• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL kannustaa kulkutapojen sekakäyttöön: pyörää saa kuljettaa lähijunassa myös ruuhka-aikana 19.6. a

Vs: HSL kannustaa kulkutapojen sekakäyttöön: pyörää saa kuljettaa lähijunassa myös ruuhka-aikana 19.

Tämä on kyllä siinä mielessä ongelmallinen asia, että yksikin pyörä sopivasti siihen "monitoimitilan" kaiteeseen kiinnitettynä voi estää täysin pyörätuolin pääsyn sille tarkoitettuun paikkaan...
 
Vs: HSL kannustaa kulkutapojen sekakäyttöön: pyörää saa kuljettaa lähijunassa myös ruuhka-aikana 19.

Toivottu päätös, mutta saa nähdä kuinka pahasti ruuhkautuvat junat, jos veikkaukseni että pyöriä alkaa tulla kahdenkäden sormin toteutuu. Ongelmia arvatakseni 1) Aamu-ja iltapäiväruuhkat ei kaupunkirata tiheyksisisillä linjoilla 2) Pasilaa lähellä olevat junat etelään päin mennessä tapahtumien yhteydessä (esim. vappu) mm. Pohjois-Haaga, 3) Pasilasta pohjoiseen työmatkalaisten iltapäiväruuhka-aikaan edelleen lastenrattailla (varsinkin ei kaupunkiratatiheyksissä linjoissa esim. S, Z) 4) nopeisiin juniin pyrkivät Leppävaarassa ja Tikkurilassa aamuruuhkassa (esim. H-juna) 5) Viikonloppujunat ajataan usein vähemmillä (eli yhdellärungoilla) ja jopa I-junalla sunnuntai aamupäivisin puolen tunnin vuoroväli.
Lisäksi kaikkia juniahan ei ajeta(ne) tulevaisuudesakaan sm5 junilla vai onko Z, H ja R siirtymässä sellaisiksi?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: HSL kannustaa kulkutapojen sekakäyttöön: pyörää saa kuljettaa lähijunassa myös ruuhka-aikana 19.

Tämä on kyllä siinä mielessä ongelmallinen asia, että yksikin pyörä sopivasti siihen "monitoimitilan" kaiteeseen kiinnitettynä voi estää täysin pyörätuolin pääsyn sille tarkoitettuun paikkaan...

Pyörätuolilla kulkijoita on junissa ihan olemattoman vähän, kyseinen ongelma siis esiintyy äärimmäisen harvoin. Esimerkiksi lastenvaunuja kuljetetaan junissa satakertainen määrä. Toki voi pyörä olla lastenvaunujenkin tiellä, mutta näkee sitten.

Sinänsä matalalattiaisuus on ihan hyvä joukkoliikenneominaisuus, kun huonojalkaiset, matkalaukut ja lastenvaunut saadaan helpommin kyytiin. Pyörätuoleja on sitten jo äärimmäisen vähän.
 
Vs: HSL kannustaa kulkutapojen sekakäyttöön: pyörää saa kuljettaa lähijunassa myös ruuhka-aikana 19.

Toivottu päätös, mutta saa nähdä kuinka pahasti ruuhkautuvat junat, jos veikkaukseni että pyöriä alkaa tulla kahdenkäden sormin toteutuu. Ongelmia arvatakseni 1) Aamu-ja iltapäiväruuhkat ei kaupunkirata tiheyksisisillä linjoilla 2) Pasilaa lähellä olevat junat etelään päin mennessä tapahtumien yhteydessä (esim. vappu) mm. Pohjois-Haaga, 3) Pasilasta pohjoiseen työmatkalaisten iltapäiväruuhka-aikaan edelleen lastenrattailla (varsinkin ei kaupunkiratatiheyksissä linjoissa esim. S, Z) 4) nopeisiin juniin pyrkivät Leppävaarassa ja Tikkurilassa aamuruuhkassa (esim. H-juna) 5) Viikonloppujunat ajataan usein vähemmillä (eli yhdellärungoilla) ja jopa I-junalla sunnuntai aamupäivisin puolen tunnin vuoroväli.
Lisäksi kaikkia juniahan ei ajeta(ne) tulevaisuudesakaan sm5 junilla vai onko Z, H ja R siirtymässä sellaisiksi?

