• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Länsimetron käyttöönotto etenee - häiriöttömän koekäytön jakso takana

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Matinkyl%C3%A4-3_web.jpg
HKL:n tuotannon esivaihe länsimetron osuudella etenee kokonaisuudessaan hyvin. Kaksi onnistuneeksi laskettavaa koeajopäivää on nyt saatu tehtyä ja teknisiltä järjestelmiltä vaadittava kahden viikon häiriöttömän koekäytön jakso on saatu päätökseen tänään tiistaina.

- HKL:n tuotannon esivaiheessa ei ole tullut esille merkittäviä puutteita järjestelmissä. Teknisten järjestelmien koekäyttö keskeytyi kerran kiinteistövalvontajärjestelmän vuoksi. Järjestelmässä ollut puute on nyt korjattu, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Onnistuneita koeajopäiviä ennen matkustajaliikenteen aloitusta tarvitaan vähintään kolme. Koeajoissa on todettu, että nykyinen metron liikennöintiaikataulu on liian tiukka. HSL on laatinut uudet aikataulut ja niiden käyttöönotto HKL:ssä on meneillään. Uusien aikataulujen toimivuutta testataan ensi viikon aikana.

- Meidän on saatava varmuus siitä, että metro pystyy liikennöimään suunniteltujen aikataulujen mukaisesti matkustajaliikenteessä, sanoo Lehmuskoski.

Länsimetron osuudella on lisäksi vielä joitakin keskeneräisyyksiä esimerkiksi sähköteknisissä töissä, luovutushuolloissa, dokumentoinnissa ja valvomojärjestelmissä, jotka pitää saattaa valmiiksi ennen päätöstä matkustajaliikenteen aloittamisesta.




Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Koeajoissa on todettu, että nykyinen metron liikennöintiaikataulu on liian tiukka. HSL on laatinut uudet aikataulut ja niiden käyttöönotto HKL:ssä on meneillään. Uusien aikataulujen toimivuutta testataan ensi viikon aikana.
[/url]

Onko siis laitureiden lyhennyksen tukena ollut tihennetty vuoroväli liian tiheä vai kulkuaika päästä päähän?
 
Onko siis laitureiden lyhennyksen tukena ollut tihennetty vuoroväli liian tiheä vai kulkuaika päästä päähän?

Eiköhän tuo tarkoita kulkuaikaa. Liian vähän minuutteja Ruoholahdesta Matinkylään.

Sikäli harmi, että tuo merkinnee liikennöintikustannusten kasvua.
 
Hassua, ettei metroa rakennettu suuremmalle nopeudelle kuin 80 km/h, sillä länsimetron asemavälit on usein melko pitkiä, pisimmillään 2.3 km Koivusaaren ja Keilaniemen välillä ja 2.2 km Ruoholahden ja Lauttasaaren välillä. Suunniteltu aikataulu, jossa siis Ruoholahdesta Lauttasaareen menee 2 min, Koivusaareen 3 min, Keilaniemeen 6 min, Tapiolaan 9 min ja Matinkylään 14 min olisi kyllä varmaan onnistunut sn:llä 120.
 
Eiköhän tuo tarkoita kulkuaikaa. Liian vähän minuutteja Ruoholahdesta Matinkylään.

Sikäli harmi, että tuo merkinnee liikennöintikustannusten kasvua.

HKL:n liikenne on pyhä asia HSL:lle, ja sen liikennöintikustannusten kasvu hyväksytään aina.
 
Takaisin
Ylös