• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL aloittaa Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman – vastaa liikkumiskyselyyn!

Itselläni on tabletti enkä minä ainakaan saa tuota nuppia siirtymään kartalla oikeaan paikkaan. Aika kökkö toteutus kun heti alussa menee näin vaikeaksi.
 
Muuten erittäin tärkeä tutkimus mutta kodin ja työpaikan merkitseminen kartttaan ei toimi!

t. Rainer

Minulla on käytössä normiläppäri ja paikkojen merkitseminen onnistui vaivatta. Tosin hetken kesti tajuta miten saa valituksi markkerin ja sitten siirrettyä oikealle paikalle.
 
Vantaan Sanomat uutisoi että tähän linjastosuunnitelmaan kuuluu Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän seutulinjojen muuttaminen runkolinjoiksi 300 ja 400. 300 menee Elielinaukiolta Pähkinärinteen kautta Myyrmäkeen. todennäköisesti tulevaa Luhtitien jatketta, eli ilmeiseti korvaa ainakin 322:sen ja mahdollisesti myös 311:n ja 332:n. Ja 400 menee Keskustasta "Martinlaakson tasolle" eli korvaa kai ainakin 411:n ja 421:n. Itse mainintaa runkolinjoista en löytänyt HSL:n sivuilta tai blogista, mutta blogiin on eilen julkaistu juttu Pohjois-Espoon yhteyksistä ja siinä kysytään mielipidettä liityntä ja suorista -yhteyksistä, joka tosiaan vaikuttaa siltä että runkolinjaistamista suunnitellaan.
 
Lueskelin blogikirjoitusta jossa käsiteltiin Kalajärven ja Lahnuksen alueiden suoria seutulinjoja 345 ja 436. Vastauksissa korostuu matkustajien toiveet säilyttää suorat seutulinjat Helsinkiin ja samalla toivotaan tiheämpää vuorotarjontaa. Tämä ei tietenkään ole mahdollista koska lisärahaa tuskin on käytettävissä kalliisiin suoriin yhteyksiin. Minä luulen että nykyinen 345 tullaan katkaisemaan Myyrmäkeen ja vaihto Junaan tai Vihdintien runkolinjalle 300. Tällöin 345:lle saadaan varmaan tiheämpi vuoroväli myös ruuhka-ajan ulkopuolella. Samaan tapaan myös 436 tullee katkeamaan joko Martinlaaksoon tai Myyrmäkeen ja vaihto junaan tai runkolinjalle 400.
Kun uusi runkolinja 300 aikanaan aloittaa, niin se tarjoaa tiheän yhteyden Pähkinärinteestä ja Varistosta Myyrmäkeen ja Helsinkiin. Tällöin linjan 571 voi siirtää kulkemaan Luhtitien sijaan Hämeenkylään jolloin 311 voidaan lakkauttaa. Yhteys Hämeenkylästä Helsinkiin muuttuu samalla vaihdolliseksi.
Linjan 332 kohtalosta on vaikea sanoa mitä sille tapahtuu. Jos se lakkautetaan, niin silloin Vapaala ja Askisto jäävät pelkän liityntäliikenteen varaan (linja 335/B). Toisaalta tällöin linjalle 335 saataisiin tiheämpi vuoroväli ja sille pitäisi palauttaa myös viikonloppuliikenne tai muutoin Vapaala jäisi kokonaan ilman viikonloppuliikennettä.
Mielenkiinnolla odotan ensimmäisiä luonnoksia alueen uudesta linjastosta.
 
345 on hyvin kuormitettu linja, joka vie hoitotyöntekijät Rinnekotiin vuoron alkuun ja vastaavasti vuoron lopusta pois. Lisäksi ulkoilijat käyttävät linjaa varsinkin lämpiminä vuodenaikoina. Luonnollisesti suuri määrä asuinalueita on linjan varrella.

Hoitoalan työntekijöitä on nytkin vaikea saada, joten suoralla yhteydellä merkittävän suurelle vammaispalvelujen työpaikkaan on on erittäin laaja merkitys. Auto on täysi esim 7.00 vuoroon ajettaessa sekä vastaavasti 14:00 ja 21:00 vuorosta lähdettäessä. Linjan katkaisemisella ei saavutettaisi mitään.
 
