu Itäkeskuksen, Kampin, Rautatientorin, Herttoniemen ja Puotilan asemille. Muille nykymetron asemille tarrat saadaan liimattua syyskuun puoliväliin mennessä.
Maanantaina metroasemilla työskenteli HKL:n metrojunankuljettajia asemaopastajina vilkkaimmilla metroasemilla. Asemaopastajat neuvoivat matkustajia mm. odottamaan junaa oikeassa kohdassa laituria.
- Maanantain aamuruuhka sujui metroasemilla rauhallisesti. Monella matkustajalla oli jo tietoa junien ja vuorovälin lyhenemisestä. On tärkeää, että matkustajat huomioivat lattioihin teipatut tarrat ja odottavat junaa oikeassa kohdassa laituria, kertoo asemaopastajana toiminut metrojunankuljettaja Johanna Nikkonen.
- Lyhempi vuoroväli on ruuhka-aikoina hyvä asia – näin asian pitääkin olla. Tiheän vuorovälin ansioista junissa ei myöskään tule liian ahdasta, sanoo aamuruuhkassa metrolla matkustanut Irina Väisänen.
Mellunmäen junat menevät ruuhka-aikaan 2,5 minuutin vuoroväliä ajettaessa kääntöraiteelle jo Kampissa. Muina aikoina junat ajavat normaalisti Ruoholahteen. Lauantaisin ja arkisin päiväsaikaan metron vuoroväli välillä Ruoholahti-Itäkeskus on 3-4 minuuttia, ja itäisillä haaroilla 7,5 minuuttia. Iltaisin ja sunnuntaisin vuoroväli välillä Ruoholahti-Itäkeskus on 5 minuuttia, ja itäisillä haaroilla 10 minuuttia.
Metroliikenteen tiheämpi vuoroväli ja lyhemmät junat otettiin nyt käyttöön länsimetron aloittamiseen liittyvien alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti, vaikka länsimetron liikennöinnin aloittaminen lykkääntyi. Lyhyet junat ja tiheä vuoroväli lisäävät metron matkustajapaikkamääriä noin 7 %.


Lue uutinen HKL:n sivuilta...