• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Kaupunkipyöräkausi aloitettiin aktiivisesti

Pertti Ruosaari on hirveän huolissaan kun asuntonsa läheisyydessä otetaan ja palautetaan kaupunkipyöriä. Helsingin Sanomat katsoikin ongelman niin suureksi että tämän päivän lehdessä käytetään puolitoista sivua miehen ongelman erittelyyn.

Uutisen merkityksellisyydessä tämä pääsi samaan sarjaan kuin ulkoministeri Lavrovin vierailu, joka sai täsmälleen samankokoisen palstatilan.
 
Pertti Ruosaari on hirveän huolissaan kun asuntonsa läheisyydessä otetaan ja palautetaan kaupunkipyöriä. Helsingin Sanomat katsoikin ongelman niin suureksi että tämän päivän lehdessä käytetään puolitoista sivua miehen ongelman erittelyyn.

Onko nimbyilyn huippu häiriötä aiheuttava polkupyöräteline? Aika lähellä ollaan. ;-)
 
Näistä pyöristä vielä. Perehdyin hieman sivuilla ja huomasin että kesän käyttö maksaa 25 e. Ei paha hinta. Jos joku tässä vaiheessa tietää, niin voinee kertoa. Oletan itse että rekisteröinti ja maksullisuus vähentää pyörien häviämistä ja ilkivaltaa. Vai onko tarkempaa tietoa ?
 
Pertti Ruosaari on hirveän huolissaan kun asuntonsa läheisyydessä otetaan ja palautetaan kaupunkipyöriä. Helsingin Sanomat katsoikin ongelman niin suureksi että tämän päivän lehdessä käytetään puolitoista sivua miehen ongelman erittelyyn.

Ollaankin Munkkiniemessä eikä Jakomäessä. Eiköhän telineelle löydy ensi kesäksi sopivampi paikka.
 
Kyllä varmasti tällä vauhdilla. Saman konsernin Ilta-Sanomat myös lähti mukaan murehtimaan asiasta, vaikka yritti naamioida otsakkeella uutiseksi some-maailmasta. Hesarin ja kaupunkisuunnittelun ystävyys näkyy taas kerran, kun ensi vuonna saamme lukea syitä "paremmasta" paikasta.
 
Näistä pyöristä vielä. Perehdyin hieman sivuilla ja huomasin että kesän käyttö maksaa 25 e. Ei paha hinta. Jos joku tässä vaiheessa tietää, niin voinee kertoa. Oletan itse että rekisteröinti ja maksullisuus vähentää pyörien häviämistä ja ilkivaltaa. Vai onko tarkempaa tietoa ?
Eniten ilkivaltaa ja pyörien häviämistä varmasti vähentää se, että kaupunkipyörien käyttäjän on rekisteröitävä palveluun maksukorttinsa rekisteröityessään. Pyörän palauttamatta jättämisestä seuraa satojen eurojen sakko.
 
Olipa yllättävää. Siis tieto siitä että verkosta ostettaessa käyttökausi, käytetään luottokorttia. siis verkkopankkimaksu ei käy ?

Voidaanko tästä vetää johtopäätös, että luottotiedot menettänyt ei voi käyttää kaupunkipyöriä ? Koska eihän maksuhäiriöisellä ole luottokorttia.

Jos näin on, niin kyseessä on periaatteellinen iso ongelma.

(Metrokin murehti vielä Saunalahdentien Pertin onglemia. Pertti voi rauhoittua, jos pyörän käyttäjät ovat luottokorttia käyttäviä keskiluokkaisia)
 
Viimeksi muokattu:
"Maksukortti" HSL:n tiedotuksessa tarkoittaa käsittääkseni pankki- tai luottokorttia. Luottokorttia ei siis välttämättä tarvitse olla, mutta pankkikortin tiedot täytyy antaa, koska aikarajan ylittämisestä koituva maksu peritään automaattisesti tarpeen mukaan. Ts. kyseessä ei ole pelkästään yksi verkkopankkimaksu. Ja luemma joillakin pyöräasemilla olevilta maksupäätteiltä lyhyeksi aikaa rekisteröityessä kelpaa vain luottokortti. Olettaisin syyksi sen, että pankit eivät mahdollista jatkoajan veloittamista jälkikäteen pankkikortilta tai varsinkaan Visa Electronilta aseman automaattia käytettäessä.
 
