• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL:n junaliikenteen kilpailutus käynnistyy – tavoitteena parempi luotettavuus ja laatu

Jännästi muuttuvat tavoitteet.

Kun HSL teki VR:n kanssa edellisen jatkosopimuksen, niin ainoa kriteeri oli halvempi hinta, vaikka osa lausunnonantajista varoitti, että laatu ja luotettavuus tulee väistämättä kärsimään.
Nyt sitten haetaankin taas luotettavuutta ja laatua, eikä hinnalla näytäkään olevan niin väliä.
 
eikä hinnalla näytäkään olevan niin väliä.
Melko käsittämätön tulkinta, kun

"kilpailuttamisen tavoitteena on löytää kustannustehokas ratkaisu, joka parantaa junaliikenteen laatua ja luotettavuutta".

edit. Enkä nyt näe, että tuossa on välttämättä edes tavoitteiden tärkeysjärjestys muuttunut, jos oletetaan, että edellisessä sopimuksessa HSL sai hinnan jo mieleiselleen tasolle.
 
Viimeksi muokattu:
Jännästi muuttuvat tavoitteet.

Kun HSL teki VR:n kanssa edellisen jatkosopimuksen, niin ainoa kriteeri oli halvempi hinta, vaikka osa lausunnonantajista varoitti, että laatu ja luotettavuus tulee väistämättä kärsimään.
Nyt sitten haetaankin taas luotettavuutta ja laatua, eikä hinnalla näytäkään olevan niin väliä.

Rata2018-tapahtuman esityksen mukaan kustannussäästötavoite kilpailutuksessa on 5-10%. Sillä säästöllä operoinnista parannetaan laatua miten?
 
Varmaan henkilöstövähennyksin, ehkä myös säästämällä vaunujen huoltokuluista?
 
Rata2018-tapahtuman esityksen mukaan kustannussäästötavoite kilpailutuksessa on 5-10%. Sillä säästöllä operoinnista parannetaan laatua miten?
Ehkäpä kilpailutuksessa valitun parhaan toimittajan tehokkaammilla ja vähemmän byrokraattisilla yksityissektorin liiketoiminta- ja palveluhenkisillä toimintatavoilla?
 
Ehkäpä kilpailutuksessa valitun parhaan toimittajan tehokkaammilla ja vähemmän byrokraattisilla yksityissektorin liiketoiminta- ja palveluhenkisillä toimintatavoilla?

Juuri näin. Veikkaisin, että tuo 5 % minimihinnanalennustavoite on aikamoisen vaatimaton. Jos tuosta tulee kunnon kilpailu, niin 10 % ylittyy reippaasti.

Sitten onkin mielenkiintoista nähdä, miten kilpailutus näkyy junaliikenteen luotettavuudessa. Voihan se kai nykyisestäkin vielä huonontua.
 
Nyt voimassa oleva VR:n sopimushan nimenomaan perustui henkilöstövähennyksiin, joita tekemällä saatiin esiteltyä HSL:lle halvempi tarjous ja siirrettyä kilpailun aloittamista muutamalla vuodella.
 
Takaisin
Ylös