345 on hyvin kuormitettu linja, joka vie hoitotyöntekijät Rinnekotiin vuoron alkuun ja vastaavasti vuoron lopusta pois. Lisäksi ulkoilijat käyttävät linjaa varsinkin lämpiminä vuodenaikoina. Luonnollisesti suuri määrä asuinalueita on linjan varrella.

Hoitoalan työntekijöitä on nytkin vaikea saada, joten suoralla yhteydellä merkittävän suurelle vammaispalvelujen työpaikkaan on on erittäin laaja merkitys. Auto on täysi esim 7.00 vuoroon ajettaessa sekä vastaavasti 14:00 ja 21:00 vuorosta lähdettäessä. Linjan katkaisemisella ei saavutettaisi mitään.

Voi olla, että saavutettaisiin, nimittäin työvoimapula Rinnekodissa. Tätä samaa viestiä olen kuullut ravintoiloista, jonne on heikot julkisen liikenteen yhteydet.
 
345 on hyvin kuormitettu linja, joka vie hoitotyöntekijät Rinnekotiin vuoron alkuun ja vastaavasti vuoron lopusta pois. Lisäksi ulkoilijat käyttävät linjaa varsinkin lämpiminä vuodenaikoina. Luonnollisesti suuri määrä asuinalueita on linjan varrella.

Hoitoalan työntekijöitä on nytkin vaikea saada, joten suoralla yhteydellä merkittävän suurelle vammaispalvelujen työpaikkaan on on erittäin laaja merkitys. Auto on täysi esim 7.00 vuoroon ajettaessa sekä vastaavasti 14:00 ja 21:00 vuorosta lähdettäessä. Linjan katkaisemisella ei saavutettaisi mitään.

Olen samaa mieltä että suora keskustayhteys on tärkeä monille Rinnekodin työntekijöille ja myös kehitysvammaisille asukkaille. Se ei kuitenkaan ole HSL:n linjan mukaista. HSL:n suunnitelmat perustuvat nykyään vahvoihin runkolinjoihin ja niille syöttäviin liityntälinjoihin. Nyt kun ollaan perustamassa tiheästi liikennöivät runkolinjat 300 ja 400 niin on aika varmaa että samalla halutaan eroon mahdollisimman monista päällekkäisistä linjoista.
Katsotaan nyt kuinka paljon höseli uskaltaa ehdottaa suoria linjoja katkaistavaksi ja miten paljon liityntää tullaan lisäämään.
 
Meneeköhän se nyt ihan noin ? Linjat 560 550 ovat tosiaan runkolinjoja, mutta kulkevat poikittain. Sen sijaan Vihdintietä kulkevat 300-alkuiset bussit ovat edelleen joukkoliikenteen vanhempaa perustehtävää, eli asukkaiden kuljettamista kaupungin ulkopuolelta kaupungin keskustaan sekä päinvastoin. Silloin kalustomäärässäkään ei tapahdu kapasiteetin muutosta, jos linjoja katkotaan ja korvataan uudella numerolla.

Tätähän kokeiltiin joskus siten että ruskeasuolle kulki runkolinja ja matkustajat tuotiin busseilla vaihtopysäkille. Ei toiminut. Miksi se nyt toimisi ?

http://www.kaupunkiliikenne.net/runkolinja.htm

Linja oli raitiovaunu, mutta nyt sitten yksi runkobussilinjako veisi Myyrmäestä keskustaan ? toimisi vielä huonommin !?
 
Viimeksi muokattu:
Linja oli raitiovaunu, mutta nyt sitten yksi runkobussilinjako veisi Myyrmäestä keskustaan ? toimisi vielä huonommin !?

Jos tarkoitat keskustalla tässä kohtaa Helsingin keskustaa, niin sinne mennään Myyrmäestä I-junalla ja takaisin tullaan P-junalla.
 
M
Tätähän kokeiltiin joskus siten että ruskeasuolle kulki runkolinja ja matkustajat tuotiin busseilla vaihtopysäkille. Ei toiminut. Miksi se nyt toimisi ?

http://www.kaupunkiliikenne.net/runkolinja.htm

Linja oli raitiovaunu, mutta nyt sitten yksi runkobussilinjako veisi Myyrmäestä keskustaan ? toimisi vielä huonommin !?