Kävin rekisteröitymissivuilla, ja kyllä siinä vaan maksuvaiheessa tulee englanninkielinen ikkuna, joka tarjoaa kolme vaihtoehtoa, Visa, Mastercard ja joku vastaava kolmas. Eli pelkkä pankkikortti eli Debit-kortti ei kelpaa. Tässähän on se sama periaate, kun esim. jotkut hotellit ottavat respassa korttitiedot ylös tai edelleen jotkut autovuokraamot. Eli ongelman esiintyessä "pyörientuottajan" asema on turvattu.

Mutta ristiriita tulee kaupunkilaisten palvelujen yhdenvertaisuudessa eli tässä tapauksessa, jos luottotietonsa menettänyt haluaisi ajaa kaupunkipyörällä.

tästähän tulee kyllä rutinaa, vai onko sittenkin joku tapa olemassa jolla luottokortiton voisi käyttää pyörää.

HSL kaupunkipyöräosiossa "usein kysyttyä" lukee:

Maksaminen

Mitä maksukortteja voin käyttää?

Nämä Credit/Debit -maksukortit käyvät maksamiseen: Visa, MasterCard ja American Express.
 
Viimeksi muokattu:
No mutta siellähän se sitten lukee ihan selkeästi, kotisivulla. Katsopa sitä pankkikorttiasi. Siinä varmaan on Visan tunnus, tai jos ei ole, niin Mastercard tai Maestro. Pitäisi siis toimia, ja Debit-puolelta nimenomaan. Jos tuo rekisteröityminen oikeasti kiinnostaa, niin kokeile syöttää nuo korttitiedot sinne. Eiköhän järjestelmä ne hyväksy.

Esimerkiksi kauppaliikkeissä Visa Debitiä voi käyttää aina silloin, kun Visan logo on kaupan ovessa. Ei siinä erikseen täsmennetä, vaaditaanko Credit vai Debit. Kumpikin käy.
 
Kävin rekisteröitymissivuilla, ja kyllä siinä vaan maksuvaiheessa tulee englanninkielinen ikkuna, joka tarjoaa kolme vaihtoehtoa, Visa, Mastercard ja joku vastaava kolmas. Eli pelkkä pankkikortti eli Debit-kortti ei kelpaa. Tässähän on se sama periaate, kun esim. jotkut hotellit ottavat respassa korttitiedot ylös tai edelleen jotkut autovuokraamot. Eli ongelman esiintyessä "pyörientuottajan" asema on turvattu.

Visa ja Mastercard ovat brändeja, joiden alla myönnetään sekä credit- että debit-kortteja. Esim. Visa Debit tai Mastercard Debit. Luotto- ja maksuaikakorteissa sitten Visa Credit ja Mastercard Credit. Palvelun luonne käytännössä edellyttää korttimaksua, koska verkkomaksulla ei voida automaattisesti veloittaa puolen tunnin ylityksistä kertyviä maksuja.
 
Nämä Credit/Debit -maksukortit käyvät maksamiseen: Visa, MasterCard ja American Express.

Käsitin tuon lauseen niin Credit/Debit -maksukortti -käsitteen niin että kortissa on oltava molemmat ominaisuudet. En ole korttimaksujen asiantuntija, mutta olen käsittänyt niin että Debit-kortti on sama asia kuin pankkikortti. Ja olen myös käsittänyt niin että Debit kortilta ei voi tehdä jälkikäteen veloituksia, jos esim pyörä on myöhässä.

Itselläni on S-Pankin Visa Credit/Debit ja se kyllä toimii. Pohdinkin tätä asiaa juuri siltä kannalta, mitä kaupunkipyörän käyttäjältä vaaditaan.
 
Ei tietenkään tarvitse olla molempia ominaisuuksia. Yhdistelmäkorttien debit- ja credit-puolia käsitellään maksujen kannalta erillisinä kortteina, siksi korttien kääntöpuolella on debitille oma numero. Debit-kortti on tosiaan kansainvälinen versio perinteisestä pankkikortista ja maksut veloitetaan suoraan tililtä. Myös debit-kortilta voi tehdä jälkikäteisiä veloituksia, näinhän monet kuukausimaksulliset palvelut toimivat. Toki debitissä riskinä on ettei maksu mene läpi, koska tilillä ei ole katetta tai vaihtoehtoisesti kortinhaltijalle voi tulla tilin ylitys.
 
Takaisin
Ylös