• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL aloittaa Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman – vastaa liikkumiskyselyyn!

Lause on ihan selvä: linjat, joihin ei tule muutoksia

Jos pitää valita kumpaa uskoa: HSLn painettua tietoa vai JLF:n kommenttia, niin valitsen ensimmäisen.

Linjat, joihin ei tule muutoksia

Linja Reitti

113 Leppävaara - Perkkaa - Laajalahti - Tapiola (M)

114 Leppävaara - Kilo - Mankkaa - Urheilupuisto (M) - Tapiola (M)

118 Tapiola (M) - Suurpelto - Espoon keskus - Kauklahti

134 Matinkylä (M) - Espoon keskus - Suvela - Tuomarila

136 Matinkylä (M) - Espoon keskus - Suna - Tuomarila

201B Leppävaara - Mäkkylä - Pitäjänmäki

212 Kamppi - Meilahti - Laajalahti - Kauniainen

213 Kamppi - Meilahti - Laajalahti - Suvela - Espoon keskus - Kauklahti

246 Espoon keskus - (Kellonummi) - Röylä - Bodom - Espoon keskus

321 Elielinaukio - Jupperi - Vanhakartano

345 Elielinaukio - Rinnekoti

348 Rinnekoti - Röylä - Kalajärvi
 
Lause on ihan selvä: linjat, joihin ei tule muutoksia

Jos pitää valita kumpaa uskoa: HSLn painettua tietoa vai JLF:n kommenttia, niin valitsen ensimmäisen.

Sinulla sisältyy tuohon nyt oletus, että Höselin oikea käsi tietäisi, mitä vasen tekee. Näin ei ainakaan ennen ole ollut. Katsopa vaan, mikä ralli sen seurauksena on menossa Pasilan ja Paciuksenkadun välillä...
 
Lause on ihan selvä: linjat, joihin ei tule muutoksia

Jos pitää valita kumpaa uskoa: HSLn painettua tietoa vai JLF:n kommenttia, niin valitsen ensimmäisen.

Linjat, joihin ei tule muutoksia

Linja Reitti

113 Leppävaara - Perkkaa - Laajalahti - Tapiola (M)

114 Leppävaara - Kilo - Mankkaa - Urheilupuisto (M) - Tapiola (M)

118 Tapiola (M) - Suurpelto - Espoon keskus - Kauklahti

134 Matinkylä (M) - Espoon keskus - Suvela - Tuomarila

136 Matinkylä (M) - Espoon keskus - Suna - Tuomarila

201B Leppävaara - Mäkkylä - Pitäjänmäki

212 Kamppi - Meilahti - Laajalahti - Kauniainen

213 Kamppi - Meilahti - Laajalahti - Suvela - Espoon keskus - Kauklahti

246 Espoon keskus - (Kellonummi) - Röylä - Bodom - Espoon keskus

321 Elielinaukio - Jupperi - Vanhakartano

345 Elielinaukio - Rinnekoti

348 Rinnekoti - Röylä - Kalajärvi



Niin eli linjat, joihin ei ole tulossa muutoksia Leppävaaran ja Pohjois-Espoon linjastosuunnitelman yhteydessä, siinä vaiheessa, kun se toteutetaan. Ei tuo maininta ole voinut ottaa kantaa Vihdintien suunnitelmaan, jota ei ole sitä kirjoitettaessa vielä ollut edes tekeillä.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:18 ----------

Mielelläni näkisin Vihdintiellä runkolinjan 300 keskustaan asti, ja kimpun muita (ainakin ruuhka)linjoja suoraan Pitäjänmäen teollisuusalueelle, tarjoten liitynnän Valimon asemalle ja Raide-Jokerille.
 
Luultavasti HSL yrittää samaa temppua 345:n ja 348:n kanssa kuin Siikajärven linja 238:n kohdalla, lyhentää niitä.

Katsotaan mihin johtaa.

t. Rainer
 
Luultavasti HSL yrittää samaa temppua 345:n ja 348:n kanssa kuin Siikajärven linja 238:n kohdalla, lyhentää niitä.

