• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Kerro mielipiteesi HSL:n liikennöintisuunnitelmasta vuosille 2018-2019!

Karhupuistossa ei päättäriä ole ollutkaan sitten joskus 60-luvun jolloin 51 edeltäjineen kääntyi siellä.

Muistuikin mieleeni, että olen 1960-luvun alkupuolella noussut useasti Agricolankadulla K-linjan päätepysäkillä bussin kyytiin...
 
Vs: Länsimetro

Minä en kyllä keksi, mitä hyötyä on 21:n kääntämisestä Eiraan, kun ei sillä kuitenkaan pääse Eirasta oikein mihinkään minne olisi kysyntää. Minulla ei ole kysyntädataa käytettävissäni, mutta veikkaisin ettei Eiran ja Ruoholahden/Lauttasaaren välinen kulkeminen ole mitenkään vilkasta.

17:n liikennöintikustannukset kasvavat, kun sen vuoroväliä tihennetään ja reitti pitenee. Eiköhän se silti kulje lähes tyhjänä eli rahaa kaadetaan kankkulan kaivoon.

Hyvin kiteytetty. Kyllä nuo molemmat muutokset näyttävät todella kummallisilta. Jos niiden taustalla jotain järkisyitä on, niin olisihan ne hyvä kertoa julkisuuteenkin. Esimerkiksi 21:lle löytyy kyllä Erottajan tuntumasta kadunvarsipäättäri ihan mistä tahansa, jos niin tahdotaan. Ei se ole mikään todellinen syy siirtää sitä Laivurinkadulle.

1A:n yhteys Kalliosta ja Hakaniemestä Tehtaankadulle oli kyllä kohtuullisen hyvin kuormittunut. Höseli bussiorganisaatona ilmeisesti kuvittelee, että ratikkamatkustajat, jolle vuoden verran on tarjottu ei-oota, siirtyisivät käyttämään sitten bussia 17. Otso Kivekäs muutama vuosi sitten totesi aika lakonisesti, että kantakaupungin asukkaille bussit ovat jotain, jota ei oikeastaan ole olemassa. Höseli ei varmaan tätä ymmärrä, bussilafka kun on. Mutta miten ihmeessä kukaan edes huomaisi, että tuollainen bussi siellä kulkee? Millään tavallahan näitä ei markkinoida. Itse olen ottanut sellaiseksi ilmaiseksi kansanhuviksi bussin 17 matkustajien laskemisen aina, kun sellainen rämistelee vastaan. Harvemmin niitä niin paljon on, ettei sormilla pärjäisi, usein riittää vain vasen käsi. Hassuahan tässä on se, että ratikka Linjoilta Eiraan vaikkapa sitten korkeilla (halvoilla) vaunuilla ja vain ruuhka-aikaan maksaisi paljon enemmän kuin bussi, mutta alijäämä saattaisi silti jäädä pienemmäksi, se ratikka kun keräisi väkeäkin.
 
Jos rivien välistä osaan lukea oikein niin viittaa siihen, että vuoden kuluttua Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa ajetaan jouluaattona sunnuntailiikennettä koko illan yöhön asti samoin kuin lähiliikennettä Riihimäen ja Lahden junia lukuunottamatta. Tuntuu enemmän ja vähemmän ylipalvelulta kuten juhannuspäivän aamun liikennekin.

Ei ole ollenkaan ylipalvelua ajaa joukkoliikennettä jouluaattoiltanakin. Takseja on pirun vaikea saada ja rattijuoppoustilastoissa on selvä piikki jouluaattona. Suomi taitaa olla ainoa maa ainakin Eurooopassa jossa joukkoliikenne hiljenee kokonaan n 16 tunniksi jouluaattona.

t. Rainer
 
Eikös yksi perustelu bussilinjan 17 liikennöinnille aikanaan ollut, että kruununhakalaisten pitää päästä Viiskulman terveysasemalle? No eivätpä pääse jatkossa, enpä tosin tiedä näistä terveyspalveluista muutenkaan. Ehkäpä krunalaiset käyvät nykyään jossain muualla hoidettavana.

Bussilinja 17 korvaantuisi kätevästi lisäämällä ykköselle muutaman vaunun ja jatkamalla se Perämiehen sijasta Tehtaankatua Linjoille. Kalliimpaahan se toki taitaisi olla, mutta kuten edellä todettiinkin, ratikassa saattaisi olla matkustajiakin.
 