Luepas omaa lähdettäs

Kun liityntäliikenne alkoi, Ruskeasuolla syntyi kaaos. Raitioliikenteen kapasiteetti ei riittänyt sinne saapuvien bussien matkusjamäärään

Runkolinja ei toiminut siksi, että Ruskeasuolla oli bussiliityntä, vaan siksi että raitiovaunuja ei ollut tarpeeksi ja sodan jälkeen ei ollut varaa hankkia enempää. Sama ongelma oli bussiliikenteessä, jonka takia runkolinja ensinnäkin perustettiin.

Jos halutaan vähentää puoliksi tyhjinä kulkevia busseja Mannerheimintiellä, niin on vaihtoehtoja runkolinjojen ja nykyisen järjestelmän välillä. Esimerkiksi jos 10min välein kulkevan runkolinja 400 sijasta on samat linjat (411, 415, 421, 431, 436) kuin nytkin, mutta ne kulkevat keskustaan vain vähän yli kerran tunnissa jolloin runko-osuudella on sama 10min vuoroväli, ja samoin kuin runkoliikennemallissa runko-osuudelta vähennettävä automäärä siirretään liitynnäksi runko-osuudelle linjoilla (411B, 415B, 421B, 431B, 436B). Ideana on siis että linjalle 411 on liityntä muiden linjojen B variaatioilta ja 10 min myöhemmin on liityntä B-variaatioilta linjalle 421. Tällöin suoria yhteyksiä vaativille matkustajille jää vaihtoehto samalla kun haaroille on nykyistä tiheämpi vaihdollinen yhteys.

Tosin saa nähdä riittääkö 10min vuoroväli. Ruuhkassa sekä Hämeenlinnanväylää, että Vihdintietä kulkee kumpaakin 12 bussia tunnissa ruuhkasuuntaan sisäiset (37, 42, 43) ja U-linjat poislukien, eli kapasiteetti puolittuu. Viime viikolla satuin 411:een noin puoli 17 ja Töölön Tullilta kyytiiin noustessa ei ollut enää istumapaikkoja jäljellä. En usko että kovin moni on valmis sietämään 102/103 tyylisiä moottoritievauhtia kulkevassa tuulilasikuormassa olevassa bussissa seisomista. Mutta HSL:n tarkoitus kai onkin enenmmän ihmisten siirtäminen raskasraide-liityntään kuin runkobussi-liityntään. Tosin paras tapa saada läntiseen kantakaupunkiin matkaavat käyttämään junaa on asema Kivihakaan ja 1,4km raitiorataa sen luokse.
 
No niin, pohdime juuri samaa asiaa. Pitää muistaa että nyt linjat tuovat esim työssä käyviä Pitäjänmäen työpaikkakeskittymäaluelle, joten linjoilla 345,322,332, sekä 321 on suora yhteys sinne. Pitäisiko nyt näiden Lahnuksesta, Vanhakartonosta ja Kalajärveltä tulevien vaihtaa linjaa Pitäjänmäelle tullessaan. Kyseessä ei ole ihan pieni määrä matkustajia, joka Valimotien tuntumaan jää.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:30 ----------

Kun tutkii tarkemmin niin selvisi että linjoihin 345 ja 348 ei tule muutoksia. Hyvä niin.

https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/pohjois-espoon-ja-leppavaaran-linjastosuunnitelma
 
Kun tutkii tarkemmin niin selvisi että linjoihin 345 ja 348 ei tule muutoksia. Hyvä niin.

https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/pohjois-espoon-ja-leppavaaran-linjastosuunnitelma

Linjaa 345 käsitellään osana Vihdintien linjastosuunnitelmaa joten sen tulevista muutoksista ei kannata vetää johtopäätöksiä sillä perusteella ettei sitä ole muutettu tuossa Pohjois-espoon ja Leppävaaran suunnitelmassa. 348 ja 349 taas ovat Pohjois-Espoon sisäisiä koululaisyhteyksiä eikä niillä ole vaikutusta Vihdintien linjastoon.
 
Takaisin
Ylös