• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Raitiovaunuliikenne lisääntyy - HKL voi alkaa valmistella lisäkaluston hankintaa

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
P9182103.jpg
Helsingin kantakaupungin raitiovaunuliikenne lisääntyy ennakoitua enemmän vuoteen 2024 mennessä. HSL:n hallitus valtuutti HKL:n valmistelemaan hankintaa, jolla kasvatetaan raitiovaunuliikenteen kapasiteettia.
Helsingin kantakaupungin raitiovaunuliikenne kasvaa ennakoitua voimakkaammin. Pelkästään vuonna 2017 ratikkamatkustajien määrä kasvoi 6,3 % edelliseen vuoteen verrattuna.
HKL:n arvion mukaan raitioliikenteeseen tarvitaan vuonna 2024 enintään 10 vaunua enemmän kuin aiemmin on arvioitu. HSL:n hallitus antoi tiistaina hyväksyntänsä sille, että HKL voi alkaa valmistella lisäraitiovaunukapasiteetin hankkimista.
Vaihtoehtona on edelleen, että raitiovaunuliikenteen kapasiteettia nostetaan peruskorjaamalla HKL:n vanhaa, korkealattiaista nivelraitiovaunukalustoa.
”Meidän mielestämme parempi ratkaisu on kuitenkin se, että kapasiteettia nostetaan hankkimalla uusia, matalalattiaisia nivelraitiovaunuja. Ne palvelevat asiakasta vanhoja paremmin. Tavoitteena on, että koko raitiovaunuliikenne on esteetöntä jo 2020-luvun alussa”, sanoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja TeroAnttila.
HSL:n hallituksen päätöksen mukaan raitiovaunuyksiköitä voidaan hankkia lisää enintään 10 ja kokonaishinta hankinnalle on enintään 30 miljoonaa euroa. Ennen hankintaa HSL hyväksyy vielä erikseen vaunujen lukumäärän, ominaisuudet ja kustannukset.



Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Jos kaupunkilinjoille tarkoitettujen yksisuuntaisien Articien määrä nousee esimerkiksi 70 vaunuun, aletaan jo puhua melkein Helsingin ratikkahistorian suurilukuisimmasta vaunusarjasta. HRO:n aikana Pikku-Ruotsalaisiksi kutsuttuja moottorivaunuja oli sitäkin enemmän, kunnes osa muutettiin perävaunuiksi ja jokunen työvaunuksi. HKL:nkin aikana Pikkusvenskejä oli käytössä pitkälle yli 60 parhaimmillaan.

Pikku-Ruotsalaisiin verrattaessa on toki muistettava, että koko sarja ei ollut täysin yhtenäinen esimerkiksi joidenkin teknisten arvojen osalta. Hyvin usein ne kuitenkin mielletään yhdeksi sarjaksi.
 
Itselle jäi vähän epäselväksi, että onko näissä 10 lisävaunussa kyse siitä, että lisävaunuja tarvitaan, koska:
a) Kasvaneiden matkustajamäärien takia vaunutarve kasvaa, joko pidentyneiden matka-aikojen tai tarvittavan tiheämmän vuorovälin takia nykyreiteille.
b) Kasvaneiden matkustajamäärien takia 2014-2025 suunnitelman laajuinen verkko tarvitsee isomman määrän vaunuja kuin aluksi luultiin.
c) Kalasataman raitiotielle on liikennöinnin alkamiselle laitettu tavoitteeksi 2024, ja siihen mennessä tarvitaan lisää vaunuja kun nykytilausten määrällä ei riitä senkin liikennöintiin, kun matkustajamäärät ovat kasvaneet.

Jos kyse on tosiaan vaihtoehdoista a tai b ja Kalasatamaan ollaan vielä erikseen hankkimassa lisää vaunuja, niin Articcien määrä voi hyvinkin ylittää tuon Pikkuruotsalaisten määrän. Tuossa lisähankintapöytäkirjassa (tai sitten sen aikaisemmassa versiossa, joka poistettiin esityslistalta) sanottiin, että uusi vaunutyyppi, joka korvaa välipalat olisi tulossa vasta 2020-luvun lopulla. Tämä meinaa, että jos HSL/HKL ei suostu hankkimaan Kalasatamaan Laajasalo-tyypin pitkiä Articceja, kuten hankesuunnitelmassa sanottiin tarvittavan, niin ne olisivat vielä tuota perus-Artic-sarjaa.

Pikkuruotsalaisia oli nopeasti SRS:n sivuilta luntaten 76, ja Kalasatamaan tarvitaan 5+1 vaunua 10min vuoroväliin, joka on riittämätön, eli helposti voi tulla vielä toiset 10 kappaletta lisää eli 80.
 
Raitiovaunuliikenteen lisääminen edellyttää sitä, että niiden on pystyttävä etenemään esteettömästi. Muuten koko tämä uutinen tietää vain lisää liikennesumppuja.
 
Tuossa lisähankintapöytäkirjassa (tai sitten sen aikaisemmassa versiossa, joka poistettiin esityslistalta) sanottiin, että uusi vaunutyyppi, joka korvaa välipalat olisi tulossa vasta 2020-luvun lopulla.
Kaikki MLNRV2:t peruskorjataan, ja siinä ollaan vasta alussa. Niiden poistamisessa jo kymmenen vuoden jälkeen ei ole mitään järkeä. Ne kestävät käyttöä paljon pidempään, eikä poistoa voida perustella korkealattiaisuudella tai ilmastoinnin puutteella.
 
Kaikki MLNRV2:t peruskorjataan, ja siinä ollaan vasta alussa. Niiden poistamisessa jo kymmenen vuoden jälkeen ei ole mitään järkeä. Ne kestävät käyttöä paljon pidempään, eikä poistoa voida perustella korkealattiaisuudella tai ilmastoinnin puutteella.

Aikaisemmassta HSL:n hallituksen kokouksesta poistetusta esityslistassa sanottiin kuitenkin näin http://raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/hkl_transtech/HSLh230118.PDF

Tämän Artic-vaunujen lisähankinnan jälkeen kantakaupungin
raitiovaunukalusto muodostuu 70 Artic-vaunusta ja 52 matalalattiaisesta
nivelvaunusta. Näiden lisäksi on pikaraitiotielinjojen kahteen suuntaan
ajettava kalusto. Kantakaupungin raitioliikenteen seuraava vaunuhankinta
tulee ajankohtaiseksi, kun ensimmäiset nivelvaunut poistetaan käytöstä
vuoden 2027 jälkeen ja ne korvataan kokonaan uudella vaunutyypillä.

MLNRV2:n lisäksi on vielä nämä 10 MLNRV1:stä, joita ei peruskorjata. Ne on pidennetty 2012-2013, eli 2027 on kulunut jo 15 vuotta edellisestä saneerauksesta. Olisi pitänyt varmaan käyttää silti sanamuotoa "korvaa välipaloja", eikä "korvaa välipalat".
No kuitenkin kun MLNRV2:set peruskorjataan nyt sekä jos uuden vaunutyypin hankinta aloitetaan 2027 ja se seuraa ajallisesti Articcien hankintaa, niin 2029 tulee vasta protot ja 2031 sarjavaunut, jolloin voi hyvinkin lähteä jo ensimmäiset MLNRV2:set.
 
Kaikki MLNRV2:t peruskorjataan, ja siinä ollaan vasta alussa. Niiden poistamisessa jo kymmenen vuoden jälkeen ei ole mitään järkeä. Ne kestävät käyttöä paljon pidempään, eikä poistoa voida perustella korkealattiaisuudella tai ilmastoinnin puutteella.
Mä olen ymmärtänyt, että niiden edellinen täyskorjaus on tehty hieman "summittaisesti" ja monissa yksilöissä on nyt huomattavia korroosiovaurioita.
 
Mä olen ymmärtänyt, että niiden edellinen täyskorjaus on tehty hieman "summittaisesti" ja monissa yksilöissä on nyt huomattavia korroosiovaurioita.

Jos lokari (tai katto) on vähän puhki mikä vaan peltipaja sen korjaa. Uudet ratikat ovat niin kalliita, että korjauskin voi kannattaa.
 
Takaisin
Ylös