Eikös yksi perustelu bussilinjan 17 liikennöinnille aikanaan ollut, että kruununhakalaisten pitää päästä Viiskulman terveysasemalle? No eivätpä pääse jatkossa, enpä tosin tiedä näistä terveyspalveluista muutenkaan. Ehkäpä krunalaiset käyvät nykyään jossain muualla hoidettavana.

Ymmärtääkseni krunalaistenkin terveyspalvelut siirtyvät Kalasataman uuteen terveyskeskukseen nyt tulevana keväänä. Siten 17:n jatkamisessa Kalasatamaan eikä Karhupuistoon olisi voinut löytää jotain järkeä.
 
Ei kai tuossa 17 tapauksessa nyt vaan ole taas kyse siitä, että Höseli kilpailuttaa niitä pikkupaketteja ja sitoo kätensä älyttömiin ratkaisuihin vuosikausiksi? Että sinne on pakko keksiä tietty volyymi, kun siitä kuitenkin pitää maksaa liikennöitsijälle, koska on suunniteltu huonosti?
 
Ei kai tuossa 17 tapauksessa nyt vaan ole taas kyse siitä, että Höseli kilpailuttaa niitä pikkupaketteja ja sitoo kätensä älyttömiin ratkaisuihin vuosikausiksi? Että sinne on pakko keksiä tietty volyymi, kun siitä kuitenkin pitää maksaa liikennöitsijälle, koska on suunniteltu huonosti?

Kyllä on vaikea keksiä paljon muuta järkevää selitystä. Linja 17 on kuitenkin turhista turhin linja. Puhdasta rahan polttamista.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:16 ----------

1A:n yhteys Kalliosta ja Hakaniemestä Tehtaankadulle oli kyllä kohtuullisen hyvin kuormittunut. Höseli bussiorganisaatona ilmeisesti kuvittelee, että ratikkamatkustajat, jolle vuoden verran on tarjottu ei-oota, siirtyisivät käyttämään sitten bussia 17. Otso Kivekäs muutama vuosi sitten totesi aika lakonisesti, että kantakaupungin asukkaille bussit ovat jotain, jota ei oikeastaan ole olemassa. Höseli ei varmaan tätä ymmärrä, bussilafka kun on. Mutta miten ihmeessä kukaan edes huomaisi, että tuollainen bussi siellä kulkee?

Ykkösen siirto nykyiselle reitille on kyllä tainnut ainakin kaksinkertaistaa linjan matkustajamäärät vai onko tullut suurempiakin muutoksia. Lisäksi kääntyvän linjan poistaminen Hakaniemen ja Kaisaniemen väliltä vähän sujuvoitti raitioliikennettä.

Mitä busseihin tulee kyllä esimerkiksi 14+18 yhdistelmä sekä Hämeentien, Mannerheimintien ja Topeliuksenkadun bussit ovat ihan suosittuja. Sen sijaan bussireitit, joilla ei ole runkolinjatason palvelua eivät oikein houkuttele matkustajia.
 
Länsiväylä uutisoi, että Espoon kaupunki on hyväksynyt väliaikaisen sillan rakentamisen Kehä I yli. Silta olisi valmis 2019 ja ylittävää liikennettä valoristeyksen kanssa yritetään jatkaa siihen asti. Sillan rakentamisen yksi syy on, ettei Tapiolan ja Otaniemen välinen bussiliikenne katkeaisi.
https://www.lansivayla.fi/artikkeli...hteys-tapiolan-ja-otaniemen-valilla-varmistui

Saas nähdä peruuko HSL 551/510 katkaisua Otaniemeen, Jokerin kääntöä Keilaniemeen sekä 555 katkaisua leppävaaraan. Itse veikkaan, että vain ensimmäinen noista purkaantuu. 550 onkin ihan järkevä viedä Keilaniemeen, kun Raide-jokerikin tulee päättymään sinne ja Westendinasema on keskellä ei mitään Länsimetron alettua, mutta tuo yhteyden katkeaminen oli vain sopiva keppihevonen säästää poikittaisyhteyksistä 555:n kohdalla.

Ja jos sinne Westendin asemalle pitää jokin linja viedä, niin halvemmaksi tulee viedä 6min välein kulkeva 551/510 kuin 3min välein kulkeva 550.
 
Takaisin
Ylös