• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Raitiolinjan 5 aikatauluun muutoksia 12.2.

Lähetin aikataulusta palautetta HSL:lle. Ruotsin laiva saapuu klo 10.10 ja ensimmäiset matkustajat astuvat terminaalista ulos yleensä n. 10.30. aikoihin. Viimeinen vitonen lähtee 10.27. Onkohan tapahtunut pieni moka?
 
Lähetin aikataulusta palautetta HSL:lle. Ruotsin laiva saapuu klo 10.10 ja ensimmäiset matkustajat astuvat terminaalista ulos yleensä n. 10.30. aikoihin. Viimeinen vitonen lähtee 10.27. Onkohan tapahtunut pieni moka?

Jos laiva on rannassa eli ovet avataan 10.10 niin kyllä kai ensimmäiset ovat ratikkapysäkillä viimeistään 10.20. Ei se kävely niin kauan kestä. Mutta että viimeinen vaunu lähtee 17 minuuttia laivan saapumisen jälkeen, se on kyllä aikamoisen tiukkaa.
 
Jos laiva on rannassa eli ovet avataan 10.10 niin kyllä kai ensimmäiset ovat ratikkapysäkillä viimeistään 10.20. Ei se kävely niin kauan kestä. Mutta että viimeinen vaunu lähtee 17 minuuttia laivan saapumisen jälkeen, se on kyllä aikamoisen tiukkaa.

Kuukaisi sitten tulin vaimoni kanssa Mariellalla. Astuimme laivasta ulos suhteellisen nopeasti mutta ennen kuin tungoksen läpi pääsimme maihin kello oli melkein puoli. Seuraavaan vaunuun emme olisi menneetkään koska inhoamme täpötäysiä kulkuneuvoja. Muutama muukin jäi odottamaan seuraavaa vaunua mutta samaan aikaan pysäkillä olevaan vaunuun,Artic, yritti tunkea niin paljon porukkaa, että ainakin parikymmentä jätettiin rannalle vaikkei vuorolla ollut vielä lähtöaikaakaan. On hullu tilanne jos vuoro olisi ollut viimeinen kuten suunnitelmassa on ja sitten porukka ei edes mahdu siihen jos sattumalta ehtii.
 
Miksiköhän nämä laivavuorot pitää ylipäänsä ajaa linjaliikenteenä? Laivat eivät kuitenkaan ihan aina ole minuutilleen aikataulussa ja tuntuisi fiksulta, että kun spårat kerran ovat satamassa laivamatkustajien vuoksi, ne sitten myös liikkuisivat laivamatkustajien mukaan?

Eli kolme vaunua lenkkiin odottamaan ja liikkeelle sitä mukaa kun tulevat täyteen. Helsinki omistaa HKLn ja Sataman, joten laivayhtiöiltä olisi varmasti kiristettävissä yhteistyöeuroja. Saataisiin niistä Viikkarin tukimiljoonista joku ropo Helsinkiinkin ;)
 
Ei laivamatkustajia ole koskaan varmaan yritettykään palvella, linja vain sattuu menemään terminaalin ohi.
 
^ Ymmärrän hassutteluksi, vaikken tunnista, mihin viittaat?

Vitosen aikataulussahan sanotaan, että palvelee laivan kulkuaikoina tjsp.

Tiedostan toki, että liikennesuunnittelijat ovat kaikki insinöörejä, eikä välttämättä kenelläkään ole tullut mieleen, että raitiovaunuja voi liikennöidä ilman aikataulua, jos liikennöinti aikataulun mukaan ei ole tarkoituksenmukaista, toimii ja onnistuu huonosti, tai jos tämä vaihtoehto onkin tullut mieleen, niin vastaavasti on keksitty kasapäin "syitä", miksi moinen ei käy, on liian vaikeaa tms.

Olis ihan piristävää, jos julkinen sektori löytäisi tiensä 2000-luvulle ja joukkoliikenteen(kin) keskiöön nostettaisiin asiakas. Siis kuljettajan työaikojen ynnä muiden palvelun tuottajaan liittyvien asioiden sijaan.
 
Hyvää pohdintaa. Vitosesta voitaisiin tehdä koemielessä sukkulalinja 5S: Sama reitti, mutta vain kaksi vaunua, jotka kulkisivat jatkuvasti non-stoppina laivojen liikennöintiaikoina. Kahdellakin vaunulla saa noin 10 minuutin (vaikkakin sukkula-ajossa epätasaisen) vuorovälin, kun ei turhaan tarvitsisi hidastella aikataulujen takia. Joka päivä kulkevan aikataulutetun peruslinjan voisi vetää taas Skattalta Kampin kautta Töölöntorille, jolloin tarjottaisiin tällä hetkellä puuttuvat raitiovaunuyhteydet Katajanokalta ja Aleksanterinkadulta Kamppiin ja Kampista Töölöön. Noin vartin matka-ajalla ja vuorovälillä saataisiin 45 minuutin kierrosaika johon riittäisi 3 vaunua. Infran puolesta ei puuttuisi muuta kuin Töölöntorin silmukan palauttaminen.
 
