• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL hyväksyi seitsemän tarjoajaa osallistumaan lähijunien kilpailutukseen

Alkuperäisiä vaatimuksia höllennettiin, kun eivät meinanneet saada tarjouksia muilta kuin nykyiseltä operaattorilta.

Olivatko alkuperäiset vaatimukset kohtuuttoman tiukkoja, kohde liian epäkiinnostava, vai osoittiko tämä sen, että kilpailutetaan vain kilpailutuksen ideologisesta innosta?
 
Alkuperäisiä vaatimuksia höllennettiin, kun eivät meinanneet saada tarjouksia muilta kuin nykyiseltä operaattorilta.

Olivatko alkuperäiset vaatimukset kohtuuttoman tiukkoja, kohde liian epäkiinnostava, vai osoittiko tämä sen, että kilpailutetaan vain kilpailutuksen ideologisesta innosta?

Ideologisesta innosta ja intoa enemmän kuin järkeä.

Edelleen HSL käyttää väärää termiä lähijunaliikenteen kilpailutus, kun kysymys todellisuudessa on lähijunaliikenteen HSL:n talutusnuorassa tapahtuvan operoinnin kilpailutuksesta.
 
Alkuperäisiä vaatimuksia höllennettiin, kun eivät meinanneet saada tarjouksia muilta kuin nykyiseltä operaattorilta.

Olivatko alkuperäiset vaatimukset kohtuuttoman tiukkoja, kohde liian epäkiinnostava, vai osoittiko tämä sen, että kilpailutetaan vain kilpailutuksen ideologisesta innosta?

Voitko tarkentaa mitä ehtoja höllennettiin? Kilpailutuksen perusteiksi mainitaan paremmin toimiva lähijunaliikenne ja kustannussäästöt. Vähän vaikea nähdä miten uusi operaattori voisi hoitaa liikennöintiä yhtään paremmin kun esimerkiksi ratajärjestelmästä johtuville häiriöille yksikään operaattori ei mahda mitään. Ei operaattori voi myöskään vaikuttaa siihen jos juna yhtäkkiä hajoaa kesken matkan ja sekoittaa aikataulut. Eiköhän ainoa todellinen syy ole ne kustannussäästöt.
Itselleni sinänsä ihan se ja sama kuka niitä junia ajaa kunhan junat kulkee.
 
Eiköhän ainoa todellinen syy ole ne kustannussäästöt.
Itselleni sinänsä ihan se ja sama kuka niitä junia ajaa kunhan junat kulkee.

No ei se ihan sama ole jos työntekijä maksaa ne selkänahastaan, en oikein näe miten säästöjä muualta saataisiin.
 
No ei se ihan sama ole jos työntekijä maksaa ne selkänahastaan, en oikein näe miten säästöjä muualta saataisiin.

Eikö palkat makseta työehtosopimusten mukaisesti? Ei mikään operaattori voi maksaa vähempää mitä sopimuksissa sanotaan. Työn tekemistä varmaan voidaan tehostaa entisestään ja esimerkiksi huollon/siivouksen puolella voi olla jossain tehostamisen varaa. Olen kyllä ollut itse Ilmalassa lähijunia siivoamassa jo vuosia sitten ja täytyy sanoa että ainakin se puoli oli jo silloin vedetty äärimmilleen. Vaikea kuvitella että ainakaan sieltä löysiä enää löytyy.
 
Voitko tarkentaa mitä ehtoja höllennettiin?

Taloudellisia ehtoja. Tarjoajat ilmeisesti kokivat oman riskinsä liian suureksi suhteessa saatavaan korvaukseen. Niinpä HSL päätti, että hinta on tärkeämpi, ja ilmeisesti nyt kunnat (veronmaksajat) kantavat suuremman riskin. Nyt on helpompi ulkomaisten operaattoreiden tulla kokeilemaan, kun riski on kuntalaisilla.

Helsingin Uutisten uutinen aiheesta:


https://www.helsinginuutiset.fi/art...-hsl-kaynnistaa-junaliikenteen-kilpailutuksen
 
No ei se ihan sama ole jos työntekijä maksaa ne selkänahastaan, en oikein näe miten säästöjä muualta saataisiin.

Henkilöstökuluista on ainoa mahdollisuus saada tässä tapauksessa puristettua katetta. Toivottavasti se kuitenkin tapahtuu henkilöstön hyvinvointiin satsaamalla, joilloin esim "turhat" sairauspoissaolot jäävät pois.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:56 ----------

Eikö palkat makseta työehtosopimusten mukaisesti? Ei mikään operaattori voi maksaa vähempää mitä sopimuksissa sanotaan. Työn tekemistä varmaan voidaan tehostaa entisestään ja esimerkiksi huollon/siivouksen puolella voi olla jossain tehostamisen varaa. Olen kyllä ollut itse Ilmalassa lähijunia siivoamassa jo vuosia sitten ja täytyy sanoa että ainakin se puoli oli jo silloin vedetty äärimmilleen. Vaikea kuvitella että ainakaan sieltä löysiä enää löytyy.

Henkilöstöä ikävä kyllä piiskataan monin tavoin, niin kuin olet itsekin huomannut.
 
Eikö palkat makseta työehtosopimusten mukaisesti? Ei mikään operaattori voi maksaa vähempää mitä sopimuksissa sanotaan. Työn tekemistä varmaan voidaan tehostaa entisestään ja esimerkiksi huollon/siivouksen puolella voi olla jossain tehostamisen varaa. Olen kyllä ollut itse Ilmalassa lähijunia siivoamassa jo vuosia sitten ja täytyy sanoa että ainakin se puoli oli jo silloin vedetty äärimmilleen. Vaikea kuvitella että ainakaan sieltä löysiä enää löytyy.

Aina voi tehdä kuin kilpailutukseen osallistuva Arriva Ruotsissa: palkanalennus uudella nimikkeellä! :lol:

"Arriva vill göra om tågvärdarna på Pågatågen till något man kallar kundvärdar utan säkerhetstjänst – och samtidigt sänka lönerna mycket kraftigt. Arriva erbjuder den nya personalkategorien drygt 18000 kronor i månadslön. En tågvärd tjänar idag mellan 24000 och 30000 beroende på antal år i yrket."
(https://lokforaren.wordpress.com/2018/08/30/personal-i-chock-efter-arrivas-utspel/)
 
Aina voi tehdä kuin kilpailutukseen osallistuva Arriva Ruotsissa: palkanalennus uudella nimikkeellä! :lol:

"Arriva vill göra om tågvärdarna på Pågatågen till något man kallar kundvärdar utan säkerhetstjänst – och samtidigt sänka lönerna mycket kraftigt. Arriva erbjuder den nya personalkategorien drygt 18000 kronor i månadslön. En tågvärd tjänar idag mellan 24000 och 30000 beroende på antal år i yrket."
(https://lokforaren.wordpress.com/2018/08/30/personal-i-chock-efter-arrivas-utspel/)

Kyse on siis konduktööreistä, joiden liikennöintiturvallisuustehtäviä poistettiin ja palkkaa alennettiin. Eli täsmälleen sama, minkä VR/HSL teki jo aiemmin.
 
Takaisin
Ylös