Katsotaan mihin johtaa.

t. Rainer

Autokeskuksen pysäkiltä Rinnekodin pihaan kestää 30 min. Siis nykyisellä suoralla 345:llä. Kysynkin foorumin matemaatikoilta ja reitti-insinööreiltä, mikä voisi sitten olla matka-aika jos 345 ei aja enää Elielinaukiolle saakka ?
 
Autokeskuksen pysäkiltä Rinnekodin pihaan kestää 30 min. Siis nykyisellä suoralla 345:llä. Kysynkin foorumin matemaatikoilta ja reitti-insinööreiltä, mikä voisi sitten olla matka-aika jos 345 ei aja enää Elielinaukiolle saakka ?

Tuntuu aika pitkältä ajalta tuolle välille, mihin tietosi perustuu?
 
Informaation kerääminen matkustajilta

On monta tapaa kerätä tietoa matkustajilta. tämä sivusto ei ainakaan toimi kunnolla ja on hankala käyttää.

https://app.maptionnaire.com/fi/4829

Miten sitä sitten voidaan tulkita luotettavasti. Vastaustenkaan ei pidä olla jo puoliksi päätettyihin asioihin johdattelevia. Jos pitkä suora yhteys kerran tunnissa toimii hyvin, niin pitäähän sillekin olla rastitusvaihtoehto.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Informaation kerääminen matkustajilta

On monta tapaa kerätä tietoa matkustajilta. tämä sivusto ei ainakaan toimi kunnolla ja on hankala käyttää.

https://app.maptionnaire.com/fi/4829

Miten sitä sitten voidaan tulkita luotettavasti. Vastaustenkaan ei pidä olla jo puoliksi päätettyihin asioihin johdattelevia. Jos pitkä suora yhteys kerran tunnissa toimii hyvin, niin pitäähän sillekin olla rastitusvaihtoehto.
Mikä mielestäsi olisi parempi vaihtoehto? Mitä kysymyksissä pitäisi muuttaa?

Tuollakin on kuitenkin jo tavoitettu lähes 4000 asukasta suunnittelualueelta, mikä on huomattavasti paremmin kuin viimeksi alueen joukkoliikennettä suunniteltaessa. HSL (Hösseli) etsii tälläkin hetkellä parempia tapoja asukkaiden kuulemiseen, mutta tähän asti tämä on ollut yksi resurssitehokkaimmista.

Ja tämä siis ihan aitona kysymyksenä; mikä olisi se oikea tapa selvittää ja osallistaa asukkaita mukaan suunnitteluun?
 
Vs: Informaation kerääminen matkustajilta

Mikä mielestäsi olisi parempi vaihtoehto? Mitä kysymyksissä pitäisi muuttaa?

Tuollakin on kuitenkin jo tavoitettu lähes 4000 asukasta suunnittelualueelta, mikä on huomattavasti paremmin kuin viimeksi alueen joukkoliikennettä suunniteltaessa. HSL (Hösseli) etsii tälläkin hetkellä parempia tapoja asukkaiden kuulemiseen, mutta tähän asti tämä on ollut yksi resurssitehokkaimmista.

Ja tämä siis ihan aitona kysymyksenä; mikä olisi se oikea tapa selvittää ja osallistaa asukkaita mukaan suunnitteluun?

Ensin kysytään koti , se pitää ensin karttaa suurentamalla ja siirtämällä, siten että sitten klikataan otsikkoa ja siirretään pallo ja tallennetaan. eikö. Mitä luulet, kuinka moni hallitsee tekniikan. ? Miksi ei selvästi kysytä työpaikan ja kodin osoitetta riville kirjoittamalla ?

Tämä on johdattelua:

7. Mitä ominaisuuksia joukkoliikennetarjonnassa tulisi kehittää? Valitse 2 tärkeintä.
Vuorovälit
Liikennöintiajat
Aikataulujen luotettavuus
Joukkoliikenteen nopeus
Vaihtojen toimivuus
Pysäkkien sijainti

8. Mikä Kehäradan asemista on sinulle mielekkäin vaihtopaikka?
Vantaankoski
Martinlaakso
Louhela
Myyrmäki
Jos muu, mikä

Yllä olevasta näet mitä johdatusta: joukkoliikenteessä on tärkeä ominaisuus vaihdoton yhteys, johdatellaan valitsemaan 6 ominaisuutta, joista yksi on "vaihtojen toimivuus". Vastaaja ei voi kuitenkaan valita "suorat yhteydet".

