• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Keskustan raitiovaunuliikenteessä isoja häiriöitä teknisen vian takia - raitiovaunut poikkeusreiteil

Vs: Keskustan raitiovaunuliikenteessä isoja häiriöitä teknisen vian takia - raitiovaunut poikkeusrei

Oli kyllä aika erikoisen tuntuinen tilanne, kun Aleksin kiskot olivat täynnä "poikkeusreitti"-tunnuksin varustettuja linjojen 1, 6 ja 9 vaunuja. Näistä yhdenkään linjahan ei kulje tuolta päinkään, joten...
Kaikesta huolimatta jaksan pysyä raitiovaunuliikenteen kannattajana. Tosin nykyisellään ratikat hitaina, ahtaina ja huonosti aikataulunsa pitävinä ovat itse oman imagonsa pahin vihollinen.
 
Vs: Keskustan raitiovaunuliikenteessä isoja häiriöitä teknisen vian takia - raitiovaunut poikkeusrei

Oli kyllä aika erikoisen tuntuinen tilanne, kun Aleksin kiskot olivat täynnä "poikkeusreitti"-tunnuksin varustettuja linjojen 1, 6 ja 9 vaunuja. Näistä yhdenkään linjahan ei kulje tuolta päinkään, joten...
Kaikesta huolimatta jaksan pysyä raitiovaunuliikenteen kannattajana. Tosin nykyisellään ratikat hitaina, ahtaina ja huonosti aikataulunsa pitävinä ovat itse oman imagonsa pahin vihollinen.

Myös uutinen löytyy asiasta:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005952864.html
 
Vs: Keskustan raitiovaunuliikenteessä isoja häiriöitä teknisen vian takia - raitiovaunut poikkeusrei

Ratikoiden ongelma on lähinnä se, että ne sijoittuvat ydinkeskustaan joka on kaikin puolin kamala tapa liikkua oikeastaan millään kulkuvälineellä.
 
Vs: Keskustan raitiovaunuliikenteessä isoja häiriöitä teknisen vian takia - raitiovaunut poikkeusrei

Niinpä. Ja vahingothan ovat inhimillisiä. Mutta tästä huolimatta Helsingin täyteen ahdettu ratikkaverkko on omiaan toimimaan muualle uusia suunnitteleville tahoille signaalina. EI NÄIN!
 
Vs: Keskustan raitiovaunuliikenteessä isoja häiriöitä teknisen vian takia - raitiovaunut poikkeusrei

Ratikoiden ongelma on lähinnä se, että ne sijoittuvat ydinkeskustaan joka on kaikin puolin kamala tapa liikkua oikeastaan millään kulkuvälineellä.

Mun mielestä ei ole ongelma se, että ratikat liikkuvat siellä missä ihmisetkin haluavat liikkua.
 
Vs: Keskustan raitiovaunuliikenteessä isoja häiriöitä teknisen vian takia - raitiovaunut poikkeusrei

Mun mielestä ei ole ongelma se, että ratikat liikkuvat siellä missä ihmisetkin haluavat liikkua.

Ei se ole ongelma että keskustan liikenteellisessä katastrofissa yritetään silti liikkua. Se on silti ratikoiden ongelma, että ne liikkuvat lähinnä täällä liikenteellisessä katastrofissa ja sen katastrofin ominaisuudet koetaan ratikoiden ominaisuuksiksi. Joka kerta kun joku sanoo että ratikat ovat hitaita ja epäluotettavia, hän oikeasti tarkoittaa että keskustan liikenne on hidasta ja epäluotettavaa. Ei se keskustan liikenne olisi juuri sen nopeampaa ja luotettavampaa millään muullakaan kulkuvälineellä.
 
Vs: Keskustan raitiovaunuliikenteessä isoja häiriöitä teknisen vian takia - raitiovaunut poikkeusrei

Keskustassa pitäisi nopeasti rajoittaa yksityisautoliikennettä. Tämä tapahtuu asettamalla tietullit. Tällöin myös raitioliikenne nopeutuu. Poliittiset päättäjät ja virkamiehet suosivat yksityisautoilua, mikä näkyy siten että jatkuvasti keksitään verukkeita, jotka mukamas estävät tietullien käyttöönoton.

Kun ilmastokeskustelussa jokaisella poliitikolla ja virkamiehellä pitää olla oma kanta, niin tämä taas on johtanut siihen että tietulleja kannatetaan mutta ei niiden käyttöönottoa.

