• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Laajasalon varikon ja asuntojen kokonaisuuden suunnittelu etenee

RSS

Botti
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Viestit
8,800
Laajasalon+hybridi.jpg
Laajasalon Yliskylään suunnitellaan Kruunusillat-raitiotieyhteyden varikkoa, jonka yhteyteen rakennetaan myös asuntoja. Tämän ns. hybridivarikon arkkitehtuurikilpailun voittajaehdotuksen teki Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy. Voittajaehdotus nimeltään Scapes koostuu viisikulmaisista, vaihtelevan korkuisista kortteleista. Rakentamaan päästään 2020-luvun alussa.
Raitiovaunuvarikko ja asuntokorttelit tulevat Reposalmentien varrelle. Lähellä ovat Laajasalon keskustan palvelut, kuten syksyllä 2018 aukeava uusi kauppakeskus.
Voittajaehdotuksessa raitiovaunuvarikko ja asuintalojen pysäköinti ovat pihakannen alla. Asuinkortteleiden reunoille tulee tummaa tiiltä olevia rivitaloja. Jokaiseen kortteliin tulee korkeampi tornimainen asuinkerrostalo,
- Raitiovaunuvarikko jää pihakannen alle siten, että vain sisään- ja ulosmenot ovat näkyvissä. Vastaavanlaisia kohteita on rakennettu Euroopassa aiemmin. Kohteen suunnittelevat erityisasiantuntijat HKL:n asiantuntijoiden ohjauksessa, joten lopputulos on toimiva ja laadukas, kertoo projektipäällikkö Leena Mätäsniemi HKL:stä.

Korkeatasoisen kilpailun ehdotukset rakenteille vuonna 2023

Kilpailutöitä arvioitiin muun muassa kaupunkikuvallisen, arkkitehtonisen ratkaisun ja laadun osalta, lisäksi toteuttamiskelpoisuuden, kustannustehokkuuden ja liikenteellisen toimivuuden osalta.
- Kaupunki on tyytyväinen kilpailun korkeaan tasoon. Scapes on laadukas ja kehittämiskelpoinen ehdotus tarkemman varikkosuunnittelun ja asemakaavoituksen lähtökohdaksi. Myöhemmin kaupunki hakee asuinrakentamiselle toteuttamiskumppaneita. Rakentamisen on tarkoitus alkaa viimeistään vuonna 2023, kertoo tuomariston puheenjohtaja Pirjo Sirén Helsingin kaupunginkansliasta.
Laajasaloon rakennetaan lähivuosina uusia asuntoja noin 6 000 uudelle asukkaalle. Asuntojen kaavoitus on parhaillaan käynnissä raitiotien varrella. Raitiovaunuvarikko toteutetaan Kruunusillat-raitiotieyhteyden suunnitellussa aikataulussa. Raitiovaunulla pääsee keskustasta Kruunuvuorenrannan kautta Laajasaloon vuonna 2026.
Laajasalon hybridikorttelin suunnittelukilpailun järjestivät Helsingin kaupunki ja HKL. Kilpailuun kutsuttiin kolme kotimaista toimistoa sekä yksi ulkomainen toimisto suomalaisen kumppanitoimiston kanssa.

HKL:n asiantuntijat ohjaavat varikon suunnittelua ja lopputuloksen toiminnallisuutta

Leena Mätäsniemen rooli tuomaristossa oli pitää huoli siitä, että voittajaehdotuksen varikkosuunnitelma on toteutettavissa.
- Esimerkiksi raiteiston malliin, varikon toiminnallisuuteen ja eri toimintojen sijoittumiseen piti kiinnittää huomiota. Nämä asiat ovat voittajatyössä kehityskelpoisia.
Varikkosuunnitelma etenee kehitysvaiheeseen, jossa mietitään tarkemmin muun muassa kulku- ja huoltoreitit ja tilan riittävyys. Varikolle pitää mahtua seitsemän 35 metrin pituista kaksisuuntavaunua, 45 metrin kaksisuuntavaunuja 18 ja harjavaunu.
- Varikolla tullaan tekemään päivittäishuoltotöitä ja vähäiset korjaukset, Mätäsniemi täsmentää.
Kun suunnittelutyö on valmis, kilpailutetaan urakoitsijat. HKL:llä tulee koko projektin ajan olemaan merkittävä rooli asiantuntijana varikon toimivuuden varmistamisessa.






Lue uutinen HKL:n sivuilta...
 
Takaisin
Ylös