Kysymys 8 on vielä suorempaa johdatusta. Kysytään vaihtopaikkaa, vaikka ensin pitäisi matkustajien keskustella siitä, mitä linjoja halutaan vaihdolliseksi.

Kyselyn malli siis kertoo siitä että on jo periaatteessa päätetty linjojen päättämisestä kehäradan asemille keskustan sijasta. Ei siis olla kiinnostuneita selvittämään matkustajien kantoja suorista yhteyksistä. Matkustajilta halutaan siis nimet alle linjojen pilkkomispäätökselle ja se tapahtuu tällä tekniikalla. Sama menetelmä kuin Helsigin kaupunkisuunnitelussa: painostettu ehdotus valtuuston ja leima alle.
 
En oikein usko, että linjaa 436 lakkautetaan, on toki suunnitelmia, mutta niiden toteutus onkin aivan eri tarina..
 
En oikein usko, että linjaa 436 lakkautetaan, on toki suunnitelmia, mutta niiden toteutus onkin aivan eri tarina..

No ei nyt varmaan lakkauteta, mutta ei olisi mikään ihme jos lyhennettäisiin liityntälinjaksi Myyrmäen/Martinlaakson ja Kalajärven välille. Nyt tuonne blogiin on otettu käsittelyyn Ylästön alueen linjasto. Kun ihmiset toivovat linjalle 571 tiheämpiä vuorovälejä, niin HSL ehdottaa että linjan 415 lakkauttamalla 571:n vuoroväliä voitaisiin tihentää. Ylästöläisillä on kuitenkin vielä muistissa kuinka vuoden 2015 linjastouudistuksessa alueen kolmesta sisäisestä linjasta 51, 55 ja 57 jäljelle jäi vain yksi uusi linja 571. Silloin 415 saatiin säilytettyä jonkinlaisena torjuntavoittona ja nyt sekin on uhattuna.

Jotenkin itselleni on tullut tunne että vuoden 2015 linjastouudistus oli harjoitus jossa liityntää lisättiin jonkin verran ja samalla suoria seutulinjoja säilytettiin yllättävänkin paljon. Tuolloin aika ei ilmeisesti ollut vielä kypsä ns. isoon liityntään. Nyt muutaman vuoden jälkeen harjoittelujakso on ohi ja meidän Vantaalaistenkin on aika totutella isoon liityntään ja lisääntyviin vaihtoihin.
 
Nyt on blogiin tullut liikkumiskyselyn tulokset ja yhteenvetona HSL toteaa seuraavaa:

"jo liikkumiskyselyn välituloksia tarkastellessamme vastauksissa korostui tarve parantaa joukkoliikennetarjontaa erityisesti vuorovälien näkökulmasta. Sama toive korostuu myös lopullisissa vastauksissa. Haasteeksi tämän toiveen kuitenkin tekee se, että nykyisiä pitkiä seutulinjoja on kustannusten näkökulmasta mahdoton tihentää ilman merkittävää kustannusten kasvua. Vaihtoehdoksi tässä tapauksessa käytännössä jää nykyisen joukkoliikennejärjestelmän tehokkaampi hyödyntäminen ja LIITYNTÄLIIKENTEEN LISÄÄMINEN. Projektiryhmä pohtii nyt, miten liityntäliikennettä olisi mahdollista hyödyntää paremmin suunnittelualueella"

Ensimmäisen linjastoluonnoksen olisi tarkoitus ilmestyä lähiviikkojen aikana.
 
Onhan se yllättävää että työryhmä nyt miettii liityntäliikennettä kun vaihtoehdoksi ei edes annettu suoria linjoja. Samalla pitäisi ratkaista miten yhteydet Vihdintien ja Mannerheimintien varteen säilytetään. Tuo kysely oli lievästi sanottuna johdateltu, eikä näin tulos ole käytännössä kelvollinen alusta lähteä suunnittelemaan linjastoa.
 
Takaisin
Ylös