Niin. S- ja H-juniahan ei ollut vuoteen...
 
Vs: HSL kannustaa kulkutapojen sekakäyttöön: pyörää saa kuljettaa lähijunassa myös ruuhka-aikana 19.

Pyörätuolilla kulkijoita on junissa ihan olemattoman vähän, kyseinen ongelma siis esiintyy äärimmäisen harvoin.
Pyörätuoli on kyydissä joka kerta, kun vien poikani junaan, joten toisille meistä ongelma on yleinen...
 
Vs: HSL kannustaa kulkutapojen sekakäyttöön: pyörää saa kuljettaa lähijunassa myös ruuhka-aikana 19.

Niin. S- ja H-juniahan ei ollut vuoteen...
Ajatuskatko U- ja R-junia tarkoitin. Näitä tuskin laitetaan sm5-kalustoksi mutta käsitän uutisen niin että niissäkin saa matkustaa HSL-alueen sisällä pyörän kanssa esim. Leppävaara-Helsinki, Pasila-Tikkurila
Riihimäen ja klo 16.35 kirjantunnuksettoman taajamajunan (joka kuitenkin pysähtyy Keravalla) osaltahan näitä ajetaan jopa eil-kalustolla matkustajamäärän takia. Myös yksi aamujuna Z on Eil-runko. Muut eil-kalustot taitavat olla D-junina (oma arvaus)?
Lisäksihän kohta Siuntio ja mahdollisesti Järvenpää liittyvät Hsl:n joten D-junatkin tulevat edun piiriin.
 
Vs: HSL kannustaa kulkutapojen sekakäyttöön: pyörää saa kuljettaa lähijunassa myös ruuhka-aikana 19.

Ajatuskatko U- ja R-junia tarkoitin. Näitä tuskin laitetaan sm5-kalustoksi mutta käsitän uutisen niin että niissäkin saa matkustaa HSL-alueen sisällä pyörän kanssa esim. Leppävaara-Helsinki, Pasila-Tikkurila
Riihimäen ja klo 16.35 kirjantunnuksettoman taajamajunan (joka kuitenkin pysähtyy Keravalla) osaltahan näitä ajetaan jopa eil-kalustolla matkustajamäärän takia. Myös yksi aamujuna Z on Eil-runko. Muut eil-kalustot taitavat olla D-junina (oma arvaus)?
Lisäksihän kohta Siuntio ja mahdollisesti Järvenpää liittyvät Hsl:n joten D-junatkin tulevat edun piiriin.

U-junistahan jo suurin osa ajetaan Sm5-kalustolla ja eiköhän syksyyn mennessä viimeisetkin korkeat lähdöt korvata Sm5:lla. Jossain toisessa ketjussa oli kirjoitettu että Eil-junia oltaisiin korvaamassa Sm2-junilla. Niitähän vapautuu HSL-liikenteestä kun Sm5:t riittävät korvaamaan ne kokonaan. En kuitenkaan jaksa uskoa että pyörien kuljetus lähijunissa kasvaisi hirveästi. Metrossakin pyörää saa kuljettaa jopa ruuhka-aikoina eikä sielläkään ole asian kanssa ongelmaa.
 
Vs: HSL kannustaa kulkutapojen sekakäyttöön: pyörää saa kuljettaa lähijunassa myös ruuhka-aikana 19.

Lisäksihän kohta Siuntio ja mahdollisesti Järvenpää liittyvät Hsl:n joten D-junatkin tulevat edun piiriin.

HSL:ään liittymisellähän ei tämän asian suhteen ole merkitystä, koska samainen HSL:n uutinen kertoo, että VR luopuu pyöränkuljetusmaksusta.
 
Vs: HSL kannustaa kulkutapojen sekakäyttöön: pyörää saa kuljettaa lähijunassa myös ruuhka-aikana 19.

