Näytetään tulokset 1-2/2

Viestiketju: Metroliikenne käynnistyi normaalisti: Mipron asetinlaite ohjaamaan koko metrolinjaa

  1. #1
    RSS
    RSS ei ole kirjautuneena
    Botti RSS avatar
    Liittynyt
    10.07.2008
    Viestejä
    8663

    oletus Metroliikenne käynnistyi normaalisti: Mipron asetinlaite ohjaamaan koko metrolinjaa

    Metron asetinlaitteen vaihtotyö sujui suunnitelmien mukaan ja metroliikenne on tänään päässyt käynnistymään normaalisti aikataulussaan. Ensimmäinen matkustajajuna lähti liikkeelle Itäkeskuksesta Vuosaareen kello 4.54.
    Mipron toimittama asetinlaitejärjestelmä ja käytönohjausjärjestelmä otettiin käyttöön Helsingin metrolinjalla Ruoholahdesta itään yhden viikonlopun mittaisen liikennekatkon aikana 11.-13.1.2019. Poikkeuksellisen tiukka aikataulu tällaiselle käyttöönotolle vaati huolellista valmistautumista, testausta ja harjoittelua etukäteen. Haasteista huolimatta käyttöönotto saatiin päätökseen onnistuneesti ja pääkaupunkiseudun liikenteelle oleellisen tärkeä metrolinja käynnistyi maanantaiaamuna 14.1. suunnitelman mukaisesti.
    "Asetinlaitteen vaihtotyö sujui hyvin ja pääosin suunnitelmien mukaisesti. Ennakkoon tehty valmistautuminen ja henkilöstön sitoutuminen hankkeeseen niin meillä HKL:ssä kuin asetinlaitteen toimittaja Miprolla on ollut tässä avainasemassa”, kiittää HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.
    Tulevien päivien aikana järjestelmään tehdään vielä pieniä päivityksiä, mutta näillä ei ennakoida olevan vaikutusta matkustajaliikenteeseen.
    Vaihto oli iso ponnistus molemmille organisaatioille, joiden yli 150 asiantuntijaa työskentelivät koko viikonlopun asetinlaitteen vaihdon parissa paikan päällä Helsingissä muun muassa laitetiloissa, radalla ja liikenteenohjauksessa
    ”Metrolinjan asetinlaitejärjestelmän vaihtaminen näin lyhyen katkon aikana on poikkeuksellista ja vaatii tekijöiltä rautaista ammattitaitoa ja osaamista”, toteaa projektipäällikkö Erno Nieminen Miprosta.
    ”Rautatieurani aikana olen ollut mukana monenlaisissa käyttöönotoissa. Tämä oli kuitenkin ainutlaatuinen laajudeltaan tällaisella aikataululla toteutettuna. Käyttöönotossa oli todella hyvä tiimi, joka toimi mahtavasti yhteen. Kaikkien tavoitteena oli saada metroliikenne maanantaiaamuna aikataulun mukaisesti liikkeelle”, kuvaa Mipron projektitoimintojen johtaja Suvi Hyyryläinen työntäyteistä viikonloppua.
    Käyttöönottoa edelsi kuukausien mittainen testausvaihe, jossa varmistettiin, että olemassa olevat ratalaitteet ja niihin rakennetut rajapinnat toimivat uuden asetinlaitteen kanssa ja täyttävät korkeimmat turvallisuusvaatimukset.
    Nyt koko metrolinjalla on käytössä yksi, yhteinen asetinlaite. Se helpottaa ennen kaikkea liikenteenohjauksen työtä ja sitä kautta häiriönhallintaa.
    ”Metroliikenteen häiriöistä palaudutaan nyt todennäköisesti hiukan nopeammin ja helpommin kuin aiemmin. Muun muassa Ruoholahdessa parisen vuotta suljettuna ollut kääntöraide on viikonlopun aikana pystytty palauttamaan liikenteen poikkeustilanteissa hyödynnettäväksi. Muiltakin osin liikenteen hallinta kantametron alueella on jatkossa aiempaa joustavampaa.”, sanoo Artturi Lähdetie.
    Asetinlaitteen vaihdon yhteydessä tehtiin parannuksia myös junia ohjaavaan ATS-järjestelmään (Automatic Train Supervision). Tämä mahdollistaa parannuksia myös matkustajainformaatiojärjestelmään, esimerkiksi laiturinäyttöjen kautta näkyvät junien saapumisajat ovat aiempaa täsmällisempiä. Uusi asetinlaite mahdollistaa myös uusien matkustajainformaatiopalvelujen tuottamisen.
    Metron Roihupellon varikon asetinlaite tullaan vaihtamaan 25.-27.1. metrolinjan asetinlaitteen kanssa samaan Mipron järjestelmään. Varikon asetinlaitteen vaihdon ei ennakoida aiheuttavan muutoksia matkustajaliikenteeseen.
    Käyttöönotto numeroina
    21 km rataa
    17 asemaa
    822 ulkolaitetta
    yli 3 280 kytkentäliitintä
    6 testipistettä
    2000 testicasea
    yli 150 henkilöä
    yli 100 km radalla kävelyä ulkolaitteiden tarkastuksessa
    Iframe not supported






    Lue uutinen HKL:n sivuilta...

  2. #2

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    606

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2019

    Muuttuivatko opastinvälit vanhan metron alueella nyt tehdyn asetinlaitemuutoksen myötä? Jos muuttuivat ja lyhenivät, sehän tarkoittaisi silloin sitä, että metron vuorovälejä voitaisiin lyhentää entisestään – ilman automaattia... 😉
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.01.2019 kello 09:46. Syy: jaettu viesti eri ketjuihin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: Asetinlaite ohjaa metron kulkua
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.01.2019, 15:40
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.12.2018, 13:00
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 18.11.2017, 12:40
  4. Helsingin seudulle 3 metrolinjaa
    kirjoittanut smörgen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 03.09.2014, 09:48
  5. HKL: Metroliikenne käynnistynyt tiistaina normaalisti
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 05.12.2012, 01:18

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •