• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL tarkentaa lähijunaliikenteen kilpailutuksen taloudellisia vaatimuksia

Tarkentaisivat aivan ensimmäiseksi kilpailutuksen nimeä, koska eivät ole kilpailuttamassa lähijunaliikennettä.
 
Operointiin kuuluu kyllä paljon muutakin.

Lähijunaliikenteen operoinnin kilpailutus olisikin otsikkona kyllä jo lähempänä totuutta.

Jos olet asiasta paremmin perillä, niin mitä muuta valittu operattori voi itse tehdä henkilöstön palkkaamisen lisäksi? Itselleni tulee mieleen sähkösopimus, koska nyt ensimmäistä kertaa Suomen rautateillä liikkuu muiden kuin VR:n hoitamaa sähkökäyttöistä kalustoa. Onko sähkönkulutuksen jyvittämisestä eri operaattoreiden välillä olemassa jo jonkinlainen sopimus tai määräys? Esim kwh-mittarit kalustossa ja siirtohäviöt käytön suhteessa. (Jos VR voittaa em kilpailutuksen, tämä kysymys ei sitten ehkä vielä olekaan ajankohtainen)
 
-- mitä muuta valittu operattori voi itse tehdä henkilöstön palkkaamisen lisäksi?

Operaattorin vastuulla on kaikki muu kuin kaluston omistus, aikataulusuunnittelu ja junayksikkömäärien määrittely kullekin junavuorolle. Operaattorille jää siis henkilöstön palkkaamisen lisäksi henkilöstökierron suunnittelu, kalustokierron suunnittelu tilattujen yksikkömäärien mukaan, sekä ehkä suurimpana hommana kaluston kunnossapito.
 
sekä ehkä suurimpana hommana kaluston kunnossapito.

Olen ymmärtänyt, että tämäkin tulee pakkopullana/mahdollisuutena, kun VR:n kalustonkunnossapitopuoli yhtiöitetään, jolloin operaattorin on pakko käyttää tätä ainoaa vaihtoehtoa,jonka pitää tarjota palveluitaan tasapuolisesti kaikille, jolloin kunnossapitopuoleltakaan ei voi saada kilpailuetua. (paitsi laiminlyömällä lyhytnäköisesti kaluston kunnossapitoa)
 
Olen ymmärtänyt, että tämäkin tulee pakkopullana/mahdollisuutena, kun VR:n kalustonkunnossapitopuoli yhtiöitetään, jolloin operaattorin on pakko käyttää tätä ainoaa vaihtoehtoa,jonka pitää tarjota palveluitaan tasapuolisesti kaikille, jolloin kunnossapitopuoleltakaan ei voi saada kilpailuetua. (paitsi laiminlyömällä lyhytnäköisesti kaluston kunnossapitoa)

Käsitykseni mukaan kunnossapidon voi kyllä myös kilpailuttaa. VR:n on määräävässä markkina-asemassa ja ainoana kunnossapitotilojen omistajana tarvittaessa tarjottava tilat kunnossapitoon, oli sitten kunnossapitäjänä VR itse tai joku muu.
 
Käsitykseni mukaan kunnossapidon voi kyllä myös kilpailuttaa. VR:n on määräävässä markkina-asemassa ja ainoana kunnossapitotilojen omistajana tarvittaessa tarjottava tilat kunnossapitoon, oli sitten kunnossapitäjänä VR itse tai joku muu.

Tämä jää sitten nähtäväksi, jos yhtiöitys toteutuu Bernerin kaavailujen mukaan. Jos kalustonkunnossapitoyhtiöön sisältyvät kaikki nykyiset toiminnot, ei realistista kilpailutusmahdollisuutta kunnossapidon osalta taida syntyä. Jos Flirt-lähijunien tarvitsemat huoltotilat menevät kiinteistöyhtiölle, voi kunnossapidonkin kilpailuttaa. (Tuskinpa uusia junien mentäviä huoltotiloja ihan hevillä rakennetaan Helsinkiin, jos Ilmalaan(ratapihalle) ei tehdä radikaaleja muutoksia. Ilmalan viereiset postin ja edesmenneen maaliikennekeskuksen alueet on jo varattu muuhun rakentamiseen.)
 
Takaisin
Ylös