Tuusula on tehnyt päätöksen liittyä HSL:ään, joten Tuusulan liityntäliikenteen (mm. Kellokoski) järjestämiseksi Järvenpää väistämättä on osa HSL-aluetta. Mahdollisesti jopa semmoisella jännällä järjestelyllä, että Järvenpäästä voit ostaa Helsingin junaan joko VR-lipun tai HSL-lipun...

Mutta pyörien kuljetuksen suhteen arvelisin, että siihen kiinnostus voipi olla suurempaa täältä pääradan varresta kuin metron käyttäjistä. Perustelen sitä sillä, että radanvarren pikkukaupungeissa asukastiheys on kuitenkin selvästi alempana kuin metroradan varrella, ja siksi nytkin polkupyörää käytetään liityntäliikenteeseen enemmän kun ei asutakaan ihan kävelyetäisyydellä metroasemalta tai bussiyhteys metrolle ei ole yhtä tiheä kuin Helsingissä. Ja siitä nousee kiinnostus ottaa se pyörä sitten junaankin ja käyttää toisessa päässäkin. Lisäksi matkat ovat pidempiä. Helsingissä jos innostut pyöräilemään, ei ole lainkaan mahdotonta pyöräillä koko 10-15 km matkaa. Sen sijaan vaikka Järvenpäästä 40 km Stadiin vaatii tavanomaista suuremman urheilusuorituksen. Mutta nähtäväksi jää. Itselläni on taittopyörä junassa Järvenpäästä, joten muutos ei ole suuri henkilökohtaisesti. Tosin juuri tuossa vaimon kanssa pohdittiin kesälomalle lyhyitä päiväreissuja vaikkapa Lahteen tai Hämeenlinnaan polkupyörien kanssa. Niissä hinta laskee 19.6. kun erillinen polkupyörämaksu jää pois.
 
Vs: HSL kannustaa kulkutapojen sekakäyttöön: pyörää saa kuljettaa lähijunassa myös ruuhka-aikana 19.

Toki voi pyörä olla lastenvaunujenkin tiellä, mutta näkee sitten.

Vähän makuasia, kumpi on kumman tiellä. Lastenvanumammalla ja fillaristilla voi olla toisistaan poikkeava näkemys tästä.
 
Vs: HSL kannustaa kulkutapojen sekakäyttöön: pyörää saa kuljettaa lähijunassa myös ruuhka-aikana 19.

Vähän makuasia, kumpi on kumman tiellä. Lastenvanumammalla ja fillaristilla voi olla toisistaan poikkeava näkemys tästä.

Konduktöörin kertoma virallinen linjaus on, että junan monitoimitilan ykköskäyttäjä on pyörätuolin käyttäjä, kakkosena lastenvaunut ja vasta kolmantena pyörät. Pyörä siis ei saa olla siellä näiden muiden tiellä, lastenvaunut taas kyllä saavat olla pyörien tiellä.
 
Vs: HSL kannustaa kulkutapojen sekakäyttöön: pyörää saa kuljettaa lähijunassa myös ruuhka-aikana 19.

Konduktöörin kertoma virallinen linjaus on, että junan monitoimitilan ykköskäyttäjä on pyörätuolin käyttäjä, kakkosena lastenvaunut ja vasta kolmantena pyörät. Pyörä siis ei saa olla siellä näiden muiden tiellä, lastenvaunut taas kyllä saavat olla pyörien tiellä.
Lähtökohtaisesti polkupyörä on myös huomattavasti helpompi siirtää pois tieltä. Varsinkin HSL-alueen suht lyhyillä matkoilla tuntuisi aika erikoiselta että jättää pyörä muiden tielle ja mennä itse istumaan junan toiseen päähän..
 
Vs: HSL kannustaa kulkutapojen sekakäyttöön: pyörää saa kuljettaa lähijunassa myös ruuhka-aikana 19.

Varsinkin HSL-alueen suht lyhyillä matkoilla tuntuisi aika erikoiselta että jättää pyörä muiden tielle ja mennä itse istumaan junan toiseen päähän..
Vaan onpa tätäkin nähty, ihan liian usein. Ja vielä lukolla kiinni kaiteessa.
 
Takaisin
Ylös