Kokoomus haluaa maanalaisen kokoojakadun (=Keskustatunneli) kävelykeskustan hintana. Näin tällaisessa pattitilanteessa ei meidän sukupolvemme viihtyisää Helsingin keskustaa näe.
 
Vs: Keskustan raitiovaunuliikenteessä isoja häiriöitä teknisen vian takia - raitiovaunut poikkeusrei

Juttu kylläkin on niin, ettei Helsingin raitiovaunusto pystyisi nykyisessä verkossa nykyistä suurempia nopeuksia pitämään, ja yksittäiset häiriötekijät vaikuttavat koko linjastoon, kun joku suunnittelijaidiootti on mennyt sitomaan linjat toisiinsa. Tilannetta vain pahentaa se, että ratikoita ei oikeastaan missään ohjata sellaisille radoille, joissa ne voisivat esteettömästi ja ripeästi edetä.
Mutta totta on toki sekin, että koko keskikaupungin liikenne on pahanlainen sumppu, eikä raitiovaunujen poistaminen helpottaisi sitä yhtään. Pahoin tosin pelkään, ettei apua olisi autoliikenteenkään totaalikiellosta...
 
Vs: Keskustan raitiovaunuliikenteessä isoja häiriöitä teknisen vian takia - raitiovaunut poikkeusrei

Sörnäisten rantatien suunnalla pitäisi tehdä vaikka mitä. Autot voisi laittaa tunneliin Sörnäisten rantatiellä ja ratikoille pitäisi saada Sörnäisten rantatieltä yhteys Kruununhakaan, niin tällöin Pitkäsilta ei olisi ainut reitti ratikoille Kallion suunnasta keskustaan. Laajempi keskustatunneli, joka tarjoaisi yhdeydet satamille, olisi kyllä hyvin kallis, mutta sen avulla voisi vapauttaa tilaa autoliikenteeltä ratikoille ilman, että autoliikenne kärsisi liikaa. Jos tuon tekisi oikein, pitäisi myös kantakaupungin viihtyvyyden kasvaa, jos autoliikennettä saisi siirrettyä maan tasalta pois häiritsemästä jalankulkua ja joukkoliikennettä. Aina silloin, kun kävelen Merihaan päätepysäkiltä (502) Kallion suuntaan ja ylitän Sörnäisten rantatietä, tulee mieleen, että tälle pitäisi tehdä jotain.
 
Vs: Keskustan raitiovaunuliikenteessä isoja häiriöitä teknisen vian takia - raitiovaunut poikkeusrei

Kun katselee noita Helsingin keskustassa ajavia henkilöautoja, niin yli 90 % niissä on yksi matkustaja eli ainoastaan kuljettaja. Näistä suurin osa voi siirtyä käyttämään joukkoliikennettä. Tällöin mitään Keskustatunnelia ei tarvitsisi rakentaa. Päättäjien ei pitäisi myöskään pelehtiä muuttamalla hankkeen nimeä Maanalaiseksi kokoojakaduksi. Kokoomus haluaa poliittisen tuen autotunnelille, muuten he eivät tue kävelykeskustaa. Tosiasiallisesti kävelykeskustan toteuttaminen ei vaadi tunneleita.
 
Vs: Keskustan raitiovaunuliikenteessä isoja häiriöitä teknisen vian takia - raitiovaunut poikkeusrei

Autoilija ei pyhästä lehmästään luovu, mutta kaupunki voisi tilanteesta ottaa edes sen hyödyn, että lypsäisi näiltä käyttömaksun Kehä I:n sisäpuolisella sektorilla. Esim.1000€/vuosi, 100€/kk ja 50€/viikko voisi olla sopiva maksu. Rahat sitten tulisi käyttää joukkoliikenteen kehittämiseen ja siihen, että joukkoliikenteen lippujen hintoja laskettaisiin nykyisistä, monen pienituloisen yms.näkökulmasta kestämättömistä lukemista asialliselle tasolle.
 
Vs: Keskustan raitiovaunuliikenteessä isoja häiriöitä teknisen vian takia - raitiovaunut poikkeusrei

Ratikkaliikenteen puolesta puhuminen on aina vain työläämpää, kun matka ei tunnu etenevän juuri kävelyvauhtia kovempaa, ja kun yksi kuormuri onnistuu lamaannuttamaan melkein koko linjaston repäisemällä yhden piuhakimpun alas...
 
Takaisin
Ylös