• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Kehäradan liikenteessä häiriöitä. K-junat ajavat pysähtymättä Tikkurila-Korso välillä. P- ja I-junat

Vs: Kehäradan liikenteessä häiriöitä. K-junat ajavat pysähtymättä Tikkurila-Korso välillä. P- ja I-j

Katsomosta käsin on aina helppoa antaa neuvoja, miten pitäisi kentällä pelata. Mutta siitä huolimatta, minun mielestäni poikkeustilanteiden hallinta on tällaisissa Kehäradan vaihdevikakeisseissä vähän hakusessa. Kuvittelisi olevan olemassa jo valmiiksi suunniteltu toimintamalli, miten siirrytään (vaikka sitten harvennettuun) liikenteeseen sillä osuudella, joka kuitenkin toimii. Jos Havukoskella (Hiekkaharjun pohjoispuolella Pääradan ja Kehäradan erkanemispaikassa) on vaihde jumissa, mielestäni osuudella Helsinki - Myyrmäki - Lentoasema - Myyrmäki - Helsinki pitäisi kyetä liikennöimään jonkinlaista liikennettä melko pian vaihdevian tai vastaavan "rataongelman" alettua. HSL:n tiedotteissa tällaista liikennettä jo ehdittiinkin luvata, mutta käsittääkseni liikenne oli huomattavan pitkään kokonaan pysähdyksissä.
 
Vs: Kehäradan liikenteessä häiriöitä. K-junat ajavat pysähtymättä Tikkurila-Korso välillä. P- ja I-j

Sitten vielä, kun poikkeusliikenne Leinelän-ja Helsingin välillä Vantaankosken kautta oli saatu vihdoin toimimaan, se päätettiin lopettaa heti. Koska vika johtui siitä, että Hiekkaharjussa vaihteet olivat jumiutuneet Keravan kaupunginradan suuntaan, jostain syystä vaihteet päätettiin röyhkeästi kääntää Kehäradalle päin. Keravan Kaupunkiradanliikenne seisoi n. tunnin ja mm. itse usein käyttämäni 14:42 Keravalta lähtevä vuoro myöhästyi 73 minuuttia, onneksi en ollut kyydissä. Helsingin ratapiha oli tukossa junista, joten esim Z juna 231 ei meinannut mahtua ratapihalle, ja saapui Kouvolaan 46-minuuttia myöhässä ja D 221 oli peruttu väliltä Helsinki-Pasila. K-junat alkoivat jossakin vaiheessa ajaa Tikkurila-Korso välin kaukoliikenneraiteita pitkin, mikä aiheutti muille junille yli puolen tunninkin myöhästymisiä. Seuraavalla kerralla kannattaisi ajaa Kehäradan junia vain Leinelästä länteen eikä sotkea pääradan liikennettä. Lentoasemallekin pääsisi Helsingistä; ainut haitta olisi se, että esim. Tikkurilasta joutuisi menemään lentokentälle bussilla.
 
Vs: Kehäradan liikenteessä häiriöitä. K-junat ajavat pysähtymättä Tikkurila-Korso välillä. P- ja I-j

Sitten vielä, kun poikkeusliikenne Leinelän-ja Helsingin välillä Vantaankosken kautta oli saatu vihdoin toimimaan, se päätettiin lopettaa heti. Seuraavalla kerralla kannattaisi ajaa Kehäradan junia vain Leinelästä länteen eikä sotkea pääradan liikennettä. Lentoasemallekin pääsisi Helsingistä; ainut haitta olisi se, että esim. Tikkurilasta joutuisi menemään lentokentälle bussilla.

Nyt päätettiin asettaa kehäradan liikenne tärkeimmäksi mutta tämä johti entistä pahempaan kaaokseen pääradalla. Jatkossa pitäisi toimia juuri noin kuten kirjoitit. I/P-junat väliä Hki-Myyrmäki-Leinelä. Lentoasema-Tikkurila välillä ei junaliikennettä vaan korvataan bussilla 562N kuten nytkin tehtiin. Hki-Kerava K-junat muutetaan N-juniksi kuten nytkin aluksi tehtiin. Tällä poikkeusjärjestelyllä mentäisiin niin kauan kun vaihdevika saadaan korjattua eikä lähdetä kesken kaiken muuttamaan taktiikkaa.
 
Vs: Kehäradan liikenteessä häiriöitä. K-junat ajavat pysähtymättä Tikkurila-Korso välillä. P- ja I-j

Seuraavalla kerralla kannattaisi ajaa Kehäradan junia vain Leinelästä länteen eikä sotkea pääradan liikennettä. Lentoasemallekin pääsisi Helsingistä; ainut haitta olisi se, että esim. Tikkurilasta joutuisi menemään lentokentälle bussilla.
Leinelässä taitaa olla puolenvaihtopaikkakin juuri sopivasti - mutta aseman itäpuolella. :D
 
Takaisin
Ylös