• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL:n vyöhykeuudistus on tuonut matkustajia metroon ja muuttanut reittivalintoja

Eli onnistunut uudistus ainakin osan ihmisten osalta ja saatu pois juuri tuo Mäkkylän kummallinen välivaihe... Hurjia lukuja kyllä Jokereilla...
 
Kun Höseli kirjoittaa, että "Vyöhykeuudistus ei ole vaikuttanut raitiovaunujen matkustajamääriin. Raitioliikenteessä oli 171 000 matkustajaa toukokuun arkipäivänä." niin ihmettelen kyllä, mihin tämä perustuu. Mistä tiedetään, mistä syystä kukakin on jättänyt menemättä ratikalla?

Sinänsä tuo 171 000 on todella matala luku. Jo ennen Jätkäsaarta tuo luku alkoi kakkosella.
 
Kun pitää keskustasta lähteä Hermannin suuntaan, niin kulkuväline silloin bussi. Remonttiosuuden vaikutusalue on ilmeisesti vielä suurempi kuin varsinainen remonttialue. eiköhän tämä selitä osaltaa raitioliikenteen matkustajamäärän putoamista.
 
Kun pitää keskustasta lähteä Hermannin suuntaan, niin kulkuväline silloin bussi. Remonttiosuuden vaikutusalue on ilmeisesti vielä suurempi kuin varsinainen remonttialue. eiköhän tämä selitä osaltaa raitioliikenteen matkustajamäärän putoamista.

Niin, siellä on nelosen ja kympinkin matkustajamäärät tippuneet aika lailla. Hämeentienkö vuoksi?
 
Kun pitää keskustasta lähteä Hermannin suuntaan, niin kulkuväline silloin bussi.
Sanoisin että kun lipun hinta on nykyään sama menetkö ratikalla vai bussilla niin itse valitsen bussin 100% varmuudella aina silloin harvoin kun ylipäätään kuljen. Miksi mennä hidasratikalla kun se ei ole yhtään halvempaa? Tässä seikassa uudistus on epäonnistunut, kun lippua ei voi maksaa pelkästään a-vyöhykkeelle.
 
Kun Höseli kirjoittaa, että "Vyöhykeuudistus ei ole vaikuttanut raitiovaunujen matkustajamääriin. Raitioliikenteessä oli 171 000 matkustajaa toukokuun arkipäivänä." niin ihmettelen kyllä, mihin tämä perustuu. Mistä tiedetään, mistä syystä kukakin on jättänyt menemättä ratikalla?

Sinänsä tuo 171 000 on todella matala luku. Jo ennen Jätkäsaarta tuo luku alkoi kakkosella.

Kun katsoo uusimpia tietoja matkustajamääristä HSL:n sivuilta https://www.hsl.fi/sites/default/fi..._vuoden_alusta_ja_edelliselta_kuukaudelta.pdf, niin luvut ovat huhtikuulta, eli juuri vyöhykeuudistusta edeltävältä ajanjaksolta ja heti Hämeentien poikkeusjärjestelyiden alkamisen jälkeistä ajanjaksoa. Ratikkanousut olivat huhtukuussa 14,2% pienemmät kuin samaan aikaan edellisenä vuonna. Jos lasku ei ole ollut toukokuussa jyrkempi verrattuna edelliseen vuoteen, niin silloinhan voidaan todeta ettei vyöhykeuudistus ole vaikuttanut ratikkamatkojen määrään, tai ainakin että vyöhykeuudistuksen muut muutokset ovat kompensoineet ratikkalipun poistumisen vaikutuksia. Tietenkään pelkkään HSL:n sanaan ei tarvitse luottaa vaan kannattaa odottaa matkustajalukuja Toukokuulta.

Yleistä ratikkamatkojen vähentymistä voi selittää 4:n ja 10:n ketjuuntumisesta johtuvat ylitäydet ratikat ovat karkoittaneet matkustajia Mannerheimintien busseihin.
 
Hauskaa kun keskustelu rajoittunut vain johonkin pienen joukon ympyröihin kuten ratikat tai Hermanni, keskustahan on siirtymässä pohjoiseen kovaa vauhtia
 
Hauskaa kun keskustelu rajoittunut vain johonkin pienen joukon ympyröihin kuten ratikat tai Hermanni, keskustahan on siirtymässä pohjoiseen kovaa vauhtia

Juuri tällä tavallahan YTV on tuntunut suhtautuvan Helsingin raitiovaunuihin alusta lähtien: yhden mitättömän jäsenkunnan vähäpätöinen kuriositeetti, joka on lähinnä tiellä. Peltobussit vie ja ratikat vikisee.

Siihen nähden, että ratikoilla on, tai pitäisi olla, yli 200 000 nousua päivittän ja ne edelleen ovat ainoa liikennemuoto, joka kattaa kustannuksensa (tuskin enää kattaa, kun matkustajista 15 % on hävinnyt), suhtautumista pitäisi ehkä vähän korjata.
 
Hauskaa kun keskustelu rajoittunut vain johonkin pienen joukon ympyröihin kuten ratikat tai Hermanni, keskustahan on siirtymässä pohjoiseen kovaa vauhtia

Huom! Jo 80-luvulla keskusta siirtyi kohti Pasilaa kovaa vauhtia. Mielenkiintoista nähdä, koska keskustan siirtymisvauhti kiihtyy niin kovaksi, että Helsingin asukaskin sen huomaa arjessaan.
 
Takaisin
Ylös