Ei laivamatkustajia ole koskaan varmaan yritettykään palvella, linja vain sattuu menemään terminaalin ohi.

Tällainekin aika on ollut. Katajanokan terminaaliinhan kulki aluksi linja 2, joka ei mennyt keskustaan ollenkaan (valtuuston nimenomaisesta päätöksestä huolimatta) eikä edes kulkenut silloin, kun laivamatkustajia oli kaikkein eniten eli viikonloppuisin.

Mutta jos nykyistä femmaa olet seurannut, niin sehän kulkee silloin ja vain silloin, kun laivat lähtevät ja saapuvat. Se on myös toteutettu sillä tavalla kivasti, että Höseli muuttaa sen aikatauluja kesken virallisten aikataulukausien aina niin, että laiva-aikataulut sanelevat femman kulkuajat. Vaikka se arvatenkin hankaloittaa työvuorojen suunnittelua ja toteutusta. Se on siis erittäin hyvin räätälöity laivamatkustajien tarpeisiin, tosin nyt siellä näyttäisi olevan Tohpeerin huomaama fiba.

Siitä olen J-lun kanssa samaa mieltä, että laivojen saapuessa, sikäli kun saapuvia palvelevat ratikat eivät palvele myös jotain lähtevää laivavuoroa, tuollainen aikatauluton ajo olisi paikallaan. Mutta se edellyttäisi Höseliltä aivan uudenlaista ajattelua ja myös resursointia junanlähettäjän muodossa. Kumpikaan ei varsinaisesti ole Höselin vahvuuksia.

Hyvää pohdintaa. Vitosesta voitaisiin tehdä koemielessä sukkulalinja 5S: Sama reitti, mutta vain kaksi vaunua, jotka kulkisivat jatkuvasti non-stoppina laivojen liikennöintiaikoina. Kahdellakin vaunulla saa noin 10 minuutin (vaikkakin sukkula-ajossa epätasaisen) vuorovälin, kun ei turhaan tarvitsisi hidastella aikataulujen takia. Joka päivä kulkevan aikataulutetun peruslinjan voisi vetää taas Skattalta Kampin kautta Töölöntorille, jolloin tarjottaisiin tällä hetkellä puuttuvat raitiovaunuyhteydet Katajanokalta ja Aleksanterinkadulta Kamppiin ja Kampista Töölöön. Noin vartin matka-ajalla ja vuorovälillä saataisiin 45 minuutin kierrosaika johon riittäisi 3 vaunua. Infran puolesta ei puuttuisi muuta kuin Töölöntorin silmukan palauttaminen.

Kuka maksaa?
 
Ratkaisussa olisi siis 3 kokopäivävaunua + 2 lisävaunua laivojen kulkuaikana. Uskon, että se lisäisi laivamatkustajien lisäksi erityisesti katajanokkalaisten joukkoliikenteen käyttöä. Helsingin niemelle/niemeltä henkilöautojen kulkutapaosuus on 32% enkä usko Katajanokan olevan poikkeus ainakaan luvussa alaspäin - muutakin palvelua pitäisi tarjota kuin yksi kokopäivälinja jolla ei edes pääse Kamppiin/Töölöön. Joukkoliikenne harvemmin maksaa itse itsensä lipputuloilla, mutta säästöjä voisi löytää bussiliikenteen kuormituksen helpottamisesta: Kamppi-Töölö, eritoten välillä Kamppi-Töölöntori, on ylikuormitettu ja busseja sekä kokonainen linja (39) on hankittu sitä helpottamaan. Jokainen auto sieltä on selvää säästöä, koska linjakierrot on niin pitkiä. Matkustajamäärät ovat toki Meilahteenkin asti täyttä raitiovaunuluokkaa, raidekerroin vielä päälle, mutta se menee sitten jo Topeliuksenkadun raitiotien aihealueen alle. Voisihan tätä vitosta myöhemmin jatkaa sitten vaikka Munkkivuoreen tai Pajamäkeen.
 
Luulisin, että katajanokkalaiset välttävät satamastapäin tulevia laivamatkustajien täyttämiä ratikkavuoroja kuten 7:n kanssa kuulee tapahtuvan. Eli linja 5 ei palvele keskustan suuntaan matkustavia, kuin satamasta eli linjan voisi ihan hyvin sukkuloida keskustan suuntaan. Sataman suuntaan sukkulointi ei toimisi muutenkaan, kun matkustajat saapuvat satamaan vähitellen ja heidän on tiedettävä milloin ratikat kulkevat. Keskustassa ajantasaus ei toisaalta onnistuisi kovin helposti, joten päätepysäkkiä saatettaisiin joutua siirtämään.

Töölöön torille tuskin tulee uudelleen kääntösilmukkaa ja jos tulee niin ei ennen Topeliuksenkadun rataa, mutta tuon Knightriderin ehdottaman linjan voisi toteuttaa nykyverkolla reitillä Satama-Aleksanterinkatu-Kamppi-Töölön Varikko. Topeliuksenkadun saatua radat linja 4 siirtyy kai kulkemaan Töölön läpi, jolloin se voisi kulkea tuota reittiä Töölöstä eteenpäin ja Linja 5 hoitaisi Katajanokka-Rautatientori reittä.

5 Töölöön kulkevaksi kokopäivälinjaksi muuttaminen on ensisijaisesti kustannuskysymys. En tiedä onko Katajanokalla tarpeeksi matkustajia toiselle kokopäivälinjalle. Samoin Töölössä kulkee jo kolme linjaa ja en tiedä onko vain Etu-Töölöstä Kamppiin kulkevien matkustajien osuus sellainen, että se pienentäisi bussien huippukuormaa tarpeeksi vuorovälin väljentämiseen tai tihentämättä jättämiseen. Toinen asia on jopa missä bussilinjojen huippukuormat ovat. Kamppiin päättyvillä linjoilla saattaa hyvinkin olla suurin kuormitus juuri ennen Kamppia, mutta linjoilla 14 ja 18 Kampin eteläpuolella kun 39:n jatkamista Eiraan suunniteltiin aikaisemmin.
 
Lähetin aikataulusta palautetta HSL:lle. Ruotsin laiva saapuu klo 10.10 ja ensimmäiset matkustajat astuvat terminaalista ulos yleensä n. 10.30. aikoihin. Viimeinen vitonen lähtee 10.27. Onkohan tapahtunut pieni moka?

Hyvä kun lähetit palautetta. Aiemmin Tukholman laiva saapui satamaan klo 10.10 ja Tallinnan laiva klo 10.40. Jatkossa Tallinnan laiva saapuu jo klo 9.30, kun Tukholmasta saapuvan laivan aikataulu pysyy ennallaan. Tähän asti viitoslinjan vaunut ovat aamuisin olleet hyötykäytössä molemmissa suunnissa, kun Tukholmasta saapuvia matkustajia on kuljetettu satamasta keskustaan ja Tallinnan laivalle meneviä matkustajia on samanaikaisesti syötetty keskustasta satamaan. Koska laivat saapuvat jatkossa "väärässä järjestyksessä", eikä ratikkalähtöjen määrää ja vuoroväliä ole muutettu, vaan pelkästään aikaisetettu lähtöjä tunnilla, Tukholmasta saapuva laiva jää nyt lähes kokonaan ilman viitosen ratikkapalvelua.
 
Toi vitosen aikataulu pitäisi ehdottomasti ja välittömästi korjata. Hulluutta jos vuoroja ei ole ruotsinlaivan saapumisen jälkeen tarjolla.

Samoin muutama 6 pitäis ajaa aamuisin länsisatamaan asti. Aamuvuoroille on seiskat usein täynnä ja kutosia porhaltaa ohi tiuhaan ja tyhjänä.
 
Toi vitosen aikataulu pitäisi ehdottomasti ja välittömästi korjata. Hulluutta jos vuoroja ei ole ruotsinlaivan saapumisen jälkeen tarjolla.

Samoin muutama 6 pitäis ajaa aamuisin länsisatamaan asti. Aamuvuoroille on seiskat usein täynnä ja kutosia porhaltaa ohi tiuhaan ja tyhjänä.

13.2. alkaen lisäätään aamuun neljä lähtöä terminaalilta mutta vain siinä suunnassa. Mennevät sinne "ei linjalla".
 
Miksiköhän nämä laivavuorot pitää ylipäänsä ajaa linjaliikenteenä? Laivat eivät kuitenkaan ihan aina ole minuutilleen aikataulussa ja tuntuisi fiksulta, että kun spårat kerran ovat satamassa laivamatkustajien vuoksi, ne sitten myös liikkuisivat laivamatkustajien mukaan?

Eli kolme vaunua lenkkiin odottamaan ja liikkeelle sitä mukaa kun tulevat täyteen. Helsinki omistaa HKLn ja Sataman, joten laivayhtiöiltä olisi varmasti kiristettävissä yhteistyöeuroja. Saataisiin niistä Viikkarin tukimiljoonista joku ropo Helsinkiinkin ;)

Lähinnä se olisi kohtuutonta VL:ää kohtaan, että he joutuisivat maksumieheksi raitiovuoroissa terminaalille, mutta Tallink saa ne ilmaiseksi. Ja laivat ovat lähes aina aikataulussaan, harvoin ovat myöhässä. Toisin on HKL:n laita. :lol:
 
Takaisin
Ylös