• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Suomenlinnaan liikennöivä Suokki vaihtuu Tor-lauttaan 21.11.

Jos ihan tarkkoja ollaan, on aluksen "alkuperäisyys" hävitetty jo useampaan kertaan. Maihinnousuporttien "giljotiinit" muutettiin rampeiksi ja päätyjen puuovet vaihdettiin teräksisiin jo vuonna 2005, pääkoneet vaihdettu hiukan myöhemmin. Muitakin remppoja on niin ikään tehty pitkin vuosikymmeniä, mutta onhan lautassa silti paljonkin enemmän aluperäistä kuin vaikka runkonsa puolesta suunnilleen ikätoverissaan jäänmurtaja Voimassa, joka käytännössä rakennettiin uudelleen vuonna -79.
Suokki-lautan myyminen ulkomaille vaatisi erikoisluvan, koska aluksella on yli 50 vuotta Suomen lipun alla seilaamisensa perusteella jokin muinaismuistolain mukainen suoja. Tämä ei kuitenkaan ulotu siihen, mitä omistaja omalle alukselleen tekee.
 
Ikävää tässä on se että omistaja lehtihaastattelussa sanoi että sisustus voidaan tehdä palomääräykset täyttäväksi siten että alkuperäinen tyyli olisi säilytetty. Omistaja vetosi työn kalleuteen ja siihen että asiaan olisi pitänyt reagoida aikaisemmin.
 
Hiukan pidemmälle miettien olisi jonkun Stadin lähisaaren liikenneratkaisuksi voinut kehitellä esimerkiksi jonkun vanhan lossin kannelle nostettavan -50-luvun spåran korin, joka sitten olisi "matkustamo". Viaporin reitille se ei taitaisi olla kovin hyvä ratkaisu, mutta esimerkiksi Espoon saariston puolelle hyvinkin?
 
Myös Tor on "uusvanha" alus. Sen runko on peräisin 1950-luvulla rakennetusta hinaajasta, matkustamorakenne puolestaan -90-luvun alusta. Jääkeulansa ja keulapotkurinsa ansiosta alus pystyy etenemään suunnilleen millaisessa kelissä tahansa, ja paljon useammin kuin ahtojäässä puskemista tämä tarkoittaa Eteläsataman sohjossa jyystämistä.
 
MS.Suokki näyttää palanneen linjalleen. Hyvä että ehti ennen kesäaikataulukautta, jolloin joinakin päivinä linjalle tarvitaan kaikki kolme alusta...
 
Takaisin
Ylös