• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL aloittaa Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman – vastaa liikkumiskyselyyn!

HSL on julkaissut blogissa ensimmäisen uuden linjaston rakennemallin josta näkee että esimerkiksi kaikki P-Espoon nykyiset suorat linjat muuttuisivat liityntälinjoiksi. Suunnitelmaa on jo kommentoitu runsaasti ja täydelliseen liityntään siirtyminen on saanut täystyrmäyksen. Etenkin linjat 345 ja 436 halutaan säilyttää nykyisellään.

Miten vaihtaminen runkolinjalle 300 saataisiin edes järjestymään riittävän vaivattomasti? Linjoilla ei ole lainkaan yhteisiä pysäkkejä ja käytännössä ainoa vaihtokohta olisi Vihdintien ja Rajatorpantien risteys jossa kävelymatkat pysäkiltä toiselle ovat aika pitkiä. Vaikea nähdä miten tuon saisi toimimaan.

Ehkäpä HSL tekee jonkinlaisen kompromissin ja säilyttää esimerkiksi 345:n suorana yhteytenä keskustaan ja linjasta 436 tulee liityntälinja jolta voisi vaihtaa 345:lle Vihdintiellä samalta pysäkiltä. Tällöin 436:n reitti pitäisi siirtää kulkemaan Vihdintietä Myyrmäkeen. Nykyinen reitti Martinkyläntietä Vantaankosken suuntaan ei mahdollista sujuvaa vaihtoa samalta pysäkiltä linjojen 345/436 välillä.
Mahtaisiko ruuhka-aikoina 345:n busseissa edes riittää tila jos vaihtajia olisi paljon? Olisi täysin älytöntä jos ensin saa istua alkumatkan linjalla 436 ja sitten pitkä jatkomatka 345:lla pitäisi tehdä seisten!
 
Eiköhän paras kompromissi ole tuoda linjat niin lähelle keskustaa kuin nopeaa väylää riittää. Mietin, pystyisikö Huopalahden asema toimimaan näiden linjojen päätepysäkkinä? Vihdintiellä olisi helppo vaihto runkolinjalle 300 ja Huopalahdesta kulkee hyvin tiheästi junia.
 
Eiköhän paras kompromissi ole tuoda linjat niin lähelle keskustaa kuin nopeaa väylää riittää. Mietin, pystyisikö Huopalahden asema toimimaan näiden linjojen päätepysäkkinä? Vihdintiellä olisi helppo vaihto runkolinjalle 300 ja Huopalahdesta kulkee hyvin tiheästi junia.

Ongelma vaikuttaisi kuitenkin olevan sellainen, että hyvin harva suorien linjojen käyttäjistä on menossa väylien varteen ainakaan pohjoisesta päin. Matkakohde taitaa olla enemmänkin läntinen kantakaupunki eli Meilahti-Töölö. Keskustaan ja Kamppiin kulkeville liityntäliikenne junalle rupeaa olemaan jo kilpailukykyinen. Vihdintie ei ole myöskään kovin nopea väylä tuoda liityntää junalle, kun matka esim. Lammaskujalta 322:lla Vihdintien liikenneympyrään kestää suunnilleen yhtä kauan kuin 311:llä Myyrmäen asemalle ja Junalla Huopalahteen. Jos halutaan vähentää suoraa bussiliikennettä, jotta saadaan vahvistettua liityntälinjoja junalle, niin silloin tarvittaisiin kompromissiksi pikemminkin nopeampi bussiyhteys läntisestä kantakaupungista Kivimäen ja Valimon ratikkaterminaalien puuttuessa Huopalahden asemalle kuin nykyinen 41. Joko Vihdintien ja Haagan liikenneympyrän kautta, tai sitten 43 reittiä Ilkantien kautta. 235 näyttäisi iltapäiväruuhkassa olevan minuutin nopeampi Haagan liikenneympyrään kuin 43 on Ilkantien ja Eliel Saarisen tien risteykseen, niin ehkä sitä kautta mielummin.

Kaksi vaihtoa suoriin linjoihin tottuneille saattaisi tosin olla liikaa, kun nyt on jo poru yhdestä. Minusta paras kompromissi olisi silti virallisten runkolinjojen sijasta harvennettu määrä suorien linjojen lähtöjä, joille on tahdistettu tihennetty verkosto liityntälinjoja. Linjasto ei tosin olisi yhtä selkeä kuin runkolinja+ liityntä, mutta noiden blogin vastausten perusteella, jos annetaan selkeä vaihtoehto valita kaksi kolmesta selkeän linajston, vuorovälien ja suorien yhteyksien kesken, suurin osa valitsisi kaksi viimeistä.
 
Jos halutaan vähentää suoraa bussiliikennettä, jotta saadaan vahvistettua liityntälinjoja junalle, niin silloin tarvittaisiin kompromissiksi pikemminkin nopeampi bussiyhteys läntisestä kantakaupungista Kivimäen ja Valimon ratikkaterminaalien puuttuessa Huopalahden asemalle kuin nykyinen 41. Joko Vihdintien ja Haagan liikenneympyrän kautta, tai sitten 43 reittiä Ilkantien kautta. 235 näyttäisi iltapäiväruuhkassa olevan minuutin nopeampi Haagan liikenneympyrään kuin 43 on Ilkantien ja Eliel Saarisen tien risteykseen, niin ehkä sitä kautta mielummin.
Minun ehdotukseni olisi jatkaa 58 (tai siis hetken päästä 500) Munkkivuoresta Huopalahden asemalle ja edelleen johonkin, missä auton saa käännettyä. Meilahti sairaaloineen lienee kuitenkin se suurin yksittäinen matkakohde läntisessä kantakaupungissa.
 
Eiköhän paras kompromissi ole tuoda linjat niin lähelle keskustaa kuin nopeaa väylää riittää. Mietin, pystyisikö Huopalahden asema toimimaan näiden linjojen päätepysäkkinä? Vihdintiellä olisi helppo vaihto runkolinjalle 300 ja Huopalahdesta kulkee hyvin tiheästi junia.

Kun äskeisessä HSL:n kyselyssä kysyttiin: "Mikä Kehäradan asemista sopisi sinulle parhaiten vaihtopaikaksi", vastasin Huopalahti. Onhan sekin Kehäradalla!

t. Rainer
 
Kun äskeisessä HSL:n kyselyssä kysyttiin: "Mikä Kehäradan asemista sopisi sinulle parhaiten vaihtopaikaksi", vastasin Huopalahti. Onhan sekin Kehäradalla!

t. Rainer
Kannattaisi samantien vastata Helsinki. Mitä useampi näin vastaisi, olisi ehkä toivoa sen suhteen ettei vaihtohelvettiä tarvitsisi kestää.
 
Takaisin
Ylös